Nekromanti Arvidos Har Anlänt + Rollpersonsskapande

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Arvidos är här. Jag har hängt på forumet i några veckor nu, men nu är det dags att börja interaktivera!

Till Vindhand vill jag bara säga att strids/skadesystem ser underbart ut! Men är det någon som har några åsikter om rollpersonsmakande? Jag jobbar på sådana regler och dom skall ju:

*Uppmuntra rollspel
*Kännas någorlunda realistiskt
*Inte slumpa fram grundegenskaper (Usssch!)
*Kanske inte ens ha grundegenskaper?
*Inte ta för lång tid?

Hitills använder jag DoDs system med BP, och bakgrund och karaktärsutformning som en viktig del. (I form av egenskaper och förmågor)

Åsikter och idéer pleez?
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
*Uppmuntra rollspel

För mig spelar det ingen roll huruvida reglerna försöker göra karaktären mer levande från start eller inte. Detta gör jag ändå själv (har ännu inte hittat ett regelsystem som ger karaktären "liv" automagiskt).

*Kännas någorlunda realistiskt

Beror på till vilken form av genre systemet tillhör. Är det fantasy så är inte realism någonting som är sådär urbota viktigt.

*Inte slumpa fram grundegenskaper (Usssch!)

Jag tycker om denna tjusning (förmodligen för att jag började med sådana system) som "slumpade" grundegenskaper ger. I DoD (Eon också för den delen) så låter jag alla tärningar som visar ettor och tvåor slås om (om inte spelarna vill ha lägre i någon egenskap) vilket jag tycker är en lämplig metod. Sedan är jag inte helt oresonlig som spelldare heller, vill någon spelare göra en rollperson med mycket hög styrka kan denne välja värde istället för att slå (Murphy kan ju slå till när man minst anar det...).

*Kanske inte ens ha grundegenskaper?

Tja, varför inte? Det fungerar ju det med, men eftersom det verkar vara en del DoD-inflytande så påverkar ju grundegenskaperna ganska mycket, vad skulle ersätta dessa, eller hur går du runt problemet?

*Inte ta för lång tid?

När det gäller tidsaspekten så tycker jag att det skall ta den tid det tar. Vissa kan skapa en rollperson på nolltid, andra funderar i dagar.

/Azagthoth
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Angående Uppmuntra rollspel: Ja, jag tänkte på att Eons system uppmuntrar rollspel även om man inte orkar skriva bakgrund/personlighet /images/icons/smile.gif

Med någorlunda realistiskt så menar jag att det känns som en riktig person. Nåja, det kanske du förstod..

Grundegenskaperna: Kolla Västmark. Det härskar! (Och inga grundegenskaper.) Att det är lite DoD över mitt system är bara för att det är det jag testar nu. Systemet kan sluta hur som helst, bara det ger detaljerade och "äkta" rollpersoner. Go västmark!

Och resten är bara mina åsikter. Det där med tid har du ju rätt i, men där satte jag ju ett frågetecken efter, för att veta era åsikter... Och det fick jag ju också. Tack somycke.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Några idéer om rollpersonsskapande

"Men är det någon som har några åsikter om rollpersonsmakande? Jag jobbar på sådana regler och dom skall ju:

*Uppmuntra rollspel
*Kännas någorlunda realistiskt
*Inte slumpa fram grundegenskaper (Usssch!)
*Kanske inte ens ha grundegenskaper?
*Inte ta för lång tid?"


Mina två favoritrollpersonsgenereringssystem är Västmark och Babylon Project.

Västmark har inga grundegenskaper, utan kort och gott egenskaper. Dessa egenskaper kan ha med ens fysiska förmåga att göra (Stark, Sjuklig et cetera) lika gärna som sociala förmågor (Adel, Fredlös till exempel) eller talanger (God bågskytt, Klumpig). Det finns 107 stycken i grundreglerna och det är lätt att skapa fler. De egenskaper man tar, de har man. De egenskaper man inte har är man precis lika bra eller dålig som alla andra. En person utan någon av egenskaperna Stark eller Vek är alltså precis som de flesta andra i form av styrka eller vekhet.

