Anktråden

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Till Svärdets sång

BÄSTA GRUNDEGENSKAP: SMI

ANKANS TALANG: GUPPARE
Ankornas naturliga element är vatten. De sjunker inte så länge de andas och behöver därför inte slå några slag för UTHÅLLIGHET för att undvika drunkning (Spelarboken s. 109).

De kan dessutom röra sig ovanligt smidigt och ljudlöst i vatten. När du slår för SMYGA i vatten kan du spendera kraftpoäng som automatiskt förvandlas till extra x. Du kan till och med slå först och spendera KP när du ser hur slaget gick.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Min senaste rollperson i Drakar och Demoner - jag tror att vi använde Expert-reglerna - var en anka vid namn Nemper Långnäbb. Han spelade luta, sjöng obscena visor och drämde raskt till alla som mopsade upp sig med sitt knogjärn. En snabb titt i krönikan, förvånansvärt nog bevarad från omkring år 2002 när detta spel gick av stapeln, säger mig att Nemper och hans kumpaner drog runt i slummen i staden Pendon och bland annat försökte undvika ockerankan Otto och hans muskelankor.
 
Last edited:

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
NSB000009_5588.jpg
Minns ni den svenska utgåvan av Donjon? De hann med tre volymer har jag för mig.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Jag har alltid trott att det var näbben som fick det att kännas Disney, men jag hade fel: det är ögonen. Stora ögon blir Kalle, små obehagliga ögon känns verkligt.
Jag har alltid gillat denna ankbild av Gullriksson just därför. De har stora ögon så de blir uttrycksfulla men ögonen är inte för stora så att det blir Kalle Anka rakt av 300px-Anka_folkslag.jpeg.jpg
 
Top