Nekromanti apropå speldesign och -teori

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Åh, vendettan fortsätter!

"Men okej, nu förstår jag vad du menar, du vill verkligen bryta ut ur hela rollspelsmediet.

Egentligen vill jag inte ens det. Jag vill bara hävda att Kult och Vampire inte är så nydanande som Kult- och Vampire-spelare påstår.

Däremot kan jag förstå att de kan ha varit en personlig vändpunkt för en del spelare, som gjorde dem uppmärksamma på att rollspel inte enbart innebar tunnelröj. Nå, vi har alla haft en sådan vändpunkt. Min kom våren 1985, då jag fick läsa Tristan och Isolde i skolan och upptäckte hur ball riddarromantiken egentligen var. Det resulterade i att jag slutade att spela min riddare som en plåtklädd barbar och började spela honom som en riddare istället.

"Däremot vill jag gärna berätta andra SORTERS berättelser på det gamla vanliga sättet. [snippeti] Fast nej, jag är helt klar över att Kult inte kom med många nyheter på det sätt du menar, jag ser skillnaderna mer som de Gibson introducerade i Sci Fi-världen med Neuromancer, bl.a."

Vill du veta något hemskt? Jag fann större likheter mellan Jay McInerneys "Bright Lights, Big City" och Goethes "Faust" och Gibsons "Neuromancer" än med Asimov. För min del är Neuromancer snarare en storstadsversion av den misslyckade unge mannen som sluter ett avtal med den onde i syfte att finna en tids njutning, men på något sätt ändå finner frälsningen trots pakten med den Onde.

Det man tror är nya stårysar är väldigt sällan nya. Liksom, vad var egentligen det nydanande med Alien? Jo, att det var en skräckis i rymden. I övrigt var det bara den gamla vanliga ståryn om spökhuset och monstret som käkar upp hela rollbesättningen en efter en.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Dusch (OT)

Ser att Wallis också gör som andra fina speldesigners och får sina ideer i duschen. :)

Daniel "Warduke" Schenström

SK LOKE 15 ÅR. LOKES LUNTA 10 ÅR.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
Bwahahaha!

Inte för att jag tror att ni kommer fram till något alls, men ni är i alla fall ganska underhållande att läsa...

Sedan jag skaffade min värjkäpp är spelarna mycket lugnare...

- Bobby
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
Re: Saker man kan göra med tärningar

Dumma tärningstrix nummer 1:

För att lyckas med en handling ska man lycaks träffa en grej. Grejens placering, storlek och form varierar med handlingen, hur skicklig man är avgör hur aerodynamisk tärning man får använda.

Dumma tärningstrix nummer 2:
Alla spelare har ett turnummer. Slår man det med 1T100 lyckas man, annars blir det lite halvtaskigt eller helt misslyckat, beroende på hur SL känner sig.

Det finns säkert andra bra saker man kan ha tärnignar till.

Sedan jag skaffade min värjkäpp är spelarna mycket lugnare...

- Bobby
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Olika kriterier för revolutionerande rollspel

Det här är bara en liten observation men det tycks vara så att olika personer har olika uppfattningar om vad som krävs för att ett rollspel ska vara nydanande eller vad man nu vill kalla det.

Krille tog ju upp t.ex. likheterna mellan Vampire och D&D, SL, spelare, rollformulär etc. Den lilla kommentaren jag har till det är förstås att om man tar bort allt för mycket av dem, slutar det inte efter ett tag att vara ett rollspel då? (Givetvis dyker då problemet upp att definiera vad rollspel är. Kanske det vore något att ta upp här också...)

När är ett rollspel nydanande? Kan det vara det om det har en ny historiegenre, eller måste hela konceptet vara nytt. Inte bara världen, utan även berättelseformen och reglerna? Ja, då har det inte kommit så många nydanande spel. överhuvudtaget verkar rollspelsbranschen utveckla spelen lite i taget. Apropos Munchausen så vet inte jag om jag egentligen vill kalla det rollspel. Snarare bara att ljuga ihop en historia. (Men återigen handlar det om en definition av rollspel. Det blir ju aningen tokigt när vi förkortar ner rollspelsspel till rollspel här i Sverige.)

Daniel "Warduke" Schenström

SK LOKE 15 ÅR. LOKES LUNTA 10 ÅR.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Olika kriterier för revolutionerande rollspel

"Krille tog ju upp t.ex. likheterna mellan Vampire och D&D, SL, spelare, rollformulär etc. Den lilla kommentaren jag har till det är förstås att om man tar bort allt för mycket av dem, slutar det inte efter ett tag att vara ett rollspel då?"

Lajv saknar flera av dessa klassiska element. Är lajv inte rollspel?

Friform saknar också en hel hög av de klassiska elementen. Är friform inte rollspel?

"Apropos Munchausen så vet inte jag om jag egentligen vill kalla det rollspel. Snarare bara att ljuga ihop en historia."

Och det är inte det som rollspel egentligen går ut på, menar du? Är det inte just det som stårytellare har försökt tuta i oss sedan 1991 att rollspel är?

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Olika kriterier för revolutionerande rollspel

"Lajv saknar flera av dessa klassiska element. Är lajv inte rollspel?

Friform saknar också en hel hög av de klassiska elementen. Är friform inte rollspel?"

Som sagt så måste man definiera rollspel innan man kan säga vad som är det och inte. Jag känner mig inte manad att göra det. Jag kan dock säga att min omedelbara reaktion är att lajv och friform lika gärna skulle kunna vara en avart av teater som av rollspel.

"Och det är inte det som rollspel egentligen går ut på, menar du? Är det inte just det som stårytellare har försökt tuta i oss sedan 1991 att rollspel är?"

Dom har försökt, ja. :)



Daniel "Warduke" Schenström

SK LOKE 15 ÅR. LOKES LUNTA 10 ÅR.
 

Rödhake

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
61
Location
Småland!
Re: Kommentar till intervjun

"D&D är störst. D&D spelas mest. För att det är roligast att spela för majoriteten av rollspelarna."

Det sa James Wallis ochså, det han reflekterade över var att det var synd. Likrikting är destruktivt.

"...det är större chans att killen med 200 dollar lägger dem på D&D än på Hogsheads olika experimentiella spel."

Konstigt, vilka spel syns, vilka spel finns främst i hyllorna, vilka spel har mest komersiell kraft bakom sig. James Wallis pratade inte om att käna pengar på sina rollspel vilket framgår tydligt, skall man i såfall som spelkonstruktör som vill bli kommersiell designer falla in i mainstreamen bara för ATT ...?

"Hogsheads nyskapande spel kan finnas för att D&D finns, och drar in folk i hobbyn."

All hail to Gygax, känner ni vibbarna? Läste du inte intervjun? Det är inte D&D som lockar folk, det är rykten, kompisar och reklam som gör, konstigt att då flera förstagångs spelare kör D&D? Att lägga all cred på D&D är som att skylla Einstein för alla atomvapen!

"Kanske upp till 1% av rollspelarna."
Kanske dags att ändra på det då?

Can you say kuh-THOO-loo?
 
Top