Askhem - äventyr

Dressa

Veteran
Joined
29 Sep 2022
Messages
37
Location
Stockholm
Hej!

Jag kommer att starta Askhem-spelande denna helg. Tänkte börja med introduktionsäventyret som finns i regelboken. Jag har även skaffat "Dö vid denna källa". Finns det fler äventyr där ute? Någon som knåpat ihop ngt och kan tänka sig att dela? Tycker att spelet verkar riktigt skoj och inbjuder verkligen till kreativa idéer.
/ Andreas
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,356
Kul!

I denna förträffliga boken, som finns som gratis pdf, finns en massa Askhem-grejer.

Jag håller på med layout till det längre äventyret Skyarna Tjockna och räknar med att vara färdig efter sommaren. Det är del 2 av kampanjen Askhem Requiem som börjar med Vaxkabinettet. Så det är på gång!
 

Dressa

Veteran
Joined
29 Sep 2022
Messages
37
Location
Stockholm
@Lemur Ett längre äventyr nämns i regelboken - "Fröken Smirnoffs känsla för död". Är det något som finns, eller existerar det blott i idévärlden i detta nu?
 

Dressa

Veteran
Joined
29 Sep 2022
Messages
37
Location
Stockholm
@luddwig Tack! Kanske kastar in en till glupare. Det är visserligen bara tre spelare som ska köra scenariot, men vill inte att det ska upplevas som en matiné :)

Vi ska skapa karaktärerna vid denna första sittning och jag klurar lite på hur och varför Polisen vänder sig till just dem om hjälp. Jag får komma på ngn bra ingång. Kanske är konstapeln en nära vän till ngn av karaktärerna.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,356
@Lemur Ett längre äventyr nämns i regelboken - "Fröken Smirnoffs känsla för död". Är det något som finns, eller existerar det blott i idévärlden i detta nu?
Ah, det är den gamla titeln på Skyarna Tjockna. Måste ändra det tills nästa tryck av boken..


Vi ska skapa karaktärerna vid denna första sittning och jag klurar lite på hur och varför Polisen vänder sig till just dem om hjälp. Jag får komma på ngn bra ingång. Kanske är konstapeln en nära vän till ngn av karaktärerna.
Jag har kört med att en av karaktärerna är bekant med Albert Backe sedan tidigare, och är känd för sitt skarpsinne - eller liknande.
Det finns lite "pregens" på https://askhem.se som kanske kan fungera som inspiration.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
... jag klurar lite på hur och varför Polisen vänder sig till just dem om hjälp. Jag får komma på ngn bra ingång. Kanske är konstapeln en nära vän till ngn av karaktärerna.
Det där är något som jag, om jag varit mer ambitiös, också skulle ha försökt hitta en snyggare lösning på. Att rollpersonerna är bekanta med Backe funkar absolut, men jag tror att mer personliga kopplingar till händelserna hade gjort det hela bättre. Då tänker jag inte enbart på Vaxkabinettet utan även Skugga över Västerklint och Dö vid denna källa.
 

Dressa

Veteran
Joined
29 Sep 2022
Messages
37
Location
Stockholm
Kanske är den första "vaxdockan" - som karaktärerna får se på polishuset en bror till ngn av karaktärerna...
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,356
Det där är något som jag, om jag varit mer ambitiös, också skulle ha försökt hitta en snyggare lösning på. Att rollpersonerna är bekanta med Backe funkar absolut, men jag tror att mer personliga kopplingar till händelserna hade gjort det hela bättre. Då tänker jag inte enbart på Vaxkabinettet utan även Skugga över Västerklint och Dö vid denna källa.
Jag tycker vissa av karaktärerna bland de pregens som finns har väldigt tydliga anledningar att vara med, en av dem är själv polis exempelvis. Min favorit är kanske adelskvinnan som blivit utskickad från hovet och gör någon slags samhällstjänst. Men jag håller med om att man skulle kunna vara mer ambitiös och mönstra ut deras bakgrunder mer. Svårt att hitta på en personlig koppling som inte genast spoilar allt :D


Kanske är den första "vaxdockan" - som karaktärerna får se på polishuset en bror till ngn av karaktärerna...
Det en jättebra personlig drivkraft, kanske en bror som är strulig och hamnat i fel sällskap men som egentligen var en reko person.
 

Dressa

Veteran
Joined
29 Sep 2022
Messages
37
Location
Stockholm
@Lemur Paralysera-besvärjelsen...om ngn stackare åker på den ikväll...finns det ngt sätt att bryta den eller är det game over för den spelaren :) ?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,356
@Lemur Paralysera-besvärjelsen...om ngn stackare åker på den ikväll...finns det ngt sätt att bryta den eller är det game over för den spelaren :) ?
Hon har bara miasma nog för 1 besvärjelse, så det ska mycket till att en RP råkar ut för det. Sen går det att komma ur paralyseringen med ett -2T slag för Genomskåda och man får 3 försök.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,356
@Lemur Det blev en riktigt rolig kväll med Askhem. Lite svårt att kalibrera med eländena - risken är att de överskuggar allt annat och att man fastnar i det.
Kul att höra! Du kanske kan husregla så att det är mindre risk för eländen att plåga rollpersonerna? Kanske att de bara triggas av missödestabellen.
 
Last edited:

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,332
Älskar Askhem! Eländena funkade riktigt bra för mina spelare, som inspiration för rollspel. Blev kul scener när vi körde längre kampanj och varje dag började med att de försökte kurera sig själva på mer eller mindre tragikomiska vis.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,239
Kul att höra! Du kanske kan husregla så att det är mindre risk för eländen att plåga rollpersonerna? Kanske att de bara triggas av missödestabellen.
Jag tror man ska spela på ett tag, när vi körde var eländena en rätt mild påverkan, så det borde jämna ut sig över tid. Men det är ju väldigt lätt att husregla.

Däremot skulle jag gärna se en mer differentierad misdödestabell, det tror jag hade varit kul.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Kanske att de bara triggas av missödestabellen.
Det här tycker jag är en bra idé. Min erfarenhet är att spelarna pressar ganska ofta, vilket innebär att eländena skulle kunna komma i spel ganska ofta, men då inte bara av ren otur utan för att spelaren valde att pressa.
 
Top