Nekromanti Artikelskrivning [edit]

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Jag har suttit och pulat med en artikel till er, ett tag nu, och ett gäng frågor har dykt upp. Dels rättigheterna till artiklarna. De artiklarna jag skriver delar jag mer än gärna med mig av till er tidning, men får jag publicera dem här eller på min egen sida efteråt? Jag räknar med att det är okej, men det känns lugnast att fråga.

Det andra är användandet av "förbjudna ord". Att skriva en artikel till D&D är ju inte det lättaste eftersom jag inte får skriva just D&D eller Dungeons and Dragons. Jag såg att ni använde "Världens mest populära rollspel" i era artiklar, men det känns omständigt, speciellt om det blir flera gånger i ett stycke. Så, vad kan man använda för namn, och vilka kan man inte använda?

Hur långa/korta ska artiklarna vara? Jag menar, hur många tecken ligger en sida på? Jag vill mest ha en hum om hur långt det jag skriver blir i tidningen och om ni vill ha in bilder och sånt.

Och apropå bilder, fixar ni sådana? Jag är ett hopplöst fall med penseln mitt i handen, men det vore trist ifall det inte fanns några bilder till artikeln.

Ja, det var väl allt för den här gången, men jag återkommer när jag har fler frågor. :gremsmile:

[Edit]: En fråga till. :gremsmile: Jag håller på med en hel del egna projekt, bland annat en modul till D&D, och då vill jag ju gärna göra reklam för mig. Är det okej att ta utdrag från detta så ni får en schysst (förhoppningsvis) artikel om D&D och jag får lite reklam?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Några svar

1. Vi vill ha tillåtelse att publicera artikeln en gång, och gärna ett löfte att den inte dyker upp någon annanstans inom en allt för snar framtid (typ tills nästa eller nästnästa nummer). Men du äger fortfarande din artikel efter att den tryckts i Fenix, och får sedan göra vad du vill med den.

2. Tyvärr har vi inte lyckats lista ut hur vi ska följa d20STL utan att ha d20-loggan på omslaget. Vi vill inte ha det, eftersom tidningen inte bara är d20, så då skulle det kännas fel och vara upplagt för missförstånd. Du ska inte använda "d20-systemet" eller "Dungenons&Dragons" eller "D&D". Vad ska man då skriva? Jag kämpar som fan med det själv nu... :gremfrown: och har inga riktiga svar. Dante har nån plan, och jag ska sätta mig ner med licensen och fundera på en variant som jag tror kan funka. Men tills dess... tja, du kan väl skriva Dunder & Drakar?

3. En sida ligger på cirka 3000 tecken, ibland 2000, ibland 4000. Min artikel "Hurra, jag lyckades...nästan" är 4000 tecken lång. Om man har en stor bild på sidan blir det färre tecken, och har man många bilder blir det färre tecken. Och tvärtom.

4. Vi vill gärna illustrera alla artiklar, men vi kräver inte att alla författare fixar det själva. I så fall skulle min artiklar inte bli särskilt populära... :gremgrin:

5. Om du lyckas berätta om ditt projekt på ett spännande sätt som ger läsarna något intressant att läsa, så är ju det "reklam" för dig och din grej, eftersom vi anger var artikeln kommer ifrån. Men som sagt, vi kan inte skriva "D&D". Ja, kan eller kan, det kan vi väl, och det skulle säkert inte vara nått problem, men jag vill att vi rör oss inom d20-licensens intentioner.

M.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Några svar

"1. Vi vill ha tillåtelse att publicera artikeln en gång, och gärna ett löfte att den inte dyker upp någon annanstans inom en allt för snar framtid (typ tills nästa eller nästnästa nummer). Men du äger fortfarande din artikel efter att den tryckts i Fenix, och får sedan göra vad du vill med den."

Låter som en schysst deal. :gremsmile:

"2. Tyvärr har vi inte lyckats lista ut hur vi ska följa d20STL utan att ha d20-loggan på omslaget. Vi vill inte ha det, eftersom tidningen inte bara är d20, så då skulle det kännas fel och vara upplagt för missförstånd. Du ska inte använda "d20-systemet" eller "Dungenons&Dragons" eller "D&D". Vad ska man då skriva? Jag kämpar som fan med det själv nu... och har inga riktiga svar. Dante har nån plan, och jag ska sätta mig ner med licensen och fundera på en variant som jag tror kan funka. Men tills dess... tja, du kan väl skriva Dunder & Drakar?"

