Nekromanti Astro Elite - Intresseanmälan [OFF]

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag har en idé på ett forumsrollspel jag gärna skulle vilja arrangera, och jag är lite nyfiken på vilka som är intresserade.

Premiss:
I den del av vårt oändliga kosmos där rymdhjältar bär gyllene blixtsymboler på sina bröstkorgar, där rymdraketerna åker runt i cirklar för att inte snörena som håller upp dem skall trasslas in i varandra, och där rymdprinsessor bär silverfärgade mantlar och högklackade moonboots; där har ondskans krafter slagit till! Den hemske Emperor Warpskull har avsatt den godhjärtade regenten på Kejsarplaneten och fört bort honom - tillsammans med dennes förtjusande och ogifta dotter - till en mörk fängelsehåla i en annan del av galaxen.

Som tur är så anländer en brokig skara med smugglare, truckers, småfifflare, upptäckare, professorer och andra mer eller mindre osannolika hjältar till kejsarens undsättning. De eskorterar kejsaren och prinsessan genom en serie olika farofyllda strapatser tills de har nått Kejsarplaneten, och där kommer de att besegra Emperor Warpskull innan de låter den sanne kejsaren få återta sin rättmätiga plats på tronen.

Frågan är bara vem av alla dessa olika äventyrare som kommer att belönas rikligast när äventyret är över... Kommer några att dö hjältedöden? Kommer någon att vinna prinsessans gunst? Vilka kommer skriva in sig i historien genom att ha bevisat sin styrka, sin list och sitt mod?

Hur kommer spelet att spelas?
Astro Elite är en blandning av ett auktionsspel kombinerat med en samberättarlek. Deltagarna förväntas skriva små berättelser och brodera ut en gemensam historia i lättsam space opera-stil, samtidigt som det pågår ett litet auktionsspel med ett eget regelsystem bakom kulisserna.

Så; samtidigt som man hjälps åt att samberätta en rymdsaga tillsammans, så finns det också ett spelmoment inblandat, där en vinnare kommer att utses när spelet är över. Dock; man bör alltså inte anmäla sig till det här forumsspelet om man enbart är intresserad av antingen den ena delen eller den andra.

Regler i korthet:
Jag kommer strax att skriva en utförligare genomgång, men den övergripande principen bakom spelet är denna:

Spelet utspelas via en serie olika rundor, kallade strapatser. Varje strapats börjar med att jag skriver någon sorts stämningsintroduktion och inleder en spännande scen. Kanske flyger gänget igenom ett asteroidbälte, där kejsarens skepp plötsligt blir anfallet av en slug rymdkrabba, som snart har brutit upp skeppet och håller den väna prinsessan i sina obarmhärtiga klor? I detta inlägg tar jag dessutom och meddelar vilka priser det är som står på spel i konflikten. Det är dessa som spelarna kommer att auktionera om. Det kan vara saker som:
- Oskadliggörande av Rymdkrabban. +400 Styrka eller List
- Imponerande flyguppvisning. +250 Mod
- Till prinsessans undsättning! Prinsessans Gunst
- Vilse i rymden -100
- Kraschlandning Skada

Därefter börjar spelarna att skriva sina inlägg och berätta vad just deras rymdhjälte gör i strapatsen; alltså sånt som kan leda fram till något av ödena ovanför. Det är helt fritt att samberätta och brodera ut berättelsen enligt eget tycke; men i slutet av ens inlägg (såväl som i dess rubrik) så meddelar man också hur många av ens Hjältepoäng man satsar i konflikten. Man kan höja sitt bud hur många gånger som helst, men eftersom man bara har 100 Hjältepoäng från början - och bara får 10 nya efter varje omgång - så kan det vara klokt att försöka hushålla på poängen och spendera dem klokt.

När tiden är över så tittar jag på allas bud och rangordnar dem, från det högsta budet till det lägsta, innan jag låter den med det högsta budet få välja pris först, följt av den som lagt det näst högsta budet, osv, tills det att den som lagt det lägsta budet tvingas ta det sista priset. När spelarna gör sina val så får de också skriva om hur detta går till i historien. Efter det startas nästa runda, som fungerar på samma sätt, tills det att vi spelat färdigt alla rundor och kan göra en poängsammanfattning. Då kan vi utse spelets vinnare.

