Använder ni rutnät, battle maps eller liknande?

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Nej då jag tenderar att inte tycka om rollspel som använder sig av minis och battlemaps och rutnät.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,891
Location
Marjura
Beror på spel. I fantasyspel, ofta. I ’deckarspel’ där strider sällan är fokus (CoC, Vaesen) inte så ofta.

Underlättar bookkeeping och hålla reda på saker. Släng ut en röd plupp bredvid skadad npc eller fiende. Alla ser hur många fiender som är kvar/skadade, särskilt i system med fler fiender än hjältar.

Kör bl a Hodgsons Handicrafts ogriddade battle maps till TOR. Hade ngn D&D-variant till Conan. Annars bara blankt papper att rita på om Shadowrun etc.
 
Last edited:

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Det händer, om striden är tillräckligt komplex eller om jag är ute efter den taktiska detaljnivå som rutnät erbjuder (ibland kör jag hexnät också)

När vi körde över roll20, där rutnätet är inbyggt, blev det av naturliga skäl default.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Använder ofta Battle-maps nästan oavsett vilket spel som spelas.
Jag känner att jag ska tillägga här att jag aldrig använder en fysisk karta. Även i de spel som har fysiska kartor så för jag över de till datorn och slänger upp på en TV bredvid spelbordet. Jag är också väldigt "picky" med mina kartor - de måste vara snygga och vara roliga att använda, och detsamma gäller både fienders och spelarkaraktärers markörer.

Snyggast kartor hittar man såklart här:

 

Puckohue

Warrior
Joined
9 Feb 2016
Messages
212
Location
Malmö
Flera har påpekat att rutnät är ”inbyggt” i roll20: det stämmer, men man stänger ju av det med ett knapptryck. I roll20 kör jag utan rutnät men med korrekt skala så att man kan mäta avstånd. Vid bord kör jag med figurer, helst utan rutnät.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,034
Location
Carapalea
I en av mina kampanjer kör jag mycket med 3d-printad terräng m.m, men aldrig med rutnät utan alla avstånd hanteras abstrakt. Tycker det blir för "fyrkantigt" (pun intended) med rutnät
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Använder ibland rutnät, kartor och terräng. Använder det inte vid varje speltillfälle och när det används så är det ju oftast till en specifik scen som kanske en slutstrid.
 

Nidvisa

Veteran
Joined
6 Dec 2019
Messages
36
När vi spelar online har vi med rutnät annars så har vi en whiteboard på bordet men initiativ stege på och då har vi plats i mitten ifall någon vill rita och det används sällan. Oftast när det finns risk för feltolkningar i strid.

Vi använder mycket kartor men sällan som battle maps utan mer "såhär-ser-området-ut-och-vill-gå-dit"
 
Top