Nekromanti Ankor i mundana?

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Comedia de Anco, Gatuteater i Trakorien där människorna vänslas, vargmannen är dum och slåss, och ankan kommer ut på topp. Ser inte det i eon om man inte plockar bort cerifalierna och sätter in ankorna där.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Men om de finns? Nessokefalerna (eller anaq som de betecknar sig själva) är då faktiskt ett folk, kanske avlägset släkt med ödlefolken och kamorferna. De ser för det mänskliga ögat onekligen andlika ut, med platta näbbar och fötter, smala halsar och huvuden och en fjäderdräkt som för kvinnorna är grå- och brunspräcklig och för männen präktigt färggrann, med en grön hjässa, rödvitt ansikte och brokig kropp. De når en människa till bröstkorgen, och deras vingar är i allt väsentligt ombildade till armar -- de fjädrar som pryder dem duger inte att flyga eller ens glidflyga med. De klär sig vanligen i praktfulla tunikor och hattar, och deras krigare bär rikt utsmyckade bronshjälmar och ödleskinnsharnesk. Politiskt är de organiserade i stadsstater vars styre varierar mellan snårig republikanism och tyranni under gudakonungar som anser sig stå i särskilt förbund med havsguden Qu'axaq, en nyckfull herre som ofta sägs kräva dränkningsoffer. Deras sinnelag är, kanske som en konsekvens av deras avlägsna släktskap med de kallblodiga folken, kärvt och osentimentalt, även om de också kan vara tämligen godmodiga.
Någon behöver göra fanart bild på det här. Vad för kulturer skulle du säga inspirerar deras kläder?


Deras sinnelag är, kanske som en konsekvens av deras avlägsna släktskap med de kallblodiga folken, kärvt och osentimentalt, även om de också kan vara tämligen godmodiga.
Så de saknar den tendensen för vredes utbrott när de blir retade eller frustrerade, som många andra spelvärldars ankor har?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Någon behöver göra fanart bild på det här. Vad för kulturer skulle du säga inspirerar deras kläder?



Så de saknar den tendensen för vredes utbrott när de blir retade eller frustrerade, som många andra spelvärldars ankor har?
Jag hade en väldigt vag bild av fenicier, men jag har ju knappast tänkt igenom det här särskilt djupt.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Slog mig just att Q måste vara en svår bokstav att uttala med näbb. Tänker att ankor har många halsljud i sitt språk eller tänker du att deras näbbar är mer som läppar.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Slog mig just att Q måste vara en svår bokstav att uttala med näbb. Tänker att ankor har många halsljud i sitt språk eller tänker du att deras näbbar är mer som läppar.
Jag tänker mig det som ett K-ljud längre bak i halsen, alltså så som [q] används i det internationella fonetiska alfabetet. Funderade lite på det här med näbbar också, men sedan kom jag att tänka på att det ju finns gott om fåglar som är jättebra på att härma tal och andra ljud.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Skuggornas Mästare:s ankor, dukank, beskrivs med att "näbben är halvmjuk och kan fås att ändra form för att underlätta tal" (Skuggornas väsen s. 40), kanske gäller något liknande för anaq?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Jag tror de ser ut lite som Bergtings Trudvang ankor snarare än 91:ans Kalle-anka-ankor. Djurfolk är en så pass vanlig fantasy trop att jag inte ser den som främmande i Eon. Vare sig fauner, sekroper eller ankor.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Dessutom har Eon redan misslor, som fyller lite samma nisch även om approachen är rätt olika.
Vet inte det, missor är mer gulliga o hemmastadda medan ankor brukar presenteras som mer resande (köpmän o pirater ni vet) o är komiska, i all fall till de quack-fuar sönder RP:na som gjorde sig roliga på deras bekostnad.
 