What's the deal?
Vissa auktioner kommer att ha ganska liten skillnad mellan högstapriserna och jumbobestraffningarna, medan det kommer vara en betydligt viktigare strid på kniven i vissa andra strapatser. En av utmaningarna blir alltså att estimera strapatserna klokt och försöka avgöra när det är läge att spara, och när man skall satsa hårt.

Själva poängsystemet i sig uppmuntrar också spelarna att jaga efter vissa priser. Den som tagit flest poäng i var och en av kategorierna Styrka, Mod och List får nämligen en bonus på slutet, och det finns även en poäng med att jaga rätt på bonusar i var och en av kategorierna.

Prinsessans Gunst resp. Skada fungerar som så att man får ett hemligt kort av spelledaren, med ett slumpvist valt värde. Detta värde är inte poäng i sig, men i slutet av spelet så har den spelare med högst sammanlagt värde på sina Prinsessans Gunst-kort vunnit prinsessans hjärta och hand i äktenskap, vilket är värt hela +1000 poäng. Den som fått flest sammanlagt värde i Skada kommer att dö på slutet, och få sin poäng nollställd.

Detta medför ett inslag av riskhantering i spelet, där man alltså måste fråga sig om det verkligen är värt att jaga efter Prinsessans Gunst - Det är ju bara #1 som får +1000 poäng, #2 får ingenting.

Kan det vara kul?
Jag tror det. Om man gillar att vara med och berätta på en saga, så kan det här vara ett kul forumsspel, och lite kittlande hoppas jag att det blir med det lilla spelmomentet i bakgrunden. Dels ser det till att handlingen fortskrider i en viss takt (och garanterar att spelet verkligen kommer ta slut så småningom), och dels så tror jag det kan bli roligt att se vem det är som har vunnit i slutändan; med små interna kamper spelarna emellan om äran att få ha bevisat mest Styrka utav alla, eller vem det är som är Listigast, eller vem det är som kommer få prinsessans hand till slut.

(Jag kan eventuellt gå med på att stoppa in en stilig rymdprins om kvinnliga deltagare skulle kräva en sådan, men för trovärdighetens skull tycker jag att man kan utgå ifrån att alla tjejer är bisexuella)
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Alltså om jag har förstått det hel rätt, så kommer man att få pris oavsett hur mycket man satsar, för ingen väljer Skada ifall det innebär att man dör?

Eller är man tvungen att välja ifall man har satsat. DVs ponera att Jag, Dimforst, Dante, Krank och Eksem deltar. Vi satsar och mitt bud kommer näst sist.

Ponera att vi tar ditt exempel ovan, med dom olika priserna. Rent logiskt så skulle jag vara tvungen att välja vilse i rymnden, eller skada för dom andra två skulle redan vara tagna. Korrekt?

Det skulle i och för sig innebära en riskfaktor i röstningen som medför att man tvingas att uppväga riskerna för att ge ett bud mot vad det är värt, förutom den sedvanliga kostnade.

Är det så du har tänkt.

I VIlket fall som helst, jag är arbetslös och har skittråkigt om dagarna så jag är på!

//Flurtis, som visserligen var arbetslös sist i början av Gothamvarulvspelet, men vad gör man? Man kan ju inte sia i IRL :gremwink:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Alltså om jag har förstått det hel rätt, så kommer man att få pris oavsett hur mycket man satsar
Ja. Det kommer att finnas lika många priser som det finns deltagare, och de två sista "priserna" kan ofta vara saker som Minus 200 och Skada, vilket i princip betyder att den som satsat näst minst får välja mellan pest eller kolera, medan den som satsat allra minst får ta det som just blivit ratat. Precis som i ditt exempel.

