NYHET Arkand och Magiboken till DoD på KS 3 juni

Hade hoppats på mer magi.
Vilka (traditionella) skolor saknas?

general magic, animism, elementalism, and mentalism, harmonism, demonology, necromancy, witchcraft, illusionism, symbolism and alchemy.
Plus ett kapitel magiska föremål.
 
Vilka (traditionella) skolor saknas?

general magic, animism, elementalism, and mentalism, harmonism, demonology, necromancy, witchcraft, illusionism, symbolism and alchemy.
Plus ett kapitel magiska föremål.

Det finns ju ett par till: portalmagi, röstmagi, stavmagi, mörkermagi.

Sedan undrar jag om de kommer att hålla sig till de 4 klassiska (aristoteliska) element eller kommer att bredda till ljus/mörker, köld/värme etc
 
Vilka (traditionella) skolor saknas?

general magic, animism, elementalism, and mentalism, harmonism, demonology, necromancy, witchcraft, illusionism, symbolism and alchemy.
Plus ett kapitel magiska föremål.

Bra fråga. Men ja stavmagi hade varit fint. Kanske är fulländad så som den är nu. Spelar själv inte med pappfigurer så det är aldrig något jag går igång på.
 
Sedan undrar jag om de kommer att hålla sig till de 4 klassiska (aristoteliska) element eller kommer att bredda till ljus/mörker, köld/värme etc
Jag har alltid frågat mig varför man inte delade upp Elementalism i ytterligare fyra skolor. Det skulle kännas naturligt på något vis.
 
Men ja stavmagi hade varit fint.
Utan att vara erfaren i systemet skulle jag gärna se stavmagi som en uppsättning förstärkningsregler med en potentiell sårbarhet inbyggd. Det är lite så jag tycker tankegången ofta är i de litterära förlagorna och något jag tycker är spännande. Att ha den som renodlad magiska är mindre intressant (och leder till en del rätt krystade besvärjelser som envisas med att infoga staven som objekt i magin).
 
Ja det låter som en bra grej. Allmänna regler om magikerns verktyg och förmågor kopplade till användandet av dessa, t.ex stav eller kristallkulor, som förstärker magin eller skapar vapen och förmåga att utföra stridshandlingar.
 
Ja det låter som en bra grej. Allmänna regler om magikerns verktyg och förmågor kopplade till användandet av dessa, t.ex stav eller kristallkulor, som förstärker magin eller skapar vapen och förmåga att utföra stridshandlingar.
Misstänker att kapitlet om magiska föremål täcker detta område.
 
Det finns ju ett par till: portalmagi, röstmagi, stavmagi, mörkermagi.

Sedan undrar jag om de kommer att hålla sig till de 4 klassiska (aristoteliska) element eller kommer att bredda till ljus/mörker, köld/värme etc
Ligan nämnde 15 st skolor på Kongressen i höstas, men jag kan ha hört fel.

Känns ju lite krystat med Stav-, Röst-, Döds-, Mörker-, Drak osv, men en uppdelning eller snarare fördjupning/specialisering till de fyra elementen känns ju möjlig på högre nivåer av Elementalism, och då når vi upp i 15 om man räknar magiska föremål som en "skola".

PS Tyckte det blev inflation i gammelDoD när en massa hittepou-element kom med; mörker, kyla etc.
 
Ligan nämnde 15 st skolor på Kongressen i höstas, men jag kan ha hört fel.

Känns ju lite krystat med Stav-, Röst-, Döds-, Mörker-, Drak osv, men en uppdelning eller snarare fördjupning/specialisering till de fyra elementen känns ju möjlig på högre nivåer av Elementalism, och då når vi upp i 15 om man räknar magiska föremål som en "skola".

PS Tyckte det blev inflation i gammelDoD när en massa hittepou-element kom med; mörker, kyla etc.

Alla element är hittepå är jag rädd :)

Jag gillar de extra elementen, kanske mer när det var sju (dvs + köld, ljus och mörker) än 8.
 
Jag tycker extraelementen är roliga, men inte nödvändiga. Kan man hitta på tillräcklig variation i besvärjelserna för motivera dem så säger jag KBK. Stavmagi tänker jag man kan göra ngt eget hemmabyggt kul av om den inte kommer.
 
Back
Top