Last edited:

CJ Ström

Carl Johan Ström
Joined
10 Apr 2021
Messages
3
Location
Göteborg
Ankor kändes för mig alldeles för RuneQuest/Glorantha. (Fanns ju som bekant även senare även i Drakar & Demoner). För Mundana övervägde jag i en svag stund att införa min egen motsvarighet Manin som hade funnits med i rollespelet Hjältarnas tid (1986).
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Ankor kändes för mig alldeles för RuneQuest/Glorantha. (Fanns ju som bekant även senare även i Drakar & Demoner). För Mundana övervägde jag i en svag stund att införa min egen motsvarighet Manin som hade funnits med i rollespelet Hjältarnas tid (1986).
För oss som inte har Hjältarnas tid (1986), kan du beskriva "manin"?
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
I den sabriska fältskären Yzabeau Brabazons krönika över den första sabriska världsomseglingen, Om de antipodiska haven och deras fruktansvärda under, beskrivs ett flertal märkliga folkslag som ska bebo Mundanas baksida. De huvudlösa blemmyerna, de långörade panotierna och, mest kontroversiella av alla, de fågelhövdade nessokefalerna. Dessa beskrivs som människolika änder, småvuxna men morska och djärva krigare samt oförvägna sjöfarare. I arkipelagen söder om Eldhavet tycks de ha sitt hem, där de bygger sina hem och trotsar monsunvindarna i sina små skepp med vingliknande segel. Att dessa skulle existera är något som såklart ifrågasätts av varje sansad bedömare, vilka menar att det antingen rör sig om osedvanligt stora men ointelligenta fåglar liknande de moin'meragha som bebor Alarinns sydkust, eller ett okänt mänskligt folk i fjäderskrudar och masker.

Men om de finns? Nessokefalerna (eller anaq som de betecknar sig själva) är då faktiskt ett folk, kanske avlägset släkt med ödlefolken och kamorferna. De ser för det mänskliga ögat onekligen andlika ut, med platta näbbar och fötter, smala halsar och huvuden och en fjäderdräkt som för kvinnorna är grå- och brunspräcklig och för männen präktigt färggrann, med en grön hjässa, rödvitt ansikte och brokig kropp. De når en människa till bröstkorgen, och deras vingar är i allt väsentligt ombildade till armar -- de fjädrar som pryder dem duger inte att flyga eller ens glidflyga med. De klär sig vanligen i praktfulla tunikor och hattar, och deras krigare bär rikt utsmyckade bronshjälmar och ödleskinnsharnesk. Politiskt är de organiserade i stadsstater vars styre varierar mellan snårig republikanism och tyranni under gudakonungar som anser sig stå i särskilt förbund med havsguden Qu'axaq, en nyckfull herre som ofta sägs kräva dränkningsoffer. Deras sinnelag är, kanske som en konsekvens av deras avlägsna släktskap med de kallblodiga folken, kärvt och osentimentalt, även om de också kan vara tämligen godmodiga.

Anaq
Styrka 1T6+2, Tålighet 2T6+2, Rörlighet 2T6+1, Uppfattning 2T6
Vilja 2T6+2, Psyke 2T6, Visdom 2T6, Utstrålning 1T6+3
Den medankeliga dygden: Anaq, oavsett om de lever under en republik eller en gudakonung, se deltagandet i stadsstatens politik och krigföring som oerhört viktigt. De får 3 enheter att placera på färdigheterna Argumentera, Lagkunskap och Spjut.
Fjäderdräkt: Beroende på kön får anaq antingen kännetecknet Praktskrud eller Kamouflerad till 4T6.
Qu'axaqs barn: Anaq börjar spelet med 5T6 i Simma, och drabbas av halva mängden syrebrist och nedkylning relativt människor.
Väs stormen i ansiktet: Anaq är lättlärda i Sjömannaskap och får ett extra slag på händelsetabellen för Färder & äventyr.
Talade språk: Axanaq.
Skriftspråk: Inga.
I vilken kommande FENIX kommer den här dyka upp som en artikel?
 
Top