Nekromanti Retroaktiva modereringar i Kult-omslagstråden

Status
Not open for further replies.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Nu har jag gjort något helt nytt.

Jag har gått igenom alla 288 inlägg i
Kult-omslags-tråden och kommer här nedan att ta upp dem jag upplever som problematiska, tala om varför jag upplever dem som problematiska, och – i de fall det är påkallat – utdela retroaktiva varningar och/eller avstängningar.

Anledningen till detta är att moderatorer och redaktion helt enkelt inte hinner med när en sådan här tråd tar fart, men att jag ändå vill markera vad jag anser vara okej och vad som inte är det.

I min bedömning lutar jag mig mot
forumets regler samt detta addendum. Observera att det är lätt att vara efterklok, så det är fullt möjligt – till och med högst troligt – att jag gör en hårdare bedömning post factum än jag gjort om jag hade modererat i realtid.

Jag kommer att hänga ut användare med användarnamn och citerade inlägg. Ville ni slippa det skulle ni ha betett er städat till att börja med.

Redan i inlägg 13 börjar det gå fel när Magnamund smyger in en liten gliring:


Magnamund;n153255 said:
Otippat att någon skulle uppfatta det som sunkigt.
Åtgärd: Ingen. Ensamt är det här inlägget inget regelbrott.

I inlägg 28 kommer nästa gliring. Denna gång från Chrull:


chrull;n153319 said:
"Slemmig" är däremot vad man kan kalla den där kommentaren.
Åtgärd: Det här är direkt riktat till en annan användare, så här hade en tillsägelse om att hålla sig till ämnet kunnat vara på sin plats.

I inlägg 52 kallar Blasphemy lite svepande de som har invändningar mot omslaget för »nymoralister«:


Blasphemy;n153402 said:
Jag ser inte alls likheten till det du länkar men vi är såklart medvetna att det skulle vli upprörda röster bland nymoralisterna.
Åtgärd: 48 timmars avstängning för personangrepp enligt »Don’t be a dick shall be the whole of the law!«.

Inlägg 61 till 64 samt 72, 74 och 76 av Impetigo, Cassius, Xyas, Arfert och Nymfetamin är off topic.

Åtgärd: Tillsägelser om att återgå till ämnet.

I inlägg 86 börjar Krank kommentera vad Arfert skriver i stället för omslagsbilden. Dessutom med en missrepresentation av vad Arfert skrev samt en ful gliring:


krank;n153527 said:
Och jag tycker att Arfert är ute och cyklar när han påstår att det "blir bäst" om man ignorerar vad folk här tycker. Men å andra sidan vet jag ju sedan tidigare att Arfert gärna tror att saker som säljer bra automatiskt är bättre än saker som säljer dåligt, och att tuttarna lär SÄLJA säger jag inget emot. Jag är bara oerhört jävla skeptisk till att sätta likhetstecken mellan "är bra" och "säljer bra".

[- - -]

Fast visst, lever man i något slags libertarian-konservativ fantasivärld där The Man består av elaka sexfientliga feminister och "nymoralister" så uppfattas det kanske annorlunda.
Åtgärd: 48 timmars avstängning för personangrepp enligt »Don’t be a dick shall be the whole of the law!«.

Men det är inte slut där. I inlägg 90 fortsätter Krank att kommentera Arfert på ett raljant vis:


krank;n153536 said:
"Forumeliten", lol. Tänker du börja påstå att ditt ord inte väger tyngt nu? Framställa dig själv som något slags underdog? Det passar dig isåfall inte.
Åtgärd: Ytterligare 48 timmars avstängning. (Och en eloge till Arfert som i detta läge förhåller sig saklig när han svarar på Kranks inlägg.)

I inlägg 97 kommer Magnamund med trådens första riktiga hobbymoderering:


Magnamund;n153552 said:
Otrevligt att försöka göra ned dig och håna dig offentligt bara för att ni inte delar åsikt. Snacka om härskarteknik. Sorgligt.
Åtgärd: Skarp varning om att låta bli att hobbymoderera och i stället anmäla inlägget till moderator.

I inlägg 100 kommer Krank med en gliring igen:


krank;n153557 said:
Offerkoftan är på.
Åtgärd: Skarp varning – men eftersom Krank redan är avstängd för annat lägger jag i stället på 24 timmar på avstängningen.

Sedan dröjer det ända till inlägg 142 innan Magnamund ger sig på Krank igen:


Magnamund;n153671 said:
Visst visst. Dra den om Rödluvan också. Du använder dig påfallande ofta av härskartekniker imo.
Åtgärd: Nu har Magnamund jobbat ihop till en avstängning, så jag lägger på 48 timmar till den som delades ut av Cissi i inlägg 247.

I inlägg 154 kommer God45 in från ingenstans och bashar Helmgast lite allmänt.


God45;n153758 said:
Så ni mins när jag sa att jag inte litade ett dugg på folket som håller på med nya Kult på grund av att de gör sådana här grejer hela tiden, inte fattar vad Kult är och inte kan system? Och ni inte trodde på mig?

Well, 1 av 3 punkter har ju visat sig vara helt rätt nu. Kanske 2 av 3 till och med
Åtgärd: Skarp varning om att hålla sig till ämnet. Samt ytterligare en påminnelse om att smak är subjektivt.

I inlägg 163 raljerar Mundo alldeles onödigt mycket och missrepresenterar samtidigt vad andra skrivit:


Mundo;n153790 said:
-Snacka- om att selektivt välja bilder som får det att framstå som om hela Eon IV är fyllt av bilder på passiva kvinnor i nakna motiv.

