Att hitta en grupp att spela med online

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,872
Location
Örebro
Trots corona så verkar folk spela en herrans massa rollspel, främst online. Vissa pratar till och med om att de spelar mer rollspel nu än tidigare. Och jag vet inte riktigt hur de lyckas med det, för mitt eget rollspelade är dött sen ett halvår tillbaka. Uppenbarligen så gör de saker jag inte gör.

Så, hur hittade ni era onlinegrupper? Och om man är som jag och inte har någon grupp var tror ni man bör hänga och vad tror ni man bör göra?

Übereil
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Så, hur hittade ni era onlinegrupper?
Två saker.

1. Ordinarie spelgrupp, som setts en gång i veckan i ett antal år och tidigare spelade hemma hos mig. Vi flyttade över till Roll20 och liknande för att vi ville fortsätta spela. Vi har vissa veckor spelat MER än en gång på grund av enkelheten i det digitala.

2. Vänner från andra håll i världen och landet, som nu när allt redan är uppsatt för att spela online, enkelt kunnat hoppa in i gruppen och vara med och leka.

Det som varit absolut roligast är #2. Folk jag inte spelat rollspel med regelbundet på årtionden—eller bekanta jag aldrig spelat rollspel med—som fyllt ut sin Coronatristess med att spela one-shots och kortkampanjer med mig!

När det startades ny kampanj i höstas var det 10 personer som gjorde rollpersoner!

Och om man är som jag och inte har någon grupp var tror ni man bör hänga och vad tror ni man bör göra?
Discord! Finns massor av företags- eller spelspecifika servrar med antingen dedikerade "looking for group"-kanaler eller en spontan sådan struktur. Så länge det inte är djuprotade långtgående kampanjer brukar typ alla vara positiva.

Jag hade kunnat säga, "du får spela med oss!", men vi är redan alldeles för många. :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Fyra av grupperna annonserade här på forumet efter spelare. Så jag sa ja. Tre av de grupperna har sedan dess lagt ner, men en av spelarna i en av dem tyckte det var tråkigt så frågade om vi ville starta en ny grupp där jag hakade på.

Ytterligare en grupp annonserade i en grupp på facebook (undergångens arvatager-dedikerad sida) där jag sa jag.

Också ytterligare ett par grupper där bekanta helt enkelt frågade om man kunde tänka sig vara med.

(Plus mina gamla grupper från före Coronan där vi helt enkelt bestämde oss för att försöka köra online, och har kört vidare).

Så:
* här på forumet
* facebookgrupper
* bekanta
* redan existerande grupper som migrerat

jag hoppade på rätt många grupper för jag räknade med att det skulle visa sig att en del av dem inte skulle hålla ihop så länge, men jag har haft hyfsad tur, och det verkar som att det i allmänhet går ihop planneringsmässigt.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
För mig är det främst grupper som består av spelare jag spelat med tidigare.

Jag frågade rakt ut på olika sociala medier efter spelare som var intresserad av rollspel, så väl folk som aldrig kört som folk som har kört och sa att vi kommer vara nybörjarvänliga. Gick hur bra som helst.

Så jag tror det handlar om att våga fråga och inte vara rädd att spela med folk som är främlingar eller nya för hobbyn. För mig har det här sättet att förhålla mig till hobbyn vidjat den och jag har fått möjlighet att hitta spelare som jag kanske aldrig trodde skulle spela rollspel, som exempelvis en väns mor och min moster tillsammans med en väns bror.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jag har slutligen lyckats konvertera mitt konservativa spelgäng till att spela online så nu kör vi Alien RPG. Har även spelat någon enstaka onlinesession med @Bifur och @Nässe men den har nog tyvärr runnit ut i sanden.

Hade gärna velat spela med fler online men just nu är tiden en flaskhals. Har nån slags lös idé om att försöka plocka ut scenarion från alexandria.dk och podda dem med författaren som spelledare.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jag har slutligen lyckats konvertera mitt konservativa spelgäng till att spela online så nu kör vi Alien RPG. Har även spelat någon enstaka onlinesession med @Bifur och @Nässe men den har nog tyvärr runnit ut i sanden.

