Att använda detaljrik setting

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Jag är hyfsat ovan vid långa världsbeskrivningar och detaljerad, mustig lore. Jag är mer van vid generella, vagt definierade och/eller gemensamma världsbyggen. Har ni några tips hur man kan presentera en ”färdig” värld för spelare? Så klart skiljer det sig från spel till spel men vill ändå se hur folk tänker.

Några sätt jag tror man kan göra det på:
  • Spelarnas karaktärer är unga/oerfarna/utbölingar. Spelarna upplever världen i stort sett samtidigt som den presenteras för karaktärerna. Kort uppstartstid.
  • Innan spel (vid session noll kanske) får spelarna reda på allt som är relevant för deras karaktärer. Kanske hemläxa att läsa på om världen. Lång uppstartstid.
  • Anti-kanon. Världen presenteras i grova drag i början av spelandet, men sedan kan man förhålla sig mer löst till detaljer och mer använda den som inspiration.
Hur gör ni?
Jag föredrar en blandning av de två första punkterna. Att både spelarna och deras rollpersoner är ungefär lika omedvetna/medvetna om hur världen är beskaffad är praktiskt för både spelledare och spelare. Sedan skulle jag ha någon slags "det här vet ni"-utläggning innan. Om det tar formen av en riktig session 0, ett mail eller annat beror på situation. Oavsett så tycker jag det ska hållas till ett minimum. Ett mycket bra sätt att ta död på en kampanj redan innan den ens börjat är att inleda med att skicka på spelarna en uppsats på 50 000 tecken vars innehåll de förväntas ha koll på.

Sedan kan man även ha i minnet att man inte behöver kasta på spelarna all info i början. Vid start kan man nöja sig med att säga att området bortom Gröna skogen styrs av barbarstammar. Exakt vad rollpersonerna vet om vilka stammar det är, vilka som ligger i konflikt med vilka och vilka totemdjur de har, kan man vänta med tills spelarna säger att de vill åka dit.
 
Top