Detta ger inte bara en beskrivning av ens grundförutsättningar, utan definierar också personlighet och till viss del rollpersonens levnadshistoria. Man kan se det som grundegenskaper, fördelar och nackdelar i ett och samma paket. De slumpas inte ut, utan dåliga egenskaper balanseras mot bra. Det går snabbt att göra en rollperson, och man kan få en realistisk riddare samtidigt som man kan få en realistisk bonde.

Babylon Project har visserligen 12 grundegenskaper uppdelade i tre grupper, mentala, sociala och fysiska. Dessutom tillkommer Psionics som en trettonde egenskap om man är telepat. Man utgår från ett slags rasmedelvärde och frångår sedan denna medelväg. Vill man ha mer i en så får man dra ner en annan.

Det viktigaste med Babylon Project är dock hur man väljer färdigheter. Man börjar med att beskriva sin rollpersons barndom, och utefter det plocka ut fyra färdigheter och ett karaktärsdrag. Därefter fortsätter man med uppväxten på samma sätt: plocka ut åtta färdigheter och två karaktärsdrag. Likadant för vuxenlivet. På så sätt får man inte bara en bakgrund till sin rollperson, man får också färdigheter som är kopplade till bakgrunden samt karaktärsdrag som hör samman med den. Karaktärsdragen används senare för att dra in rollpersonens bakgrund i äventyren.

I Babylon Project har man också lyckats undvika problemet "nollställd rollperson" som annars är så vanligt när man börjar spela. Dessutom arbetar man på ett arbetsblad när man skapar sin rollperson, och arbetsbladet lämnas sedan över till spelledaren. Spelledaren har därmed någorlunda koll på rollpersonens bakgrund och spelvärden. En spelare kan inte komma undan sin bakgrund, och vill det ofta inte heller, eftersom det finns en inbyggd morot i spelet om spelaren drar in sin bakgrund i äventyret.

I båda systemen går det snabbt att göra en rollperson och i båda systemen främjas det rollspelande. Är det något som talar emot något av dem så är det väl att jag skrev Västmark och eget beröm luktar ju som bekant illa. /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Ogillar poängsystem

Till Vindhand vill jag bara säga att strids/skadesystem ser underbart ut!

Tackar :)

Men är det någon som har några åsikter om rollpersonsmakande?

Personligen föredrar jag att bara skapa karaktären rakt av, utan mer system än samtal med spelledaren man jag har märkt att detta passar rätt få spelare. Många i min spelgrupp skulle antingen känna sig helt vilse eller försöka bli enormt mäktiga ;)

Jag har funderat på olika system men inte kommit någon vart. Jag hyser en viss motvilja mot system där man köper sina karaktärer.
Speciellt system där man kan ta nackdelar för att få extra poäng är jobbiga. I dylika rollspel blir spelarna rädda om de träffar en förlamad människa, som luktar illa, är rädd för allt möjligt och dessutom knarkare. Tänk vilka mäktiga förmågor en dylik person måste ha för att behöva balansera med så många nakdelar :gremsmile:
Även annars brukar poängsystem inbjuda rätt mycket till att man optar sina karaktärer. Det ger en valuta som man skall köpa förmågor för och det krävs en viss ansträngning för att inte spendera denna så ekonomiskt som möjligt.
Dessutom kan det vara ett stort hinder för att göra den typ av karaktär man vill göra.

Det första rollspelet jag köpte (DoD-87) hade en rätt bra metod om man bortser från att grundegenskaperna slumpades. Man fick välja fem färdigheter man var ok på (3*Grundegenskap)% och tre färdigheter man var mycket bra på (5*grundegenskap)%. Detta ledde till ett snabbt och enkelt karaktärsskapande trots att det var i stort sett rättvist. Någon slags generalisering av detta kanske skulle vara bra? Det är iofs inte särskilt realistiskt.

