Nekromanti Antichton och mörkret i Eon IV?

Joined
27 May 2014
Messages
90
OK jag har smygit runt denna fråga i flera av mina inlägg om den metaplott som grundades för Eon III via gamla rollspel.nu. Jag sökte på den både via googles och rollspel.nus sökmotor men hittar den inte alls i det nya forumet. Så jag undrar, vad för roll kommer Antichton, och det kopplade alternativa konceptet för mörkret som Fahnen och Ymir knåpade ihop en gång i tiden, ha för roll i Eon IV?

Jag hoppas verkligen detta ligger i grunden av nya Eon av flera skäl. För det första för det är helt fenomenalt, det är en fantastisk drivmotor och idé att bygga en rollspelsvärld på och som ger ett så otroligt bra sammanhang och känsla av episkhet för världen. Dessutom tycker jag nu att de nya reglerna lämpar sig väl för episka äventyr, något som konceptet kring Antichton definitivt borgar för. Förutsättningarna för att detta mörker är officiellt understött verkar potentiellt goda eftersom Ymir är en av skribenterna till relevant "fluff" kring Mundana, men samtidigt vet jag inte om det passar in med Helmgasts vision kring Eons backstory och spann. Jag hoppas verkligen det blir officiellt, får väl förhoppningsvis en hint från den kommande "skugglandet" pdf:en som backers ska få ta del av snart.
 

Nigmos

Veteran
Joined
6 Sep 2009
Messages
35
Jag minns.

I ett rollspel som en kompis spelleder kan min karaktär, en Kamorf, se en stjärna som, underligt nog, växt sig starkare med månaderna; Domedagsstjärnan kallas den. Och min karaktär börjar ana oråd. Mörkret närmar sig... shit is going to go down.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det känns så jävla fett att folk fortfarande pratar om min och Fahnens mörkerversion efter alla dessa år! Men Helmgast verkar inte digga den, tyvärr, så att den skulle bli officiell är nog inte aktuellt. Jag har dock försökt väva in valda småbitar av den i det officiella tråkmörkret, och gillar ni ödesmättad episkhet finns det onekligen lite smått och gått i spelpaketet, i synnerhet kanske artikeln om tauperna, samt en särskild bonus-artikel som verkligen ställer saker över ända, men den tänker jag inte säga något mer om just nu. Skugglandsartikeln är en co-writing mellan mig, Peter Nallo och Pendragon, och som sådan asfet förvisso, men en del av materialet är bara bearbetningar från L&H samt den gamla Fenixartikeln om Dimmornas hav, så vänta er inte för mycket.

Min och Fahnens största kollaboration var för övrigt Cermira, som i kontrast till Mörkret Redux Grande Tortilla faktiskt har blivit officiellt, och redan finns tillgängligt på Helmgasts sajt för er som beställt Spelpaketsboken. Hoppas även det faller folk i smaken!
 
Joined
27 May 2014
Messages
90
Er idé om att göra om mörkret var som en mnemotisk bomb för mig om jag ska vara helt ärlig, jag vart så otroligt inspirerad att jag kom en bra bit på att designa ett eget rollspel med en dylik kosmologi i botten. Jag gjorde också en scenario idé på fläcken för jag tyckte konceptet var så sjukt inspirerande med såna enormt kosmiska, men påtagliga, implikationer. Att Helmgast inte alls diggar den gör mig djupt besviken ärligt talat, jag hade hoppats att det nya Eon var en indikation på mer strömlinjeformningar och kontextuella kopplingar som Antichton är en sån otrolig möjlighet till och det gör att jag reserverar mina förhoppningar för Eons framtid väldigt mycket. Är mörkret i L&H fortfarande officiellt alltså, låter ju som att det finns utrymme för vissa omskrivningar och "räddningar" av Mundanas mytologi just nu, Demografica och andra saker jag hör talas om verkar ju onekligen vara indikationer på såna steg.

