Nekromanti Appropå leveranstider på Kickstarters...

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
För att komma tillbaks mer on topic, så ser jag en tydlig trend när jag skummar vilka av i synnerhet rollspels-projekten jag backat som är kraschade eller rejält försenade.

De har alla en ensam konstruktör som driver hela projektet, och inget väsentligt var färdigskrivet innan kickstartern drogs igång.

Slutsats: undvik sådana projekt. Även i de fall då konstruktören är känd och erfaren. Man vet aldrig vad som kan hända, och dessa projekt är extremt känsliga för minsta störning.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Jag är feg i mitt Kickstartande. Jag ser det nästan hellre som välgörenhet än att jag köper prylar. När jag backade Järn var det för att det var så nära spelet jag skulle vilja skriva själv, Mutant (år noll) var spelet jag ville skulle göras. Hade de inte blivit av hade jag nästan grämt mig mer för den förlorade möjligheten för ett bra spel att finnas, än att jag måste ha det i min hylla.

Förseningar gör mig ingenting, det är ändå så lång väntetid att det ofta är en glad överraskning när de dyker upp. Då tycker jag det är värre att de som jobbar med det får det svettigt p.g.a. fast pris problemet. Om man estimerade fel så får man kompensera för det själv. Och det är betydligt lättare (?) att estimera brädspel än datorspel. Grejen med strechgoals tycker jag också är lite märklig, de riskerar att göra skadan med felaktig estimering mycket värre. Att man får produkten finare inbunden, eller fler/dyrare bilder eller extern skribent som skapar lite mer material tycker jag inte är något problem. Men när det blir scope creep med större produkt som kommer att kräva mer tid från de ursprungliga tillverkarna så tycker jag inte att de verkar hälsosamt. Då kan man ju sitta och hoppas att vissa mål inte ska uppfyllas.

Steam har bränt mig mer än Kickstarter. Där backar jag numera bara spel som jag verkligen tycker är unika (och passar min smak), och knappt ens då.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag föredrar alla dagar i veckan att kunna förbeställa saker än kickstarter och liknande alternativ. Så med extremt få undantag så väntar jag alltid till att det finns en färdig produkt eller ett juridiskt löfte om en produkt så som förbeställningar etc. Sen kan även rollspel och annat bli försenat även om man har förbeställt istället för tex kickstarter och det är inte kul men det finns grader av besvikelse, ilska, sorg etc när sådant händer. Jag håller med vad de flesta tidigare nämnt att kommunikation är essentiellt för att en försenad produkt inte skall väcka för mycket negativa känslor.

Jag personligen bryr mig om tid, inte för att min tid är mer värdefull än andras eller att jag skulle vara bättre än någon annan på något sätt. Men jag äter inte starka opiater och andra läkemedel för att det är kul utan för att det gör det möjligt för mig att inte bara överleva utan också leva, och självklart är det så att ingen av oss har oändligt med tid och kommer leva för evigt men jag vet att både min sjukdom och den behandling jag får för den gör att mitt liv kommer att vara kortare än de allra flesta svenskars. Detta har skapat en form av tidsångest och självklart dödsångest( är inte mer döende än andra människor än) som gör att jag hatar att vänta på saker och gillar absolut inte långa förseningar när jag betalat för något. Men när någon som tillverkar en produkt jag ämnar köpa eller har förbeställt inte hinner leverera i tid för att de själva är sjuka och i ett fall som ni all känner till, lever på ren viljestyrka, ja då får de gärna behålla mina pengar även om produkten aldrig kommer släppas. Så till syvende och sist så är vi tillbaka på kommunikation och hur viktigt det som konsument är att få veta varför något man betalat/investerat för/i blir försenat då detta skapar förståelse på ett mänskligt och personligt plan som den så fruktansvärda radiotystnaden verkar i motsatt riktning som.
 
Top