Okej, jag ska se ifall jag kommer på något jag med, men hör gärna av er om ni kommer på något. Det var Dunder & Drakar-termerna som skulle användas i artiklarna?

"4. Vi vill gärna illustrera alla artiklar, men vi kräver inte att alla författare fixar det själva. I så fall skulle min artiklar inte bli särskilt populära... :gremgrin:"

Haha, samma problem som jag då, alltså. :gremwink: Men det är bra, då behöver jag inte oroa mig för det. :gremsmile:

"5. Om du lyckas berätta om ditt projekt på ett spännande sätt som ger läsarna något intressant att läsa, så är ju det "reklam" för dig och din grej, eftersom vi anger var artikeln kommer ifrån."

Låter bra, det där. Då kanske det kommer något från min lilla bard-bok vartefter den blir klar. :gremsmile:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Dito

Jag har även gott i lite samma banor som den gode Herr Ackerfors.

Hur svårt brukar det vara att få sitt material att räknas som någorlunda officiellt? Bör man själv skicka det till den berörda spelutgivaren eller är det något som ni sköter? Måste man hålla en deadline så är det ju viktigt att man får snabba svar och det är inte alltid möjligt med de kanaler som vanliga dödliga har till sitt förfogande.

Ser ni hellre systemlösa inspirationsartiklar än sådana som är knutna till vissa regler?

Och sist men inte minst en fråga av lite mer personlig natur, hur hinner ni med allt artikelskrivande vid sidan av era vanliga arbeten? Det verkar som ni har fullt upp 24-7. :gremsmile:
 

Fenix

Warrior
Joined
7 Nov 2003
Messages
277
Location
Stockholm
Re: Dito

Kul att du är på för att skriva till Fenix:)

Officiellt material är material är det vi får direkt från spelföretagen, så skriver du till svenska spel är det bättre att gå direkt via dem, så att respektive utgivare får en första chans att diskutera artikeln med dig.

Vad gäller material som kommer direkt till redaktionen föredrar vi därför systemlösa inspirationsartiklar, alternativt artiklar som den om Fågel Fenix i nummer 1, med stats och beskrivningar till flera olika spelvärldar. I en tråd längre ner finns många goda tankar kring andra myter, legender och varelser att spinna vidare på för detta:)

Hur man hinner med? Bra fråga, ibland känns det definitivt inte som vi hinner allt vi vill... Till exempel har vi ett antal uppdateringar på rollspel.com som bara är nästan klara just nu...

/tove & anders
 

Fenix

Warrior
Joined
7 Nov 2003
Messages
277
Location
Stockholm
Re: Några svar

Roligt att du funderar på att skicka in något till Fenix - ser fram emot det:)

Vad gäller terminologin på d20-materialet som måste kallas för ett annat namn så... Är det Magnus & Dante som bestämmer;-)

/tove & anders
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Re: Artikelskrivning

"Att skriva en artikel till D&D är ju inte det lättaste eftersom jag inte får skriva just D&D eller Dungeons and Dragons."
Vem säger det? Du kan få binda dig till ett avtal som säger det om du köper varan direkt från företaget.. Om du däremot köper via en försäljare så hänger inte avtalet som försäljaren skrivit med företaget med dig.. Specialregler som företag hittar på kan man gott ignorera..

Att du köper varan och då skulle på något automagiskt sätt binda dig till att hålla de regler som ett företag hittat på är allt för luddigt.. Det skulle så vara om du signerade ett kontrakt över att följa deras regler när du köper varan så skulle det funka.. Inte ett enda rättsfall har varit i Sverige över ett sådant fall där kunden bundit sig till avtal genom sitt köp av varan.. För lägg märke till att det är lagarna i Sverige du följer när du köper något i Sverige.. Inte USAs löjliga regler och påhitt..

Det är annorlunda med datorprogram och avtal, för då klickar du aktivt "Ja" när du installerar ett program... men det är en anekdot..

Jag har inte skrivit ut marknadsföringslagen eller upphovsrättslagen och jag orkar inte slå på nätet och direkt peka på en lag, men peterb har ju skrivit en bra FAQ om upphovsrättsregler inom rollspel och han verkar ha bättre koll än mig.. Själv har jag bara gått igenom lagarna med exempel en gång och är såpass "dum" så att jag litar på det han skriver.. För jag håller nämligen med..

