Nekromanti Användarvänlig megadungeon

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
.113;n207369 said:
Skulle det vara kul med en kill list på varje våning tex så man håller koll? Och när man rensat igenom trettio orcher är de arga och man slår på ny slump tabell med dubbelt så stor chans för orchambush? Och typ när man dödat tillräckligt många flyr resten och alla rummen med orcher är tomma en stund eller tas över av någon annan?
Det här var ganska smart. Jag gillar idén.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Tre solar;n207377 said:
Det här var ganska smart. Jag gillar idén.
Jag tänker också att man kanske kan använda ett sådant sätt för att skapa dynamik mellan grupperingar. Tänk tre klaner med goblins som kan börja gilla eller ogilla spelarna beroende på vem man spöar.

Måste spawna vidare på det, men något kokar I köket ;)
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Jocke;n207222 said:
Jag håller inte alls med om att man vill ha så mycket beskrivning som möjligt i rums-texten, Jag vill i stället ha så lite text som möjligt där.
Ah, jag vill inte ha "så mycket beskrivning som möjligt". Jag vill bara ha den information som behövs. Däremot föredrar jag att den informationen som behövs för ett rum står på rummet, inte någon annanstans. Förstår nog inte riktigt din invändning faktiskt. Vem vill inte ha så kompakt rumsbeskrivning som möjligt? Eller menar du just att du kan tänka dig att "outsourca" viss info till sektioner utanför rumsbeskrivningarna för att få dem ännu mer kompakta? Man kan ju hävda att man spar plats på det sättet (om orcherna finns i sju rum räcker det med att beskriva deras matkultur på ett ställe), men man får istället referenser.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
MattiasLejbrink;n207432 said:
Förstår nog inte riktigt din invändning faktiskt. [...] Eller menar du just att du kan tänka dig att "outsourca" viss info till sektioner utanför rumsbeskrivningarna för att få dem ännu mer kompakta?
Jocke;n207222 said:
Efter som jag vill ha en så kompakt rumsbeskrivning så vill jag såklart ha monster och skatter nån annanstans. Egentligen skulle jag vilja att komplexa fällor och sånt också flyttade ut från rumsbeskrivningarna.
min emfas
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Jag upplever, med min läsning av Barrowmaze, att det hade varit lättare om allt som behövde för att köra monstret fanns i rumsbeskrivningen. T.ex. står det "snorgrönsfärgad mold, HD 2, HP 11... Attack: special" och inget mer. Det betyder att jag under preppfasen måste slå upp montret och sen sitta och skriva i marginalen för att veta hur det faktiskt attackerar. Om jag inte hunnit preppa rummet måste jag sitta och slå mellan två sidor medan jag försöker beskriva i farten, med en lång paus här och var. Jag hade velat ha allt nödvändigt om monstret i rumsbeskrivningen för att undvika detta.

Ni som tycker det är bra med uppsplittrad information, hur gör ni med sånt? Under prepp och under spel?
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Fridigern;n207462 said:
Det betyder att jag under preppfasen måste slå upp montret och sen sitta och skriva i marginalen för att veta hur det faktiskt attackerar. Om jag inte hunnit preppa rummet måste jag sitta och slå mellan två sidor medan jag försöker beskriva i farten, med en lång paus här och var. Jag hade velat ha allt nödvändigt om monstret i rumsbeskrivningen för att undvika detta.

Ni som tycker det är bra med uppsplittrad information, hur gör ni med sånt? Under prepp och under spel?
Jag preppar normalt ungefär så - jag skriver ned de saker jag finner mest relevanta i en encounter, ofta på ett separat papper eller ett par mindre encounters på samma, så det finns yta att göra anteckningar mm under spelets gång. Beroende på vad det är för spel vi pratar om så kan det vara bara tex HP, träffchans och skada för varje motståndare. Det kan tex bli en tabell med "O1", "O2" osv. ("O" för orch då, som exempel). Och lite utrymme att "räkna ned hp".

Under tabellen kanske jag skriver ned vilka skatter som finns eller något annat relevant.

För egen del strukturerar jag "berättelsen" så att jag försöker memorera det delar som är viktigast att få rätt, förlitar mig på anteckningarna för strider etc och resten känner jag att jag kan improvisera. (Skit samma vad det står i äventyret om grottgångens utseende, om den inte spelar någon särskild roll, är en ledtråd etc. Kommer jag inte ihåg att det stod "mörk sten med fukt och mossor växande" - det kan lika gärna vara "röd sandsten" eller vad jag känner för...)

