Nekromanti AO: Prövotiden är till ända

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Varför kan man inte kommentera det öppet? Öppenhet har nog aldrig skadat?
kort svar: eh… jo

lite längre svar: Om AO:s roll är att försöka vara någon sorts bro mellan användare och moderator, men inte har någon formel makt, så är det viktigt att de användare som vänder sig AO skyddas genom anonymitet. D v s AO ska kunna för någons talan utan att det blir uppenbart vems talan man för.

Alltså, jag skvallrar inte för moderatorerna så snart jag får ett mail/PM av någon användare. Och jag är inte övertygad om att de användare som vänder sig till AO vill att jag per automatik basunerar ut de frågor/synpunkter de riktat till mig - särskilt eftersom moderatorer också läser på forumet.

Vidare tänker jag inte kommentera när eller i vilket sammanhang jag fått meddelanden, eftersom sådant (ibland felaktigt, ibland helt korrekt) tenderar att peka ut vissa användare.

//erik. naturligtvis ska jag, i generaliserande drag, redovisa vad som hänt under min tid som AO… men senare. Ert jobb är att utvärdera tjänsten såsom ni upplever den som användare – utan att ha insikt i vad AO har gjort för "dolda" saker.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Troddde att syftet med en ombudsman var att företräda det den är ombudsman för! Inte att lägga in sin egen ståndpunkt.
Kan du förtydliga frågan? Jag är inte riktigt säker på vad du åsyftar mede "egen stådpunkt". Avser du min egen ståndpunkt kring användarna jag företräder, eller min egen ståndpunkt kring tjänsten och dess utformning?

//erik. plask plask i badrummet
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Jag tycker att det är en bra "signalåtgärd" att det finns en användarombudsman. På samma sätt som t.ex. J.O. och JÄMO och liknande ombudsmän i samhället så är "signalvärdet" av att den finns minst lika viktig som de (förhoppningsvis få) fall där AO faktiskt gör något konkret.

[ QUOTE ]
Behöver forumet en förtroende- och medlarpostition mellan användarbas och redaktion/moderatorkår?

[/ QUOTE ]

Inte behöver, men det bidrar positivt att det finns.

[ QUOTE ]
Är användarombudsmannen någon du själv kan tänka dig att ta hjälp av? Har du övervägt att göra det under de senaste månaderna?

[/ QUOTE ]

Skulle en sådan situation dyka upp så absolut, dock har ingen sådan situation dykt upp (för mig) under den tiden posten funnits.

[ QUOTE ]
För vem tror du användarombudsmannen kan göra en skillnad?

[/ QUOTE ]

Det faktum att det finns en AO tror jag har varit positivt för stämningen och tonen på forumet. Mer konkret tror jag AO kan hjälpa användare som har intressanta frågor, synpunkter och idéer angående forumet men som pga personliga "låsningar" kanske inte känner att det är någon vits att ta det direkt med moderatorerna.

[ QUOTE ]
Tror du användarombudsmannen kan bidra till redaktionen och moderatorkårens förtroende på siten? Har posten bidragit till ditt förtroende?

[/ QUOTE ]

Tillsättandet av ett sådant ämbete har i alla fall biddragit till att höja mitt förtroende och kanske framför allt min förståelse för moderatorernas synvinkel.

Innehavaren av ämbetet har egentligen gjort varken till eller från vad jag märkt då Lindenius är en användare jag inte har något direkt grepp om. Detta absolut inte sagt som någon kritik, dels så bör ju AO i den bästa av världar inte behöva göra något och dels är det säkert oftast bättre att verka utan att synas än tvärtom.

Jag är hursomhelst väldigt starkt för att ämbetet finns kvar.

/Bjorn
 
Joined
18 Apr 2002
Messages
957
Location
Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
ok, påhopp här... så du får ta det som det kommer...

Vad menar du med att jag har haft nytta av en ao? Jag har inte haft nytta av den, men det betyder inte att jag inte tycker att den bör finnas.

Så gullegull på dig eksem och sluta komma med ogrundade påståenden, jag klarar av att ta min fight själv om jag vill det utan en ombudsmans hjälp, det finns dock sådana som inte gör det.
Nu har jag ju iofs inte behövt ta någon fight med någon moderator(dvs jag har inte kännt mig orättfärdigat påhoppad av någon den nuvarande moderatorledningen), jag har svalt mina tillsägelser i de få fall jag fått dem och försökt att rätta mig.

