Nekromanti Anledningen till valresultet

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Aneldningen till att valresultat blev som det blev är att Vitulvs valstugeguide inte fanns här. Självklart förvirrar detta massorna. Hur fan ska vi veta vad vi skulle röstat på då?


Storuggla, ta ansvaret
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
hjk said:
Borde inte vitulv vara välkommen tillbaka snart? Det var väl inte ens nåt riktigt regelbrott han begick.
Var i helvete ÄR Vitulv? Är det bara för att han skojade med den där nybörjaren? För... Det var ju fan ett halvår sedan eller något.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Personligen tror jag att valresultatet beror på att typ 90 % av alla människor är idioter. Som vanligt alltså.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Kraetyz said:
hjk said:
Borde inte vitulv vara välkommen tillbaka snart? Det var väl inte ens nåt riktigt regelbrott han begick.
Var i helvete ÄR Vitulv? Är det bara för att han skojade med den där nybörjaren? För... Det var ju fan ett halvår sedan eller något.
Vitulv är permanent avstängd vad jag vet...?
Förövrigt handlar inte så många avstängningar om en ynka regelöverträdelse utan gäller ofta en jävla massa regelöverträdelser och varningar som gjorts och erhållt under en längre tid som slutligen får bägaren att rinna över och då innebär avstängning.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Necross said:
Personligen tror jag att valresultatet beror på att typ 90 % av alla människor är idioter.
Åtminstone 5,7 %.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Necross said:
Personligen tror jag att valresultatet beror på att typ 90 % av alla människor är idioter. Som vanligt alltså.
Menar du här de 90% som inte röstade på SD?
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Vimes said:
Necross said:
Personligen tror jag att valresultatet beror på att typ 90 % av alla människor är idioter. Som vanligt alltså.
Menar du här de 90% som inte röstade på SD?
Nej han menar de cirka 90% som inte röstade på C eller FP. Det här resultatet gör ingen rik.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Personligen tror jag att valresultatet beror på att typ 90 % av alla människor är idioter. Som vanligt alltså."

Såklart de är, när det inte finns en valstugeguide signerad Vitulv som kan vägleda dem? De röstar i blindo!


Storuggla, folkbildning
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Necross said:
Personligen tror jag att valresultatet beror på att typ 90 % av alla människor är idioter. Som vanligt alltså.
Bara för att du inte har en aning om hur folk tänker betyder det inte att de inte gör det :gremwink:

Historisk anekdot: idiot är ett grekiskt ord som ursprungligen användes om folk som inte brydde sig om stadsstatens politik och t ex inte röstade. Även om du tycker att folk röstat fel så har de engagemang nog att släpa sig till vallokalen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
Jag tänker inte kalla någon idiot, men jag tänker mig följande förklaringar till valresultatet:

- Den individualistiskt inriktade tankefåran är just nu djup och stark och väldigt spridd. Det gör att dels självförsörjningsargument och dels plånboksargument funkar väldigt bra. Mer pengar i plånboken, och det är väl klart att den som inte arbetar inte heller ska ha något bröd. De fuskar säkert ändå.

- Alliansen lyckades hålla ekonomin förhållandevis fungerande genom en stor ekonomisk kris. De såg till att endast den fattiga minoriteten påverkades, medan den rika medel- och överklassen knappt märkte något. Medelklassen är idag den största klassen, så det var rätt smart.

- Alliansen fick till stor del styra ordvalen och sättet världen presenterades på. Det var "arbetslinje mot bidragslinje", "kommunister i regeringen" och så vidare.

- Medierna fokuserade från dag 1 väldigt negativt på Mona Sahlin. Smutskastningen mot henne har inte vetat några gränser, och väldigt tidigt började moderaterna med sitt larv om "tobleronepolitik" och liknande.

- De snedtramp som gjorts av alliansen har inte fastnat i det allmänna medvetandet; antingen det eller så rapporterade medierna ganska lamt. Beatrice Asks mycket svaga grepp om vad en "rättsstat" betyder (gredelina kuvert) och Jan Björklunds uppenbara totala brist på koll inom skolvärlden (antingen det, eller så väljer han medvetet att ljuga om siffror och statistik) är goda exempel. Medierna har låtit dem komma undan, medan Monas toblerone och Ohlys s.k "kommunism" ältats om och om och om igen. Hur många gånger har Ohly fått kommunistfrågan? Jämför med hur många gånger Reinfeldt fått frågor om "Det sovande folket"...