Edit: Åhhhh hade byggt upp förhoppningar om officiella siffror å värden på urskuggor, sörjande å mörkerherrar som de var del av Antichton konceptet. Ska jag vara helt ärlig hade jag helt gett upp på Eon tills jag läste det här konceptet, och tyckte det gav ofantligt mycket liv och syfte till hela spelvärlden.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
baron Max Durhal: nja, så illa är det inte, Helmgast har någon typ av idé på att omtolka Mörkret, jag är bara bitter för att de inte gör det på Mitt Sätt.

Vi kan göra värden på urskuggor och sånt oavsett, jag kommer ändå behöva det nu när jag konverterat min überkampanj till Eon IV och därmed faktiskt använder stridssystemet. Och Skugglandsartikeln i Spelpaketet har stats på mörkerbesatta drömvarelser, om det är din craving ^_^
 
Joined
27 May 2014
Messages
90
OK det låter ju faktiskt som det kan bli bra. För aktiva forumiter kan det bli en win-win då de dels kan bli inspirerade av Antichton mörkret och sen Helmgasts nya vision av hur det ska tolkas, även om jag har svårt att se hur det kan bli bättre (Lär dock bli bättre än tråkmörkret). Mörkerbesatta drömvarelser låter onekligen som ett steg i rätt riktning! Vill ha mer diskussioner kring Antichton mörkret, det hade såna otroligt intressanta diskussioner på gamla forumet.

Edit: Ja gillade Cermira mycket, som allt annat material som jag hittills sett till Eon IV, så det lär väl bli bra till slut även om jag är lite besviken.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Håller helt med om att Ymirs Antichtonska mörker är väldigt coolt och otroligt mycket bättre än tråkmörkret i Legender och Hemligheter.

Grejen för oss helmgastare är att vi vill göra något ännu coolare kring en idé vi har. De första pusselbitarna kring detta dyker upp i Spelpaketsboken, mer än så säger vi inte nu :wink:

Det mörker som beskrivs i Legender och Hemligheter försöker vi se mer som en saga än som objektiva händelser, så vi tar helt klart ett avsteg från det.
 
Joined
27 May 2014
Messages
90
Farligt Kaigon, farligt. Nu bygger du upp mina förväntningar igen. Jag hoppas verkligen ni kan leverera på det.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Kaigon;n57719 said:
Håller helt med om att Ymirs Antichtonska mörker är väldigt coolt och otroligt mycket bättre än tråkmörkret i Legender och Hemligheter.

Grejen för oss helmgastare är att vi vill göra något ännu coolare kring en idé vi har. De första pusselbitarna kring detta dyker upp i Spelpaketsboken, mer än så säger vi inte nu :wink:

Det mörker som beskrivs i Legender och Hemligheter försöker vi se mer som en saga än som objektiva händelser, så vi tar helt klart ett avsteg från det.
Personligen har jag inget problem med nuvarande 'Mörkret'. Antichton och andra småskumma idéer får gärna stanna i skrivbordslådan. Eon har tyvärr börjat kännas alltmer som icke-eon.

Vad är det som inte gillas med nuvarande mörkret?
 
Joined
27 May 2014
Messages
90
Kärlekscraft;n57732 said:
Vad är det som inte gillas med nuvarande mörkret?
Finns det nåt som går att gilla med mörkret i L&H? Visst, att ha peripetier i sig är en OK idé, men jag tycker det som är uttryckt i L&H som känns starkt icke-Eon. Antichton, eller idéer överlag som försöker ge en förklaring till mörkret inom en relevant kontext, känns helt i linje med Eon i alla fall i mitt tycke då det målar upp krafter och motkrafter på en motsvarande episk nivå men som går att relatera till och inte heller är nödvändigtvis helt onda. L&H målar upp det mer som ett halvbakat high-fantasy scenario som är otroligt lösryckt och ger helt enkelt förklaringen "Ondska kommer vart 10 000:e år för de är onda". Att introducera något sånt i en värld som Eon kräver eftertanke och ett noggrant kopplande till resten av spelvärlden, något som jag tycker Antichton konceptet, iaf som det var beskrivet av Ymir i det ursprungliga trådinlägget, gjorde.

