PROMOTION Askhem: anno 1713

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,866
Location
Marjura
Nu råder det Askhemfeber hos Badmojo: finns det förslag på lämpligt soundtrack till spelet? inga ”kända“ grejer, tack dvs inga rekommendationer om Conan eller LotR osv, utan mörkt och obskyrt och passande musikaliskt tidsmässigt.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,308
Nu råder det Askhemfeber hos Badmojo: finns det förslag på lämpligt soundtrack till spelet? inga ”kända“ grejer, tack dvs inga rekommendationer om Conan eller LotR osv, utan mörkt och obskyrt och passande musikaliskt tidsmässigt.
Av gamla grejer passar Mozarts Requiem bra. Annars tycker jag att Hildur Guðnadóttirs musik är lagom ödesmättad.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,914
Finns det något juläventyr till Askhem? Tänker mig att det kan vara en najs setting att göra ett mörkt juläventyr, fattiga storfamiljer som sparat hela året till en liten sorglig julmiddag, tiggande barn som sjasas bort när de står utanför bageriet och känner doften av saffransbröd, försupna föräldrar som tar julkassan, lämnar familjen och dricker brännvin på en av stans slitna värdshus.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Finns det något juläventyr till Askhem? Tänker mig att det kan vara en najs setting att göra ett mörkt juläventyr, fattiga storfamiljer som sparat hela året till en liten sorglig julmiddag, tiggande barn som sjasas bort när de står utanför bageriet och känner doften av saffransbröd, försupna föräldrar som tar julkassan, lämnar familjen och dricker brännvin på en av stans slitna värdshus.
Det låter som Charles Dickens En julsaga, även känd som En spökhistoria i juletid vilket inte alls vore en dum titel på ett äventyr. Kanske skulle man kunna hämta ytterligare inspiration från Dickens. Låt säga att det finns en rik man vars residens är hemsökt. Rollpersonerna värvas för att utreda saken. Det gäller därefter att klura ut vem eller vilka som hemsöker byggnaden, varför och hur man kan få spökerierna att upphöra.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,308
Finns det något juläventyr till Askhem? Tänker mig att det kan vara en najs setting att göra ett mörkt juläventyr, fattiga storfamiljer som sparat hela året till en liten sorglig julmiddag, tiggande barn som sjasas bort när de står utanför bageriet och känner doften av saffransbröd, försupna föräldrar som tar julkassan, lämnar familjen och dricker brännvin på en av stans slitna värdshus.
Inte vad jag jag vet, men vore verkligen fett!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Jag lyssnade nyligen på en podd där dom diskuterade ett spöklikt rollspelsäventyr. I det äventyret fanns det en särskilt intressant grej som skulle gå utmärkt att knycka till En spökhistoria i juletid. Du får hojta till när du börjar skriva @Franz så ska jag dela med mig av min idé. ;)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,914
Jag lyssnade nyligen på en podd där dom diskuterade ett spöklikt rollspelsäventyr. I det äventyret fanns det en särskilt intressant grej som skulle gå utmärkt att knycka till En spökhistoria i juletid. Du får hojta till när du börjar skriva @Franz så ska jag dela med mig av min idé. ;)
Jag lovar att hojta till! Har mycket i pipelinen nu, där Östafrika/Somalia till Neotech har högsta prio, men det vore najs att börja skissa på detta 😁👍
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
783
Nu råder det Askhemfeber hos Badmojo: finns det förslag på lämpligt soundtrack till spelet? inga ”kända“ grejer, tack dvs inga rekommendationer om Conan eller LotR osv, utan mörkt och obskyrt och passande musikaliskt tidsmässigt.
Tipsar om att titta på Spotify efter spellistor till Götterdämmerung/Lex Occultum! Utspelar sig i samma tidsperiod och också mörkt mysterierollspel, så musikaliskt borde det funka superbra!

Annars funkar stora delar av soundtracksen från filmerna The Perfume, The murder farm, Master & Commander, John Adams och Pirates of the Caribbean , tv-serierna Outlander, Penny Dreadful samt spelet A Plague tale och konsertalbumet Hvad glans, behag och smak (svensk 1700-talsmusik)
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,866
Location
Marjura
Tipsar om att titta på Spotify efter spellistor till Götterdämmerung/Lex Occultum! Utspelar sig i samma tidsperiod och också mörkt mysterierollspel, så musikaliskt borde det funka superbra!

Annars funkar stora delar av soundtracksen från filmerna The Perfume, The murder farm, Master & Commander, John Adams och Pirates of the Caribbean , tv-serierna Outlander, Penny Dreadful samt spelet A Plague tale och konsertalbumet Hvad glans, behag och smak (svensk 1700-talsmusik)
Bra tips! Kollade efter "1793" också som playlist och det finns ngn halvhyfsad bland all rap (?)
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,866
Location
Marjura
Egentligen skulle det bli Tolkien, Vaesen och/eller Lovecraft som julspel, men nu blir det Askhem också.

Jag är imponerad på riktigt av Askhem. Så här borde Ligan göra med Svavelvinter 2.0 också. En enkelt YZ som motor, anpassad till boksettingen/förra spelet med ngn form av Öde. Ge ut som POD.

Och en Alien Lite-version för de av oss som inte riktig orkar testa det pga regelcrunch!
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
451
Location
Uppsala
Jag vet att musikgruppen Väsen har en skiva som släpptes till Linnés jubileum 2007. "Linnaeus" tror jag den hette. Kanske för gladlyster för settingen men stämningsbyggande om inget annat.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,866
Location
Marjura
Känns som om det borde finnas något liknande Rondellus "Sabbatum" eller Westworld-salooncovers, fast för 1700-talet.
 
Top