Nekromanti Att bli varnad eller bannad för något man inte gjort

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Nu diskuteras det alltså huruvida jag skall straffas för att jag påpekade att Magnamund skrivit till MiniMoni i tråden om det nya Kult-omslaget. Detta då det alltså kan ses som möjligt att tolka mitt inlägg som att de fört ett samtal liknande det Arfert och Magnamund gjorde.

Jag påstod inte detta i mitt inlägg, jag valde dessutom ordvalet "skrev till" för att det inte skulle se ut som att jag avsåg att de skrev med varandra. Vem som helst kan också med ett enkelt klick se att det inte heller förhöll sig så.

Då MiniMoni kände sig anklagad valde jag efter en stunds samtal med MiniMoni att ändå lägga till ett extra förtydligande för säkerhets skull. Ändå blir jag modererad och varnad för konsekvenser.

Jag måste å det starkaste påpeka att jag finner det extremt orimligt att bli straffad för något man inte själv gjort, bara för att det är teoretiskt möjligt för andra att misstolka det. Jag ifrågasätter denna modereringsprincip och hoppas verkligen vi slipper se den typen av bestraffning bli legio.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,014
Location
Ereb Altor
Speciellt med tanke på att ingen avkrävt Arfert en ursäkt. Magnamund har ju fått sitt straff, men han var ju inte ensam om att bete sig...illa.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Vad ska jag be om ursäkt för?
För några småsura kommentarer om PK-gänget i en dialog som jag förutsatte var privat? (Skit-plattform.)
Vad säger de bakom lyckta dörrar om andra?

De kan säkert hantera min rant.
Jag tycker alla ska be om ursäkt i så fall. De för deras dryga, von oben-stil och passiv-aggressiva, överlastade inlägg.

Jag börjar:
Förlåt!
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Måns;n154055 said:
Speciellt med tanke på att ingen avkrävt Arfert en ursäkt. Magnamund har ju fått sitt straff, men han var ju inte ensam om att bete sig...illa.
Staph!

Ska man vi -avkräva- ursäkter för att någon sagt saker som inte var snälla?

Avkräva ursäkter slutar man väl med när man börjar högstadiet?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,014
Location
Ereb Altor
Mundo;n154066 said:
Staph!

Ska man vi -avkräva- ursäkter för att någon sagt saker som inte var snälla?

Avkräva ursäkter slutar man väl med när man börjar högstadiet?
Kontext käre Mundo. Eksem skulle tvingas be om ursäkt för att han påpekade att några forumiter förde en ganska sunkig diskussion.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,014
Location
Ereb Altor
Arfert;n154065 said:
Vad ska jag be om ursäkt för?
För några småsura kommentarer om PK-gänget i en dialog som jag förutsatte var privat? (Skit-plattform.)
Vad säger de bakom lyckta dörrar om andra?

De kan säkert hantera min rant.
Jag tycker alla ska be om ursäkt i så fall. De för deras dryga, von oben-stil och passiv-aggressiva, överlastade inlägg.

Jag börjar:
Förlåt!
Jag säger inget om er bakom era ryggar. Jag har inget att be om ursäkt för. Däremot har du ganska tydligt visat vem du är, och det får du leva med.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,899
Location
The Culture
Förtydligande: I det här fallet var modereringen bara en tillsägelse -- inget mer. Den ska inte betraktas som någon form av bestraffning.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Detta kan jag, av den förra modereringen att utläsa, ej vara säker på. Det står klart och tydligt att ytterligare konsekvenser är möjliga. Jag har ingen aning om vilka dessa kan vara, och när det kan komma att hända. Jag har blivit direkt ombedd att inte fråga mer om detta via PM.

På det hela taget är det inte vidare roligt att ett potentiellt straff ligger någonstans i luften, för något jag inte ens har gjort (dessutom faktiskt medvetet försökte undvika att göra, tydligen bara för dåligt) utan som bara potentiellt kan tolkas som att jag gjort. Det hela känns mycket osäkert.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Men är inte detta något som får skrivas på "moderatorerna är också bara människor"-kontot?

Krille skrev trots allt att han var bra lack (på, som jag uppfattade det, andra än dig).

Jag kan förstå att det känns sugigt att ha fått något som väldigt mycket blir "or else!" utan att det är särskilt tydligt vad du förväntas inte göra, och ens om du har gjort det du inte väntas göra mer av.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Eksem;n154126 said:
Detta kan jag, av den förra modereringen att utläsa, ej vara säker på. Det står klart och tydligt att ytterligare konsekvenser är möjliga. Jag har ingen aning om vilka dessa kan vara, och när det kan komma att hända. Jag har blivit direkt ombedd att inte fråga mer om detta via PM.

På det hela taget är det inte vidare roligt att ett potentiellt straff ligger någonstans i luften, för något jag inte ens har gjort (dessutom faktiskt medvetet försökte undvika att göra, tydligen bara för dåligt) utan som bara potentiellt kan tolkas som att jag gjort. Det hela känns mycket osäkert.
Inga fler åtgärder kommer att genomföras avseende denna situation. Så du har inget svärd hängande över huvudet.

/Magnus
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Måns;n154103 said:
Kontext käre Mundo. Eksem skulle tvingas be om ursäkt för att han påpekade att några forumiter förde en ganska sunkig diskussion.
Nä, Krille sa väl att han -tyckte- de skulle be om ursäkt, inte att de var tvungna? Var han tvungen så tar jag 'tillbaka' vad jag sagt, men ändrar inte åsikt att det är lite... uhm... Inte så vuxet :3
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag säger inget om er bakom era ryggar. Jag har inget att be om ursäkt för. Däremot har du ganska tydligt visat vem du är, och det får du leva med.
Visst, om du säger det så.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Eksem;n154042 said:
Nu diskuteras det alltså huruvida jag skall straffas för att jag påpekade att Magnamund skrivit till MiniMoni i tråden om det nya Kult-omslaget. Detta då det alltså kan ses som möjligt att tolka mitt inlägg som att de fört ett samtal liknande det Arfert och Magnamund gjorde.

Jag påstod inte detta i mitt inlägg, jag valde dessutom ordvalet "skrev till" för att det inte skulle se ut som att jag avsåg att de skrev med varandra. Vem som helst kan också med ett enkelt klick se att det inte heller förhöll sig så.

Då MiniMoni kände sig anklagad valde jag efter en stunds samtal med MiniMoni att ändå lägga till ett extra förtydligande för säkerhets skull. Ändå blir jag modererad och varnad för konsekvenser.

Jag måste å det starkaste påpeka att jag finner det extremt orimligt att bli straffad för något man inte själv gjort, bara för att det är teoretiskt möjligt för andra att misstolka det. Jag ifrågasätter denna modereringsprincip och hoppas verkligen vi slipper se den typen av bestraffning bli legio.
Efter min genomgång av tråden ifråga kan jag inte annat än konstatera att du har rätt.

Du borde inte fått mer än ett mild tillsägelse för off topic.

Betrakta härmed modereringen som tillbakadragen och Krille som tagen i örat.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
P.S.

Egentligen borde du förstås fått en tillsägelse för att du startat denna tråd i stället för att överklaga via gängse kanaler, men nu har jag delat ut så mycket bestraffningar på annat håll att jag inte orkar.
 
Top