*Uppmuntra rollspel
Utbildningspaketen i Gränsvärldar är en kul idé. Man bestämmer karaktärens uppväxt och får realistiska färdighetsvärden relativt gratis. Nakdelen är nog att det är ett fruktansvärt arbete för den stackars speldesignern att hitta på och balansera alla dessa olika uppväxtalternativ. Beroende på hur välgjort det är kan det nog vara litet väl inrutat. Det passar nog mindre bra till en fantasyvärld där det inte riktigt finns standardiserade utbildningar mm.

*Kännas någorlunda realistiskt

Detta tycker jag är mer upp till spelarna än systemet. Det går att göra absurda kombinationer i alla någorlunda flexibla system.

*Inte slumpa fram grundegenskaper (Usssch!)
*Kanske inte ens ha grundegenskaper?
*Inte ta för lång tid?


Karaktärsskapande är det enda rollspelsområde där jag tycker datorer utnyttjas för litet. Många karaktärsskapandemetoder skulle snabbas upp avsevärt om man kunde göra det på en hemsida med cgi eller liknande. I stället för att sitta och räkna kunde man då koncentrera sig på sin karaktär.

Hmm... jag skall fundera mer... återkommer :)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Förklaring och frågor.

"Man utgår från ett slags rasmedelvärde och frångår sedan denna medelväg. Vill man ha mer i en så får man dra ner en annan."

Det här skulle jag verkligen vilja veta hur det fungerar. Det måste ju vara "olika kostnader" och så... Om t. ex Pelle har:
Styrka 14 Fysik 16 och Smidighet 10
...och vill höja sin smidighet, så tar han 4 från Styrka och 6 från Fysik, och så har han Smidighet 20? Så funkar det ju inte, eller hur? (Isåfall är det ju ingen idé att ha några rasmoddar...)

Det där med färdigheter låter smart, jag hade tänkt mig ett system som integrer bakgrund med karaktärsdrag, förmågor osv... (Antingen så utformar du allt själv, eller slår fram förmågor och händelser.)

Jag kanske skall nämna vad det är för en spelvärld till spelet som jag vill ha tips till... Många olika raser, dom klassiska orcherna osv, men inte samma varelsekaos som i DoD. Lite mer mystik än i Eon och DoD också, mäktigare magiker och mer alvaktiga alver, mycket outforskade vidder.

Så Västmarks system skulle nog inte passa... (Världen har många raser, inte lika jordnära som V-mark.) Men kan jag få veta hur rasmoddarna till Babylon fungerar?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Ogillar poängsystem

Du har så rätt. /images/icons/wink.gif
Och det där med gränsvärdar: Färdigheter integrerade i bakgrunden är det man ska använda. Inget tvivel om saken.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
En (beräkningsintensiv) idé

Nu har jag funderat litet mer :)

Prototyp till systemet:

Spelaren får ge sina grundegenskaper ett värde mellan 1 och 100 beroende på hur bra han anser att han vill vara på dem. Inga begränsningar.
T.ex:
Body 42
Mind 90
Soul 60

Dessa värderingar summeras sedan (42+90+60)=192. Om man vill ha grundegenskaper mellan 1 och 12 delar man sedan denna summa med 12 (bredden på intervallet): (192/12)=16.
Denna omskalningsfaktor används för att översätta spelarens önskemål till spelvärden:
Body 42/16 => 3
Mind 90/16 => 6
Soul 60/16 => 4

På detta sätt översätter man spelarens prioriteringar till spelvärden utan att tvinga honom till att försöka optimera någon slags poängfördelning. Ett liknande system borde vara möjligt för färdigheter.

Dess mest uppenbara nakdel är att det är rätt beräkningsintensivt. Om det gjordes med datorstöd, t.ex i form av en interaktiv hemsida skulle det fungera bättre :)

En fördel är att det låter spelledaren skala personers mäktighet efter behov. Genom att dividera dumman av egenskaperna med någon större värde får man mäktigare karaktärer och vice versa.

