Nekromanti Ang: Magi i krigsföring

Dueenlurrv

Veteran
Hejhej, Jo det är så att jag undrar om folk har lite åsikter om hur och i villken utsträckning magi används i krigsföring av de olika raserna och länderna runt om i Mundana. Skriv och berätta för mig hur det är :gremcrazy:

Jaggernaut

Hero
Nu har jag inte spellet/spelat något krig men kan väl ta och berätta lite hur det troligen skulle se ut i mitt Mundana. Bland människorna så är det nästan bara Thalamur som har magiker i någon större utsträckning inom armén. Legio Colonan skulle väl ställa upp på Consabers sida ifall det blev ett nytt krig mellan Thalamur och Consaber. Däremot skulle de inte involveras i direkt strid i någon utsträckning.
Ifall Ebhron hamnade i krig (ehh...åtminstone ifall de blev attackerade) skille ju Kablaorden självklart dras in i det hela.

Bland de andra raserna så är det Sanari bland alver som skulle som skulle utgöra någon skillnad (bland de andra alvraserna finns det ju bara ett fåtal magiker) och bland dvärgarna är det Drezin som utgör magikerna.

Hur magins skulle användas i krig. I regelrätta slag och dylikt så skulle attackmagier stå ganska högt på listan. Elementarvarelser, helande magi frammana jordskalv, dimma, regn, skräck (i areaformat). Sedan finns det andra sätt använda sig av magiker. Som budbärare (teleportation, 'hemlig skrift' (en effekt i M&M) är också en fin grej) påverka/bearbeta viktiga personer på motståndssidan med med magier som påverkar karaktärsdrag och liknande. Hmm...nu är det säkert något jag har glömt men, men.

Tirakerna schamaner förekommer också på slagfält (åtminstone under tirakkrigen gjorde de det iaf) och jag tycker det kan vara en idé att nämna dem än fast det inte riktigt är magi de håller på med.

Robban

Hero
Magi i krig är alltid en intressant tanke, hur funkar det egentligen? Man måste nog svara på ett par frågor för att inse det, regelsystem (då jag faktiskt inte lirar Eon längre, men anser att diskussionen faktiskt sträcker sig längre än just Eon) och värld spelar givetvis in, men är mindre viktiga än man kan tro. Finns det inga magiker finns det ingen magi, givetvis, men reglerna för magi behöver inte följas slaviskt, så länge det följer känslan man vill komma åt.

Hur mäktig är magin?
Är det fjuttmagi med små eldbollar som slår ner en tio-tjugo personer, eller är det en enorm våg av eld som sveper över fiendens hela linje? Här finns en hel del intressanta rollspelsaspekter: Vad är rollpersonerna? Vanliga "rank and file"-soldater? Truppledare? Befälhavare? Är de magiker själva?

Dessa frågor påverkar hur känslan över slagfältet blir. Om rollpersonerna är vanliga soldater, vilka känslor uppkommer när de ser en av deras egna enheter bli förintade på mindre än ett par sekunder? Vad tänker de? Hur känner de inför det annalkande anfallet, då de vet att fienden har magi? Är de säkra på att få skydd från fiendens magi av "deras" magiker?

Hur är truppsammansättningen? Följer det med magiker i enheterna, eller står de längst bak på slagfältet? Finns det olika nivåer av magiker på slagfältet, så att en "mindre" magiker kan ingå i en enhet, medan ärkemagikern står ensam?

Hur är det som befälhavare, hur långt kan han gå för att vinna? Förinta motståndarens armé totalt, eller? Den moraliska aspekten får man inte glömma.

Andra aspekter av magi?
Används demoner? Följer prästerna med? Hur skrämmande är magin, det som syns är oftast mindre otäckt än det som inte syns alls. Är det över huvud taget nån mening att ha med vanliga soldater, eller är de bara där för att agera sköldmur åt magikern?

Jag gillar idén med magi på slagfältet, det ger det hela ytterliggare en nyans att leka med.

Personligen föredrar jag ärkemäktig magi, men den ska balanseras upp på ett bra sätt. Jag vill att magin ska kunna mosa sönder enheter i en rasande takt, men att den också är en svaghet. Hur hanterar man fienden om man vet att den har magiker? Ett bra sätt är ju att ge en eller två enheter i uppdrag att ta sig fram och ta död på magikern/magikerna, då tappar helt plötsligt fienden en fördel. Demoner är också ett bra sätt att balansera upp magi med, vad ska magikerna fokusera på, fotfolket på andra sidan slagfältet, eller demonen som just blev frammanad bakom deras egna linjer?

