Hur skulle du föredra att det står i texten?
Så, originalexemplet:
Om RP lyckas med ÖVERTALA kan kapten Olaf låta dem sova i kabyssen, annars tvingas de tillbringa natten på däck.
Lemurs förslag:
Kapten Olaf vill helst inte låta rollpersonerna sova i kabyssen, men kan låta sig övertalas.
Jag tycker Lemurs förslag är bra, även om jag inte riktigt förstår varför det här är så viktigt i äventyret att det liksom ges en egen punkt.
Men OK, låt oss säga att det är något
mystiskt som pågår i kabyssen som rollpersonerna vill undvika, eller något farligt.
Jag skulle nog mest se som del av
kaptenens beskrivning, att han är noga med separationen mellan passagerare och besättning. Och sedan står det i
beskrivningen av kabyssen, att där sover besättningen. Och i
beskrivningen av däcket, att där sover passagerare.
Det vill säga, jag skulle vilja att eventuell konflikt kom sig naturligt av att man presenterar komponenterna – plus att kaptenens särskiljande av de två grupperna kan komma att bli relevant på flera olika sätt. Samma sak med de båda beskrivningarna – när det inte bara är just rollpersonerna det gäller, så kan man ju t.ex. tänka sig att det
säger något, om en i besättningen plötsligt smyger upp och lägger sig på däck nattetid. Det skulle inte heller behöva stå explicit som en händelse i äventyret – vad det nu är som är mystiskt i kabyssen kan ju eskalera, och då kan man tänka sig att en möjlig konsekvens är att sjömännen börjar smyga upp på nätterna eftersom de inte vill sova i kabyssen.
Jag är helt enkelt inte så sugen på micromanagement – man kan för all del ge ett par exempel på händelser, men viktigare och bättre (tycker jag) är att ge information om situationen. Det kan
eventuellt vara så att jag tycker det för att jag har lättare att minnas "hur saker hänger ihop och
är" än "vad som ska hända och i vilken ordning".
Så ja, jag vill veta vilka platser som finns, vad som kännetecknar dem, vilka ledtrådar som finns där, och så vill jag veta vilka personer som finns där och hur de funkar åtminstone initialt.