- När det är kris växer missnöjespartier som SD. Ett samhällsklimat där allt handlar om individen (det är individens fel som blir arbetslös eller utsatt) vill de längst ner ogärna se sig själva som losers. Klart det är nån annans fel. Invandrarnas. Det är de som tar våra jobb.

- Socialdemokratin och vänsterpartiet har varit mycket dåliga på att ha en egen ideologisk fåra. man har larvat efter Moderaterna på alla punkter; köpt deras problemformuleringar och många av deras lösningar. Det hade varit bättre att försöka formulera en egen berättelse, själva ta makt över orden. Moderaterna har tagit sig friheten att omdefiniera "arbetare". Nåväl, låt oss ta "bidragslinjen" och göra det till något positivt (hjälpsamhet, medmänsklighet; vissa vill tvinga in folk i jobb oavsett sjukdom eller lämplighet, andra tycker att det viktigaste är att man får stöd när man behöver). Ta "frihet" och visa hur friheten att förverkliga sig, oavsett vilket jobb man har, är en bra grej. Att inte bara de som har 40.000+ i månaden ska kunna läsa böcker, gå på museum eller bio, etc. Frihet handlar inte bara om friheten att roffa åt sig och sko sig på andra, eller friheten att lura andra på pengar.


Så; det handlar om idéströmningar, och brist på initiativ. Alliansen har slött sin memetiska programmering väl, vänstern har av någon anledning inte velat påverka folket. Det lever en föreställning om att folk "bara tycker" något. Alltså, att folks tyckande är början av kedjan. Att allt man behöver göra är att vädja till åsikter som redan finns. Det är ett stort misstag. Allt handlar om vilka åsikter man lyckas skapa och sprida. Det har Alliansen fattat. Jag har sett oerhört smarta utspel vad gäller idéplantering från deras sida, men i stort sett ingenting från de rödgröna.




Jag är sorgsen över valresultatet. Jag kallar ingen för idiot, men fyra år till av utförsäljningar, privatiseringar, utförsäkringar, inkompetent hantering av skolan... En skolminister som inte kan skolan, en justitieminister som inte förstår ordet "rättssamhälle" och en jämställdhetsminister som inte förstår ordet "feminist", en utrikesminister med aktier i oljebolag och en statsminister som tycker att välfärdssamhället är en usel lögn och att svenska folket lider av trygghetsnarkomani (se: Det sovande folket).

Och en av tjugo svenskar tycker att det är OK att karva hakkors i pannan på sig och sedan skylla på "vänstern". Eller hitta på statistik om invandring rakt ur luften. Eller likställa muslimska småbarnsföräldrar med monster som vill ta pengar från våra pensionärer.

Och fler personer tror att vi kan tjäna 90 miljarder på att slänga ut alla svartskallar än att det vore en bra idé med sex timmars arbetsdag.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Wilmer said:
Necross said:
Personligen tror jag att valresultatet beror på att typ 90 % av alla människor är idioter. Som vanligt alltså.
Bara för att du inte har en aning om hur folk tänker betyder det inte att de inte gör det :gremwink:

Historisk anekdot: idiot är ett grekiskt ord som ursprungligen användes om folk som inte brydde sig om stadsstatens politik och t ex inte röstade. Även om du tycker att folk röstat fel så har de engagemang nog att släpa sig till vallokalen.
Nja asså jag var mer inne på SAOL:s definition, "idioti = svår grad av intellektuell efterblivenhet, med intelligenskvot under 25". Men det är en gissning baserad på egna observationer.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag skulle snarare vilja säga att socialdemokraterna under lång tid, från och med folkhemstanken, via egna hem-reformerna och genom att fler och fler genom högre utbildning förvandlades från arbetarklass till tjänstemän som bor i villor band ris kring egen rygg.