Visserligen tror jag inte Eons magisystem lämpar sig vidare bra för mina idéer, men som jag sade i början på mitt inlägg, så länge det följer känslan du vill åt kan du blankt strunta i regler. :gremwink:

Robban - vet inte vad han pratar om längre

Jaggernaut

Hero
Re: Ang: Magi i krigsföring [OT]

Det märks att du har läst 'A tale of the Malazan book of the fallen' iaf är det vad jag kommer att tänka på då jag läser ditt inlägg :gremlaugh: Ärligt talat så föredrar jag också ärkemagi (demoner, vandöda (T'lan Imass & K'Chain Che'Malle :gremgrin:) och annat oknytt är också trevligt) än fast det går dåligt ihop med Eon men, men man gör väl sitt bästa.

Robban

Hero
Har inte vi gått igenom det här en gång innan?

Jajamen, väntar just nu på bok 6 :gremlaugh:

Fast ärligt talat fanns de tankarna i bakhuvudet redan innan jag läste böckerna, men Steven Ericson (Erikson?) lyckas verkligen med det han gör.

Om vi ska försöka återgå till OP så håller jag med, det är ytterst tveksamt om man kan återskapa magin som den är i böckerna med Eons magisystem. (Har knåpat lite på ett system, men det funkar inte på svenska... Warrens=? (Kaningård säger ordboken...))

Krille

Lord
"Hejhej, Jo det är så att jag undrar om folk har lite åsikter om hur och i villken utsträckning magi används i krigsföring av de olika raserna och länderna runt om i Mundana."

Man kan väl säga att det finns två sorters krigsmagi: taktisk magi och strategisk magi.

Taktisk magi är den vi är vana vid från fjantasy: eldbollar, förtrollade vapen och liknande jox. Dess syfte är att förinta eller förbättra den enskilda soldaten. Den tror jag inte förekommer på Mundanas slagfält: den är för begränsad, för långsam, för kostsam och påverkar för lite. Det hjälper liksom inte att sabba en fiendesoldat när fiendehären är på 10 000 pers. Taktiskt sett är din magiker föga bättre än en helt normal bågskytt, speciellt i Eon

Strategisk magi är däremot mycket mer användbart i krig och mycket, mycket lurigare. Det är den sort som Gandalf, Saruman, Denethor, Galadriel och Sauron utövar med palantírer och speglar. Det handlar om att förutse, samla information och att meddela sig. "Tror du att det vita tornets ögon är blinda, Mithrandir? Jag har nog sett hur du med ena handen använder Gondor som sköld mot Mordors härar, och hur du med den andra drar ner en utbygdsjägare från norr för att ersätta mig!" Just den sortens magi är vad en befälhavare är intresserad av, inte hur stora eldbollar man kan göra.

En sak att tänka på: magiker är dyra, både i utbildning och i drift. Det är inte så ämlans säkert att en befälhavare har råd med kompanier med taktiska magiker. När Henrik V började härja i Frankrike under 1415 så tog han med sig mängder med bågskyttar. Orsaken var inte att bågskyttar var särskilt tokbäst, utan för att de var billiga. I princip kostade en bågskytt ca 40% av en fullt utrustad fotsoldat, så man fick 2,5 bågskyttar till samma pris som en normal soldat. Magiker, med sin långa utbildning, torde vara tokdyra, bra mycket dyrare än fotsoldaterna. Så för samma pris som en magiker så är det inte otänkbart att man får tio bågskyttar.

Med tanke på att en magiker kan döda en bågskytt under samma tid som bågskytten kan döda tre magiker, så blir det inte så mycket skojigare för magikern. En bågskytt skulle vara tre gånger så effektiv som en tio gånger så dyr magiker. Det ger ett effektivitetsförhållande på 30 mot 1 till bågskyttens fördel.

Nej, skulle jag vara härförare i Mundana så skulle jag ha en eller ett par magiker som fick bistå med strategiska underrättelser och kommunikation. Det taktiska fiendedräpandet skulle jag överlåta åt folk med svärd, spjut och båge.

