Nekromanti Appropå leveranstider på Kickstarters...

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Killarna bakom 90-tals datorspelserien "Space Quest" från Sierra Online lanserade en Kickstarter för sitt "SpaceVenture"-datorspel i maj 2012. Den Kickstartern är fortfarande inte levererad (men den är inte heller nedlagd utan verkar vara väldigt väldigt VÄLDIGT försenad utifrån att det senast kom en update i somras).

Kan vara något att ha i bakhuvudet nästa gång man klagar på en Kickstarter som inte levererats enligt beräknad leveranstid :)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Jag har aldrig varit förbannad på Kickstarter för förseningar, men blir ofta grinig om det är radiotystnad. Jag är ju inte glad att Legend är försenar med typ fem år, långt efter att jag hittat andra rollspel som fyller samma nisch, men jag är inte förbannad. Däremot grinig att de går månad efter månad efter månad utan uppdateringar.

Den enda gången jag blivit redigt förbannad var när jag i min enfald skulle köpa en julklapp via Kickstarter och blev "ghostad" av producenterna. Fy för den lede.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Khan;n337729 said:
Jag har aldrig varit förbannad på Kickstarter för förseningar, men blir ofta grinig om det är radiotystnad.
Jag vet inte om jag skulle beskriva mig som "grinig", men det är definitivt det jag tycker är tråkigt. En del skapare försöker glida undan med "vi fokuserar på produktionen snarare än på att skriva uppdateringar" och jag fattar ju att alla inte är lika bekväma med att skriva text som t.ex. jag är, men herregud… Är det verkligen så jobbigt att minst en gång i månaden skriva "Vi lever fortfarande, senaste månaden har vi skrivit på kapitel X, finns inte så mycket mer detaljerat att säga". Eller till och med ett "Vi har inte gjort något senaste månaden, vi väntar fortfarande på att illustratören ska bli klar".

Det här är en grej jag tror många som har kickstarterprojekt gör fel: de tror att en uppdatering måste vara matig och detaljerad. Visst finns det de som gillar sådana, men det är alltid bättre med en liten, kortfattad uppdatering än ingen uppdatering. Den behöver inte ens vara korrläst – så länge den erbjuder ett livstecken.


Jag har närmast oändligt tålamod när det gäller kickstarters som kommunicerar kontinuerligt. De som slutar… Jag blir sällan arg, men jag skriver ju av dem som "antagligen övergivna" och blir osugen på att stötta de skaparna igen.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Håller med. En återkommande kommunikation med updates känns viktigt... Har ju själv backat många prylar, men egentligen aldrig varit speciellt drabbad. Chock som dök upp nu härom veckan är cirka 10 månader försenat, men kommunikationen har funnits där hela tiden.
 

Halo

Veteran
Joined
16 Feb 2015
Messages
37
Datorspel har en väldans tendens att bli försenade (eller inte dyka upp alls) eftersom arbetet med dom oftast inte har börjat innan Kickstartern, många brädspel och till viss mån rollspel är helt klara eller ganska klara innan Kickstarten och går i produktion ganska snart efter. Det verkar även som om dom konstant underskattar de riktiga kostnaderna för att få ut ett spel, själv så backar jag aldrig några digitala produkter för att undvika det så mycket som jag kan.
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Jag tror att typ alla kan skriva under på att försening är okej så länge kommunikationen är god. Förseningar kan ha alla möjliga goda och förklarliga orsaker – dålig (eller igen) kommunikation har typ inga.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Den stora besvikelsen har väl egentligen varit när något lovats/sålts in som på en kickstarter och det slutar med något helt annat som tex. Riotminds D&D retro.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag tänker att en stor del av frustrationen inte nödvändigtvis handlar om brist på uppdateringar och sånt, utan brist på en plan.

Säg att en produkt blir fem år försenad av nån anledning. Gissningsvis händer det då inte mycket som går att visa under en månad. Kanske går det knappt ens att få ihop något konkret att visa ens under ett helt år för att man väntar på att andra ska avsluta sitt arbete, eller något sådant.

Men jag tror det är en enorm skillnad på om man inte säger något alls om det, eller om man exempelvis går ut och säger "Okej just nu är planen för att ro det här projektet i hamn den här... [infoga en uppskattad femårsplan här], och det innebär att vi inte ens kommer ha mycket att visa förrän om ett par år. Räkna med en ny uppdatering sommaren år XXXX"

Eller kanske rent av "Jag kommer inte kunna ge er en sån där femårsplan föränn om tidigast ett år, för jag måste fokusera på det här andra först".

Vad jag menar är att det är stor skillnad på att veta att det kommer ta lång tid innan nästa uppdatering (och ungefär hur lång den tiden är eftersom folks uppfattning om "lång" är väldigt olika), jämfört med att bara gå och vänta på en uppdatering utan att veta när.

Sen är det ju fullt möjligt att situationen ändrar på sig ännu mer innan det är dags för nästa uppdatering, men då kommer man nog långt på att bara säga det och sen presentera en ny, justerad plan.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Har en hel del olika kickstarters som är rejält försenade. I visa fall har skaparna gått under jorden helt. Och där blir man förbannad. Det finns definitivt orsakerr till brist på uppdateringar, men som sagt visa lite livstecken.