"Får jag använda ett rollspelsföretags eller rollspels logotyp i mitt eget verk?
Det beror på om du publicerar verket som en privatperson eller som ett led i en näringsverksamhet. /.../ I det senare fallet kan du inte använda en logotyp men du kan använda varumärket skrivet som vanlig text, ett exempel på vad som är tillåtet från ett rättsfall: 'Svenska Byggis ... kompatibelt med andra byggsystem, typ Lego'.
"
Källa: Se länk

Så du får använda dig av namn.. Fast jag kanske missuppfattade problemet med att inte få skriva en viss sak, så jag svarade väl helt i onödan? :gremtongue:

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som hade föreläsning om marknadsföringslagar igår
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Gäller OGL i Sverige?

Jag förstår inte heller vad som är problemet med att skriva D&D och likande i tidningen. Finns det någon amerikansk regel om att man inte får skriva inofficiella texter till andras rollspel? Eller är det bara D&D det gäller? I vilket fall som helst så gäller de lagarna knappast i Sverige. Det verkar ju som om ni kan ha med inofficiella saker till svenska system och så har det ju varit i fanzin och liknande hela tiden. Liknelsen med byggis och lego tycker jag verkar applicerbar.

En fråga: Är vekligen D&D3.5 så stort i Sverige? Jag skulle tro att White Wolf är mycket populärare. Enligt rykten så görs deras produkter delvis med den skandinaviska marknaden i åtanke, eftersom den står för en betydande del av försäljningen. Är det OGL som gör att ni väljer att fokusera på D20 och inte World of Darkness?
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Re: Gäller OGL i Sverige?

Det kan ju spela in att delar av Fenixfolket är mer intresserade av d20 än White Wolf. Hursomhelst så säljer DnD som smör.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,865
Location
Stockholm
Re: Gäller OGL i Sverige?

Vi (läs: jag och Magnus) vill att våra artiklar ska vara 100 % Open Gaming Content. Därför väljer vi att följa Open Gaming License. Och enligt OGL får vi inte använda vissa termer i artiklarna.

Att skriva en artikel till D&D är en sak. Att släppa den under OGL är en annan.

Skulle vi följa d20-licensen (för att kunna skriva »d20« och indikera kompabilitet med D&D) skulle vi vara tvugna att smäcka dit d20-loggan på omslaget, ackompanjerad av en text som förklarar »att denna produkt kräver D&D Player's Handbook för att kunna användas« – något som visserligen är sant för våra artiklar, men inte för Fenix som helhet.

Därför har vi valt bort d20 och följer bara OGL.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,302
Location
Göteborg, Lindome
Re: Gäller OGL i Sverige?

Därför väljer vi att följa Open Gaming License. Och enligt OGL får vi inte använda vissa termer i artiklarna.
Enligt OGL får ni inte indikera kompabilitet med varumärken utan innehavarens tillstånd. "D&D" är inget varumärke i Sverige, så det kan ni lugnt använda. "Dungeons&Dragons" däremot är registrerat i Sverige och därmed "off limits".

Om ni tänker på att "D&D" är deklarerat Product Identity i senaste SRD:n, innebär det ju bara att man inte får ta termen därifrån. Men eftersom ni (enligt er egen section 15) återanvänder materialet i Dunder&Drakar och någon sådan deklaration av Product Identity inte finns där, finns det ingen begränsning utifrån detta heller.

/Mikael

P.S. Naturligtvis gäller en licens som OGL även i Sverige, Havoc. Om den inte gjorde det skulle man inte alls få återanvända materialet ur SRD:n fritt, utan behöva sicka-sacka genom det minfält som upphovsrätten utgör.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,302
Location
Göteborg, Lindome
Re: Artikelskrivning

Vem säger det?
Open Game License version 1.0a

Eller rättare sagt, den säger att man inte får indikera kompabilitet med varumärken utan innehavarens tillstånd. I och med att man väljer att använda OGL (för att kunna fritt utnyttja någon annans upphovsrättsskyddade material) måste man också följa dess villkor.

Det har inte ett dugg att göra med köpeavtal eller liknande. Inte något.

/Mikael
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Re: Artikelskrivning

Vem säger det?

Open Game License version 1.0a
Nu råkade det vara så att jag inte visste om att Fenix ville följa en viss licens... Att de vill göra så är ju givetvis upp till dem själva..

"(för att kunna fritt utnyttja någon annans upphovsrättsskyddade material) /.../ Det har inte ett dugg att göra med köpeavtal eller liknande."
Det är ju bara att överlåta den ekonomiska rätten (rätten att få sälja den till allmänheten) till tidningen för ett nummer, så får tidningen sprida den.. Det är ju inte så svårt.. Den ideella rätten (typ vem som får ändra i verket) finns fortfarande kvar hos upphovsmannen (den som skapat verket)..