Det luriga är ju att det man vinner är vinstpoäng, vilka rör sig i en helt annan skala än Hjältepoängen man har att lägga bud med. Eftersom det inte går att växla Hjältepoäng till Vinstpoäng på något annat sätt så blir det rätt svårt att avgöra hur mycket hjältepoäng det egentligen kan vara värt att satsa för att vinna, säg, 100 poäng. (För att göra det ännu svårare kan jag meddela att jag medvetet kommer att skeva priserna så att de flesta högpoängarna kommer att finnas i kategorin Mod, medan det kommer finnas betydligt färre högpoängare i kateogirn List. Detta kan medföra att +200 List möjligtvis kan vara bättre än +300 Mod... Det är sånt som ni kommer att få upptäcka själva)

Skada är ju inte farligt i sig, dock. Så länge som man inte har mest Skada när spelet är över så är det ju lungt. Så förvänta er luriga priser i stil med:

- Dåraktigt Ingripande! + 600 Mod och Skada
såväl som
- Vettlösa Detonationer! Ge valfri spelare Skada

...som kan göra kampen om vem det är som kommer att dö i slutändan mer intressant.
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Låter kanon. Fast det är något mystiskt med dina forumrollspel:

1.Jag är alltid arbetslös när du lägger fram ideén
2.Inom loppet av 24timmar ringer telefonen och jag bli kallad till intervju!

Det är ju helt sjukt. Sist när du startade Gothamspelet så blev jag uppringd samma dag om jobb, och nu ringde telefon bara någon timme efter jag anmält mig. Du är en mystisk man Rising. Enda två gångerna i mitt liv jag blivit uppringd om arbete.

Nåja hoppas jag får jobbet. Annars får du lova mig att starta ett forumspel till :gremlaugh:

//Flurtis
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Apcoolt. Jag har nog inte tid att vara med (det är så tråkigt med folk som måste lägga av med att vara engagerade mitt i ett forumspel, eller hur? :gremsmirk: ) men det är en ytterst intressant. idé.

En fråga: hur går den dolda auktionen till? För jag förutsätter att den måste vara dold? Är det inte enklast om man inte skriver något om buden i sina inlägg, utan gör det i PM till dig, och bara låter inläggen vara berättande? Det är också möjligt att jag har missuppfattat något (det har ju hänt förr).
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
En fråga: hur går den dolda auktionen till?
Nej, buden är faktiskt helt öppna och offentliga.

För att inte den sista strapatsen ska bli helt meningslös - så att alla bara satsar samtliga Hjältepoäng de har kvar - så vet inte deltagarna när den sista omgången är. Jag hade tänkt att mötet med Warpskull ska ske i strapats: 7, men att det därefter kan följa upp till 3 ytterligare strapatser (Warpskull är ju en typiskt matiné-antagonist och kan därmed förväntas ha sparat ett par äss i sin rockärm när alla tror honom vara besegrad). Om man betar av två strapatser i veckan så blir det 5 veckors speltid som mest.

Om två eller fler personer lägger samma bud så rangordnar jag dem på så vis att den som lade sitt bud först också hamnar före dem som lade sitt bud efteråt.

---

Utmaningen i spelet är alltså främst att försöka värdera varje enskild auktion, vilket jag tror kommer visa sig vara tillräckligt svårt och utmanande för att räcka som spelighet. (Jag har gjort ett par brädspel som fungerar på det här viset, och jag fortsätter att omvärdera olika priser och auktioner i dem än idag, trots att jag spelat dem otaliga gånger)

Jag tror rentutav att jag kommer visa alla de priser jag kommer att använda i förväg, så att man får ett bättre underlag från början att planera utifrån. Typ, såsom om jag skulle visa alla kort som fanns i spelet innan jag började dra kort ifrån dem till den faktiska spelomgången.

En trevlig sak med det här forumsspelet är att det kommer vara väldigt enkelt att arrangera, vilket jag ser fram emot.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Min poäng är att man väl tjänar på att vara den som postar sist i varje omgång? Kräver inte det dolda bud för att lösas?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Man skriver alltså inte bara ett enda bud, och that's it, utan man får skriva hur många inlägg man än önskar, och höja sitt bud allteftersom. Så det är helt möjligt att det uppstår dueller i stil med:

-21!
-- 22!
- 23!
--24!
- Amenvaf... 30!
-- Okej... du vinner väl då *lipa*

Men för att undvika att det bara blir en massa små fisökningar så kanske jag skall sänka skalan på Hjältepoängen en aning... Att börja med 100 poäng kändes bra eftersom det var ett stort och jämnt tal, men beroende på deltagarantalet så kommer jag nog att minska det mer eller mindre drastiskt.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Det här är ju Starzinger! Fan vad jag vill spela ett Starzingerrollspel, dock tar jag en paus från forumspelande efter varulvgrejen. Har funderat länge på att skriva ihop regler till ett Starzinger/Cyborg 009 rollspel.

