Nekromanti Använder ni miniatyrer?

Boadicea

Veteran
Joined
17 Oct 2000
Messages
185
Location
Malmö
I försvar för Falkenstein

HEY! Castle Falkenstein är nog det bästa rollspel jag har spelat. Och det rankas definitivt inte bland nästan inga rollspel alls... *mummelmummelmummel* Att det sedan inte är tärningsbaserat tycker jag bara är bra. Dessutom ger det ju en extra flare till spelet. *"TÄRNING!" vrålade den lede skurken. De närvarande damerna samt herrarna med svagt hjärta gick genast i golvet... :)*

/boddi
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Nej, men jag borde starta med det. Det blir lättare att hålla reda på vart alla håller hus. Det beöver ju inte vara nått avanserat, bara att man sätter ut något så man har lite koll.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

humongos

Veteran
Joined
4 Jun 2000
Messages
195
Inte felformulerat - missförstått! =)

<I>Frågan "vad är ett rollspel utan..." är felformulerad; handlar det om man måste ha tärningar/tennfigurer, eller om de gör spelandet enklare? </I>

Vad jag vill ha fram är mera:

Tillverkarna har gjort rollspel baserade på tärningar av bekvämlighet och gammal vana snarare än ett sätt att tjäna mer pengar, men miniatyrerna är i det här specifika fallet (D&D 3ed) lite mer misstänkt!
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Inte felformulerat - missförstått! =)

<I>Tillverkarna har gjort rollspel baserade på tärningar av bekvämlighet och gammal vana snarare än ett sätt att tjäna mer pengar, men miniatyrerna är i det här specifika fallet (D&D 3ed) lite mer misstänkt!</I>

Tjå... Om man hade kommit till gamla AD&D-gamers när spelet var nytt och sagt till dem att man kunde spela utan hexark och miniatyrer, så hade de nog tittar rätt konstigt på en. Kanske mer än fråga om spelkultur än om vana, men D&D och miniatyrer är som Magic och de där små röda stenarna, tycker jag.

--
Åke
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Vi kör med upp-och-nedvända runda kylskåpsmagneter. Eftersom magneten kommer upp kan man använda små pjäser från ett litet magnetspel som föremål och fästa på kylskåpsmagneterna/pjäserna för att symbolisera t. ex. 'beväpnad' eller 'har ljuskälla', rätt praktiskt faktiskt, passar dessutom till alla karaktärer utom extremt små eller stora.

[color:green]Putoris Vulgaris Astrabo, legionär med eklövskrona
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Re: I försvar för Falkenstein

Just det! Castle Falkenstein är så bra att det borde räknas som minst tio vanliga, tärningsrollspel. Synd bara att Talsorian inte har vare sig tid eller råd att ägna sig åt speltillverkning i någon större skala längre (officiellt är inte CF nedlagt än, men det var länge, länge sedan det kom ut något nytt till det, även om det varit tal om två nya böcker, bland annat än högintressant om Ottomanska riket).

Ärligt talat, vem vill hålla på med så tarvliga saker som tärningar? Tärningsspel, det är ju för de mindre förfinade, de simpla och de suspekta. Ärbara herrar och damer spelar inte med tärning, utan med kort. Basta!

/ Daniel
 

Boadicea

Veteran
Joined
17 Oct 2000
Messages
185
Location
Malmö
Re: I försvar för Falkenstein

*Svim* Nu användes det där fula ordet igen. "T" ordet... Jag kan ju bara hålla med dig i dina påståenden. Falkenstein är ett av de bästa rollspel som finns. Traditionen kommer att till viss del leva vidare i GURPS Falkenstein, men vi vet ju alla vad GURPS gör med regelsystemen... Nåväl. Länge leve Falkenstein!

/boddi
 

Boadicea

Veteran
Joined
17 Oct 2000
Messages
185
Location
Malmö
Kort sagt, speltillverkarna vill tjäna pengar :)

Och med speltillverkare menar jag nu sådana jättar som Steve Jackson Games, White Wolf mfl. Inte våra inhemska trevliga spelkonstruktörer som är sååååå trevliga hela bunten *smörsmör*. Puss på er alla :gremsmile:.

