Ignorera
@Sidd (bra tips rent generellt under spel också

)!
Det är (troligtvis) inte så komplicerat som det låter. I grund och botten utgår jag från att det typ är ett vanligt varulvsspel, dvs några av oss kommer hemligt vara varulvar och de som inte är varulvar ska försöka lista ut vilka det är. Att det är tema med DoD i just det här spelet är inte så rollspeligt som det kan låta, så det finns inget behov av att spela en karaktär eller så. Utan målet med spelet är att som bybo försöka analysera vilka det är som ljuger, och som ulv försöka ljuga till att framstå som en hederlig bybo.
Sen finns det ju lite trådar en kan läsa in sig på, och kolla in tidigare spel för att få ett hum om hur det går till, om en inte är van vid social deduction-spel.
Vad är ett varulvsspel?
Varulvsspel är vårt namn på leken/spelet Maffia. Det är ett spel där deltagarna får varsin roll av Spelledaren/Konstruktören. Förenklat kan vi säga att rollerna antingen kallas Bybor eller Varulvar. Bybornas mål är att bli av med alla varulvar och varulvarnas mål är att bli av med så många bybor så att byn inte längre kan vinna.
Hur spelas det?
Spelet är uppdelat i Rundor, som i sin tur är uppdelade i två faser. I varje runda röstas en spelare ut i Dagfasen, och en spelare slås ut av varulvarna i Nattfasen. Hur många...
För ett tag sedan påbörjade jag något form av projekt med avsikt att samla och presentera alla supersmarta grejer jag tänker om varulvsspel. Eftersom jag är en notoriskt odisciplinerad slöhök har det förstås inte blivit särskilt färdigt. Tanken med den här tråden är dels att lägga lite press på mig själv att skriva ihop mina röriga anteckningar till någon form av sammanhängade text, men också att få lite input från er övriga varulvsdiggare. Häng me!
Genren här är typ "Handbok för bybor" eller "Varulvsspel för dummies". Jag vill hålla mig kort, koncis och tydlig. I varje fall...
Okej.
Nog med gullegull och paraplydrinkar, nu ska Basenanji, den jobbigaste bybon i all varulvsspelshistoria visa er hur man ULVAR LIKE A BAWS.
Hur kommer det sig? Tja, med mina paranoida tillgångar har ju jag närmast outtömliga uppslag och idéer, men mest grundar de här smaskiga tipsen på att jag har spelat bybo (och siare) sjuuukt många gånger.
Jag vet ganska (fack it, ulvar är knappast ödmjuka) jag VET ALLT om hur man spelar bybo. Och därför har jag en _hel del_ sexiga tips till dem som försöker s p e l a bybo.
Häng med. Men kom ihåg en sak:
Ulvar ljuger. Alltid.
Lämna...