Nekromanti Artikelskrivning [edit]

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: En sak till

skära bort saker är det nog airsoft och paintball
...
mer bräd- och rollspel.
Instämmer.
Jag tyckte t.ex. att artikeln om "Spank the Monkey" var intressant.
Även om det spelet är på engelska så är det svenskar som gjort det (samma sak gäller t.ex. "The Hell Game").

Jag skulle även tycka at det var intressant att läsa artiklar om: fluxx, once upon a time, carcassonne.
(märks det att jag var på forumsträffen?)

Eller varför inte skriva lite om spelen på rollspel.nus systersajt: spelwebben.se?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: En sak till

Om antalet d20-läsare är jag, Dante och Oldtimer totalt,
Och jag.

Ni kanske hellre ser WW-artiklar och så... eller ett Call of Cthulhu-tema
Jag kan tänka mig artiklar till de större engelska rollspelen:
Storytellersystemet, Call of Cthulhu, GURPs...
Nu spelar jag inte de spelen så mycket själv, men jag anser att deras storlek motiverar en och annan artikel emellanåt.

Något som jag verkligen skulle vilja se i Fenix:
Artiklar om lite mindre rollspel.
Om det fanns en bra beskrivning på vad ett nytt eller litet rollspel går ut på (spelmekanik, stämning etc) så skulle jag kanske fastna för ett rollspel som jag aldrig annars skulle köpa.
Jag kan tänka mig artiklar om:
Usagi, Big Eyes Small Mouth, Feng Shui, Svenil, All flesh must be eaten, Harn, Little Fears, Witchcraft,...
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Jag och d20

När det gäller att följa d20-licensen så är det för mig en långsiktig strategi att lära mig hur jag arbetar med den. Problemen är inte så stora som man kan tro, det är mest en fråga om hur vi märker upp artiklarna. Det är helt enkelt så att jag vill skriva material som passar i OGL-initiativet och använder d20-systemet. Det kanske inte är helt tydligt varför jag vill det, men jag känner som så att om vi nu har fått tillgång till d20-systemet och OGL, så vill jag stödja det.

Och nä, "Dungeons & Dragons" i sidhuvudet var en layoutfadäs... :gremgrin:

M.
 

Fenix

Warrior
Joined
7 Nov 2003
Messages
277
Location
Stockholm
Re: En sak till

Tja, det blir kanske inte alltid presentationer, men... I nästa nummer kommer "Helmuts skrotgård" till Svenil, en äventyrsplats med slp, karta och en bunt fina äventyrsförslag:)

/t&a
 

Fenix

Warrior
Joined
7 Nov 2003
Messages
277
Location
Stockholm
Re: En sak till

Går man på säljstatistiken slår d20 WW i dagsläget rätt klart. Vilket inte nödvändigtvis hindrar att vi har med artiklar till WW-spel ibland, men de blir inte fokus.

/a & t
 

Fenix

Warrior
Joined
7 Nov 2003
Messages
277
Location
Stockholm
Re: En sak till

Vi är de skyldiga till layoutmissen... *pinsamt*

I nästa nummer hittar ni för övrigt en systemlös artikel - Skuggor över Rom - av Anders Blixt, som förhoppningsvis faller flera i smaken:)

Dessutom som sagt en utmärkt presentation av Orpheus, och vi ser gärna fler bidrag från samme skribent framöver-.

/a & t
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,302
Location
Göteborg, Lindome
Re: Jag och d20

När det gäller att följa d20-licensen...
Nu blev jag lite förvirrad. Om ni vill följa d20-licensen så är det ju för att ni vill kunna sätta ut "d20 System"-loggan på sidorna med d20-material... men det har ni ju inte gjort. Fast det kanske är en idé. I och för sig får vi klara oss utan kvinnliga bröstvårtor på de sidorna, men... :gremlaugh:

Om du däremot tänkte på Open Game-licensen, förstår jag bättre eftersom ni hade med den i första numret.

/Mikael

P.S. Om du följer den senaste diskussionen på Ogl-d20-l så sammanfattade spikey vad som gäller för Product Identity ganska väl alldeles nyss.


P.P.S. Ni har min fulla tillåtelse att använda "Dunder&Drakar" i sidhuvudet i fortsättningen. :gremwink:
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: En sak till

"Eller varför inte skriva lite om spelen på rollspel.nus systersajt: spelwebben.se?"

Helt befängt! :gremgrin:
Utan att spoila för mycket så kommer www.spelwebben.se bli representerade någon gång då och då i Fenix.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Jajaja

d20licens hit och d20-licens hit... OGL är det vi ska följa, fast jag VILL kunna följa d20STL.Det är det där med d20-loggan på omslaget som vi är lite osäkra på. Om man bara kunde feta på loggan på sidorn och där skriva "Requires..." så är vi i hamn. Men det vet jag inte om vi får göra utan att ha loggan på omslaget också.

M.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,302
Location
Göteborg, Lindome
Hårklyveriexperten talar

Ja, rätt skall vara rätt. Vi brukar ju gnälla på troberg när han rör ihop det. :gremlaugh:

Nej, ni vill nog inte ha d20-loggan på omslaget. Men jag har för mig att det diskuterats tidigare på Ogl-d20-l om en tidskrift kan betrakta varje artikel som en enskild produkt och därmed ha d20-loggan (och följa d20 STL) per artikel. Jag skall leta lite, men jag har för mig att svaret var positivt.