/boddi
 

Sebastian Strix

Veteran
Joined
13 Sep 2000
Messages
92
Location
Borås
Re: Kort sagt, speltillverkarna vill tjäna pengar :)

Öh, SJG är ingen "jätte"... Väldigt få är det, åtminstone om man räknar fast anställd personal etc.

Dessutom vill jag också tjäna pengar. Hellre det än att folk ska ge mig pengar som jag inte gör rätt för. :)

Erik, som söker jobb
 

Sebastian Strix

Veteran
Joined
13 Sep 2000
Messages
92
Location
Borås
När vi spelade rollspel tillbaka i början av det glada 90-talet hade vi en bunt omålade tenn-nissar som användes i princip i alla spel. Det fanns ett par nazguler eller dervischer eller vad det var som i princip bestod av kåpor och egentligen skulle sitta till häst, men ägaren hade aldrig kommit sig för att göra i ordning dem. I alla fall, de stod och bresade jättebrett med benen och höll i en osynlig töm i vänsterhanden i otaliga stridsscener från AD&D till James Bond...
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Re: Kort sagt, speltillverkarna vill tjäna pengar :)

SJG <B>är</B> en jätte. När man pratar om rollspelstillverkare, kan man inte börja gräva i sådana petitesser som antalet anställda.

"Öh, visste du att Olle Games har *tre gånger så många anställda* som Pelle Games?"

"Jasså? Tre stycken?!"


/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>du kan väl lika gärna använda femtioöringar som figurer men du kan inte anvnda femtioöringar som tärningar.</I>

Johodå, som T2:or. (-:
Dessutom saknar femtioöringarna en av figurernas viktigaste egenskaper; de är inte snygga.

--
Åke
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Kort sagt, speltillverkarna vill tjäna pengar :)

<I>Och med speltillverkare menar jag nu sådana jättar som Steve Jackson Games, White Wolf mfl. Inte våra inhemska trevliga spelkonstruktörer som är sååååå trevliga hela bunten</I>

Um, du vet om att Anders&Tove kränger Western-tennfigurer, don't you? (-:

--
Åke
 

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
Skulle gärna...

Har funderat på att börja använda tennfigurer, men då måste man väl måla dem också?
Själv är jag inte så skicklig på det. För att få dem hyffsade måste man lägga ner mängder med tid, och slarvar man ser det ut som om de redan varit med om en strid innan den börjat.

"Is that thunder, or are you just rolling damage"? - Sett på WebRPG
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Re: I försvar för Falkenstein

Jag ber innerligt om ursäkt för att jag använder så gemena ord i en äkta gentlemans närhet.
Glädjande nog har jag hört att SJG kommer att göra sina GURPS Falkenstein-moduler med GURPS- och CF-regler parallellt, så vi som föredrar att inte beblanda oss med fyrkantiga benbitar, kan fortfarande ägna oss Adventure Entertainments utan att smutsa ner våra händer med rester av kadaver.
Det tråkiga är att CF:s storhet inte verkar nå ut så långt, så det är svårt att hitta deltagare till detta grandiosa spel (i alla fall har jag klara svårigheter /images/icons/frown.gif). Och inte känner jag någon ägnar sig åt GURPS heller, så jag kan inte lotsa in någon via den vägen heller.

/ Daniel
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Är inte figurens viktigaste egenskap i rollspel att den sumboliserar var man är på spelplanen eller är det nått som jag har fått för mig?? Dessutom finns det snygga femtioöringar, i mina ögon :gremwink:.

/Linus - Rollspelare

linus_gbg@home.se
 

Hjonas

Veteran
Joined
12 Oct 2000
Messages
128
Location
Örebro
Aldrig gjort.. varför lixom? (NT)

/Mvh Jonas Carlsson

[ Excutioner - Slayer of the light. Desecrator, Violator, Devastator - Messenger of Death ]
 
Top