Hade gärna velat spela med fler online men just nu är tiden en flaskhals. Har nån slags lös idé om att försöka plocka ut scenarion från alexandria.dk och podda dem med författaren som spelledare.
Vad tror du om det @God45 ? (conpod.se är ledig, men kanske lite väl likt, eller vad tror du @Nässe ?) :D
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Har även spelat någon enstaka onlinesession med @Bifur och @Nässe men den har nog tyvärr runnit ut i sanden.
Just det ja... Jag spelar gärna klart men frågan är om ni minns något? Och om jag minns :unsure:? Men varför inte något annat kort? Min logistik och vana har i alla fall flerdubblats sedan i våras.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
För egen del är det en grupp skapad här + en (snart två) tillfälliga grupper skapade här, står för utökningen.

Annars är det mina två ordinarie grupper som jag fortsatt spela med. Vi har ju bibehållit ordinarie planering så corona har egentligen inte gjort någon skillnad. Vi har ju även träffats fysiskt i perioder (beroende på lokalmöjligheter). Möjligen att enstaka förhinder kunnat vändas till deltagande pga av onlinespel. Så för de grupperna har det nog inte blivit mer spelat, men möjligen då med aningen bättre deltagande.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Alltså, du har ju ett helt forum här fullt av rollspelare, och ett underforum dedikerat till att hitta spelare. Jag har spelat mindre med min ordinarie spelgrupp, men hittat en massa spelare här.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Just det ja... Jag spelar gärna klart men frågan är om ni minns något? Och om jag minns :unsure:? Men varför inte något annat kort? Min logistik och vana har i alla fall flerdubblats sedan i våras.
Jag har någorlunda koll på vart vi var och spelar gärna så fort vardagsrutinen kommit igång här igen (första jobbdagen imorgon efter jul).
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
Trots corona så verkar folk spela en herrans massa rollspel, främst online. Vissa pratar till och med om att de spelar mer rollspel nu än tidigare. Och jag vet inte riktigt hur de lyckas med det, för mitt eget rollspelade är dött sen ett halvår tillbaka. Uppenbarligen så gör de saker jag inte gör.

Så, hur hittade ni era onlinegrupper? Och om man är som jag och inte har någon grupp var tror ni man bör hänga och vad tror ni man bör göra?

Übereil
Jag hade turen att en vän återuppväckte sin rollspelsgrupp (från före alla blev föräldrar) och frågade om jag ville haka på.

Har man likt God45 självförtroende, SL-inspiration och idé-pitch-kapacitet tror jag det är rätt lätt att få ihop en grupp här. Är man lite på hugget så förekommer det ju faktiskt en del krokar nu för tiden om one-shots som går att haka på. Jag har bara gjort det en gång, men har någon slags prestationsångest ("alla verkar så bra på rollspelarna att jag inte vill sänka spelpasspotentialen för dem..." typ) vilket håller mig tillbaka.

Så rådet till dig (och mig) är nog "kom på vad du vill spela och posta en tråd i evenemangsforumet och se om någon nappar".
 

MangeW

Veteran
Joined
25 Sep 2020
Messages
44
Har hittat en grupp här. Är SL för en grupp vänner som aldrig spelat tidigare och en grupp jag hittade via D&D Sweden. Spelar bara mer och mer för varje vecka som går. Logistiskt är det en dröm att spela online när man har småbarn men man börjar längta efter att kunna ses irl nu.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Är man lite på hugget så förekommer det ju faktiskt en del krokar nu för tiden om one-shots som går att haka på. Jag har bara gjort det en gång, men har någon slags prestationsångest ("alla verkar så bra på rollspelarna att jag inte vill sänka spelpasspotentialen för dem..." typ) vilket håller mig tillbaka.
Det här vill jag prata mer om. Skapade en specifik tråd HÄR.
 

pappapiraten

Warrior
Joined
25 Oct 2013
Messages
214
Location
Helsingborg
Jag kan tycka att det är lite svårt. Kanske har det med att göra att jag inte ligger på tillräckligt mycket, jag har en beteendeproblematik där jag inte vill klampa in och ta plats samt obehaget om att eventuellt störa folk. Jag skulle gärna tillhöra fler grupper som lirar rollspel online. Även jag har barn vilket gör att timmarna inte riktigt räcker till, då är ju möjligheten att kunna spela över nätet helt perfekt.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Hej söker någon att spela rollspel med gärna typ 14 -15 års åldern
Om du är i 14-15 års åldern och söker jämngamla personer att spela med så tror jag att du har bättre chans att hitta det nån annanstans här ligger nog medelåldern på 40+ .

Dom flesta av oss här inne är en bra bit över 30
 
Top