Ytterligare en fördel är att det inte lönar sig att vara makthungrig. Om man sätter alla värden till 100 får man bara en karaktär som är medelmåttig i allt.

Vad tycker ni? Är det värt att vidareutveckla?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Förklaring och frågor.

"Det här skulle jag verkligen vilja veta hur det fungerar."

Skalan i Babylon Project går från 0 till 9 på attribut, med 5 som medel över alla raser. En typisk människa har följande attribut:

Charm 6, Finesse 6, Presence 4, Xenorelations 5, Intelligence 5, Insight 5, Wits 5, Perception 5, Strength 4, Agility 5, Endurance 4, Coordination 5.

Andra raser har andra startvärden. En narn har följande radda:

Charm 4, Finesse 4, Presence 6, Xenorelations 3, Intelligence 5, Insight 5, Wits 4, Perception 4, Strength 6, Agility 5, Endurance 6, Coordination 5.

Sedan är det bara att balansera. Du kan som mest förändra ett attribut med två snäpp åt endera hållet. Man kan fördela höjningarna/sänkningarna, så om jag höjer min rollpersonsn Finesse från 6 till 8 så kan jag göra det genom att till exempel sänka Xenorelations och Wits med en vardera till 4.

"Så Västmarks system skulle nog inte passa... (Världen har många raser, inte lika jordnära som V-mark.)"

Bara för att jag inte har orcher i Västmark så betyder det inte att det är omöjligt att ha något annat än människor. Tvärtom är egentligen allt annat än människor en sån sabla röra att "raser" eller "arter" är ett klumpigt verktyg som inte skulle kunna fungera. En sorts älvafolk som lever i skogen utanför en by kan vara helt olik en annan sorts älvafolk i grannbyns skogsdunge, trots att båda skulle kunna klassificeras grovt som "skogsvätte".

Det finns fyra stora grupperingar, nämligen människor, halvfolk, djurfolk och älvafolk. Djurfolken är tämligen fria att bygga som man vill, men många spelledare vill inte ha med dem (eftersom de inte är "fräcka" eller nåt). Älvafolk och halvfolk finns i fyra "överklasser": Älvablod +1 innebär att någon förfader var älvafolk men att man i övrigt är rätt normal. Älvablod +2 innebär att man är halvfolk. Det syns att man har härstamning från älvafolken. Älvablod +3 innebär att man tillhör småfolken, och de finns i många olika smaker, från små älvor, tomtar och vättar till dvärgar, troll och rån. Älvablod +4 innebär att man tillhör de "riktiga" älvafolken, daoine sidhe eller kia sidhe, det vill säga Västmarks motsvarighet till alver.

Så möjligheterna finns där, fast istället för att låsa fast raser i någon form av standardmall ("alla orcher får -3 på PER och +2 på STY") så får spelaren själv hitta på vad han vill ha. En jätte skulle kunna ha Älvablod +3, Stor +4, Övernaturlig egenskap +3 och Stark +7, till exempel. Och ska man nu göra en orch, ta Ful -2, Stark +4 och Raseri -2 som standard.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Okej, nu lutar det åt....

Vad sägs om det här systemet:

Alla startar med sina grundegenskaper på "rasmedel" (Den gamla goda 3-18 skalan /images/icons/wink.gif) och man kan höja/sänka hur man vill genom att ta poäng från andra grundegenskaper, MEN MAX +2/-2! Om man vill ha ännu mer smidighet/mindre utseende osv, så får man välja det som fördel/nackdel...

Exempel: Som människa så har Pelles rollperson 11 i alla grundegenskaper. Han sänker Styrka med 2 och Fysik med 1. Han höjer Kreativitet med 1, Logik med 1, och Charm med 1. Han ville höja Psyke med 4, men då skaffar han förmågan "Psykisk kraft" istället...