Jag hoppas Kaigons svar innebär att även om Ymirs och Helmgasts visioner inte är riktigt samma så kommer de iaf till vissa delar vara kompatibla, får det intrycket från deras svar hittills.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
baron Max Durhal;n57744 said:
Finns det nåt som går att gilla med mörkret i L&H? Visst, att ha peripetier i sig är en OK idé, men jag tycker det som är uttryckt i L&H som känns starkt icke-Eon. Antichton, eller idéer överlag som försöker ge en förklaring till mörkret inom en relevant kontext, känns helt i linje med Eon i alla fall i mitt tycke då det målar upp krafter och motkrafter på en motsvarande episk nivå men som går att relatera till och inte heller är nödvändigtvis helt onda. L&H målar upp det mer som ett halvbakat high-fantasy scenario som är otroligt lösryckt och ger helt enkelt förklaringen "Ondska kommer vart 10 000:e år för de är onda". Att introducera något sånt i en värld som Eon kräver eftertanke och ett noggrant kopplande till resten av spelvärlden, något som jag tycker Antichton konceptet, iaf som det var beskrivet av Ymir i det ursprungliga trådinlägget, gjorde.

Jag hoppas Kaigons svar innebär att även om Ymirs och Helmgasts visioner inte är riktigt samma så kommer de iaf till vissa delar vara kompatibla, får det intrycket från deras svar hittills.
Tycker precis tvärtom: det är bra som det är. Inte alls lösryckt och utan sammanhang. Kändes väldigt Eon med Aeon och allt. Antichton däremot måste moppas upp med rengöringsmedel, sorry.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,045
Location
Ereb Altor
Tycker att Ymirs mörker rockar röv! Något av det coolaste jag har läst på länge!

Jag har alltid haft väldigt svårt för parallella världar och att blanda in andra planetet men här blir det både logiskt, bra och ffa spelbart!

Snyggt!
 

Bezant

Veteran
Joined
23 Nov 2014
Messages
166
Måns;n57758 said:
Tycker att Ymirs mörker rockar röv! Något av det coolaste jag har läst på länge!

Jag har alltid haft väldigt svårt för parallella världar och att blanda in andra planetet men här blir det både logiskt, bra och ffa spelbart!

Snyggt!
Mja. är det verkligen nödvändigt att ta bort och ändra ännu mer från det som är canon?
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Måns;n57758 said:
Tycker att Ymirs mörker rockar röv! Något av det coolaste jag har läst på länge!

Jag har alltid haft väldigt svårt för parallella världar och att blanda in andra planetet men här blir det både logiskt, bra och ffa spelbart!

Snyggt!
Nej. .

Många har tydligen klagat på att Eon IV hade ett fokus på Jargien, och inte hela Mundana som tidigare utgåvor. Så nu måste jag göra likadant och sätta ner foten, när jag ser att en dålig idé kan få fäste och spola bort det grundläggande fina. Tycker att den demoniska invasionen är bra skrivet utifrån Eons stil och dessutom bra i ren allmänhet. Fanns nåt liknande i ex. Neverwinter Nights 2, men som där mest kändes dåligt, men inte i Eons version.
 
Joined
27 May 2014
Messages
90
Jag tror inte "nedsättande av foten" hjälper så mycket eftersom visionen eller iaf grundidén verkar spikad. Men samtidigt, vad är den stora grejen? Det finns massor jag gillar med Mundana, men flera saker jag stör mig på, och även om det verkar konsolideras och samlas upp en del logik så kommer säkert flera saker vara märkliga. Alla spelledare plitar ner det som är deras Eon, och stryker resten, det är väl så en rollspelsvärld ska användas? Du behöver väl inte sätta ner foten emot att folk på forumet gillar att tolka mörkret olika? Mitt Mundana är nåt sorts hopkok mellan modulerna samt flitiga diskussioner både IRL och på forumet.

