Nekromanti Arvidos Har Anlänt + Rollpersonsskapande

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: En (beräkningsintensiv) idé

En kobold skulle aldrig göra det. Det skulle ju bli en rätt kass fighter. Tänk dig en DoDkaraktär med 18 i sty men 3 i alla andra stats. Han får inte ens skadebonus... vilket tar bort den krigiska användningen för en så hög styrka. Och våld brukar vara viktigt för kobolder :)
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,061
Location
Linköping
Re: opta karaktärer

Å andra sidan tycker inte jag att det är så fel att optimera sina karaktärer så länge som alla spelare har så gott som samma möjligheter. Att optimera karaktären ser jag som motsvarigheten till att en människa som i verkligheten väljer att utbilda sig på något som han/hon faktiskt har talang för.

[color:green]/Illern, legionär
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A></font color=green>
 

darkmoor

Veteran
Joined
5 Jun 2000
Messages
178
Location
Innertavle(Umeå), Sverige
Re: En (beräkningsintensiv) idé

Och förresten, vilka vill spela med kobolder anyway?
Undrar om ens kobolder vill spela med sitt egna fördärvade slag?

=)



//Henrik, känd som Darkmoor
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
PlayElf

Och förresten, vilka vill spela med kobolder anyway?

Beror på vad man skall spela. I t.ex. PlayElf är koboldism bara ett plus (jättebra spel... Tack Krille :)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Mysko optningar

Å andra sidan tycker inte jag att det är så fel att optimera sina karaktärer så länge som alla spelare har så gott som samma möjligheter. Att optimera karaktären ser jag som motsvarigheten till att en människa som i verkligheten väljer att utbilda sig på något som han/hon faktiskt har talang för.

Problemet är de riktigt mystiska karaktärer det ger upphov till. Den tredje gången man träffar på en ung, jättesmidig kille som bara har en färdighet (testikeldolk, och precis tillräckligt med styrka för att använda den extra snabbt) tröttnar man litegrann och längtar tillbaka till slumpningen.

Jag har inget emot att folk är någorlunda mäktiga om de tycker sånt är kul... det är de absurda karaktärerna som stör min suspension of disbelief. Reglerna blir synliga på det värsta av sätt s.a.s.

Dessutom är jag av åsikten att ett bra system skall premiera inlevelse i den fiktiva situationen snarare än total kunskap om reglerna. Man skall tjäna på att göra rimliga saker, inte på att plugga regelböcker :)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Grundegenskap-Feedback tack.

Innehåll:
1. Vad är ett bra grundegenskapsystem?
2. Vilket system är bäst?
3. Ålderns inverkan.
4. Vad tycker ni om mina grundegenskaper?


1. Ett bra system.
Vilket är ditt favorit-grundegenskapsystem?
Vad är viktigt i ett grundegenskapsystem?
Vad är inte viktigt?


2.Olika system jag funderar över att använda:

Västmarks med egenskaper istället för grundegenskaper
(Enda nackdelen, tycker jag, är att alla som inte är starka/svaga är lika starka/svaga.)

Drakar och Demoners
(Koboldernas önskedröm dock.. Kanske lite för mossigt...)

Välj dina grundegenskaper fritt
(Men hur ser man till att det inte blir för svårt för spelarna?)

Mitt prototypsystem
Dvs: la startar på genomsnittet, kan flytta runt poängen lite som dom vill. För att få riktigt höga/låga värden så måste man dock skaffa egenskapen extraordinärt stark/super smidig/väldigt ful.
Fördelar: Snabbt, tror jag. Höga värden som 15-16 ÄR verkligen HÖGA
(Kanske borde nämna att det är 3-18 skalan som gäller. Förmodligen.)
Nackdelar: Tja... You tell me. Klumpigt? Löjligt?

3. Och nu: Ålder.
Skall ålder ha inverkan på grundegenskaper, eller ska man se till att anpassa grundegenskaperna efter åldern?

4. Vad tycker ni om mina grundegenskaper?
Den här diskussion har vi haft förut, men jag undrar vad som sägs om den här modellen:

Styrka
Fysik
Vighet
Precision
Intelligens
Psyke
Karisma
Uppmärksamhet
(Japp, en ny grundegenskap! För att Finna Dolda Ting /images/icons/wink.gif och reflexer.)

Tack för att ni tog er tid.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Rasminimum

Jag har tänkt på det.. Men då skulle man ju kunna ta DoDs system ändå... Eller hur?
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,061
Location
Linköping
Re: Grundegenskap-Feedback tack.

Västmarks med egenskaper istället för grundegenskaper (Enda nackdelen, tycker jag, är att alla som inte är starka/svaga är lika starka/svaga.)
mycket trevligt system, jag har själv ett liknande i Terra Draconis (utan att ha läst Västmark först faktiskt).