De som är försenade men har bra kommunikation, och man ser att saker händer, där är det lugnt, så länge man känner att skaparna är ärliga i sin kommunikation.

Sedan om det nu är så att kickstartern är rejält sen, och folk börjar ifrågasätta, ge ärliga svar och gå inte inte i försvarsställning. Backade ett rollspel som slutade med att skaparen la ner hela projektet. Tydligen hade hon en del mentala problem, och produkten hade varit alldeles för ofärdig när kickstartern inleddes.Vi kan ju säga som så att hon inte reagerade väl på befogad (om än hård) kritik.. Har även råkat ut på ett projekt (en vampyrfilm där de inte börjat filma än. skulle varit färdig 2013), såblev de sura när jag bad dem om transparens för vad som återstod, och de tyckte att de inte ville ha sådan negativitet. Så fick förklara att jag frågar och "tjatar" om uppdateringar för jag bryr mig om projektet...
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Jag tror också att många tänker att man köper en produkt som man ska få, då man väljer att kickstarta den.

Kickstarter är ju egentligen något annat.
Det handlar ju om att man har en idé om en produkt man vill få att ”flyga”, men inte har kapitalet som behövs för att se om det är genomförbart. Det finns egentligen inga garantier för att projektet kommer bli klart.

Jag har aldrig kickstartat nått annat än svenska rollspel där det finns en hög standard på att avsluta och ge sina backare vad de vill ha.
Men jag kan tänka mig att det finns en o annan skojare på kickstarter också.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Lightshy;n337748 said:
Det handlar ju om att man har en idé om en produkt man vill få att ”flyga”, men inte har kapitalet som behövs för att se om det är genomförbart. Det finns egentligen inga garantier för att projektet kommer bli klart.
Nja, det där är väl på sätt och vis en sanning med modifikation? När det gäller större rollspelsförlag så är ju Kickstarter mest ett verktyg för att ta pulsen på marknaden. Produkten är i många fall säkert redan halvfärdig och kapitalet för att få den att flyga finns antagligen också. Jag skulle t.ex. bli väldigt förvånad om Helmgast eller Fria Ligan inte levererade på en lyckad Kickstarter (även om det händer att produkterna blir försenade). Det är ju inte riktigt samma sak som att någon suttit hemma i källaren och skruvat på sin drömidé och får möjlighet att förverkliga den?

(Menar mest att det finns båda sorter.. och jag föredrar precis som dig den mer etablerade varianten utan "drömmen i källaren") :)
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Henke;n337750 said:
Nja, det där är väl på sätt och vis en sanning med modifikation? När det gäller större rollspelsförlag så är ju Kickstarter mest ett verktyg för att ta pulsen på marknaden. Produkten är i många fall säkert redan halvfärdig och kapitalet för att få den att flyga finns antagligen också. Jag skulle t.ex. bli väldigt förvånad om Helmgast eller Fria Ligan inte levererade på en lyckad Kickstarter (även om det händer att produkterna blir försenade). Det är ju inte riktigt samma sak som att någon suttit hemma i källaren och skruvat på sin drömidé och får möjlighet att förverkliga den?

(Menar mest att det finns båda sorter.. och jag föredrar precis som dig den mer etablerade varianten utan "drömmen i källaren") :)
Jag tänker mer på själva kickstarters funktion.
Det finns ju väldigt mycket mer som kickstartas än svenska rollspel.
Och som jag nämnde har svenska rollspelstillverkare en hög standard vad det gäller avslut och färdig produkt.
Men just på grund av det tror jag att vi som backar svenska rollspel därför känner oss väldigt lurade & besvikna när det inte blir som det är sagt.
Trots att det framgår tydligt att det är så Kickstarter faktiskt fungerar.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Den här tråden fick mig att sitta ned och räkna på det.

Av alla kickstarters jag backat är det 1,8% som jag idag skrivit av helt - de har en snöbolls chans i helvetet att någonsin leverera något.

Det finns lika många jag bedömer som tveksamma - en 50/50 chans, kanske, att de en dag kommer att leverera.

NB att de allra flesta av dessa är från tiden innan jag själv fattat galoppen, då jag naivt backade litet vad som helst. Har blivit betydligt mer kräsen nu.

Resten haver jag förtröstan om, även de som är ordentligt försenade.

Edit: kranks statistik-crunch fick mig att ta fram lite fler siffror.

Levererade: 87,6%
Ännu inte försenade: 3,3%
Försenade, men jag tror på dem: 5,5%
Delvis levererade (överlappar med de föregående två kategorierna): 2,1%
Tveksamma: 1,8%
Helt körda: 1,8%
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Såhär ser mina stats ut just nu:



På det hela taget är jag helt nöjd. Jag skulle kunna kolla hur många av de klara som blev försenade, men det ids jag inte bry mig om just nu; de som är "försenade" ovan är alltså såna som inte levererat något ännu.