[- - -]

Laura Sava som ritat alla dessa bilder (inklusive omslaget till hela boken) är således en könsförrädare, eller det kanske bara så att hon i sin okunskap inte vet bättre?

Snälla skicka ett email till henne, Arfert, Krank och God45 och förklara henne att sånt kan man inte rita.
Stackars flickebarn!
Åtgärd: Skarp varning om att låta bli.

I inlägg 170 länkar Xyas till några besökarmeddelanden som Magnamund lämnat på en användares profil (och som Magnamund även stängdes av för):

Åtgärd: Tillsägelse för hobbymoderering och off topic. Att anmäla besökarmeddelandet till moderator hade räckt.


I inlägg 174 påpekar Eksem att Magnamund även lämnat besökarmeddelande på en annan användares profil. Dock utan att länka.

Åtgärd: Tillsägelse för off topic. Obs! Här tycker jag alltså att Krilles moderering (inlägg 205) var onödigt hård och håller med Eksem i hans kritik av densamma.

Inlägg 175 av Mundo och 177 av Kalil är direkta svar på detta och modereras med en tillsägelse från Gurgeh i inlägg 178.

Åtgärd: Gurgehs tillsägelse.


Inlägg 185 av Mundo och 187 av Recca är off topic.

Åtgärd: Tillsägelse för off topic.

I inlägg 188 kommer Robert med ett svepande personangrepp (som jag sent omsider belönade med en avstängning):


Robert;n153894 said:
Alla, inklusive jag själv då jag skriver det här inlägget, som är omnämnda ovan och säkert några till är ett gäng jävla stolpmongon.
Åtgärd: 48 timmars avstängning för personangrepp.

I inlägg 205 kommer sedan Krilles moderering av Eksem:

Krille;n154020 said:
Du ger intrycket att MiniMoni var deltagande i Magnamunds kampanj som slutligen fick Magnamund avstängd, när MiniMoni bara står som mottagare av Magnamunds rants.

Personligen tycker jag att du är skyldig MiniMoni en ursäkt. Om det blir några mer konsekvenser vet jag inte än, för jag behöver lugna ner mig en smula och prata med medmoderatorer och redaktion.
Åtgärd: Mildrande av modereringen till tillsägelse för off topic. Samt påpekande för Krille att han i detta fall var allt för sträng.

I inlägg 249 häller RasmusL bränsle på den vid det här laget falnande elden med följande:


RasmusL;n154349 said:
Här är en annan reaktion som jag fick när jag frågade runt lite:

"Saaaayyywhaaaaaat?? Ja. Då var det avgjort. Nya kult är sunk och bör kastas på elden tillsammans med samtliga andra sexister/sälj grej med tjej. Hat och död åt dem. Faktiskt."
Åtgärd: Skarp fetvarning för destruktiv diskussionsteknik. Oavsett om det där är ett ordagrant citat borde sunt förnuft fått RasmusL att omformulera det.

I inlägg 258 reagerar Inkognito på RasmusLs inlägg och borde egentligen ha en tillsägelse för hobbymoderering, men jag tycker att RasmusLs inlägg förtjänar att kritiseras.

Åtgärd: Ingen utöver den tillsägelse om att inte gå off topic som Magnus Seter delar ut i inlägg 260.

I inlägg 269 avslutar Magnamund ett annars relevant inlägg med en ful gliring:


Magnamund;n154752 said:
Är jag en hemsk misogyn kvinnoförnedrande korkad skitstövel som inte begriper det "vissa andra gör" (de som sett ljuset och som har rätt åsikter d.v.s) eller är jag och de som ser motivet som något annat än ett viljelöst sexobjekt någonting på spåren?
Åtgärd: Ytterligare 48 timmars påbackning av den redan befintliga avstängningen.

I inlägg 270 följer Cassius upp med en lika ful gliring tillbaka:


Cassius;n154755 said:
Nu tycker jag ju bara allt det här det här för att få knulla men det passar inte dig "Uggggg så starka man" att försöka klämma in dig i offerkoftan.
Åtgärd: 48 timmars avstängning för personangrepp. Utdelad av Gurgen i inlägg 277.

I inlägg 273 är det Måns tur att personangripa Magnamund:


Måns;n154760 said:
Efter ditt lilla samtal med Arfert är jag väldigt fövånad över att du ens känner att du behöver ställa frågan.
Åtgärd: 48 timmars avstängning. Utdelad av Krille i inlägg 282.

I inlägg 285 skriver sedan Magnamund en gång för mycket, trots upprepade tillsägelser från redaktörer och moderatorer, om andras debatteknik:


Magnamund;n154827 said:
Problemet som jag ser det är att du tycks ha bestämt dig för att du har ensamrätt på att avgöra hur en bild ska tolkas. Jag ogillar det skarpt. Därav min fråga ställd till Helmgast. Deras syfte med bilden känns mer relevant och viktig för mig än din, min eller någon annans tolkning av bilden. Du får det att låta som att dina åsikter är en objektiv sanning helt enkelt och det vägrar jag gå med på. Sen är det inte mer med det.
Åtgärd: 48 timmars avstängning. Utdelad av Cissi i inlägg 287.

Utöver ovan nämnda inlägg finns en uppsjö inlägg som tangerar off topic med som jag låtit slinka igenom för att de åtminstone nominellt rör Kult, omslagsbilden eller bild- och symbolanalys i allmänhet.

Så.

Nu hoppas jag att jag tydliggjort vad jag anser vara okej och vad jag inte anser vara okej.

Och att berörda användare har det i åtanke framöver.
 
Status
Not open for further replies.
Top