Leon
Leo carcion
Du menar Greedo. Grogu är Baby Yoda.
Vänta nu. Båda är grönskinnade prisjägaraliens

Du menar Greedo. Grogu är Baby Yoda.
På sätt och vis ja, fast jag är en smula tveksam till att kalla Grogu prisjägare. Men för all del prisjägar-prao. Och han är definitivt inte rhodian, så där har vi en tydlig skillnad mot Greedo.Vänta nu. Båda är grönskinnade prisjägaraliens![]()
Så är det absolut för mig. Jag tycker väldigt mycket om episod VI, V och VIII. Resten varierar från kul underhållning till rätt dåligt. Så jag skulle inte säga att jag är ett fan av Star Wars.
Men jag tänker ju på Star Wars lite annorlunda än vad de flesta verkar göra. Jag står inte ut med all lore som måste hänga ihop. För mig har Star Wars alltid varit ett kärleksbrev till andra klassiska genres i första hand (Western, krigsfilm, samurajfilm etc.) och sen har settingen byggts efter det. Att det sedan inte hänger ihop eller att filmerna säger emot varandra (vilket även de första gjorde) är inte lika viktigt i sammanhanget.
Men det känns som att det typ bara är jag och möjligen George Lucas som tänker så, och då blir ju senare verk som ska göras enligt en sammanhängande lore inte lika intressant för mig.
Är det det här som är den springande punkten? Att det finns ett specifikt sorts nördskap som handlar om att man snöar in sig på den specifika settingen. Man tar kulturuttrycket för (fiktiv) sanning och rådande utifrån sina egna premisser. Kopplat till det här att man extrapolerar utifrån originalet med begränsad verkshöjd: Grogu är en prisjägare, så all Rhodians är prisjägare, och man är intresserad av den rhodianska prisjägarkulturen, och inte laserrevolverstrid i vilda rymden as such.
Alien kan ju också vara väldigt mycket så här. Gillar man krypande rymdskräck eller är man intresserad av olika alien-phenotyper eller Weyland-Yutanis olika androidmodeller?
Isf är jag nog en Tolkiennörd men kanske inte en Star Wars eller Alien-nörd. Vilket inte har så mycket att göra med HUR MYCKET jag uppskattar de olika böckerna/filmerna, utan snarare VAD jag uppskattar med dem.
P.S. Eftersom jag korspostade med God45: jag älskar Silmarillion, särskilt Narn-i-hin Hurin och Akallabeth.
Det här som @krank var inne på om hur mycket man sett och om man är ett fan är ju extra lurigt gällande Star Wars. Jag har blivit anklagad för att inte vara ett äkta fan av Star Wars för att jag inte tyckte att The Acolyte var genomusel, samt att jag inte skulle ”fatta” Star Wars dels för att jag tycker att storys där jedisarna är lite på en gråskala gällande moral samt för att jag inte sett Clone Wars och Rebels. Så för att vara ett Star Wars-fan måste man ha sett vissa verk men inte andra, man måste tycka om vissa verk men får inte tycka om andra och man får inte gilla vissa storyelement. Det är en knepig labyrint att navigera. Har dessutom hört folk säga att prequelsen från början var dåliga med att Clone Wars gjorde dem bra, så där antar jag att man inte var ett äkta fan om man gillade prequelsen innan Clone Wars kom, men är det om man gillade dem efter att Clone Wars kom, förutsatt att man tittade på Clone Wars. Knepigt det här…
Jag uppskattar ju generellt världsbygge och tycker att "idéer" absolut är något som kan komma ur "någon sorts påhittad naturvetenskap". Och jag uppskattar den känsla av sammanhang och verklighetsflykt det ger mig när ett världsbygge är konsekvent.
Å andra sidan är jag ju inte så intresserad av "känslor"-biten.
Låt inte andras åsikter vara en måttstock. Jag har själv blivit anklagad för att vara anti-feminist eftersom jag inte gillar TLJ.Jag har blivit anklagad för att inte vara ett äkta fan av Star Wars för att jag inte tyckte att The Acolyte var genomusel, samt att jag inte skulle ”fatta” Star Wars dels för att jag tycker att storys där jedisarna är lite på en gråskala gällande moral samt för att jag inte sett Clone Wars och Rebels.
Självklart, det skulle aldrig falla mig in. Jag tar upp det för att det är en tråd som handlar om att vara fan och att det finns människor som faktiskt tycker såhär om att vara fan.Låt inte andras åsikter vara en måttstock. Jag har själv blivit anklagad för att vara anti-feminist eftersom jag inte gillar TLJ.
Känns som ännu en potentiell tråd att bryta utJag funderar ibland på hur mycket av en grej man kan ogilla innan det börjar kännas konstigt att säga att man är ett fan av den grejen.
Det är ett jättebra exempel! Jag skulle personligen säga att jag är ett fan av de två första filmerna men inte av franschiset som helhet (sen har jag visserligen inte sett Genisys och tyckte Dark Fate var rätt bra)Känns som ännu en potentiell tråd att bryta ut, jag tänker på franchiser som Terminator där jag tror det är vanligt att ogilla majoriteten av filmerna efter de första två
Känns som ännu en potentiell tråd att bryta ut, jag tänker på franchiser som Terminator där jag tror det är vanligt att ogilla majoriteten av filmerna efter de första två
Ah. Jag läste inlägg #27 som att du tyckte att de andra tyckarna hade sina poänger, men då läste jag slarvigt. Får skylla på värmeböljan. Den gör att jag har hjärnkapacitet som en sjöpung. Och för den som inte vet är sjöpung alltså ett djur som äter upp sin egen hjärna* för att spara energi.Självklart, det skulle aldrig falla mig in.
För att konkretisera det hela så går det ju att jämföra den vetenskapligt fokuserade midichlorian-scenen som jag inte gillar…
…med en mer mytologisk fokuserad scen som jag tycker är helt amazing: