Nekromanti AO: Prövotiden är till ända

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Det är nu hög tid att utvärdera den post som Lindenius innehaft de senaste 3 månaderna, den som användarombudsman (AO). Ett uttryckt mål med försöket är att låta sitens användare vara med att bedöma dess utfall; följande frågor är tänkta att uppmuntra detta:

<ul type="square">[*] Behöver forumet en förtroende- och medlarpostition mellan användarbas och redaktion/moderatorkår?
[*] Är användarombudsmannen någon du själv kan tänka dig att ta hjälp av? Har du övervägt att göra det under de senaste månaderna?
[*] För vem tror du användarombudsmannen kan göra en skillnad?
[*] Tror du användarombudsmannen kan bidra till redaktionen och moderatorkårens förtroende på siten? Har posten bidragit till ditt förtroende?[/list]

Det har även förekommit en viss intern utvärdering på moderator-forumet, för vilken AO:n själv säkert kan redogöra för.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,564
Location
Fallen Umber
1. Nej. Möjligtvis när det var som mest hektiskt, och några mycket högröstade användare ständigt angrep ledningen, men det fanns andra lösningar på det.

2. Nej, jag litar på moderatorerna.

3. Antagligen för ingen alls. Möjligtvis för de som har starka antipatier mot hela ledningen, men de bör nog överväga att inte stanna kvar på webbplatsen alls.

4. Nej, det tror jag inte. Det är bättre med klara och tydliga regler som visar vem som bestämmer och att de som inte gillar ledningen lämpligen drar någon annan stans.

(Jag inser att dina punkter bara var menade att uppmuntra till diskussion, men jag tyckte de var så smidiga att svara på direkt.)

Sedan tycker jag att ni bör överväga att ta in Lindenius som moderator, för av det lilla jag hann se bidrog han med många kloka tankar på moderatorforumet. Men det kanske är en annan sak. :gremsmile:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Behöver forumet en förtroende- och medlarpostition mellan användarbas och redaktion/moderatorkår?
Ja, det tror jag kan behövas. Känns bra att ha en 3:e part, om det skulle skita sig rejät mellan dessa parter. Så för min del så tycker jag att denan post klan vara kvar, med Lindenius kvar på posten såklart.

Är användarombudsmannen någon du själv kan tänka dig att ta hjälp av? Har du övervägt att göra det under de senaste månaderna?
Ja, abslolut skulle jag tänka mig att använda denan tjänst, alla gånger. Inte så att jag inte har förtroende för er på modrator & redaktörs-sidan. För jag tycker att ni gör ett bra jobb. Utan detkan vara skönt att ha en medlra om dt nu skulle bli knas mellan oss.
Nej, jag har inte haft behov av at använda lindenius tjänser ännu på dessa månader.

För vem tror du användarombudsmannen kan göra en skillnad?
Kanske de som är hyfsat nya här på sidan. De kanske kan ha ett större behov av en AO. Tror jag iaf..

Tror du användarombudsmannen kan bidra till redaktionen och moderatorkårens förtroende på siten? Har posten bidragit till ditt förtroende?
Det tror jag säker att det kan bidra med lite iaf. Eller iaf inte göra det sämmre.
Förtroende för er har jag redan, känns som man vet vilka de flesta är här & vetr vad man går för..
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
Behöver forumet en förtroende- och medlarpostition mellan användarbas och redaktion/moderatorkår?
Ja.

Är användarombudsmannen någon du själv kan tänka dig att ta hjälp av? Har du övervägt att göra det under de senaste månaderna?
Mnjäh. Visst har det funnits tillfällen då tonen i kommunikationen inte varit sådär jättebra, men jag upplever det inte som att jag blivit kasst behandlad personligen eller hamnat i knipa eller gräl "på riktigt" med moderatorkåren.

För vem tror du användarombudsmannen kan göra en skillnad?
Det beror lite på... Jag har för egen del inte varit så uppmärksam, eller tagit del av ombudsmannens tjänster. Jag kan tänka mig att AO's "makt" är ganska begränsad, dvs de som av moderatorkåren anses som ena riktiga flåbusar ändå inte skulle kunna komma någon vart - oavsett om det är flåbusen själv eller AO som talar med moderatorerna misstänker jag att saker och ting liksom är som de är...

Vilka är egentligen AO's befogenheter? Eller är det bara som en snäll PR-gubbe som ska tala användarna tillrätta?

Tror du användarombudsmannen kan bidra till redaktionen och moderatorkårens förtroende på siten? Har posten bidragit till ditt förtroende?
Det tror jag, om posten tas på allvar av moderatorkåren, dvs att man faktiskt lyssnar på AO innan man tar beslut och så. Att AO respekteras, och får inflytande. Annars blir det ju bara en top PR-post. AO måste lyssna på medlemmar som råkat i gräl eller knipa, och moderatorkåren måste respektera AO. Jag menar absolut inte att det inte är så nu, jag bara påpekar hur det måste vara för att det ska kännas som annat än ett PR-trick.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Behöver forumet en förtroende- och medlarpostition mellan användarbas och redaktion/moderatorkår?"

Nej.

"Är användarombudsmannen någon du själv kan tänka dig att ta hjälp av? Har du övervägt att göra det under de senaste månaderna?"

Jag kan tänka mig olika scenarion där det kan behövas en, men jag har svårt att tänka mig att det skulle vara värt det i längden. Och nej, jag har inte funderat på hans existens ens.

