Nekromanti Att betala med XP

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Som följer

Jo, men kan det inte vara så att i D&D-världen förvandlas kadaver till ädelmetaller genom en naturlig transmutationsprocess? Det skulle dessutom förklara inflationen.

-JPS- hobbyalkemist
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Så här ungefär

Alla magiprylar i AD&D tillverkas på ungefär samma sätt: man måste ha rätt grundutrustning (typ labb, smedja, eller motsvarande) som kostar en ohemul massa pengar. Man behöver dessutom oftast ett bibliotek där man kan forska fram mer specifikt hur man tillverkar en viss pryl.
Förutom detta så behöver man ha en massa exotiska ingredienser och/eller processer, vilka är helt och hållet upp till spelledarens godtycke. I Player's Option: Spells & Magic så gjordes ett försök att klassificera saker lite mer, så att ett mesigt potion kanske bara kräver en sällsynt ingrediens och en vanlig process medan man för att göra en staff of the magi måste ha femtielva olika saker.
Jo just det, man kan inte börja göra potions och scrolls förrän man kommit upp i level 8 eller något sådant (kommer inte ihåg exakt), och "riktiga" magiska föremål får vänta på level 12, eller kanske level 16 då man kan kasta Permanency (level 8-spell). Detta kan vara vissa problem att få att gå ihop med vissa spelvärldar, då man undrar vilken level 12-16+-magiker som gör alla +1-svärd egentligen...
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Tja, in-game-förklaringen till att det kostar XP att göra magiska föremål är väl att det suger livsenergi ur en, vilket mäts i XP (jfr vandödas förmåga att suga levlar). Det funkar för mig i alla fall :gremsmile:

Problemet är väl snarare att det borde finnas metoder för att automagiskt få XP utan att gå runt och göra en massa nytta - förvisso slöare, men ändå.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
okej, så här då

om andra klasser kunde köpa grejer för xp, vad skulle det vara då?

M.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,418
Re: Som följer

Ja, det skulle ju förklara en hel del. Speciellt varför en björn i Baldur's Gate 1 går runt med ett par Boots of the North. Fast det är lite konstigt. Det är bara ett djurskinn man kan plocka upp i det spelet. Winterwolfskinn. Inte björnar eller andra skinn. Bara winterwolf. :gremcrazy:
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Allvarligt tycker jag just den delen med att betala med XP, samt hela systemt hur man ska få XP beroende på Challenge Rating är snedvridet. Jag har ingen lösning på hur man ersätter XP kostnaden annat än att skippa den och inte bryr sig om sådana saker som spelbalans. När det gäller att dela ut XP föredrar jag att bestämma ungefär vad max level för nuvarande kampanj ska vara, och sedan kollar jag över de olika höjdpunkterna för att se hur mycket XP jag kan dela ut vid olika uppnådda mål eller erfarenheter.
 

Lord_Crucificer

Veteran
Joined
14 Dec 2002
Messages
99
Location
Göteborg
Den gamla trollkarlen i tornet får stå i flera hundra år för att bli av med en lvl
Vad jag minns kan man inte bli av med en lvl av att göra potions för xp. Jag är inte hundra på det, men det står väl i php att du inte kan förlora så mycket xp på att göra potions att du går ner lvl.
 
Top