Appropå diskussionen i den parallella tråden om klockor så har jag funderat på om det finns varianter på den ordinarie countdown-klockan. Även om jag gillar nedräkningen så kan det ibland kännas lite trist att en viss trigger (ofta tidsbestämd) alltid inträffar om rollpersonerna inte lyckas med sitt uppdrag. Är det någon som sett en variant på detta där klockan är mer dynamisk och förhåller sig till andra parametrar i spel (t.ex. rådande situationer i spelvärlden/specifika SLP:s) vilket i sin tur ger olika utfall i själva nedräkningen?
Vet inte om frågeställningen är tydligt nog, men här kommer ett (förhoppningsvis tydligare) exempel:
Bettan letar efter Gunnar som är skyldig henne pengar. När Bettan besöker Gunnars bror så utlöser besöket en fördefinierad trigger i spelet. Beroende på om RP haft ihjäl Gunnars pappa eller inte så kommer utfallet bli att Gunnar pga triggern antingen försöker hämnas på RP, eller om pappan lever så innebär den istället att Gunnar väljer att fly fältet.
...och ja, självklart kan SL spela upp dessa varianter på egen hand efter tycke och smak, men på samma sätt som en countdown-klocka ger ett stöd i berättelsen så ger olika utfall också ett utökat och dynamiskt stöd.
Vet inte om frågeställningen är tydligt nog, men här kommer ett (förhoppningsvis tydligare) exempel:
Bettan letar efter Gunnar som är skyldig henne pengar. När Bettan besöker Gunnars bror så utlöser besöket en fördefinierad trigger i spelet. Beroende på om RP haft ihjäl Gunnars pappa eller inte så kommer utfallet bli att Gunnar pga triggern antingen försöker hämnas på RP, eller om pappan lever så innebär den istället att Gunnar väljer att fly fältet.
...och ja, självklart kan SL spela upp dessa varianter på egen hand efter tycke och smak, men på samma sätt som en countdown-klocka ger ett stöd i berättelsen så ger olika utfall också ett utökat och dynamiskt stöd.