Nekromanti Anpassa strider

Khal

Veteran
Joined
17 Aug 2017
Messages
15
Som jag har förstått det så kan striderna bli obalanserade i Symbaroum.
Hur enkelt är det är fixa till balansen genom ex extra monster, boosta/nerfa befintliga monster on the fly osv.
Vad har Ni plockat upp för husregler för att balansera?
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Om jag förstår det rätt så kommer Järnringen med ett förslag i samband med deras nya Kickstarter.

Saxat:
[h=1]Bonus Reward: Balanced Resistance Rules[/h] [FONT=&quot]When we reach 1.000 backers (excluding the supporter level Ratcatcher/Råttfångare) we will integrate guidelines for how to create balanced resistance into Section III of the main product (print and PDF).[/FONT]
[FONT=&quot]This text is in production as a bonus PDF reward for the backers of our previous KS campaign, and they will of course get a digital version long before the fulfillment phase of this one. The description of this add-on reads like this: [/FONT]
[FONT=&quot]“We will produce a 6-10 page document with guidelines on how to balance the resistance for your treasure hunting party. Aside from the competence level of the characters, things like types of environment, ability profiles and combat strategies will be part of the design palette. You will also get a series of specific enemy group compositions to use as a template when your (for example) SEASONED PCs are caught in a DIFFICULT ENCOUNTER in BRIGHT DAVOKAR.”[/FONT]
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,153
Första bonusmålet i KS-kampanjen är en PDF som handlar just om att skapa ett balanserat motstånd.

Personligen har jag inte upplevt stridssystemet som skadligt obalanserat. Det finns nästan alltid metoder innanför grundreglerna för att ta hand om en min-maxad rollperson.
 

Järven

Veteran
Joined
5 Feb 2016
Messages
61
Den största anledningen som jag ser det med att husregla är inte i förtsa hand ballansen i striderna utan snarare för att göra striden djupare och med fler valmöjligheter.

Men för att svara på din fråga så har vi bland annat valt att slå samman alla rustningstärningar till en enda tärning. Så om rp för 1t4 i skydd för någon förmåga, 1t4 i skydd för en rustning och ytterliggare 1t4 för en andra förmåga så får de 1t12 i skydd ist för 3t4. Syftet med detta är helt enkelt att det alltid ska finnas möjlighet att att slå 1. Vi finner att detta är nödvändigt eftersom motståndarnas skadevärde är fast. En del moststånadre gör 3 i skada och med 3t4 i skydd kommer du alltid ta bort minst 3. Vi tycker att det alltid ska finnas en liten risk med strid även om man möter en svag motståndare.
 

andersTheNinja

Veteran
Joined
19 Sep 2017
Messages
12
Järven;n259450 said:
Men för att svara på din fråga så har vi bland annat valt att slå samman alla rustningstärningar till en enda tärning.
Den var bra, den snor jag nog! :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Vi använder också bara en tärning (grundtärningen med mod. för höjningar genom förmågor) för vapen och rustningar och har moddat ner alla bonusar till fasta värden, T4 = +1, T6 = +2 etc. Just nu slår spelarna tärning även för motståndets skada och skydd för att ge mer spännvidd på resultaten men modellen gör sig bra även med fasta värden för SLP.

På det stora hela har det fungerat väldigt bra, sämre motstånd blir farligare och kraftfullt motstånd aningens mindre farligt, vilket var helt avsiktligt. I övrigt har vi inte husreglar några förmågor vad gäller strid även om vi har identifierat några som känns svårhanterliga (men eftersom de inte kommit i spel än så vi har inte bekymrat oss).
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,153
I gruppen där jag "bara" är spelare kommer vi förmodligen att införa skade- och rustningsslag även för SLP. Det är mest för att öka osäkerheten. Jag tror däremot inte att vi kommer att frångå de fasta värdena i gruppen där jag är SL.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Vi har inte haft några särskilda problem med balans, vissa svåra strider går lätt medan vissa som jag trodde skulle vara lättare varit väldigt svåra. Lite tur eller otur kan avgöra väldigt mycket, vilket vi gillar.

Vi har små husregler som tweakar småsaker men inget större förrän nu. Efter 40+ spelmöten med samma karaktärer börjat bli viss obalans i mängden skada som delas ut. Detta har diskuterats ett par gånger här tidigare på forumet.

Det vi tänkte prova nästa gång vi drar igång igen (spelar Coriolis för tillfället) är att slå ihop bonusskadetärningarna. Vapenskadan består omodifierad medan alla bonustärningar från förmågor/övertag/gift/osv slås ihop till en tärning. Jag har ett exempel nedan som kanske går att avkoda :) De värden som är understrukna med rött är de nya något nerfade skadevärdena.
 

Attachments

Top