Askhem - produktionstråd

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,146
Location
Göteborg
Det är 4 kvinnor och 4 män 50/50
:)

Edit: det syns tydligare när man ser bilderna större
Ah, männen ser ut som kvinnor pga 1700-talet! :)

Och nä, det var inte helt uppenbart för mig (som dock tittade på telefon och med ett par ögon som varit med i över femtio år).
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Statusrapport!

Hela spelet är skrivet och layoutat.

Det medföljande äventyret Vaxkabinettet har testspelats med @guldfink @Bifur och @luddwig, tusen tack för det! Äventyret kördes sedan på Gothcon med två olika grupper.

Nu återstår slutgiltig korrläsning (skicka ett dm om du är intresserad) och provtryck. Sen är spelet banne mig klart och då är det dags att börja jobba på det längre äventyret Fröken Smirnoffs känsla för död.

Såhär ser rollformuläret ut:
rollformulär_01.png
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Jag saknar något i stil med 7th Seas underbara grundegenskap Panache. Kanske hör det mer hemma i matinéäventyr, men överlag känns det som att det behövs någon egenskap som representerar din stil, kanske din etikett. Klass handlar ju så väldigt mycket om hur du för dig.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Statusrapport!

Hela spelet är skrivet och layoutat.

Det medföljande äventyret Vaxkabinettet har testspelats med @guldfink @Bifur och @luddwig, tusen tack för det! Äventyret kördes sedan på Gothcon med två olika grupper.

Nu återstår slutgiltig korrläsning (skicka ett dm om du är intresserad) och provtryck. Sen är spelet banne mig klart och då är det dags att börja jobba på det längre äventyret Fröken Smirnoffs känsla för död.

Såhär ser rollformuläret ut:
View attachment 6130
Det ser fantastiskt ut!!! Har älskat idén och kanonkul att ni ror det iland!
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jag saknar något i stil med 7th Seas underbara grundegenskap Panache. Kanske hör det mer hemma i matinéäventyr, men överlag känns det som att det behövs någon egenskap som representerar din stil, kanske din etikett. Klass handlar ju så väldigt mycket om hur du för dig.
Ja, det finns ingen sådan skill. Däremot tillhör varje rollperson ett samhällsstånd (bonde, borgare, präst, adel) som påverkar hur de kan röra sig i staden och som har vissa regelmässiga funktioner. Exempelvis får en som tillhör adeln bonus på försök att muta någon.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Däremot tillhör varje rollperson ett samhällsstånd (bonde, borgare, präst, adel) som påverkar hur de kan röra sig i staden och som har vissa regelmässiga funktioner.
Lite beroende på vad spelandet handlar om så kan jag tycka att det blir lite för grovt. Det är ju stor skillnad på adel och adel. Är du en andra generationens lågädling som inte ens äger gods, eller är du kungens tremänning? Spelar du roulette med hertigar och dinerar grevar i ditt jaktslott, eller sitter du i en förvisso fin men ändå burdus ölstuga istället för att gå på maskeradbal?

Tidigare 1700-tal så är kanske inte hovlivet lika galet som det blir senare, men likväl. :)
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Lite beroende på vad spelandet handlar om så kan jag tycka att det blir lite för grovt. Det är ju stor skillnad på adel och adel. Är du en andra generationens lågädling som inte ens äger gods, eller är du kungens tremänning? Spelar du roulette med hertigar och dinerar grevar i ditt jaktslott, eller sitter du i en förvisso fin men ändå burdus ölstuga istället för att gå på maskeradbal?

Tidigare 1700-tal så är kanske inte hovlivet lika galet som det blir senare, men likväl. :)
Det det är ett designval att hålla det öppet för spelgruppen att välja hur deras rollpersoner förhåller sig till sitt samhällsstånd osv, om de vill spela förnäm högadel eller förtappade libertiner.
Askhem är ett spel som utspelar sig i ett fiktivt 1700-tal och jag gör inga anspråk på att simulera någon slags historiskt korrekthet :D
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Askhem är ett spel som utspelar sig i ett fiktivt 1700-tal och jag gör inga anspråk på att simulera någon slags historiskt korrekthet :D
Var inte så mycket det jag syftade på som mer utrymme för social dynamik. Men det är som du säger helt och hållet en designfråga! Släpps Askhem i någon form så kommer jag vara en kund i alla fall. :)
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Nu har jag fått ett gäng test-printar som jag tycker är godkända. Det innebär att denna tråden är slut och att, nästa gång ni ser något om Askhem, blir det under en PROMOTION-flagg.

Tar gärna mot tips på var jag ska skicka recensionsexemplar!

askhem.jpg
askhem2.jpg
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514

Marrik den allvetande

Spelsnackande Vapenbroder
Joined
2 Oct 2017
Messages
204
Det stämmer att vi på Spelsnackarna tar emot recensionsex; det stämmer även att vår kö är ganska lång. Om det rör sig om en testprint och lite mer exklusiv tillgång kan vi så klart prioritera om.
 

TopknotSwe

Veteran
Joined
3 Apr 2019
Messages
19

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Nu har jag fått ett gäng test-printar som jag tycker är godkända. Det innebär att denna tråden är slut och att, nästa gång ni ser något om Askhem, blir det under en PROMOTION-flagg.

Tar gärna mot tips på var jag ska skicka recensionsexemplar!

View attachment 6535
View attachment 6536
Är det för sent att göra ändringar? Man ska inte ha indrag efter rubrik ...
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Är det för sent att göra ändringar? Man ska inte ha indrag efter rubrik ...
Tack!
Eftersom det är print on demand kan jag snabbt revidera grejer, ska se vad som kommer in de närmsta veckorna (y)
 
Top