Nekromanti Anglicismer jag gillar

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
De flesta anglicismer används för att man tycker att engelskan är häftigare än den töntiga svenskan och inte för att det saknas ett användbart svenskt ord.

Ett bra exempel är ordet meal som under 1990-talet ersatte det tidigare mål eftersom svenska ord är töntiga. Riktigt dumt blir det när det, som i Sibyllas menyer, heter saker som "Köttbulle Meal" i stället för "Köttbullsmål".

Det är ytterst sällan som ett engelskt ord används för att ett bra svenskt ord saknas.

Dewil
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Vilket osökt för mig in på...

Att utbrista "knull!" är så fult (inte svordomsfult) att det nästan blir bra.

Vid de här tillfällen föredrar jag att använda en synonym till Krilles "Snopp!":

"Kuk!"

Fogge - uttrycksfull
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Men... :(

Varför talar ni illa om något så fint? Kan ni inte svära på några fula ställen på kroppen istället. Förslag följer...

Tarmkanal!
Gäddhäng!
Lilltånagel!
Pung!
Pattbristing!
Ryggveck!

//Alva - full av förslag
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Men... :(

Det är mest för att det är så kort och kärnfullt. För övrigt är den enda kuken jag vill befatta mig med min egna, så generellt är en kuk inget positivt för mig. :gremwink:

Faktum är att jag undviker att använda "fitta!" som svordom just för att jag associerar det med positiva känslor.
 
G

Guest

Guest
Re: Men... :(

Lilltånagel!
Neeeeeeeej, förfula inte min lilltånagel, jag älskar den, det är den nagel som skyddar sin tå bäst, när man slår i foten får man jag oftast inte ont i lilltån pga lilltånageln, då föredrar jag hellre fula tillägg på kroppen som man knappt väljer som stomikpåse, extra öppning och näsprotes i svart läder (se Gaston Julia).

/Zorbeltuss
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Är jag ego då? ;P

Ja, som brukar kläcka ur mig ett: "Snacka inte skit om min bästa kompis" när Ymir uttrycker sin missräkning inför världen genom att nämna mitt könsorgan vid namn?

Eller så har jag bara roligare på egen hand än vad du har. Oh well... :gremtongue:
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
It sucks to suck!

SUGER

ÄR något som har använts ganska länge och är väldigt bra att beskriva något dåligt. Kommer ju som bekant från engelskans "sucks" och syftar då på fellatio. Visserligen är det överflödigt att förklara detta, men jag tycker om att låtsas vara min favorithjälte "Captain Obvious" :gremgrin:

Suger går att utöka på te.x följande sätt: posten suger pung, banken suger svullen purjo, Gudrun Schyman suger apdolme etc.

En personlig favorit är att beskriva uttrycket på ett mer vetenskapligt sätt:

Du "skapar undertryck!" :gremgrin:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
sSlitet" i reklamen.. som när det gäller skönhetsprodukter: SALVA blev CREME blev LOTION osv... Så snart måste man hitta på ett nytt ord för MEAL. :gremgrin:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Re: Men... :(

Jag brukar iofs utbrista "framfall!" ibland...

Däremot tycker jag inte att kukar är särdeles fina. Trevliga kan kukar och fittor vara, men ganska få av dem är "fina".
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Två ord jag gillar:

* Aiglet. Det är den lilla pluppen i ändarna på skosnören, något som såvitt jag vet saknar svensk beteckning.

* Defenestration. Akten att kasta/knuffa ut någon eller något genom ett fönster, känt framför allt från första och andra defenstreringen i Prag. Har på sistone också börjat användas som ord för att buta ut Windows mot ett annat (och därmed bättre) OS. Jag fattar inte hur jag klarade mig utan det ordet.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
som när det gäller skönhetsprodukter: SALVA blev CREME blev LOTION osv...
Appropå det, varför jäsiken heter det "formula" inom skönhetsbranchen (eller i alla fall i dess reklamfilmer) när det överallt annars, som t.ex. i verkligheten och alla ställen där man behärskar svenska språket, heter "formel"? :gremcrazy:

(Och ja, jag vet att "formula" och "formel" är synonymer men det finns väl för 17 inte någon som i dagligt tal använder det förstnämnda.)

/Anders
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
Aiglet. Det är den lilla pluppen i ändarna på skosnören, något som såvitt jag vet saknar svensk beteckning.
"Plupp" har alltid funkat för mig. :gremgrin:

Defenestration. Akten att kasta/knuffa ut någon eller något genom ett fönster
Fast det är väl ändå ett ord som funnits i svenska språket ett bra tag, eller?

/Anders
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
"Plupp" har alltid funkat för mig.
Fast det är så oprecist. Plupp kan vara allt från en liten plastknopp till ljudet när man sitter på dass (såvida man inte släpper en riktig bamse till torped, då det snarare är ett mäktigt "Plooums!").

Fast det är väl ändå ett ord som funnits i svenska språket ett bra tag, eller?
Jo, fast det är sällan man hör någon använda defenestration i dagligt bruk.

Själv tänker jag trycka upp en tröja med texten "Defenestration nu!".

Rent formellt så kommer det dock från latin, så det är inte en anglicism.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
MEAL och MÅL är väl egentligen samma ord?

Ja, men "mål" har en bredare betydelse. Och precision är bra i språket.

..."sats" kanske inte ligger lika bra i munnen...

Jo, ibland... höhö :gremelak:

/Sax, går och fredagsskäms
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
* Aiglet. Det är den lilla pluppen i ändarna på skosnören, något som såvitt jag vet saknar svensk beteckning.

Vaddå, heter det inte "Flugelbinder"?

/Sax, nere med Tompas tugg
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Nänänänä...

...försök inte slå i mig att kukar inte är fina. Jag har sett fula kukar, men älrigt talar så har jagsett fula kattungar också, och kattungar är per definition det sötaste som finns.

Eftersom 84% av männen det här forumet statistiskt sett är hetero och nånstans runt 10% av kvinnorna homo så ska jag låta er slippa en lång, poetisk utläggning om kukars inneboende skönhet även som estetiska objekt, men jag lovar. Hyllmeter har skrivits i ämnet! (av dessa kanske bara en hyllcm av mig)
 
Top