"För vem tror du användarombudsmannen kan göra en skillnad?"

Öh...

"Tror du användarombudsmannen kan bidra till redaktionen och moderatorkårens förtroende på siten? Har posten bidragit till ditt förtroende?"

Nej, jag hade redan förtroende för moderatorerna och redaktionen. Posten i sig har snarare förminskat mitt förtroende för sagda grupper.


Storuggla, jag ska bara-priset
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Det behövs ingen AO. Om man inte har förtroende för moderatorerna redan kan jag inte fatta att man får det för en person utsedd av dem.

Att rösta fram en AO är befängt eftersom forumet inte är menat att vara en demokrati och röstdeltagandet skulle bli löjligt lågt i vilket fall.

Erik
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Det har även förekommit en viss intern utvärdering på moderator-forumet, för vilken AO:n själv säkert kan redogöra för.
Jag skulle kunna, men väljer att vänta till det verkar som "alla" användare har svarat.

//erik. vill inte att hans åsikter ska styra diskussionen åt något håll just nu.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Nej nej nej

All respekt till Lindenius som individ, men jag håller med Nightowl och Ugglo. Det forumet behöver är mer spö utdelat åt fler miffon och ett stängt OT-forum, inte någon som kan medla med moddarna, som ju ändå inte har något skäl till medling.



/Feliath — hur många politikmiffotrådar etc.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
* Behöver forumet en förtroende- och medlarpostition mellan användarbas och redaktion/moderatorkår?
Det verkar inte så.

* Är användarombudsmannen någon du själv kan tänka dig att ta hjälp av? Har du övervägt att göra det under de senaste månaderna?
Nej, nej.

* För vem tror du användarombudsmannen kan göra en skillnad?
Hm, för den som upplever att någon annan mobbas av moderatorerna.

* Tror du användarombudsmannen kan bidra till redaktionen och moderatorkårens förtroende på siten? Har posten bidragit till ditt förtroende?
Jo, det är en trevlig gest att ha en sådan. Oavsett hur symbolisk den än visar sig vara ger den intrycket av att forumets folk månar om att folk skall känna sig rättvist behandlade.
Jag har ett starkt förtroende för såväl forum som moderatorkår i stort sedan åratal och det har ialla fall inte minskat av AO:s uppdykande.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,930
Location
Sandukar
Behöver forumet en förtroende- och medlarpostition mellan användarbas och redaktion/moderatorkår?

Nej, positionen är fortfarande helt märklig.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Jag har aldrig riktigt sett poängen med en användarombudsman och tillsättandet av posten har varken påverkat mitt förtroende för moderatorkåren/redaktionen positivt eller negativt. Däremot tycker jag att det vore på plats att inrätta en D&D-forumombudsman :gremtongue:.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,479
Location
Stockholm
* Behöver forumet en förtroende- och medlarpostition mellan användarbas och redaktion/moderatorkår?
Svårt att säga. Det verkar inte ha hänt nått under prövotiden som genererat något problem, men samtidigt så är ju just de problem som AO blev ett svar på ohyggligt sällsynta. Att inget hänt på tre månader tar jag som ett bevis för att situationen på wrnu inte är så extrem som flera av förespråkarna för AO hävdade.

Dock vill jag reservera mig för att det kanske har varit saker som har pågått bakom kulisserna, och detta kan vara ett motbevis mot mitt förra påstående. Jag skulle dock bli väldigt förvånad om så vore fallet.

* Är användarombudsmannen någon du själv kan tänka dig att ta hjälp av?

Nej. Jag ser inget som helst behov av att samtala med AO, i funktionen som AO.


Har du övervägt att göra det under de senaste månaderna?
Nej.

* För vem tror du användarombudsmannen kan göra en skillnad?
För dem som vill ha en vakthund som håller koll på moderatorerna. Jag tror dock inte att AO gör någon skillnad rent praktiskt.

* Tror du användarombudsmannen kan bidra till redaktionen och moderatorkårens förtroende på siten?
Väldigt specifikt hos tre indvider, ja. För resten, nej.

Har posten bidragit till ditt förtroende?
Nej, det är oförändrat.

/Magnus
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Ja, det har kommit in ärenden. Jag kan däremot inte kommentera dem offentligt här på forumet.

Sen har jag stundtals varit aktiv i moderatorforumet och gett synpunkter och kommentarer kring regelfrågor och andra typer av formuleringar.

//erik. städar
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Men som läget är nu kan jag varken säga att det är bra eller dåligt med en AO, för jag vet inte.
Jag kommer som sagt kommentera befattningen från mitt perspektiv så snart användarna har sagt sitt. Jag tror frågan riktad till forumet handlade om huruvida ni, utan att veta i vilken omfattning AO används, har synpunkter kring hur "forumsklimatet"/forumsstrukturen kräver befattningen eller inte.

//erik. fortsätter städa
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
i]"Behöver forumet en förtroende- och medlarpostition mellan användarbas och redaktion/moderatorkår?"[/i]

Nä.

"Är användarombudsmannen någon du själv kan tänka dig att ta hjälp av? Har du övervägt att göra det under de senaste månaderna?"[

Nä.

"För vem tror du användarombudsmannen kan göra en skillnad?"

lokomotiv.

"Tror du användarombudsmannen kan bidra till redaktionen och moderatorkårens förtroende på siten? Har posten bidragit till ditt förtroende?"

Ja. Ja.
 
Top