Jag råkade av en händelse springa på den här videon som jag tycker är intressant.
Det är inga direkta nyheter men hon formulerar flera av frågeställningarna på ett mycket bra sätt tycker jag.
Nu handlar det visserligen om "datorspel" och det är därför den här tråden ligger där den gör.
Men det är svårt för mig att inte dra paralleller till rollspelen men även annan popkultur.
Den har bäring på så mycket som diskuteras här på WRNU tycker jag.
- Rälsning
- Fail forward
- Ledtrådar/Gunshoe
- Synen på spelar/rollpersonsutmaningar
- Synen på SLP:er och information
- Spelgruppens sammansättning och motivation
- Hur man startar äventyret
- Open world eller mindre nischade scenarion
- etc.
Nu är hon relativt ung och går egentligen bara tillbaks till 90-tal i videon.
För min egen del tycker jag att även ett par tidigare tidsepoker är hög intressanta för resonemanget.
- Slutet på 70 början på 80 där allt var otroligt primitivt och bara tillgängligt för de nördigaste.
- Mitten på 80 till mitten på 90 där man började anpassa sig till en mainstream-marknad, men där det ännu inte fanns något internet.
Så frågan är. Har hon rätt? Vad är bäst? Vill vi egentligen ha utmanande eller enkla spel? Finns det nåt sätt att kombinera det bästa ur de olika epokerna? Behöver man segmentera marknaden utifrån konsumentens ålder?

//EvilSpook
Det är inga direkta nyheter men hon formulerar flera av frågeställningarna på ett mycket bra sätt tycker jag.
Nu handlar det visserligen om "datorspel" och det är därför den här tråden ligger där den gör.
Men det är svårt för mig att inte dra paralleller till rollspelen men även annan popkultur.
Den har bäring på så mycket som diskuteras här på WRNU tycker jag.
- Rälsning
- Fail forward
- Ledtrådar/Gunshoe
- Synen på spelar/rollpersonsutmaningar
- Synen på SLP:er och information
- Spelgruppens sammansättning och motivation
- Hur man startar äventyret
- Open world eller mindre nischade scenarion
- etc.
Nu är hon relativt ung och går egentligen bara tillbaks till 90-tal i videon.
För min egen del tycker jag att även ett par tidigare tidsepoker är hög intressanta för resonemanget.
- Slutet på 70 början på 80 där allt var otroligt primitivt och bara tillgängligt för de nördigaste.
- Mitten på 80 till mitten på 90 där man började anpassa sig till en mainstream-marknad, men där det ännu inte fanns något internet.
Så frågan är. Har hon rätt? Vad är bäst? Vill vi egentligen ha utmanande eller enkla spel? Finns det nåt sätt att kombinera det bästa ur de olika epokerna? Behöver man segmentera marknaden utifrån konsumentens ålder?

//EvilSpook