CYBORGARE - BLI I LEGENDEN
Varje avsnitt slåss man mot fienden. Är det mer Starzingertema så är det rymdmonster, Cyborg 009 så är det Nya Svarta Spöken eller En Kämpe. Rollpersonerna har diverse stats och det viktigaste är att de inte är jämbördiga på något sätt, det finns helt enkelt en rollperson som är bäst på att slåss, snyggast och smartast. Alla kan dock göra bra grejen genom att ljuga om situationen. Vapen funkar så att de bara gör skada eller nytta om de byter namn och effekt. Till exempelt Järnskäraren kan man använda en gång för att döda ett rymdmonster, men ska man skära i järn med den måste man kalla den Stålsvetsen. Bonuspoäng fås varje gång man säger något helt åt helvete, helst ska det inte vara ett riktigt ord. Berättaren (SL) börjar varje scen med att antingen berätta (får tärningar beroende på hur många grammatiska fel han gör) eller ta rollen som en skurk som tittar på hjältarna genom en övervakningskamera (happens all the time).

Stämningstext:
Om han kommer tillbaks till sin far, MEN INTE KOMMER TILLBAKS! Då blir det oro i landet.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Ja, jag tycker att det låter helt perfekt. Rymd, samberättande och auktioner. Jättekul, helt enkelt.
Bra initiativ, Rising.

Några frågor (om du ids svara):


Det är helt fritt att samberätta och brodera ut berättelsen enligt eget tycke; men i slutet av ens inlägg (såväl som i dess rubrik) så meddelar man också hur många av ens Hjältepoäng man satsar i konflikten.
Då undrar jag: kommer en strapats avgöras per post, sas?
Skulle man kunna skriva så här (tex):

"Rymdbaronen von Gulazh sträcker sig ut över relingen, tar lojt upp sin Blastergun X2000 Ultra 'Space-Mace' samtidigt som han sneglar slött och överlägset mot rymddivan Sonia Akeezon, för att därefter tämligen odramatiskt, skjuta ner rymdkrabban med ett välriktat skott. Trots sin enorma fysionomi är skottet dödande och rymdkrabban seglar iväg orörlig genom rymdmörkret...
-Se-så-där, såskoppar och slappetaskar. Då var det här avklarat. Nån som ska med på en drink?" [10HP]"

(Det skulle kunna vara kul, men det vore ÄNNU roligare om man liksom var tvungen (som i att det gav en sorts belöning) att bygga ihop varandras samberättande)

En av utmaningarna blir alltså att estimera strapatserna klokt och försöka avgöra när det är läge att spara, och när man skall satsa hårt.
Och då tänker jag att det vore ASGRYMT-COOLERS-SUPERMEGABÄST om du gjorde så att det fanns någon sorts gåta som gjorde att spelarna var tvungna att lista ut om den aktuella strapatsen är en viktig eller bara en som spelar mindre roll. Typ; om spelet hade ett sorts tema "Den kärlekskranka rymdkrabbans uppgång och fall"- tja, då skulle den dolda ledtråden kunna vara 'kärlek'. Sålunda skulle strapatser som på något sätt, handlade om kärlek vara viktigare att vinna än andra.

Själva poängsystemet i sig uppmuntrar också spelarna att jaga efter vissa priser. Den som tagit flest poäng i var och en av kategorierna Styrka, Mod och List får nämligen en bonus på slutet, och det finns även en poäng med att jaga rätt på bonusar i var och en av kategorierna.
Något som jag skulle uppskatta vore om:
målet på något sätt (förlåt om jga har missuppfattat någon essentiell detalj här)innebar att man skulle skaffa både Styrka, Mod och List. Ingen kan alltså vara nöjd med bara "list". Då skulle det dessutom vara jättekul om spelarna fick "sätta ut" 1000 poäng på de tre 'färdigheterna'. Detta skulle innebära att man redan på förhand kanske försöker satsa lite extra på en viss strapats. Dessutom- då blir det också kul att försöka estimera de andra spelarnas fv i Sty, List och Mod- detta kan ju innebära ett spel-i-spelet: om Rymddivan Sonia (som förmodligen har mycket Mod) satsar mycket på strapatsen där belöningen är +200 Styrka, kan man tänka sig att Styrka är en eftersatt färdighet. Alltså kan man pungslå henne i auktionen genom att låtsas vara ute efter belöningen och på så sätt dra upp hennes satsningar.

