mateyasu said:
RipperDoc said:
Coolt, vi har hittat en Sverigedemokrat på WRNU! Kom och titta allihop!
Ville bara påpeka att det här var ett ytterst tramsigt och onödigt inlägg.
Den här taktiken att köra med billig retorik och försök att skämma ut SD får bara motsatt effekt.
Orsaken bakom SD:s framgångar var att de övriga partierna valde att köra huvudet i sanden som en struts och hoppas att "om jag blundar och önskar riktigt hårt så går de sin väg" och se så bra det funkade...
Hörde på nyheterna att folks respons var att "åh, om jag bara engagerat mig mer en vecka innan valet så hade detta inte hänt"
En vecka?! prova två år.. minst.
Sen till @grisodlar'n säger jag som Voltaire: "Jag delar inte din uppfattning, men jag står bakom din rätt att säga den"
Det må vara tramsigt, men jag ville faktiskt mer uttrycka en förvåning över att se SD-yttringar på ett ställe som WRNU. På dagstidningars kommentarsfält, visst, men här? Inte för att vi står över det, mest att jag inte trodde vi hade demografin.
Nåja, jag hade fel, vi har minst två SDare här (och det är kanske inte så underligt - unga lågavlönade män är ju huvudmålgruppen, och det låter rätt så likt en typisk rollspelare...). Och någon ska väl vara de 5.7 procenten...
Med det sagt - SD är ett symptom på en långvarig dålig integrationspolitik, och förstås, att Sveriges folk är ovana vid främmande kulturer - vi har bara haft en en eller två generationer på oss att vänja oss vid främmande folk (visst, vi har haft massiv invandringar av tyskar, finnar och holländare genom historien - men det är nätt och jämt att betrakta som utlänningar...).
Trots detta hade nog SD ändå förblivit en parentes om det inte vore för 9/11. De har haft massiv tur/tajming av det faktum att det nu finns globalt förekommande spänningar mellan islam och västvärlden - plötsligt blev deras väldigt nischade åsikter en del av den globala agendan. Utan 9/11 och två efterföljande krig i muslimska länder (som trots att det var uppsendeväckande egentligen bara var ett steg i en lång process) hade de aldrig fått någon att lyssna på dem. Nu räcker det med att läsa tidningsrubrikerna selektivt för att få för sig att hela världen, inklusive svenska landsbygdshålor, är hotade av islam.
Det är förstås en massiv förvrängning av fakta och risk (men människor i allmänhet är usla på att bedöma den typen av risker). Verkligheten är ju att de muslimska terroristerna framförallt dödar andra muslimer, och att detta sker långt borta från Sverige. Verkligheten är ju att terroristerna är ytterst få, men att det förstås finns rätt mycket vrånga, inskränkta människor även bland muslimer, som ger ideologiskt stöd till dumheter. Motsvarigheten till de 5.7% som röstade på SD är i de muslimska länderna unga snubbar i långa skägg som är griniga på danska tecknare. Det är lika fånigt, eller "tramsigt", på båda sidor.
Ska man sedan som grisodlarn analysera religiösa skrifter så är man ju redan inne i fantasiland. Det går att hitta bisarra citat från Bibeln likväl som Koranen. (Dessutom snackar man om böcker som skrevs för 1500+ år sedan... snacka om relevant källmaterial). Jag menar, SD babblar ju om glatt om fädernas kyrka, som ju är byggd på samma Bibel, en kyrka med 30-årigt krig och
estnisk rensning i bagaget. Att Koranen sedan är inspirerad av Bibeln är en annan femma.
Man kanske ska passa på att titta lite på statistiken, och sedan gå hem med den barnsliga förhoppningen att upplysning och utbildning slutligen skall nå även Sveriges mörkaste/blondaste hörn:
(Att MiniMoni gift sig utomsvenskt och fortfarande röstat SD är dock för mig obegripligt... men jag röstade på Piratpartiet, så logik behöver ju inte alltid gälla i val, ibland går man bara på missriktad känsla

).