/Mikael
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: En sak till

Jag har alltid trott att WW är populärare än d20 i Sverige men det kan ju vara något jag fått för mig.
Jag vet inte hur representativ SF-bokhandelns topplista är, men den kan nog ge en fingervisning. Topplistan för december 2003 (den enda som fanns tillgänglig):

1. Mutant: Zonernas Zoologi
2. DoD: DoD6 reviderad
3. D&D: PHB v3.5
4. D&D: Complete Warrior
5. D&D/FR: Underdark
6. Mutant: Rebellen och Överlevaren
7. D&D: Draconomicon
8. D&D: DMG v3.5
9. Mutant: Mutant UA
10. DoD: Jorges Bestiarium
11. DoD: Expert - rollpersonen
12. Mutant: SL-skärm
13. Eon: Vapenmästaren
14. D&D: Book of Exalted Deeds
15. D&D: MM v3.5

Alltså, fyra saker till Mutant, tre till DoD6, sju till D&D, och en till Eon. Noll till White Wolf. Nu kan det iofs vara lite missvisande, eftersom WW inte gav ut några nya grundböcker med stor marknad månaderna före (Orpheus faller bort på det där med "stor marknad") vilket WOTC gjorde. Skulle vara intressant att se topplistan för (hela) 2004...
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Ungefär så...

...har det sett ut sen jag började kolla den listan för tre år sedan. DoD6 och D&D3e dominerar, Eon sticker upp en kort stund nån gång ibland (de säljer tydligen mest via sin egen webbplats) och så kom Mutant som en raket. White Wolf-grejer har lyst med sin frånvaro på listorna.

Men det kanske bara betyder att WW-spelarna köper sina grejer nån annanstans.

M.
 

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Joined
22 Oct 2003
Messages
526
Location
Helvetet
Re: En sak till

eller ett Call of Cthulhu-tema...
Svar: ett ofattbart högt och rungande JA! *S*

Visserligen är jag partisk angående det spelets allmänna förträfflighet, men jag är inte HELT ensam om det. Jag har tex tolv spelare. :gremlaugh:
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Re: Ungefär så...

Jag tror även att WW har skjutit sig själv i foten med tanke på hur deras böcker har sett ut de senaste åren. Upprepning av gammalt material som dödar konsumentens intresse. Visserligen har ju en del nytt material publicerats också men böckerna har varit tämligen ointressanta för en pågående kampanj tror jag. Själv tycker jag att WW har haft en alldeles för hög grad av repetering i sina produkter. Något som även de svenska speltillverkarna kanske ska se upp med... (Ingen nämnd och ingen glömd.)
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Re: Ungefär så...

Ok, överbevisad vad gäller WW:s popularitet. Trevligt att Mutant:UA säljer så bra, om den där listan är representativ så är det frågan om inte Mutant är det populäraste svenska rollspelet och inte DoD.

Det är väl bara så att jag har lite svårt att ta in att D&D är så populärt, då jag själv alltid har haft lite svårt för spelet (nu ljög jag, mycket svårt).

Ytterligare en sak om Fenix och OGL (ja, jag vet att jag börjar bli tjatig): Är någon eller båda artilarna om Conan OGL? I den första (sid 32) används termen "världens bäst säljande rollspel" men i den andra (sid 34) finns meningen "Låter lovande, tycker jag som d20-fantast". Ingen av dem borde behöva följa OGL.

Vad gäller Call of Cthulhu så varför inte ha ett temanummer om Lovecraft och hans värld i allmänhet? Givetvis med en artikel eller två om Call of Cthulhu, både d20 och det gamla.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Ungefär så...

Ytterligare en sak om Fenix och OGL (ja, jag vet att jag börjar bli tjatig): Är någon eller båda artilarna om Conan OGL? I den första (sid 32) används termen "världens bäst säljande rollspel" men i den andra (sid 34) finns meningen "Låter lovande, tycker jag som d20-fantast". Ingen av dem borde behöva följa OGL.
Det är bara artiklar som innehåller regler och spelmaterial som behöver följa OGL.
Conan-artiklarna har mao ingenting med OGL att göra.
En artikel OM D&D/d20 behöver inte följa OGL, en artikel FÖR D&D/d20 behöver det.
(hoppas du förstår vad jag menar)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Se sidan 14, punkt 15

Där står det vilka artiklar i nummer 1 som omfattas av OGL (och vilka andra texter de bygger på).

Conan-artiklarna innehåller inget spelmaterial deriverat från SRD:n (ja, faktiskt inget spelmaterial alls, förutom vissa svepande beskrivningar av saker och ting), utan vanliga beskrivande artiklar. De omfattas alltså inte av OGL.

För övrigt tror jag att WW är populärt i Sverige, även om det inte syns i listorna! :gremgrin:

M.
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Re: Se sidan 14, punkt 15

Misstänkte väl att ingen av dem var OGL, det vore lite fånigt. Det var bara formuleringen "världens bäst säljande rollspel", utan att nämna vilket spel man avser som gjorde mig fundersam.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Hehe

Det finns bara ett spel som är världens bäst säljande... D&D. Det säljer fyra till fem gånger bättre än WW-grejorna, som i sin tur säljer tre eller fyra gånger bättre än allt annat. :gremlaugh:

Men, det är bra att du säger till. Frasen "världens bäst..." är allmänt vedertagen inom d20-svängen, men kanske inte utanför. Kan vara en idé att vara lite tydligare.

M.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Gimme some PR

"Usagi, Big Eyes Small Mouth, Feng Shui, Svenil, All flesh must be eaten, Harn, Little Fears, Witchcraft,... "

Staden? :gremwink:
 
Top