(Äsch, sorry om detta texthelvete bara sabbar, men jag blev lite pepp på den där auktionstanken)

Jag blev grymt sugen hursomhelst.

/Basse
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
Det här låter såklart kul. Bara en fråga, hur har du tänkt göra så att de olika berättelserna hakar i varandra, och undvika att man inte skriver förbi varann i inläggen?

Rising said:
(... men för trovärdighetens skull tycker jag att man kan utgå ifrån att alla tjejer är bisexuella)
Jag tycker att detta är mer diskbänksrealism än space opera iofs :gremtongue:
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Aha, då fattar jag. Det var alltså jag som var trög. :gremsmile:

Men det här måste ju innebära att man måste vara sanslöst aktiv för att kunna vara med på allvar. Äh, jag lär ändå ha för mycket att göra, så det kvittar ju. En väldigt intressant idé är det i alla fall. Spelighet och samberättande är coolt att kombinera. Mest av allt vill jag nog ha pappersrollspelet med den här mekanismen, tror jag. :gremsmile:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Men det här måste ju innebära att man måste vara sanslöst aktiv för att kunna vara med på allvar.
Tack vare regeln om att den som lägger sitt bud först rangordnas över senare budgivare, så finns det viss balans, beroende på hur stor skala av Hjältepoäng man använder.

- Med en liten skala så skulle det bli väldigt viktigt att man var tidigt ute när man kastade fram sitt första bud, och sedan skulle det bli få höjningar efter det. Med en vid skala så skulle det istället bli väldigt viktigt att man kunde vara aktiv ända in i slutskedet med småhöjningar.

Det är förstås en svår balansgång, och jag gör inte anspråk på att pricka helt rätt i första försöket, men jag tror nu att spelet generellt skulle tjäna på en mycket mindre skala än den jag föreslog tidigare.

Jag tror att jag gör så att man får X multiplicerat med 10 poäng från början, och X nya poäng per strapats, där X är antalet deltagare man tävlar emot.

På fem deltagare skulle man alltså börja med 40 poäng och få 4 nya per strapats. Det känns vettigare för mig just nu. Vi kan säkert diskutera det närmre efter omgången - om det nu ens finns tillräckligt med intresse för en sådan - men jag tror också att man behöver ta det hela med en någorlunda lättsam klackspark för att det ska bli som roligast.

---

Har någon kommentarer på mina funderingar kring detta?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Bara en fråga, hur har du tänkt göra så att de olika berättelserna hakar i varandra, och undvika att man inte skriver förbi varann i inläggen?
Jag kommer inte att forcera fram något linjärt berättande, eftersom det är svårt i en forumskultur (det hade varit enklare om man satt runt ett bord och kunde låta turen gå runt bland deltagarna), så jag kommer istället att utforma settingarna för att berättandet med fördel skall kunna pågå i deltrådar och parallellhandlingar.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Då undrar jag: kommer en strapats avgöras per post, sas?
Skulle man kunna skriva så här (tex):

"Rymdbaronen von Gulazh sträcker sig ut över relingen, tar lojt upp sin Blastergun X2000 Ultra 'Space-Mace' samtidigt som han sneglar slött och överlägset mot rymddivan Sonia Akeezon, för att därefter tämligen odramatiskt, skjuta ner rymdkrabban med ett välriktat skott. Trots sin enorma fysionomi är skottet dödande och rymdkrabban seglar iväg orörlig genom rymdmörkret...
-Se-så-där, såskoppar och slappetaskar. Då var det här avklarat. Nån som ska med på en drink?" [10HP]"

(Det skulle kunna vara kul, men det vore ÄNNU roligare om man liksom var tvungen (som i att det gav en sorts belöning) att bygga ihop varandras samberättande)
Den typ av text du skrivit ovan skulle passa bättre som slutmeddelande när auktionen var över, och det blev din tur att välja vilket av kvarvarande priser du skulle vilja ta. I mina ögon ser nämligen den där texten ut som ett perfekt sätt att välja priset "Oskadliggörande av Rymdkrabban".