Vad sägs? Jag skulle gärna vilja ha åsikter, för att jag tycker det verkar lovande... Mums! /images/icons/cool.gif

På tal om grundegenskaper för resten... Jag har funderat på att dela upp dom "vanliga" egenskaperna i underegenskaper, fast det blir nog för sifferhysteriskt och rörigt... Men jag kanske ska dela upp Intelligens i 3 riktiga grundegenskaper eller så... Så här ser grundisarna med undergrundisar ut:

Styrka
Fysik

Kondition
Skadetålighet
Motståndskraft
Smidighet
Vighet
Fingerfärdighet
Reaktionsförmåga
Intelligens
Minne/Inlärning
Logik
Kreativitet
Psyke/Viljestyrka
Karisma
Utseende
Ledarskap
Charm

Jag kanske ska göra något sånt här:

Styrka
Fysik
Vighet
Fingerfärdighet
Intelligens
Kreativitet
Psyke
Karisma


Säg vad som är bra och vad som är dåligt. Tack.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Det är ett fantasyrollspel, va?

I så fall är det inte så ämlans viktigt att dela upp allting i små underbitar. För det mesta har man inte uppfunnit psykologin än, varför indelning av intelligens är, tja, utanför miljön, så att säga.

Vidare hävdar jag att man inte kan rollspela intelligens. Man kan möjligen simulera det, men vad är då meningen med rollspel om allt det roliga ska simuleras? Av samma anledning är jag också mot något värde på Kreativitet - även detta kan inte rollspelas. Möjligen kan man rollspela mindre kreativ än vad man är, men definitivt inte mer. Psyke/envishet går däremot bra att rollspela, så den kan gott få vara kvar.

+/-2 i Babylon Project är anpassad för skalan 0-9. För att få något motsvarande i 3-18 borde man kanske ha +/-3 istället. Jag gillar dock idén med förmågor som gör att man kan gå utanför maxspännvidden.

Nästa dumma fråga: vad har man för praktisk fördel av att ha till exempel Vighet 18? Om jag och min motståndare båda har Svärdsfäktning 15, men jag har Vighet 18 och min motståndare har Vighet 12, vad har jag för fördel? Vad motiverar att jag ska spendera en massa jobbiga poäng på Vighet om det inte spelar någon roll? Denna del är den som oftast glöms bort av Basic Roleplaying-derivat.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
ser bra ut...

Vad sägs? Jag skulle gärna vilja ha åsikter, för att jag tycker det verkar lovande... Mums!

Det fungerar nog rätt bra... Hur får man fördelar (och nakdelar?) såsom psykisk kraft?

Intelligens
Minne/Inlärning
Logik
Kreativitet


När använder man dessa? Det känns som logik är en mindre viktig egenskap än t.ex Tålighet eftersom det oftare blir spelarens egen logik som används. Finns det mekanik för att ge en spelare möjlighet att spela mer Kreativ eller logisk än han är själv?

Karisma
Utseende
Ledarskap
Charm


Väldigt känsligt för min-maxers. Genom att vara rätt ful(-2), litet dålig ledare (-1) och rätt ocharmig (-2) kan man vara både stark (+2), smidig (+2) och tålig (+1).
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Svar till Krille och Vindis.

Okej... (Antecknar)
Färre grundisar... Unga undisar...

Kreativitet tyckte jag var kul att ha med för att man ska använda det som list... (Dvs man kan vara lite dålig på logik, men ändå rätt listig... Vet inte hur logiskt det är igentligen... Antar att jag har ett lågt värde i logik /images/icons/wink.gif) Men färre egenskaper gör det nog bara friare... Jag har också tänkt på att det kanske skulle passa bättre med +3/-3, men det kanske blir för extremt för att representera "typ normalstark"... Men antingen byter jag till +3/-3, eller så låter jag spelarna välja två grundisar som dom kan höja/sänka extra mycket. (Någon som har jobbat länge som stadsvakt kanske har förmågan "Stark", men han vill också vara lite extratålig och extrasmidig, dumt att skaffa matchande förmågor bara för det.)

