Ankor i mundana?

afUttermark

Swordsman
Joined
17 Oct 2011
Messages
415
Comedia de Anco, Gatuteater i Trakorien där människorna vänslas, vargmannen är dum och slåss, och ankan kommer ut på topp. Ser inte det i eon om man inte plockar bort cerifalierna och sätter in ankorna där.
 

Gamiel

Warrior
Joined
22 Dec 2013
Messages
285
Location
Stockholm
Men om de finns? Nessokefalerna (eller anaq som de betecknar sig själva) är då faktiskt ett folk, kanske avlägset släkt med ödlefolken och kamorferna. De ser för det mänskliga ögat onekligen andlika ut, med platta näbbar och fötter, smala halsar och huvuden och en fjäderdräkt som för kvinnorna är grå- och brunspräcklig och för männen präktigt färggrann, med en grön hjässa, rödvitt ansikte och brokig kropp. De når en människa till bröstkorgen, och deras vingar är i allt väsentligt ombildade till armar -- de fjädrar som pryder dem duger inte att flyga eller ens glidflyga med. De klär sig vanligen i praktfulla tunikor och hattar, och deras krigare bär rikt utsmyckade bronshjälmar och ödleskinnsharnesk. Politiskt är de organiserade i stadsstater vars styre varierar mellan snårig republikanism och tyranni under gudakonungar som anser sig stå i särskilt förbund med havsguden Qu'axaq, en nyckfull herre som ofta sägs kräva dränkningsoffer. Deras sinnelag är, kanske som en konsekvens av deras avlägsna släktskap med de kallblodiga folken, kärvt och osentimentalt, även om de också kan vara tämligen godmodiga.
Någon behöver göra fanart bild på det här. Vad för kulturer skulle du säga inspirerar deras kläder?


Deras sinnelag är, kanske som en konsekvens av deras avlägsna släktskap med de kallblodiga folken, kärvt och osentimentalt, även om de också kan vara tämligen godmodiga.
Så de saknar den tendensen för vredes utbrott när de blir retade eller frustrerade, som många andra spelvärldars ankor har?
 

Svarte Faraonen

Champion
Joined
12 Oct 2000
Messages
8,841
Location
Värnhem, Malmö
Någon behöver göra fanart bild på det här. Vad för kulturer skulle du säga inspirerar deras kläder?



Så de saknar den tendensen för vredes utbrott när de blir retade eller frustrerade, som många andra spelvärldars ankor har?
Jag hade en väldigt vag bild av fenicier, men jag har ju knappast tänkt igenom det här särskilt djupt.
 

afUttermark

Swordsman
Joined
17 Oct 2011
Messages
415
Slog mig just att Q måste vara en svår bokstav att uttala med näbb. Tänker att ankor har många halsljud i sitt språk eller tänker du att deras näbbar är mer som läppar.
 

Svarte Faraonen

Champion
Joined
12 Oct 2000
Messages
8,841
Location
Värnhem, Malmö
Slog mig just att Q måste vara en svår bokstav att uttala med näbb. Tänker att ankor har många halsljud i sitt språk eller tänker du att deras näbbar är mer som läppar.
Jag tänker mig det som ett K-ljud längre bak i halsen, alltså så som [q] används i det internationella fonetiska alfabetet. Funderade lite på det här med näbbar också, men sedan kom jag att tänka på att det ju finns gott om fåglar som är jättebra på att härma tal och andra ljud.
 

Gamiel

Warrior
Joined
22 Dec 2013
Messages
285
Location
Stockholm
Skuggornas Mästare:s ankor, dukank, beskrivs med att "näbben är halvmjuk och kan fås att ändra form för att underlätta tal" (Skuggornas väsen s. 40), kanske gäller något liknande för anaq?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
3,240
Location
Sthlm
Jag tror de ser ut lite som Bergtings Trudvang ankor snarare än 91:ans Kalle-anka-ankor. Djurfolk är en så pass vanlig fantasy trop att jag inte ser den som främmande i Eon. Vare sig fauner, sekroper eller ankor.
 

Gamiel

Warrior
Joined
22 Dec 2013
Messages
285
Location
Stockholm
Dessutom har Eon redan misslor, som fyller lite samma nisch även om approachen är rätt olika.
Vet inte det, missor är mer gulliga o hemmastadda medan ankor brukar presenteras som mer resande (köpmän o pirater ni vet) o är komiska, i all fall till de quack-fuar sönder RP:na som gjorde sig roliga på deras bekostnad.
 
Last edited:

CJ Ström

Carl Johan Ström
Joined
10 Apr 2021
Messages
3
Location
Göteborg
Ankor kändes för mig alldeles för RuneQuest/Glorantha. (Fanns ju som bekant även senare även i Drakar & Demoner). För Mundana övervägde jag i en svag stund att införa min egen motsvarighet Manin som hade funnits med i rollespelet Hjältarnas tid (1986).
 

Gamiel

Warrior
Joined
22 Dec 2013
Messages
285
Location
Stockholm
Ankor kändes för mig alldeles för RuneQuest/Glorantha. (Fanns ju som bekant även senare även i Drakar & Demoner). För Mundana övervägde jag i en svag stund att införa min egen motsvarighet Manin som hade funnits med i rollespelet Hjältarnas tid (1986).
För oss som inte har Hjältarnas tid (1986), kan du beskriva "manin"?
 
Top