Men så länge som strapatsen pågår så vet du ju inte att det faktiskt kommer bli du som oskadliggör rymdkrabban, så det vore mycket olämpligt att skriva en sådan där text för att illustrera något av ens budgivningar.

Eftersom budgivningen kommer ske via en serie av bud lagda efter varandra, så finns det goda möjligheter att haka fast ens historia med övriga deltagares. Jag skulle själv tycka att det gjorde spelet roligare om jag var en deltagare, men jag tänker inte belöna sådana tilltag med några spelmässiga resurser. Jag menar, man får ju redan en belöning för att man gör så; iom att berättelsen blir roligare. Det räcker väl?

Och då tänker jag att det vore ASGRYMT-COOLERS-SUPERMEGABÄST om du gjorde så att det fanns någon sorts gåta som gjorde att spelarna var tvungna att lista ut om den aktuella strapatsen är en viktig eller bara en som spelar mindre roll.
Mmm, det är definitivt intressant, men det är också förknippat med viss godtycklighet eftersom det kan kännas som att det är lekledaren som avgör - genom att starta viktiga auktioner när man har låg poäng och genom att lotta ut låga priser i de kategorier som man själv behöver.

Jag skall definitivt tänka mer på vad du säger (jag tror att sånt skulle kunna fungera allra bäst om deltagarna fick veta olika delar av vilka kort som fanns i spelet från början. Så när man tycker att någon lägger ett överbud i en visst auktion, eller tar ett dåligt pris framför ett annat - mycket bättre - så skulle man kunna tänka "vet han något som jag inte vet?" och börja granska dennes agerande närmare). Men jag tror att jag kommer köra den här första omgången - om det nu blir någon - ganska vanilj. Man kanske kan köra andra Elite-spel längre fram med mer avancerade regler.

Något som jag skulle uppskatta vore om:
målet på något sätt (förlåt om jga har missuppfattat någon essentiell detalj här)innebar att man skulle skaffa både Styrka, Mod och List.
Min tanke var så här:

Varje poäng man tar adderas med övriga poäng i en generell poängpool. +200 Styrka och +100 List gör alltså att man först och främst har 300 poäng.

I slutet kommer den spelare med högst sammanlagt värde i var och en av kategorierna att få en statisk bonus. Typ 500 poäng extra.

Man kommer också att titta på var och en av kategorierna och titta efter varje spelares lägsta kategori. Spelaren får så många poäng extra i en sorts "jag är ganska bra på allt möjligt"-bonus som kommer att kallas en spelares Bravado.

---

Så om man har 1600 Mod, 250 Styrka och 300 List; då får man 250 Bravadopoäng extra. Om denne spelare plockade dessa 250 Styrke-poäng i ett enda pris så var det alltså som att plocka hela 500 poäng i ett svep.

Alla spelare har alltså anledning att försöka vara någorlunda bra i var och en av kategorierna, men samtidigt så finns det incitament för somliga spelare att excellera i de tre olika kategorierna.

Att spelarna skulle få sätta ut poäng redan från början var intressant. Jag måste få fundera lite mer på det. Jag kommer inte att köra så i det här första spelet, eftersom jag inte vet hur jag skulle balansera det med Prinsessans Gunst-strategin, men jag ska spara det på den mentala hårddisken och ha kvar det i huvudet tills jag arrangerar nästa elite-spel, eller tills jag skriver ned detta i bokform.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
[OT] cyborg

Ah, där har vi ett rollspel som jag verkligen skulle vilja spela. Finns det något häftigare än cyborg 009... tror inte det.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Jag är på

Ja, jag är med. Skulle inte kunna hänga på forumet när det här var igång utan att läsa det ändå. :gremgrin:
 
Top