Varulv [Anmälan] - Mäster Ulv 5

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,393
Det kommer att bli kaos (jag tittar på dig, Basse). Ni som är gamla i gejmet, är det något vi noobs ska tänka på nu när det blir så många spelare?
Lita inte på någon. Speciellt inte dig själv.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,507
Det kommer att bli kaos (jag tittar på dig, Basse). Ni som är gamla i gejmet, är det något vi noobs ska tänka på nu när det blir så många spelare?
Jag tror att det är mer lättspelat för noobs ju fler vi är. Inte minst om man blir ulv, men även som bybo har man ju en mindre börda att bära på sina axlar.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,393
Det kommer att bli kaos (jag tittar på dig, Basse). Ni som är gamla i gejmet, är det något vi noobs ska tänka på nu när det blir så många spelare?
Lite mer seriöst så finns det en massa bra trådar i Snack & teori som en kan läsa för att hänga med i tankegångar, lingo och hur en bör spela.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,710
Location
Oktoberlandet
Det kommer att bli kaos (jag tittar på dig, Basse). Ni som är gamla i gejmet, är det något vi noobs ska tänka på nu när det blir så många spelare?
Var aktiv och delta med svar på frågor och ljug aldrig och hjälp byn att gräva fram nån ulv.
Å lita aldrig på Basse, Antrox, Vattenmusen, Octa, Biobonker å alla andra 😇å pressa Vimes så mycket det går å svarar han inte i öppna tråden så spamma denne i PM så han försäger sig osv👍
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Det kommer att bli kaos (jag tittar på dig, Basse). Ni som är gamla i gejmet, är det något vi noobs ska tänka på nu när det blir så många spelare?
Vimes har skrivit en bra byboguide! Läs den först!

Mina bästa tips:

Visa att du vill hitta ulvar!
Fokusera på att hitta misstänkta och på hur byn kan få ulvar. Spelet handlar lätt om andra saker som hur vi agerar eller beter oss, men prio ett är att nita ulvar.

Bybor vinner som by
Om du blir utröstad så tja, trist men inte hela världen. Du vinner om byn lyckas nita ulvarna, inte för att du överlevde till slutet. Det här brukar vara svårt för nybörjare att förstå, men en bybo vinner med byn även om man blivit utröstad eller nattmördad. Förutsatt att inte ulvarna vinner...

Var pragmatisk
En bra grej kan vara att byta perspektiv medvetet för att inte gräva ner sig i fixa världsbilder. Våga utmana dina egna perspektiv och prova olika alternativ. Inte minst viktigt i slutet av spelet, när det är få deltagare kvar.

Våga släppa prestigen
Många tror att de måste skriva jättebra poster eller lägga fram vattentäta teorier. Det stämmer inte riktigt: såklart att bra poster och robusta teorier är bra, men om du har för höga krav på dig själv (och andra) blir spelet ofta långsamt och informationsfattigt, eller med andra ord: svårt att analysera. Dessutom är det lagspel, vem som lägger fram bra teser och leder byn är oviktigt så länge byn agerar som en samlad kraft mot ulvarna.

Var aktiv
Jag fattar att ni har ett liv utanför spelet även om jag själv kan vara sjukt aktiv och skriva massa strunt. Men ändå, kom ihåg att inaktivitet ofta tolkas som ulvigt beteende och att lågflygeri är ett billigt sätt för ulvar att gömma sig. Ge dem inte det! Skriv vad du tror och tänker, kommentera andras inlägg. Om du har bråttom, skriv åtminstone hur du tänker om spelet just nu. Visa var dina sympatier ligger! Ta ställning! Det räcker!
 
Last edited:

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,595
Ett par mer seriösa tips också -
1 om nån går bananas och börjar kalla dig imbecill, kretin, oduglig, ulv, sämsta bybon etc ta inte åt dig.
2 gå bananas och kalla folk för imbecill, kretin, odugling, ulv, sämsta bybon etc, eller om du har en lugnare personlighet påpeka lugnt och sakligt att nån annan är ulv - men se punkt 1 när/om de reagerar kraftigt.

Själv kommer jag satsa på att kaosa.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
897
Okej riktig fråga: är formalian kring specialroller (hur man lägger sianden, nattmord etc.) något man ska läsa på innan eller får man den informationen med rollen?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,507
Vimes har skrivit en bra byboguide! Läs den först!
Finns här!

Förbehåll är dels att det väl är typ är "bybospel 101" - en massa nyanser, finlir och stil täcks inte. Och dels att det är "enligt Vimes" - det är grunden för hur jag tänker att man ska spela bybo, och det är säkert möjligt att ha (helt legitima) invändningar.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,710
Location
Oktoberlandet
Viktigast: ha kul - garva lite åt andras tokigheter och när du gör misstag så kom ihåg att efter ett par dar så är det roliga minnen👍

Vidare så är vi olika i spel-stil vilket gör spelet riktigt kul,
för det blir tex en massa spännande vinklingar å sätt att se på fluffet eller spelmekaniken å det är uppfriskande.

IMG_0793.jpeg
Men glöm dock inte att det finns nån ulv ibland oss - kanske jag - kanske du!
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,434
Min lista, grön till röd:
Hägerstrand
Empiricus
Andersson
Skarpskytten
Sidd
Anthrox
Impetigo
Fjodor
Octagonal
Legowar
Biobunker
Basenanji
Brynolf
Konrad Konvalj
RasmusL
 
Top