Nekromanti Att betala med XP

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
I D&D3e ska man ju betala med XP för att göra potions och scrolls. Det gillar inte jag, det känns konstigt att om nån stänger in sig i ett torn, och gör potions tills skägget är långt, så blir han sämre erfarenhetsmässigt.

Jag förstår att det gjorts med hänsyn till spelbalansen, men undrar hur ni andra gör? Använder ni det systemet som finns i regelböckerna, eller har ni något annat system ni kan dela med er av?

MVH

Magnus

(not till Troberg: kolla, jag tar upp nått jag inte gillar med D&D? Eru nöjd nu? :gremgrin:)
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Vi i vår grupp kör inte med xp utan med level up efter varje uppdrag, ungefär. Det blir svårare med potions då, så vi kör med att man bara betalar pengarna och sedan gör sina potions och scrolls...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
not till Troberg: kolla, jag tar upp nått jag inte gillar med D&D? Eru nöjd nu?
Jajamensan, speciellt som jag kan svara med hur jag löser samma problem i GURPS! Ge mig ett finger och jag tar hela armen!

I GURPS Cyberpunk finns samma problem där cybernetik kostar bakgrundspoäng (inte exakt XP, men lika nog i det här sammanhanget).

Spelarna gillar inte detta för att de tycker att det är ologiskt. Å andra sidan kan jag inte som spelledare tillåta att någon tar advantage Filthy rich och köper tillräckligt med cybernetik för att jonglera elefanter med ena armen på ryggen medan de löser differentialekvationer i huvudet.

Lösning: De kan köpa för pengar, eller enligt reglerna med pengar och poäng (eller kombination av dessa (tex 50/50)).

"Real world"-logiken bakom detta blir då att om de betaler poäng så utnyttjar de de kontakter och kunskaper de samlat på sig och vet att de får bra grejor.

Går de bara blåögt ner till "Ärlige Harrys bättre begagnade cybernetik" och köper ett racing-chip "Bara en tidigare ägare och det var en 80-årig skolfröken" så riskerar de att inte få en fullgod vara. Racingchippet fungerar jättebra. Tills de kommer ut på motorvägen, då tutan går igång och gasen trampas i botten (och fastnar där).

Det är inte säkert att de får dåliga prylar, men risken finns och den är större ju mindre poäng de betalt.

Spelarna gillar inte riktigt det här systemet heller, men det skiter jag i. Det är så långt jag är beredd att sträcka mig, att gå längre skulle drabba spelbalansen för mycket.

Kanske liknande logik kan lösa en del av problemet i D&D (fast ni skulle vara tvungna att erkänna att ni tagit hjälp av en GURPSare :gremgrin:)?
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Jag tycker på ett sätt att det faktiskt funkar. Om man jämför med till exempel Shadowrun, där man betalar med karma (en sorts själslig kraft i stil med hjältepoäng i Drakar och Demoner), så kan man ju egentligen säga att xp är ngt liknande. Det är ju xp som ligger till grunden för all utveckling och kraftökning...

Håller dock med om att den nämnda gamlingen inte borde gå ner i lvl eller så, men man kanske borde kalla honom en potionmaker lvl x i stället. Han får på så sätt xp för att göra potions men går inte upp i lvl i allmänhet. Han gör ju trots allt bara det, och får ingen annan in-put. Låter det vettigt? Det är kanske det här som styrs med reglerna för commoners.
En äventyrare får ju trots allt sina xp på annat håll, och kommer ju på så sätt att gå upp i lvl i alla fall.
Vi har löst det hela genom att man inte kan gå ner i lvl, men kan hamna på negativ xp för en viss lvl. Dessa återvinns på en basis av två xp för varje man tjänar in, tills dess att man når positiv xp för en viss lvl igen.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Personligen tycker jag att man borde FÅ XP för att göra vissa magiska föremål.

Man kan enligt reglerna aldrig gå ner en level för att man gör magiska föremål. Man kan bara använda så mycket xp att du hamnar på gränsen till den level du är nu. Det blir ju ännu konstigare eftersom magikern i tornet då måste gå ut och döda orcher innan han kan göra en till cure light wounds att sälja till äventyrarna som passerar...

"Stängt. Ute på monsterbashing och jagar medelanden som behöver lämnas fram. återkommer om en månad för att göra fler potions."