Om du gillar originalmörkret så är det bara att använda original texterna i Legender och Hemligheter, då har ju du redan en komplett bild av ditt mörker i ditt Mundana och det är ju asbra! Men vi som är mindre nöjda med det kommer nu få en alternativ vision, alternativt bara kunna diskutera vidare kring Antichton här på forumet. Sen är väl huruvida en idé är "dålig" sjukt subjektivt, vilket jag kanske inte framförde på ett sakligt sätt när jag bashade mörkret i legender och hemligheter, men kan du inte utveckla vad det är som gör mörkret som det är beskrivet i L&H så bra och typiskt Eoniskt?

Sen vad gäller ändrande av "Canon" så är jag inte av princip emot det. Särskilt inte i en nyutgåva som skiljer sig markant mot tidigare moduler så tycker jag det är bra om man vill göra ändringar. Sen är det såklart sjukt subjektivt huruvida läsarna uppskattar de ursprungliga texterna eller inte.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
baron Max Durhal;n57767 said:
Jag tror inte "nedsättande av foten" hjälper så mycket eftersom visionen eller iaf grundidén verkar spikad. Men samtidigt, vad är den stora grejen? Det finns massor jag gillar med Mundana, men flera saker jag stör mig på, och även om det verkar konsolideras och samlas upp en del logik så kommer säkert flera saker vara märkliga. Alla spelledare plitar ner det som är deras Eon, och stryker resten, det är väl så en rollspelsvärld ska användas? Du behöver väl inte sätta ner foten emot att folk på forumet gillar att tolka mörkret olika? Mitt Mundana är nåt sorts hopkok mellan modulerna samt flitiga diskussioner både IRL och på forumet.

Om du gillar originalmörkret så är det bara att använda original texterna i Legender och Hemligheter, då har ju du redan en komplett bild av ditt mörker i ditt Mundana och det är ju asbra! Men vi som är mindre nöjda med det kommer nu få en alternativ vision, alternativt bara kunna diskutera vidare kring Antichton här på forumet. Sen är väl huruvida en idé är "dålig" sjukt subjektivt, vilket jag kanske inte framförde på ett sakligt sätt när jag bashade mörkret i legender och hemligheter, men kan du inte utveckla vad det är som gör mörkret som det är beskrivet i L&H så bra och typiskt Eoniskt?

Sen vad gäller ändrande av "Canon" så är jag inte av princip emot det. Särskilt inte i en nyutgåva som skiljer sig markant mot tidigare moduler så tycker jag det är bra om man vill göra ändringar. Sen är det såklart sjukt subjektivt huruvida läsarna uppskattar de ursprungliga texterna eller inte.
Åh jo. Foten kommer kraschandes ner. Är inte direkt emot vad folk själva vill göra med sitt Mundana. Men när det kommer till spelmakarna...
Snappat upp här att dom bl.a. fått skitmycket kritik mot Jargien-fokuset i fjärde upplagan. Och då blir det en chans att vädra sitt missnöje i vilken riktning Eon-fenomenet ska färdas. "Den som skriker högst", eller om tillräcklig mycket klagomål kommer in..

Tanken var att Eon ska vara bakåtkompatibilit, det ska vara Eon 1.4, inte Eon IV egentligen. Vid en total ändring blir Eon II legitimt som titelblad. Ett alternativ är just: fler olika alternativ, låt det vara lite luddigt och mest nedtecknat i mögliga krönikor. Som i Vampire-spelet(Requiem), antingen så kom vampyrerna till genom att Caine förbannades eller så var det när Longinus stack Jesus på korset, eller så.........
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,045
Location
Ereb Altor
Haha, det är en flera år gammalt inofficiell tolkning av Mörkret. Slappna av. Ingen kommer att stjäla ert godis, jag ville bara berätta för Ymir att han som vanligt tänker 5 steg längre än alla andra spelmakare tillsammans.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Måns;n57787 said:
Haha, det är en flera år gammalt inofficiell tolkning av Mörkret. Slappna av. Ingen kommer att stjäla ert godis, jag ville bara berätta för Ymir att han som vanligt tänker 5 steg längre än alla andra spelmakare tillsammans.
Icke då. Nämns ju tidigare här i tråden att det ska införas sidovis med det redan existerande/etablerade materialet.
"5 steg framåt och 10 steg bakåt"
 
Top