Nekromanti Att generalisera

Corfitz Ulfeldt

Veteran
Joined
25 May 2014
Messages
16
Jag läste en artikel på SvD om Död och fann följande citat "Pentagram eller ej, de tre 19-åringarna stämmer in på rollspelarsignalementet: svarta kläder, hästsvansar och glesa bockskägg à la Pirate Bay-grundaren Gottfrid Swartholm Warg."

Hur intressant artikeln än var så tycker jag att de drar lite väl snabba generaliseringar om rollspelares utseende. Eller?
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
Svarta kläder: check (men jag försöker bredda mig)
Hästsvans: inte sedan några år tillbaka, men ja innan dess så, check?
Bockskägg: nej, aldrig

2/3 would predjudice again
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
Bättre skägg än honom, och föredrar blåa jeans. Men annars check, check och check.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,091
Location
Göteborg
Svarta kläder: en kort fas som filosofistuderande 20-nånting, men sedan dess har garderoben blivit mer blandad.
Hästsvans: ja, både som ung och som medelålders, däremellan var det en period då jag försökte vara "vuxen" genom att vara kortklippt men jag insåg till slut hur dumt det var.
Bockskägg: nej, aldrig.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
19-åringars eventuella skägg är ju ofta glest. Elakt av SvD att dra några växlar på det. Äldre rollspelares eventuella skägg är mycket tätare. Mitt eget t ex.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Rollspelare är minst 35+, och ofta runda. Har de skägg så är det stora.

Hästsvans? Har någon det nuförtiden? Utom enstaka metal-snubbar runt 50?

...Och alla svenskar klär väl sig i svart? Fast nästan alla rollspelare jag känner har vanliga blå jeans.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,697
Location
Värnhem, Malmö
Jag lever väl upp till stereotypen. Och Arfert, möjligen har jag en atypisk umgängeskrets, men hästsvansarna florerar än, och det tycks inte finnas någon brist på dem i lokalområdet.

 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Själv är jag 36 och aningen för rund för att vara riktigt bekväm utan att egentligen vara överviktig. Jag har mer ett talibanskägg än ett bockskägg och någon hästsvans finns det inte hår till utan att det skulle se alldeles galet ut. Nej, rakat hår med ett skägg som skulle gjort Usama Bin-Laden lite avundsjuk och med kläder som varierar i färg och väljs efter bekvämlighet snarare än hur de ser ut. Men visst, jag har en hel del svarta kläder men vem fan har inte det!?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,159
Skägg, dock ej glest och ganska många mörka kläder men där slutar likheterna. Jag skulle behöva mycket betalt för att spara till hästsvans. Arferts beskrivning stämmer bra när det gäller rondören. Lite extra stoppning här och var...
 

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
Varken skägg eller hästsvans. Jag antar att ingen tror mig (eller bryr sig) om jag berättar att jag går runt i hemsydd kaftan och sandaler?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,035
Location
Sthlm
När jag var 19 hade jag långt hår och svarta kläder och en matrix-läderrock. Sådan var tidsandan.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,570
Jag har en del svarta kläder, men långt ifrån enbart. Jag har långt hår och visst, ibland sätter jag ihop det. Jag har inte skägg. Hade det en period på tidigt 2000-tal dock. Det såg inte klokt ut.

I min ordinarie spelgrupp förekommer kläder i många olika färger. Det finns en långhårig tjej. Resten är kortklippta män. Tre av dem har skägg av varierande slag men inga glesa bockskägg.

Summa summarum är generaliseringen inte alls träffande, och jag har över huvud taget svårt att hitta något generellt drag för mig och min spelgrupp men vi är i alla fall alla 30+, och alla gillar sötsaker.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Kontakta SvD och fråga vilket knark artikelförfattaren går på.

Spontant känns det som artikelförfattaren känner en (och endast en) rollspelsgrupp och baserar sin uppfattning på denna grupp.
Eftersom pentagram nämns så killgissar jag att detta är en grupp gothare som spelar antingen Vampire eller KULT.
Eftersom åldern 19 år nämns är det dessutom mest troligt att artikelförfattaren kände en rollspelsgrupp för 20 år sedan när denne började på journalisthögskolan.

Av de forumsträffar jag varit på skulle jag säga att att ett rollspelarsignalement skulle vara: vit man, 30+, lätt överviktig, t-shirt, helskägg (definitivt inte stripigt bockskägg) - och att detta signalement stämmer in på max hälften av närvarande personer.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
Sedan 1982 har jag träffat exakt en rollspelare som stämmer in på det signalementet. 1982 var vi ju för övrigt inte ens i puberteten varför bockskägg gick bort och våra mammor köpte knappast svarta kläder. Frisyr var a la Gustav Wasa.

Och idag? Jag omges av lätt överviktiga män och kvinnor mellan 30 och 45. Jeans och T-shirt är populära klädesplagg (förutom vår gåttare) och de som kan ha skägg har det, allt från five-o'cklock-shadows till talibanskägg. Det är väl de sockerstinna bukarna som är det mest generella, men inte ens det håller: jag spelar också med femårig tjej som ligger något under sin viktkurva. Hon har gärna har prinsessklänningar på sig när hon spelar rollspel.

Formuleringen i texten är kul, men faller lite platt eftersom den inte är träffande. Det är en darling som borde ha dödats under skrivprocessen.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Skarpskytten;n295772 said:
Sedan 1982 har jag träffat exakt en rollspelare som stämmer in på det signalementet. 1982 var vi ju för övrigt inte ens i puberteten varför bockskägg gick bort och våra mammor köpte in svarta kläder. Frisyr av a la Gustav Wasa.

Och idag? Jag omges av lätt överviktiga män och kvinnor mellan 30 och 45. Jeans och T-shirt är populära klädesplagg (förutom vår gåttare) och de som kan ha skägg har det, allt från five-o'cklock-shadows till talibanskägg. Det är väl de sockerstinna bukarna som är det mest generella, men inte ens det håller: jag spelar också med femårig tjej som ligger något under sin viktkurva. Hon har gärna har prinsessklänningar på sig när hon spelar rollspel.

Formuleringen i texten är kul, men faller lite platt eftersom den inte är träffande. Det är en darling som borde ha dödats under skrivprocessen.
Min dotter är också med och spelar, så du är inte ensam om att ha prinsessklädda spelare med i gruppen
:) Nu dock är ju min dotter sju och tycker att hon är ”vuxen” och har därmed övergått till ”Soy Luna” kläder istället för att vara prinsessa. Känslosamt att se sina barn växa så snabbt och jag önskar att jag haft ekonomi att jobba mindre och ha mer tid hemma med mina barn för att spela tex rollspel eller ”Just Dance” som mina monster älskar just nu.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,889
Location
Port Kad, The Rim


Klädsel: Helst svart+khaki
Hästsvans: Aldrig
Skägg: Ja, men typ Hemingway -- en medelålders herre som jag behöver ju välja sina förebilder enligt principen "don efter person"

:wink:
 

Attachments

Top