Anti-AI, rita-fast-du-inte-kan-tråden

Håller på med en lite old-schoolig World Eater Space Marine. En vacker dag ska jag lära mig rita händer - but it’s not this day!

View attachment 31415
En färglagd version. Jag är inte särkilt bra på att färglägga, men tycker det är ganska kul. Röd tycker jag dock är den svåraste färgen! Det blev väl sådär, men det spelar inte så stor roll - det är ju mest för skojs skull ändå.

Jag gillar ljusa färger på warhammergubbar. Det känns charmigt retro. Inget ont om grimdark, men jag gillar dualiteten att färglägga det dystopiska ultravåldet i grälla toner 😍🦄🍬

IMG_0241.jpeg

Nu har det ju tidigare i tråden kommit fram lite åsikter om att de som "kan" tar över tråden från de som "inte kan".
Så om denna faller för mycket under "kan rita"-kategorin så ber jag om ursäkt.

Men jag har haft flera oerhört tunga månader bakom mig och har ganska nyligen fått möjlighet att återhämta mig nog att komma igång med kreativa projekt igen (både skrivande och tecknande), och det var väldigt rogivande och kul att komma igång med tecknandet igen, kunna fokusera och inse att man inte tappat det helt.

Detta är en WIP, så väldigt långt ifrån klar, håller just nu på med bläckning (heter det så? Inking iaf, de tjocka svarta linjerna). Tanken är att den sedan skall färgläggas, vilket är någonting jag är extremt okunnig på.

turtle1jpg.jpg

Nu tror jag att jag får vara klar med tuschningen av denna.
Nästa steg är att försöka färglägga, men det får bli nån gång nästa vecka.

View attachment 31961
Älskar den. Den är verkligen asfet.

Jag är inte heller särskilt van vid att färglägga, och i mitt fall blir resultatet av högst varierande kvalitet. En av de stora fördelarna med att kunna scanna under processens gång och spara den svartvita teckningen, och istället färglägga utskrifter. Då kan man också testa lite olika sätt att färglägga och se vad man trivs bäst med.

Älskar den. Den är verkligen asfet.

Jag är inte heller särskilt van vid att färglägga, och i mitt fall blir resultatet av högst varierande kvalitet. En av de stora fördelarna med att kunna scanna under processens gång och spara den svartvita teckningen, och istället färglägga utskrifter. Då kan man också testa lite olika sätt att färglägga och se vad man trivs bäst med.

Denna är redan tecknad digitalt (använder det utmärkta programmet Krita), så kommer ju försöka färglägga den digitalt med.

En stor orsak till det är ju dels såklart att lära mig mer om just färg osv, men också som en orsak till att lära mig mer avancerade funktioner i programvaran.

Denna är redan tecknad digitalt (använder det utmärkta programmet Krita), så kommer ju försöka färglägga den digitalt med.

En stor orsak till det är ju dels såklart att lära mig mer om just färg osv, men också som en orsak till att lära mig mer avancerade funktioner i programvaran.
Aha, när ni pratade om bläckning och tuschning utgick jag från att det var fysiskt tecknande.

Ja, både begreppen, principen och även mycket av tekniken är samma.

Den stora skillnaden är att det går väldigt mycket fortare digitalt.
OT: men det är en kul historia när de introducerade digitala ritverktyg till Berserk-skaparen (jag glömmer hans namn) i tron att han skulle börja rita snabbare, men han började i stället rita MYCKET långsammare för han upptäckte hur långt man kunde zooma in och typ rita pixel för pixel.

obs inte kommentar på vad du skrev, blev bara påmind om den anekdoten.

OT: men det är en kul historia när de introducerade digitala ritverktyg till Berserk-skaparen (jag glömmer hans namn) i tron att han skulle börja rita snabbare, men han började i stället rita MYCKET långsammare för han upptäckte hur långt man kunde zooma in och typ rita pixel för pixel.

obs inte kommentar på vad du skrev, blev bara påmind om den anekdoten.

Var det det som orsakade: ”ÄR DE FORTFARANDE PÅ BÅTEN?!”

Det suger så mycket att han dog innan Berserk blev klar :( Jag har läst mästerverk som bara är en tiondel så bra som Berserk.

Du måste läsa Berserk! Den är där uppe med Maus, Akira och Watchmen som en av de bästa serierna någonsin. Men det är också den bästa fantasy grejen, alla kategorier, som någon någonsin gjort. Kolla inga spoilers och ge dig in!
🫡🫡🫡

Jag tänker ta det där som att du tänker läsa den! Så, nu när du är övertygad kommer brasklappen!

Första gången jag försökte läsa Berserk blev jag så arg och upprörd över hur absolut fruktansvärt en del är att jag slutade läsa serien och inte kom tillbaks förrän 5 år senare. Det är inte kvalitetsmässigt fruktansvärt, det är genuint ofattbart skickligt gjort. Men känslorna var som en kniv i hjärtat. Och jag är ganska härdad.

Så, ha kul! :D

Jag tänker ta det där som att du tänker läsa den! Så, nu när du är övertygad kommer brasklappen!

Första gången jag försökte läsa Berserk blev jag så arg och upprörd över hur absolut fruktansvärt en del är att jag slutade läsa serien och inte kom tillbaks förrän 5 år senare. Det är inte kvalitetsmässigt fruktansvärt, det är genuint ofattbart skickligt gjort. Men känslorna var som en kniv i hjärtat. Och jag är ganska härdad.

Så, ha kul! :D
Mitt stora bekymmer är att jag brukar ha svårt för manga. Upplever ofta att det är väldigt övertydliga uttryck och en total brist på subtilitet.

De två mangagrejor jag läst och gillat är Tower Dungeon och Ping Pong (och Junji Itō, förstås). Men ska ge denna en chans!

1000006701.jpg
Nu har jag börjat färglägga.
Sjukt ovant men tycker det går rätt bra hittills iaf.

Edit:
Dagens observation vad gäller att använda färg, vilket såklart inte bör överraska någon men som jag insåg medans jag sitter och hållet på:

Kunskaperna man får av att använda färger och jobba med ljus och skuggor från att måla figurer (typ Warhammer) är nästan direkt överförbara till att färglägga bilder. Jag sitter och tänker på exakt samma sätt och använder samma tekniker (även fast det är digitalt). Så gillar man att måla Warhammer och tycker sig börja få till ens figurer rätt bra så har man också ett jätteförsprång när det är dags att färglägga sina bilder. Låter ju självklart när man skriver det, men jag insåg det liksom först nu.

Last edited:
Back