Man sabbade helt enkelt sitt eget röstunderlag. Det var bara en tidsfråga, nån generation, de slutade vara lojala.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
krank said:
Och en av tjugo svenskar tycker att det är OK att karva hakkors i pannan på sig och sedan skylla på "vänstern". Eller hitta på statistik om invandring rakt ur luften. Eller likställa muslimska småbarnsföräldrar med monster som vill ta pengar från våra pensionärer.
Vilket ogrundat trams du kommer med. Grundar du din verklighetssyn på Expressens och Aftonbladets löpsedlar?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Grisodlar'n said:
Vilket ogrundat trams du kommer med. Grundar du din verklighetssyn på Expressens och Aftonbladets löpsedlar?
Um … rättsläkaren säger sig vara till 90 % säker på att hakkorset är självförvållat, och polisen har inte hittat ett enda spår efter de påstådda förövarna.

Och det där med muslimska småbarnsföräldrar mot svenska pensionärer – det hittade SD på alldeles själva. Se deras valfilm.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Arfert said:
Jag skulle snarare vilja säga att socialdemokraterna under lång tid, från och med folkhemstanken, via egna hem-reformerna och genom att fler och fler genom högre utbildning förvandlades från arbetarklass till tjänstemän som bor i villor band ris kring egen rygg.

Man sabbade helt enkelt sitt eget röstunderlag. Det var bara en tidsfråga, nån generation, de slutade vara lojala.
Absolut. Men samtidigt är det många i de fattigare samhällsskikten som inte fattar sitt eget bästa. D v s de säljer sin arbetarklass-själ för några futtiga hundralappar mer i plånboken varje månad. Och så ler Reinfeldt och hans kapitalistpolare, och fortsätter riva sönder de sociala skyddsnäten.

Det ska bli riktigt intressant att se hur det här samhället urartar, för de som känns sig missnöjda med _både_ högern och vänstern kommer rösta på rasse-partier som SD. Molnen svartnar vid horisonten...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
Grisodlar'n said:
Vilket ogrundat trams du kommer med. Grundar du din verklighetssyn på Expressens och Aftonbladets löpsedlar?
Som Dante säger: Rättsläkaren är 90% säker på att det är självförvållat, och monsterliknelsen...

Tja. Det behöver man inte "hitta på" något om. Det behöver man bara se med egna ögon. Det här är den bild SD ville visa upp av sig själva. Själv tycker jag att det är synd att de inte fick visa filmen ifråga; det hade dels hindrat en olycklig fortsättning av deras martyrbeteende och dels visat upp, tydligt, även för oss som inte kollar upp saker på nätet, vad SD faktiskt, i grund och botten, handlar om.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
Arfert said:
Jag skulle snarare vilja säga att socialdemokraterna under lång tid, från och med folkhemstanken, via egna hem-reformerna och genom att fler och fler genom högre utbildning förvandlades från arbetarklass till tjänstemän som bor i villor band ris kring egen rygg.

Man sabbade helt enkelt sitt eget röstunderlag. Det var bara en tidsfråga, nån generation, de slutade vara lojala.
Det där förutsätter i och för sig att alla alltid röstar efter den egna plånboken. Liksom, jag får mer pengar med Alliansen vid rodret. Björklund har sagt att han vill höja min lön, och mitt yrkes status. Jag tjänar, tveklöst, på att välja Alliansen.

Ändå röstade jag på Vänsterpartiet. Varför? Jo, för att man med sin röst inte bara talar om hur man själv vill ha det, utan hur man vill att samhället ska se ut och bete sig. Hela den där idén om att man bara röstar efter egna intressen, det är den idén jag tycker vi behöver göra upp med, och göra oss av med. Det är en synnerligen cynisk och människofientlig syn på saken; det är en mänsklighet inkapabel till empati. Jag går inte med på den människosynen.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Fast ideologerna, är ganska få, trots sin goda retorik. Det är inte de som avgör val. Jag tror att det är "plånböcker" och tradition som styr - och i allt mindre grad tradition, tycks det som. Man röstar som det gagnar en eller ens närstående, eller så röstar man som den grupp man anser sig tillhöra.
 
Top