Beror på spel. I fantasyspel, ofta. I ’deckarspel’ där strider sällan är fokus (CoC, Vaesen) inte så ofta.
Underlättar bookkeeping och hålla reda på saker. Släng ut en röd plupp bredvid skadad npc eller fiende. Alla ser hur många fiender som är kvar/skadade, särskilt i system med fler fiender än hjältar.
Kör bl a Hodgsons Handicrafts ogriddade battle maps till TOR. Hade ngn D&D-variant till Conan. Annars bara blankt papper att rita på om Shadowrun etc.
Jag känner att jag ska tillägga här att jag aldrig använder en fysisk karta. Även i de spel som har fysiska kartor så för jag över de till datorn och slänger upp på en TV bredvid spelbordet. Jag är också väldigt "picky" med mina kartor - de måste vara snygga och vara roliga att använda, och detsamma gäller både fienders och spelarkaraktärers markörer.
Flera har påpekat att rutnät är ”inbyggt” i roll20: det stämmer, men man stänger ju av det med ett knapptryck. I roll20 kör jag utan rutnät men med korrekt skala så att man kan mäta avstånd. Vid bord kör jag med figurer, helst utan rutnät.
I en av mina kampanjer kör jag mycket med 3d-printad terräng m.m, men aldrig med rutnät utan alla avstånd hanteras abstrakt. Tycker det blir för "fyrkantigt" (pun intended) med rutnät
Använder ibland rutnät, kartor och terräng. Använder det inte vid varje speltillfälle och när det används så är det ju oftast till en specifik scen som kanske en slutstrid.
När vi spelar online har vi med rutnät annars så har vi en whiteboard på bordet men initiativ stege på och då har vi plats i mitten ifall någon vill rita och det används sällan. Oftast när det finns risk för feltolkningar i strid.
Vi använder mycket kartor men sällan som battle maps utan mer "såhär-ser-området-ut-och-vill-gå-dit"
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.