Jag antar att OGL har ett avtal som säger detta och att Fenix använder sig av det för att slippa krångla och skriva egna avtal? I så fall är det helt okey... Hade det varit så att de känt sig tvungna att följa något företags krav, såsom jag skrev i mitt första inlägg men tydligen inte fick fram att jag menade, så hade de inte behövt göra det.. Det var det som var min poäng.. Inget annat.. Tackar för svaret i alla fall.. Min förståelse till varför de inte skulle få använda namnet Dungeons & Dragons i en artikel är nu klar..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som försökte förklara så att någon som inte är så insatt i upphovsrätten skulle förstå
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Hehe, det stämmer

Jag och Dante gillar d20. D&D säljer bra, och vi är ett gäng som gillar det. Och så har ju Oldtimer översatt en hel del regler, så det finns tillgängligt på ett annat sätt än WW:s grejer.

M.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Ytterligare ett svar

Det som Dante säger är helt rätt. Det är en grej för oss att följa OGL på det sätt som intentionenfrån WotC är. Jag vill spela inom ramen för den, helt enkelt. :gremlaugh:

M.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
En sak till

Men det finns en sak som vi faktiskt undrar över, och det är om det är försvarbart i längden att ha med d20-material. Det kan egentligen bara ni läsare bestämma, så vi ska försöka sätta ihop lite enkäter och så, där ni kan indikera vad ni vill ha mer av och vad ni vill ha mindre av. Om antalet d20-läsare är jag, Dante och Oldtimer totalt, så känns det lite lyxigt att ha med det, och då kanske vi tar med andra typer av artiklar istället. Men om det, som jag tror, finns ett intresse att läsa och skriva OGL-artiklar, då har vi med det.

Ni kanske hellre ser WW-artiklar och så... eller ett Call of Cthulhu-tema... eller My Little Dödspatrullen... eller nått sånt. Berätta i så fall det för oss, så ska vi se vad vi kan göra.

En sak som är säker dock, det är att det viktigaste materialet är det till de svenska spelen. Det är dem vi vill stödja i första hand, och om vi kan göra det bra och samtidigt ha med lite OGL-artiklar, så tror jag att vi får en tidning som är väldigt bred och tilltalande. Men vi kan samtidigt inte bredda oss för mycket, för då blir vi för smala och ointressanta. Om nu någon förstod vad jag menar... :gremlaugh:

M.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Re: En sak till

Som du säger borde prioriteten vara på svenska grejer. Men ska man skära bort saker är det nog airsoft och paintball som är lite tveksamt i mina ögon. Jag skulle inte ha nåt emot om de byttes ut mot mer bräd- och rollspel.

Det finns nog en massa med DnD-fanboys i Sverige, men jag är inte en av dem. Därför vill jag se mer allmänrollspelsstuff som alla kan dra nytta av.
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Re: En sak till

Om ni vill följa OGL så är det ju bara att hålla er till dess reglerna. Men jag förstår inte varför ni vill det, särskilt som det ger så pass stora problem. Det har ju gått att skriva artiklar till spelsystem långt innan OGL. Förklara gärna. En sak till: Får ni skiva Dungeons&Dragons längst upp på sidan men inte nämna det i texten?

Vad gäller d20 mot andra utländska system så är det ju svårt att veta utan en ordentlig statistisk undersökning. Jag har alltid trott att WW är populärare än d20 i Sverige men det kan ju vara något jag fått för mig. Egentligen är jag inte så inne på någon av dem förutom WW:s Orpheus och där har jag tagit mitt ansvar och skrivit en artikel till Fenix. Om den blir det enda från WW som dyker upp i tidningen så får det väl vara hänt.

För övrigt så håller jag helt med om att tidningen bör fokusera på material till svenska spel, och gärna systemlösa artiklar.
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Re: En sak till

Försäljningsstatistik i den mån den finns att tillgå kan ju även den visa vad som är populärast, statistiska undersökningar kanske kan undvikas :gremsmile:
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: En sak till

Förklara gärna. En sak till: Får ni skiva Dungeons&Dragons längst upp på sidan men inte nämna det i texten?
Med tanke på Magnus reaktion när han så att det stog "Dungeons&Dragons" så skulle jag tro att det var en redigeringsmiss.
 
Top