Hinner jag inte preppa det i förväg så försöker jag ligga några sidor framför spelarna om jag kan, eller så har jag ett block redo och spaltar upp det relevanta när encountern ska börja.

Därför spelar det mindre roll för mig om det står ihop eller är utspritt - så länge det är organiserat så att jag kan hitta det jag behöver, när jag behöver. (Och det är det ju ofta inte...)

Det är klart det tar längre tid om det är utspritt över flera olika böcker, tex att äventyren hänvisar till grundregelböcker etc för detaljer. Särskilt med D&D kan jag sitta i soffan med halva biblioteket omkring mig för att kolla upp spells räckvidder mm. Men det är i ärlighetens namn rätt sällan. (Och det är mycket vanligare när jag hittar på egna grejer - då måste jag ju göra så...)
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Det slår mig att en sak som kan ha påverkat mitt sätt att se på hur infon bör vara organiserad, går ändå tillbaka till Drakar och demoners introäventyr i den gamla "blå boxen". Den hade alla monster i en tabell på slutet, sista sidan eller rent av tryckt på baksidan av äventyrshäftet. Typ "4. Svartalf, KP: 4, Attack 24% svärd 1T6, 8 kopparmynt" (nått sånt). I rumsbeskrivningarna stod sifferhänvisningar.

Jag tyckte det var ett praktiskt sätt och var besviken över att få av följande äventyr gjorde likadant. Frågan är om det helt enkelt passade mitt sätt att tänka och organisera spelet, eller om det påverkade mitt sätt att tänka och organisera spelet för att det var min första erfarenhet som spelledare... :)
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Sapient: Precis såhär preppar jag också en vanlig grotta, och då går det bra. Men kruxet är då med Barrowmaze att man behöver preppa närmare 200 rum om man vill låta spelgruppen ha helt fria händer i vilken väg de väljer. (Flera ingångar, väldigt många vägar mellan rummen osv).
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Det går inte att hålla mega-dungeon-många rum i huvudet, även om du har pluggat dem en vända. När spelarna kommer att uppleva max 30-40% av det som finns blir det också onödigt.
Det jag skulle vilja veta med Fridigern's snorgröna mold är om den står i grundboken eller finns i dungeonen's unika monsterdel, tex genom att monter i fetstil är grundboksmonster medan asterisk:ade finns i monsterkapitlet i dungeonboken.

Jag skulle alltså, om jag skrev en megadungeon på två plan bygga upp den ungefär så här:

Världen utanför
Dungen och världen utanför - rykten, vägar in osv.

PLAN 1
Vilka bor på plan 1?
Vad håller de på med?
Hur kommer man till plan 2?
Särskilt anmärkningsvärda grejer (unika magiska föremål, komplexa fällor, nyckelrum)
Slumpmötestabell
Karta
rumsbeskrivningar.

PLAN 2
Vilka bor på plan 2?
Vad håller de på med?
Hur interagerar plan 1 och 2?
Särskilt anmärkningsvärda grejer (unika magiska föremål, komplexa fällor, nyckelrum)
Slumpmötestabell
Karta
rumsbeskrivningar.

Monsterindex
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Fridigern;n207584 said:
Sapient: Precis såhär preppar jag också en vanlig grotta, och då går det bra. Men kruxet är då med Barrowmaze att man behöver preppa närmare 200 rum om man vill låta spelgruppen ha helt fria händer i vilken väg de väljer. (Flera ingångar, väldigt många vägar mellan rummen osv).
Jo, det är mycket mer material - men jag vet fortfarande inte riktigt om det är något som egentligen går att lösa, iaf inte enkelt. Det är klart att om det vore ett någorlunda utbrett fenomen att preppa med "kladdpapper" med basic info på något sätt, så skulle det ju gå att ha det iaf som nedladdningsbart extramaterial för SL - och lättare att i så fall bläddra fram rätt "chunk" för ett visst antal rum i taget. Men det skulle ju liksom ändå vara något annat än att designa bort informationsproblemet _i_ själva modulen.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jag känner att det hade varit skoj att ha en megadungeon i hypertextformat, t ex en wiki. Då är det dels lätt att hålla information på flera plan lättillgängligt samtidigt (översikt, enskilt rum, monster), och dels kan man länka till information som återkommer på flera ställen (t ex monsterstats).
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Något som hade löst mycket preppbesvär är om man hade haft mostvarande forumets spoiler-funktion i texten. Monsterbeskrivningsrivningar, påminnelser ur tidigare text osv. Man hade sluppit att klicka runt mellan olika sidor, utan fritt kunnat expandera texten på de ställen man behöver.
 
Top