De kommer dock aldrig att få mig att bli mindre kritiskt till saker och ting vilket vissa tycks vilja.

Kanske du ska lära dig att släppa saker Eksem, du brukar ju hävda att folk tar diskutioner med sig mellan forum och att det förpestar forumet, det verkar som att du är den som gör det.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Behöver forumet en förtroende- och medlarpostition mellan användarbas och redaktion/moderatorkår

Nej.

Är användarombudsmannen någon du själv kan tänka dig att ta hjälp av? Har du övervägt att göra det under de senaste månaderna?

Nix


För vem tror du användarombudsmannen kan göra en skillnad?

I teorin någon som kommit, eller upplever sig ha kommit, i konflikt med moderatorer/redaktion. I praktiken, vete fasen.


Tror du användarombudsmannen kan bidra till redaktionen och moderatorkårens förtroende på siten? Har posten bidragit till ditt förtroende?

Tror inte det gör vare sig till eller ifrån.

Tycker Lindenius och redaktionen/moderatorer att positionen är meningsfull kan den väl finnas kvar, det har jag för lite information om från deras sida för att kunna bedöma. Å andra sidan är vi vuxna individer i en liten verksamhet som bygger på frivilligt deltagande (från användarnas sida, som inte "äger" forumet), vilket gör att positionen känns en smula underlig på gränsen till kosmetisk. Varför skall det egentligen krävas en mellanhand för diskussion?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Sluta!

Ert uppträdande och era åsikter är noterade i båda fallen. Låt diskussionen fortsätta ohindrad av personligt groll.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Att vi har en AO gick mig nästan spårlöst förbi, så personligen tycker jag inte den funktionen behövs.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Förtydligande ANT

"Att rösta fram en AO är befängt eftersom forumet inte är menat att vara en demokrati och röstdeltagandet skulle bli löjligt lågt i vilket fall."

Att rösta fram en AO har aldrig övervägts. Det har varken fungerat så tidigare, eller varit på tapeten för framtiden.

Jag tänkte att det är värt att förtydliga.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,542
Location
Slätta
Behöver forumet en förtroende- och medlarpostition mellan användarbas och redaktion/moderatorkår?

Nej, men jag tycker att det är bra att den finns.

Är användarombudsmannen någon du själv kan tänka dig att ta hjälp av?

Teoretiskt ja.

Har du övervägt att göra det under de senaste månaderna?

Nej.

För vem tror du användarombudsmannen kan göra en skillnad?

I dagsläget i stort sett ingen. Siten har i dag över lag mycket bra moderatorer som beter sig på ett bra sätt. Däremot kan AO användas i konflikter mellan enskilda moderatorer och användare. Vad gäller konflikter med hela ledningen så håller jag med Dimfrost.

Tror du användarombudsmannen kan bidra till redaktionen och moderatorkårens förtroende på siten? Har posten bidragit till ditt förtroende?

Svårt att säga, troligen nej. Mitt förtroende för redaktionen har ökat under de senaste månaderna, men jag kan nog desvärre inte tillskriva vår gode AO detta. Jag är löjligt förtjust i Dantes sätt att moderera. :gremgrin:
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Mer förtydligande

Min mening var: AO utses av ledningen, vilket gör att dess roll som "neutral part är tveksam". Och att rösta fram en AO är inte förenligt med hur sajten fungerar i övrigt.

Erik
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Följdfråga ANT

"Skulle en sådan situation dyka upp så absolut, dock har ingen sådan situation dykt upp (för mig) under den tiden posten funnits"

Har du några exempel på hur en sådan situation skulle kunna tänkas se ut?
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Följdfråga ANT

"Posten i sig har snarare förminskat mitt förtroende för sagda grupper"

Du (och Selethil) får gärna förtydliga vilka orsaker som har lett fram till detta.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Följdfråga ANT

"Du (och Selethil) får gärna förtydliga vilka orsaker som har lett fram till detta."

Jag kan inte tala för Selethil, men i mina ögon är AO ett erkännande från redaktionen och moderatorerna att de är oförmögna att hantera bråkstakar och kverulanter.


Storuggla, sluta gulla era jävla hippies!
 
Top