[color:green]/Illern, legionär
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A></font color=green>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Västmark, ålder och grundegenskaper, samt en fråga

"Enda nackdelen, tycker jag, är att alla som inte är starka/svaga är lika starka/svaga."

Nja. Jovisst, alla som inte har Stark eller Svag är lika starka, men så har de också fullt normal styrka också - de är så att säga en helt vanlig medelsvensson, och på den ganska korta skala som används spelar det ingen större roll. Skillnaderna ligger mellan typ -0,49 och +0,49, vilket avrundas till 0.

"Skall ålder ha inverkan på grundegenskaper, eller ska man se till att anpassa grundegenskaperna efter åldern?"

Om inte annat behövs det någon form av begränsning pga ålder och ett sätt att få rollpersoner att åldras. Om du kör med någon slags "rasmedel" kan du ju minska utgångsvärdet med ålder.

"Den här diskussion har vi haft förut, men jag undrar vad som sägs om den här modellen:"

Skippa Intelligens. Förutom att man bara kan simulera högre intelligens, inte rollspela det, så är det vi kallar för hög intelligens sällan något annat än hög uppmärksamhet, förmågan att koncentrera sig och förmågan att förmedla sina tankar till andra. Och dessa förmågor simulerar du ju redan med andra egenskaper.

Dagens dumma fråga: hur hade du tänkt att göra med färdigheter? Hur slår man, vilken skala gäller, och så vidare?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,061
Location
Linköping
Re: Grundegenskap-Feedback tack.

1. Vad är ett bra grundegenskapsystem?
Två bra varianter enligt min mening är Västmarks där det inte finns några alls men attribut som varierar det som brukar kallas grundegenskaper och som i Terra Draconis där det finns fyra grundegenskaper som man lägger på en viss nivå för karaktären och sedan (frivilligt) varierar bestämda aspekter på dessa med hjälp av attribut.

2. Vilket system är bäst?
Efter uttalandet ovan, Västmark och Terra Draconis (egotripp, jag vet, men med en kritisk omgivning brukar jag tillåta mig sådana ibland ;-)

3. Ålderns inverkan.
Jag tycker definitivt att åldern skall ha inverkan på grundegenskaperna. Då får man på samma gång ett sätt att handskas med eventuella 'fuskare' (vill man var femtio och duktig atlet så skall det kosta) och en automatisk riktlinje för de som är ärliga.

4. Vad tycker ni om mina grundegenskaper?
Den här diskussion har vi haft förut, men jag undrar vad som sägs om den här modellen:

Styrka
- bra
Fysik
- bra, möjligen någon uppdelning i 'sjukdomsmotstånd', 'giftmotstånd' och 'uthållighet' men de är ju å andra sidan nära kopplade.
Vighet
- bra, fast jag föredrar nästan att ha storskalig motorik (kroppen) och småskalig motorik (fingerfärdighet) i stället för vighet och precision.
Precision
- bra men se vighet.
Intelligens
- skippa denna, jag tycker att det i regel bara blir krångligt och despotiskt att ha intelligens som grundegenskap, ta dock gärna med t. ex. minne eller dylikt.
Psyke
- utveckla gärna vad du tycker att den innebär.
Karisma
- bra
Uppmärksamhet
- bra

Detta är ju dock bara mina högst personliga åsikter.

[color:green]/Illern, legionär
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A></font color=green>
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Håhåjaja...

Färdigheter:
Jag funderade på Tärning+Färdighet=Något visst värde
eller EnhögObT6.

Skalan blir väl samma som grundegenskaper, 4-18 ungefär. Det är ju en fördel att använda samma skala.

Och sedan undrar jag när man kan beställa västmark igen? Jag har faktiskt aldrig spelat det, bara läst det, och det är ju lite jobbigt att skriva ut 200 sidor... Det skulle vara mycket lättare att förstå hur karaktärsgenereringen fungerar om jag fick prova det... Min fördom jag har mot västmarks system (Icke-nyanserat) kanske bara beror på att Egenskaper är mer svårskaffade i DoD och Eon.

Är det vanligt att rollpersonerna har Styrka +1, smidighet -1 osv, dvs en massa små modifikationer? Isåfall så blir jag glad. Ge mig en bra motivation så kör jag hårt med västmarks system. Ja det får jag banne mig göra!
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Mysko optningar

Om systemet är något så när balanserat borde det å andra sidan bli så att en alltför optad och specialiserad karaktär bara är bra på just sin specialisering (vilket väl ligger rätt nära verkligheten).

Hmm... visa mig ett så välbalanserat system så kan jag gå med på detta.