De "hopplösa" är just nu:
  • Godus (kommer aldrig släppas på riktigt, är för evigt ett dassigt Early Access-spel)
  • D&D Documentary (fast i jobbigt juridiskt limbo efter att de inblandade hamnat i luven på varandra)
  • Lioness (Spel; oklart om det var en scam eller ej)
  • Troubadour (Spel; försenat och sedan cancellat pga personliga skäl. Erbjöd full refund.)
  • Last Life (Spel; skaparen kom på att han behövde göra alla tre delarna av spelet på en gång istf bara den första delen som kickstartern finansierade. Har sedan dess försökt hitta nya pengar. Det går inte så bra. Senaste kommunikationen för ett år sedan)
  • Masks of Nyarlathotep Prop Set (the less said, the better).
Jag överväger också att placera SCALE (ingen uppdatering sedan december förra året) i det facket. A song for Viggo och Legend har stundtals varit svåra att hålla hoppet uppe om, liksom System Shock-remaken. Men de har givit tillräckligt med ljud ifrån sig på sistone för att jag ska känna mig OK.

Sedan ser jag verkligen fram emot den massiva låda med Kampen om Citadellet-grejer jag skulle ha fått i oktober 2017. Där fick jag ju senast igår ett gäng foton från fabriken där plastgobbarna tillverkas, så det blir nog en fin present under 2020 nångång…

EDIT: Just nu händer inte så mycket med siffrorna annat än att några nya levereras. Jag väntar på att hela grejen med Kickstarter United ska bli klar innan jag backar ytterligare projekt. Undantag kan göras för crowdfunders som öppet stödjer Kickstarter United.
 

Attachments

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Jag har bara backat rollspel (både svenska och utländska). Det är uppenbarligen pålitliga produkter, för av de 17 jag backat har jag fått 12 (fick Neotech idag). Tre spel är mellan en och sex månader försenade, och två är ännu inte försenade. Det är helt okej. Jag tror att den enda spelet som var över ett år sent var Kult.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
krank;n337753 said:
EDIT: Just nu händer inte så mycket med siffrorna annat än att några nya levereras. Jag väntar på att hela grejen med Kickstarter United ska bli klar innan jag backar ytterligare projekt. Undantag kan göras för crowdfunders som öppet stödjer Kickstarter United.
Kickstarter United postade en uppdatering i förrgår som i princip sade "Vi har kommit överens med ledningen om former för hur personalen ska rösta om organisering och vi är nöjda med dessa former. Men som del av vår överenskommelse så är vi tysta utåt tills vidare."

Vilket väl är en så bra utveckling som man kan förvänta sig i ett amerikanskt sammanhang.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Staffan;n337766 said:
Kickstarter United postade en uppdatering i förrgår som i princip sade "Vi har kommit överens med ledningen om former för hur personalen ska rösta om organisering och vi är nöjda med dessa former. Men som del av vår överenskommelse så är vi tysta utåt tills vidare."

Vilket väl är en så bra utveckling som man kan förvänta sig i ett amerikanskt sammanhang.
Ja, det verkar ju röra sig i rätt riktning helt klart.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
Jag räknar alltid med lite förseningar och kommer det i tid så ser jag det nästan som en bonus. Har rätt bra tålamod men har 4 Kickstarters som kommit på efterkälken. Ereb Altor som snart verkar skickas. Siege Of The Citadel där jag efteråt ångrat att jag valde att allt skulle skickas i ett paket. Freeway Warrior där det finns goda skäl från skaparna varför den drar ut på tiden. Samt Dwarves In Trouble där jag väntar på tillbehör som mynt och en figur. Mynten verkar gå att få om man "bara" åker ner till en stad i polen och hämtar ut dem på skaparnas brädspelscafe. De försökte även byta namn och starta en ny kickstarter efter många förseningar och brytna löften men ett gäng arga backers gick in i kommentarsfälten och påminde om förra kickstartern så den blev nedlagd snabbt. Dwarves In Trouble är den enda som jag misstänker att jag inte kommer få allt ifrån av de lite över 50 som jag backat.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
krank;n337753 said:
[*]D&D Documentary (fast i jobbigt juridiskt limbo efter att de inblandade hamnat i luven på varandra)
Aningen OT, åtminstone ett sidospår (sorry):

Jag backade både denna och utbrytar-projektet Great Kingdom. Skillnaden mellan dem är att det senare faktiskt börjat ge livstecken ifrån sig nu när rättsfallet verkar vara avslutat. Det ursprungliga projektet, däremot, har total radiotystnad.

Sedan, om man går tillbaks till början av tråden, så är det ett märkligt sammanträffande att jag backat just de två projekt som de två första inläggen nämnde. :eek:
SpaceVenture är det näst äldsta (Estimated delivery Feb 2013) olevererade projektet i min lista, och det äldsta bland de som jag fortfarande har något hopp om.
Legend är det äldsta (Estimated delivery Jul 2015) rollspels-projektet som är olevererat men jag fortfarande tror på.
 
Top