Nekromanti Använder ni miniatyrer?

humongos

Veteran
Joined
4 Jun 2000
Messages
195
I D&D 3ed vill Wotc att rollspelarna ska köpa en massa miniatyrer. Suspekt!

Använder ni här på forumet miniatyrer när ni rollspelar? (system spelar ingen roll)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
Det händer, sådant är en bra sak att skaffa när man har klubb. Blir ju inte så farligt dyrt för individen då, och måla upp figurerna är ju en sysselsättning i sig, kanske något att ägna en helkväll med polarna åt (hmm, blir väl inga prisvinnare på det sättet, men det kan nog vara rätt kul).


Awaiting MERMAID: the Dehydration
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>I D&D 3ed vill Wotc att rollspelarna ska köpa en massa miniatyrer. Suspekt!</I>

Inte mer suspekt än att de vill att man köper en massa tärningar, tycker jag...

<I>Använder ni här på forumet miniatyrer när ni rollspelar? (system spelar ingen roll)</I>

Jovars - inte alltid, men de gör det nåt enormt mycket lättare att hålla reda på var folk befinner sig i strider där mer än tre pers är inblandade.

--
Åke
 

WolmerX

Warrior
Joined
22 Jun 2000
Messages
365
Location
Göteborg
Nej[NT]

Det ger ett nytt meddelande i statistiken, så varför inte?
/images/icons/wink.gif

Jag KAN inte göra en signatur som inte är politisk. Så därför har jag den här =)
 

humongos

Veteran
Joined
4 Jun 2000
Messages
195
JO! Det är VISST mer suspekt! =)

<I>Inte mer suspekt än att de vill att man köper en massa tärningar, tycker jag...</I>

Vad är ett rollspel utan tärningar? Och vad är ett rollspel utan miniatyrer?
 

humongos

Veteran
Joined
4 Jun 2000
Messages
195
<I>Nja, de -föreslår- att man gör det, och försäkrar att det underlättar. Och visst tror jag att de gör det delvis för vinningskull (duh!), men de har säkert även rätt i att det hjälper.</I>

De hade inte köpt licensen för D&D om det inte hade varit för möjligheten att tjäna in pengar på miniatyrer, tror jag.
Och jag är helt övertygad om att de planerade för det här med miniatyrer redan innan de köpte licensen.
Vi får se, men skulle tippa på att om något år prånglar dom nog ut lika mycket miniatyrer till D&D som Games Workshop till Fantasy Warbattles!
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Ja, jag använder figurer när jag vill visualisera en strid. Då brukar det inte vara så mycket så kan missförstås. Eventuellt att man kan rita på ett papper, men det är ju inte riktigt lika roligt, dessutom med tenn figurer går det ju inte åt lika mycket papper och vi kan rädda lite skog! :o)

/Honken!
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Förresten kan man aldrig ha för mycket tärningar men man kan ha för mycket miniatyrer.</I>

No way! En T10 ser ut som en annan T10, men figurer finns det hur många olika som helst av. Problemet brukar väl snarare vara att man har för <I>få</I> så att det blir för lite variation. ("Jag spelar ju en halflingtjej nu. Har vi ingen sån?" "Um, näe, men du kan väl använda den här dvärgen...")

--
Åke
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"No way! En T10 ser ut som en annan T10, men figurer finns det hur många olika som helst av."

Oj...det visste inte jag :))

"Problemet brukar väl snarare vara att man har för få så att det blir för lite variation. ("Jag spelar ju en halflingtjej nu. Har vi ingen sån?" "Um, näe, men du kan väl använda den här dvärgen...")"

Jepp, heller om två stycken har varsin dvärg (en krigare och en magiker), figuren som finns är en krigardvärg... så "Du får ta den här magikeralven"... Det är ju en förolämpning mot spelaren och i synnerhet dvärgen som i detta fall hatar allt vad alver heter...

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Re: JO! Det är VISST mer suspekt! =)

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Vad är ett rollspel utan tärningar? Och vad är ett rollspel utan miniatyrer?<p><hr></blockquote><p>Fråga 1:
Något av de trevliga spelen Castle Falkenstein, Amber eller Everway.
Fråga 2:
I stort sett vilket rollspel som helst.

/ Daniel
 

humongos

Veteran
Joined
4 Jun 2000
Messages
195
Med andra ord...

<I>Fråga 1:
Något av de trevliga spelen Castle Falkenstein, Amber eller Everway.
Fråga 2:
I stort sett vilket rollspel som helst.</I>

Man skulle också kunna säga:
1. I stort sett inga rollspel alls.
2. I stort sett vilket rollspel som helst.

Precis vad jag ville ha fram =)
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Med andra ord...

Frågan "vad är ett rollspel utan..." är felformulerad; handlar det om man <I>måste ha</I> tärningar/tennfigurer, eller om de gör spelandet enklare? Om det senare så går det på ett ut, för man <I>behöver</I> inte tärningar heller; man kan skriva siffror på små papperslappar och dra från en skål eller nåt, så har man undgått de profithungriga tärningstillverkarnas kommersialism också. (-:
Men, tärningar gör spelandet klart mycket enklare - precis som tennfigurer.

--
Åke
 
Top