Hur man löser det hela vet jag inte. Själv gör jag det genom att pusha mina spelare till att inte skapa rollpersoner som kan göra magiska föremål. Och då slipper man större delen av problemet genom att ignorera det :gremlaugh:
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Jag har aldrig haft några problem med det, eftersom ingen någonsin nått längre än level 5-6 och därmed inte tillverkat andra magiska föremål än enstaka scrolls.

Men eftersom jag inte är särskilt noga med XP i allmänhet (jag räknar alltså inte ut hur mycket xp en viss encounter ger, utan ger en bunt xp då jag tycker att det känns vettigt att någon går upp en level) så skulle jag hantera det ganska fritt. Antagligen skulle jag fokusera mer på den tid det tar om jag ville ha något slags begränsning -- eftersom vi inte brukar ha någon "viloperiod" mellan äventyr skulle "det tar tre veckor" nog vara en effektivare begränsning än "det kostar 1735 XP" (siffrorna är förstås tagna ur min fantasi och all likhet med verkliga regler, levande eller döda, beror på rena tillfälligheter).

Plötslig tanke: om någon faktiskt ville göra ett magiskt föremål skulle jag antagligen basera ett äventyr på det -- i stället för det tråkiga "du köper material för 3782 guldmynt" skulle jag låta spelaren (och rollpersonen...) skaffa fram det som behövs. Det har ju inget med din fråga att göra, men ändå...

-JPS- tycker att det är dumt att tillverkandet av en "robe of he archmagi" kräver att man har tillgång till en präst-formel (Bless, kanske. Jag minns inte riktigt. Dessutom kan jag ju ha fel)
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Vi löser(löste) genom att ignorera det. Ingen gör potions helt enkelt... Men att det ska behöva vara så tyder ju på att systemet är misslyckat. Detsamma gäller ju förresten också golems, som kostar en hel bunt experience att göra! Men jag tror det har pratats om att göra sådana... Har jag förstått det rätt så går han väl inte ner en level? Man hamnar bara på en negativ experience nivå för den leveln man är på... Nu vet jag inte om det var det du menade, men jag såg nån annan nämna det där med att gå ned levels så jag inkluderade det med :gremsmile:

Skulle vi nån gång göra en potion skulle vi med största sannolikhet följa reglerna... Även om jag tycker de suger stenhårt...

/Herr Balderk
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
skippar att göra potions [ant]

... men gillar att retas

/netfeed som anting köper eller stjäl sina portions =)
 

Boobis

Warrior
Joined
14 Mar 2002
Messages
253
Location
STHLM
Jag tycker systemet är bra, så jag behöver inte lösa det på ett annat sätt.

1) För små föremål (potions) kostar det runt 3-10 xp. VIlket är försummbart. Den gamla trollkarlen i tornet får stå i flera hundra år för att bli av med en lvl :gremwink:

2) För stora föremål tycker jag det är självklart att tillverkaren lägger ned en del av sin "kraft" i föremålet. I äldre DoD löste man ju som alla säkert vet det med att ta av permanent PSY, i d&d genom att ta xp. Hugget som stucket tycker jag, men jag tycker om principen.

-J
 

Kauris

Veteran
Joined
13 May 2001
Messages
153
Location
Göteborg
Jag följer reglerna till viss del.
Eftersom vi enbart har en druid som kan tillverka magiska
föremål, så betalar mina spelare oftast för tjänsten.
Om druiden kan tillverka en pryl som hon absolut vill ha
- och som inte finns att köpa, då får hon avdrag på ex.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Hmmmm...

Nä, då får det vara!
Vilket var ungefär vad jag ville bevisa. :gremcool:

Nåja, det var väl en viss logik i resonemanget i alla fall?
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Som följer

De borde ha behållit det systemet... xp loss är bara jobbigt och fånigt... Mer pengar kunde det kosta istället...

/Herr Balderk, som inte brukar få överskott av pengar när han spelar
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Som följer

De borde ha behållit det systemet... xp loss är bara jobbigt och fånigt... Mer pengar kunde det kosta istället...

Det kostar väl fortfarande pengar att tillverka prylar?

/Herr Balderk, som inte brukar få överskott av pengar när han spelar

Slår man ihjäl en dragon wyrmling så är det lugnt. Det flög ut 29000 silver... @_@
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Som följer

"Slår man ihjäl en dragon wyrmling så är det lugnt. Det flög ut 29000 silver... @_@"

Fick mig att tänka på datarollspel där monster lämnar skatter efter sig som man undrar hur de fått dem med sig.
 
Top