I Gurps skulle två snarlika karaktärer kunna ha vitt skilda poängkostnader bara för att den ena är bättre inpassad i de existerande fördelar/nakdelarna. En karaktär kanske är övermodig medan den andra är Overconfident (-5)... samma speleffekt, olika poäng :)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Håhåjaja...

"Och sedan undrar jag när man kan beställa västmark igen?"

Jag vet faktiskt inte. Så fort jag vet något talar jag om det.

"Är det vanligt att rollpersonerna har Styrka +1, smidighet -1 osv, dvs en massa små modifikationer? Isåfall så blir jag glad. Ge mig en bra motivation så kör jag hårt med västmarks system. Ja det får jag banne mig göra!"

Det beror på hur spelaren vill att figuren ska vara. En bred figur med många talanger får ofta en massa egenskaper med +1 eller +2. En jävelspecialiserad figur får ett fåtal +3 eller +4. De flesta försöker koncentrera sina dåliga egenskaper iom att man bara får ta ett visst antal dåliga för att på så sätt kunna ta så många bra egenskaper som möjligt, men en del vill inte ha några dåliga egenskaper alls eller så få som möjligt.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,061
Location
Linköping
Re: Mysko optningar

Hmm... visa mig ett så välbalanserat system så kan jag gå med på detta.

Då går du ju med på det ;-) Jag sade ju '[color:green]OM</font color=green> systemet är o. s. v.

Jag inbillar mig fortfarande att det går att göra så att det blir 'tillräckligt bra'

[color:green]/Illern, legionär
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A></font color=green>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Mysko optningar

Då går du ju med på det ;-) Jag sade ju 'OM systemet är o. s. v.

Så sant... Jag tror dock att ett så välbalanserat system både är omöjligt och olämpligt av andra skäl...

Jag inbillar mig fortfarande att det går att göra så att det blir 'tillräckligt bra'

Jag väntar med spänning ;)
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,061
Location
Linköping
Re: Mysko optningar

Jag tror dock att ett så välbalanserat system både är omöjligt och olämpligt av andra skäl...
Nu blev jag ju nyfiken...

Jag väntar med spänning :gremwink:
JASSÅ, du tycker inte att Terra Draconis är välbalanserat... /images/icons/mad.gif /images/icons/wink.gif

[color:green]/Illern, legionär
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A></font color=green>
 

Lasombra

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
49
Location
Umeå
Re: Grundegenskap-Feedback tack.

Vilket är ditt favorit-grundegenskapsystem?
Har sagt det tidigare och säger det igen Ars Magica(3:e editionen) har dock börjat titta på Västmark också och det är ett väldigt trevligt system och värld...



Mitt prototypsystem
Dvs: la startar på genomsnittet, kan flytta runt poängen lite som dom vill. För att få riktigt höga/låga värden så måste man dock skaffa egenskapen extraordinärt stark/super smidig/väldigt ful.

Det vill säga någon typ av fördelar/nackdelar system...

Fördelar: Håller med dig om att det går antagligen ganska snabbt att skapa en karaktär ja...
Nackdelar: Uhhhh... har svårt att hitta nackdelar med saker.
Vad tänker du lägga som medelvärde förövrigt 11 som i standard dod ellr?

3. Och nu: Ålder.
Ålder ska ha väldigt stor betydelse speciellt när det gäller erfarenhet. Till exempel ska inte en helt ny rekryt i ett legoförband kunna spöa sk*ten ur en något äldre veteran....
Styrka: Bra
Fysik: Bra
Vighet: Inga kommentarer
Precision: inga kommentarer
Intelligens: Det är bra om spelarna spelar karaktärer som har ungefär lika stor intelligens som de själva har det är svårt att spela intelligentare än vad man är
Psyke: Definera
Karisma: Karisma bör delas upp i utseende och karismatycker i alla fall jag...
Uppmärksamhet: Ja ny och ny i alla fall i dod den är bra har saknat den faktiskt på den tiden då man spelade dod...



Nils/ som är en mycket förvirrad människa
 

Lasombra

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
49
Location
Umeå
Re: Okej, nu lutar det åt....

Okej... vet inte om någon kommer att läsa det här men....

Vad menar du med ras medel... Vad skulle du sätta som ras medel på en vanlig människa. Finns det något annat sätt att få "poäng" för att lägga på grundegenskaper. Eller kan man bara göra det genom fördelar/nackdelar.

Tycker om att du har delat upp Karisma i utseende och charm men man kan ädå bara helt enkelt kalla de två för Karima och utseende. Då får man ett värde för hur man känns om man känns trevlig eller bara kall... Och hur snygg man är.

Skippa under rubrikerna till intelligens och lägg istället till ett par för och nackdelar som behandlar dessa saker. Till exempel "Frånvarande" man glömmer bort saker om man inte tänker på den på fem minuter eller nåt sånt...

Nils/ som är en mycket förvirrad människa
 
Top