Nekromanti Apropå allt möjligt

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Klicka på bilden för att komma till ursprungswebbplatsen (där man kan läsa horribla kommentarer som bekräftar exakt allt som sägs i serien).
 

Mr.Walker

Warrior
Joined
13 Nov 2005
Messages
203
Det finns ganska många kvinnor som är sexistiska också så jag tycker nog det är lite mer nyanserat i verkligheten än hur denna serie försöker framställa det som att alla män är skurkar och alla kvinnor är offer. Har varit med om ganska många gångar där en kille inte fått säga en sak men en tjej har fått göra det. Så jag tror varken det ena eller andra könet är bättre utan att det snarare handlar om hur man är som individ. Är ju inte så konstigt att det väcker starka reaktioner när man generaliserar på det här viset och ganska tydligt försöker klanka på mannen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,596
Location
Rissne
Mr.Walker said:
Det finns ganska många kvinnor som är sexistiska också så jag tycker nog det är lite mer nyanserat i verkligheten än hur denna serie försöker framställa det som att alla män är skurkar och alla kvinnor är offer. Har varit med om ganska många gångar där en kille inte fått säga en sak men en tjej har fått göra det. Så jag tror varken det ena eller andra könet är bättre utan att det snarare handlar om hur man är som individ. Är ju inte så konstigt att det väcker starka reaktioner när man generaliserar på det här viset och ganska tydligt försöker klanka på mannen.
Det handlar inte om att "försöka klanka på mannen". Tror man det så är det dags att läsa serien igen.

Du bevisade just poängen som görs i serien.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Jag gör vanligtvis inte sådana här inlägg, men ibland är det nog bra att det syns var man står.

Alltså; what krank said.

- L
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,596
Location
Rissne
Hakanlo said:
Om det nu är så att +1 betyder att man håller med, så "+1" här med.
Det är precis vad det betyder. Och tack =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,596
Location
Rissne
Hellzon said:
Fenomenet har åtminstone gett oss ordet Mansplain. Inget ont som inte har något gott med sig.

Also +1.

/Ordnörd
Jag saknar dock en svensk motsvarighet...
 

Amroth

Veteran
Joined
25 Feb 2007
Messages
28
Sen får man komma ihåg att just de här kommentarerna görs på internet där de tonåriga pojkarna helt enkelt inte är intresserade av att föra en seriös diskussion. I skydd av anonymiteten vill de helt enkelt bara få en reaktion. Jag tror verkligen inte att det bara är kvinnor som får sådana irrelevanta kommentarer. "Trollen" brukar dyka upp lite varstans. De får man ju räkna med liksom.

Att de här tendenserna finns i stort, utanför den speciella miljön som internet utgör, kan jag dock hålla med om. Även om jag skulle vilja sticka fram huvudet och säga att Sverige har kommit aningen längre än bloggens ursprungsland. Åtminstone några av argumenten mot serien tror jag man aldrig skulle se från svenskar.

Sedan måste jag säga att jag förstår att Mr. Walker missade att tecknaren endast riktade in sig mot de sexistiska männen. Med introtexten fick man liksom känslan att hon menade alla. Jag tyckte hon angav en grupp:

People — straight, male people, in particular — sure can have some strange misconceptions about how the world spins. Also, they are usually loud. Anyway, this cartoon will be of no help at all in changing our stupid, sexist culture of rape, murder, domination and bad tv...
Det hade varit mycket klarare om hon här pekat ut de sexistiska tonåringarna som slösurfar och har twitter, men som sagt så är det väl just detta hon menar.

Off Topic:
Är hon släkt med Snobbens skapare?

Gabby Schulz -> Charles M. Schulz
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Here's the kicker - Gabby Schulz är en man. Om Gabby Schulz

Det som satte igång hela diskussionen och ledde till att Gabby tecknade serien var de här kommentarerna på Twitter. Inte så himla farligt if you ask me, men å andra sidan har de flesta snubbar en tendens att bli mäkta upprörda om någon ens antyder att något kanske skulle vara sexistiskt.

Det är för övrigt inte bara tonåriga pojkar som reagerar på det här viset, och inte enbart anonyma personer heller. Och Sverige är inte särskilt mycket mer avancerat än något annat land på internet. Läs Pär Ströms blogg GenusNytt om du vill ha exempel på hur konspiratoriskt det kan te sig och hur onda vi feminister är.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jo, det är helt klart ett problem att anonymiteten på internet har såna följder. Till exempel möjligheten kommentera artiklar i dn ger aldrig några intressanta diskussioner, bara ännu ett ställe för bittra sd:are att sprida sitt hat. Mina fördomar säger mig att det är samma personer som skriver anti-feministiska inlägg också.

Tyvärr, tyckte jag att serien generaliserar och pekar ut män som grupp. Men det kanske bara är jag. Problemet är väl att det lite för ofta är män som grupp som pekas ut och att diskussionen därför blir lite extra laddad. Jag skulle föredra om problemen togs upp på ett lite annat sätt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,596
Location
Rissne
Hakanlo said:
Man-ipulera?
Fast det låter ju mer som den stereotypa bilden av den s.k "manipulerande" kvinnan... Inte riktigt samma sak som mansplaining, som ju handlar om hur män förklarar saker för kvinnor ungefär som man förklarar för barn eller utvecklingsstörda. Eller utvecklingsstörda barn. Dumförklarande, på ett ganska specifikt sätt, helt enkelt.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
Det slog mig när jag läste serien att det var väldigt fina färger, och sedan läste jag författarens kommentar:

"Or… just makes a couple flawed yet beautifully human people a little grumpy. Either way, at least it’s nice to look at the pretty colors, right?"

Det är verkligen jättefina färger.
 
Top