Okej, nu skulle jag uppskatta synpunkter på grundegenskaper. Vilka grundegenskaper är "bra"? Finns det några som VERKLIGEN borde delas upp/slås samman? Annars så har det bara att ta DoD-settet, (Vilket känns lite mossigt...) dvs:

Sty - Styrka
Fys - Fysik
Smi - Smidighet
Int - Intelligens
Psy - Psyke
Kar - Karisma

Ähh vafan, det är ju en klassiker ändå...

Och ja, det är fantasy. (Fast den frågan var nog lite ironisk, jag har ju beskrivit världen... Nåja, för säkerhets skull..)

Och till Vindis: Ja det är nog bäst att jag beskriver hela förloppet:

1. Välj ras och ålder (Anteckna modifikationer.)
2. Familj, Uppväxtvillkor (Bakgrunden börjar ta form...)
3. Sysselsättning, Färdigheter (Bakgrundens stomme. Typ.)
4. Händelser och Egenskaper (Bakgrunden blir mer detaljerad...)
5. Personlighet (Vissa saker kan man låta inverka på spelet, t. ex Hotfull: Plus på Övertala i vissa situationer.)
6. Fixa upp siffror och...
7. Utrustning.

Vid steg 2-5 kan man antingen utforma rollpersonen själv, eller slumpa fram det.<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Arvidos on 2000-09-18 13:41.</EM></FONT></P>
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Oh yeah?

/images/icons/crazy.gif Slumpade grundegenskaper... Urffff...
/images/icons/shocked.gif (Spyr)


-Arvidos har talat(/images/icons/wink.gif)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Svar till Krille och Vindis.

Okej, nu skulle jag uppskatta synpunkter på grundegenskaper. Vilka grundegenskaper är "bra"? Finns det några som VERKLIGEN borde delas upp/slås samman?

Grundprincipen är väl rätt enkel. Om en egenskap saknar egentlig användning i systemet, ta bort den. Om en egenskap är en kombination av två saker du ser som separata, dela upp den.
När jag designade mina senaste stridsregler ville jag att man skulle kunna vara snabb och okoordinerad eller vice versa så jag avdelade egenskapen snabbhet från smidighet. När jag tänkte vidare kom jag fram till att det är rätt olika talanger som styr närstrid och avståndsstrid, därför delade jag smidighet i precision och vighet
Därefter kom jag fram till att jag inte ville ha regler för intelligens varför jag med lätthet kunde stryka det attributet... osv...

Vilka grundegenskaper som finns borde bero på de övriga reglerna snarare än tvärtom :)
 

darkmoor

Veteran
Joined
5 Jun 2000
Messages
178
Location
Innertavle(Umeå), Sverige
Re: Okej, nu lutar det åt....

Kanske att man började på ett rasminimun istället och bara fick höja(och då är det tänkt att man ska höja på alla, annars funkar det som om man var under snitt...).

Sen tycker jag att hela intelligensektionen ska skippas.

//Henrik, känd som Darkmoor
 

darkmoor

Veteran
Joined
5 Jun 2000
Messages
178
Location
Innertavle(Umeå), Sverige
Re: En (beräkningsintensiv) idé

så att ifall man vill ha riktigt högt i en sak så ska man he riktigt lågt i allt annat för att få upp snittet...
skulle inte det ge uttryck i någon sorts minmaxning?

//Henrik, känd som Darkmoor
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: En (beräkningsintensiv) idé

så att ifall man vill ha riktigt högt i en sak så ska man he riktigt lågt i allt annat för att få upp snittet... skulle inte det ge uttryck i någon sorts minmaxning?

Naturligtvis. Frågan är hur stor användning man har för en bra egenskap om alla andra är kassa. Vad spelar det för roll om du är Starkast i världen om du samtidigt är den som är mest klumpig, långsam, ful, otrevlig, viljelös, korkad osv?
 
Top