Jaggernaut

Hero
Jo det har vi (litegrann) [OT]

Jo vi diskuterade litegrann om Quick Ben och Kruppe i fräckaste trollkarlstråden.

Steven Ericson (Erikson?) lyckas verkligen med det han gör.

Jo jag gillar böckerna skarpt :gremlaugh: Erikson står det i min bok.

Har knåpat lite på ett system, men det funkar inte på svenska... Warrens=? (Kaningård säger ordboken...))

'Näste' och 'trångbott hus' står också med som översättningar. Näste är väl bäst av de tre alternativen men egentligen så tycker jag inte det passar så bra.

En annan sak jag gillar med böckerna är 'The Deck of Dragons' (Drakarnas kortlek?) som jag funderar på att använda i min eonkampanj. Jag har översatt (lite halvdana översättningar på vissa ställen) och omarbetat den litegrann så att den passar (kanske inte eon just) mina idéer bättre.

Pendragon

Swashbuckler
Som tillägg/kommentar vill jag påpeka att magiker mycket väl kan han en viss taktisk effektivitet genom ren pykologi. Besvärjelser som Davas Eldhav och vadhanellerhonnuhettes Vederstyggliga Brisad kanske inte gör så mycket reel skada, men för trupper som inte är vana vid det, kan det vara rejält demoraliserande.

Har man förberett sig med en kasse kongelat och lättrörligt, disciplinerat kavalleri, kan man hitta på elakt djävulsskap med portaler också.

T ex smyga in en magiker bakom fienden och placera ut en portal, samtidigt som en kavalleritrup bränner igenom på ett eller två led i den andra portalen (beroende hur stora portaler man kan få till), och vips så har du en kavalleri trupp bakom lede fi. De måste dock vara ganska väl drillade och inte för tunga för att kunna omformera sig till strid lagom fort, men ett väl utfört sådant anfall kan avgöra ett slag direkt.

Fast det läskigaste med den taktiken är att Robert Jordan hittade på den... :p

Portaler och Teleport kan annars vara väldigt praktiska vid belägringar.

/Joel

rax

Swordsman
Själv har jag lekt med idéen att låta Thalamur utbilda ett mindre antal specialförband som är kunniga i enklare magi. Det funkar så här:

1) Välj ut de pålitiligatse och skickligaste soldaterna du kan hitta.

2) Lär dem väva besvärjelser och alstra en (och endast en) aspekt. Detta innebär att de är sanna magiker och därför får Ob1T6 lättare på alla sina slag för att alstra filament och väva besvärjelser. Lämplig färdighetsnivå är då 11-12, vilket inte är så vansinnigt svårt att uppnå. Med detta kan man enkelt klara de flesta besvärjelser upp till magnitud 3, då slagen kommer att ligga på Ob2T6.

De aspekter jag tror funkar bäst är ataxatropi, geotropi, psykotropi och fototropi. Samtliga av dessa aspekter har ett antal bra offensiva effekter och - framför allt - så kan filament alstras var som helst när som helst.

3) Utbilda dina soldater i ett par bra besvärjelser var. Undvik att utbilda dem i magiteori och transformera behöver de inte heller kunna. Jag är benägen att tycka att om man lärt sig en besvärjelse men inte behärskar magiteori så kan man inte heller manipulera effekterna som ingår i besvärjelsen - ytterligare ett kontrollinstrument för magikraterna.

Exempel på besvärjelser att lära ut (dock listade med effektens namn):

Ataxatropi: Snabbhet [2-3], Teleportera [3]. Utmärkt för spejare och trupper avsedda för överraskninganfall (gärna i kombination med tunga avståndsvapen). Teleportationsbesvärjelsen låter dem förflytta sig 100m varhelst de vill på ett slagfält.

Geotropi: Skärpa eller Krossa [2-3] är självskrivet. Annat roligt är Ökad bärförmåga [2-3] samt Fotfäste. Den senare effekten gör truppen mer eller mindre immun mot tillbakaknuffning - ytterst lämpligt när man måste hålla linjen. Skulle en allierad magiker dessutom slänga på en rejäl jordbävningsbesvärjelse så bör bonusen från besvärjelsen hålla soldaterna på fötter medan motståndaren far i backen.

Psykotropi: Smärta [2-3]. Automatiskt en avståndsbesvärjelse - lagd på magintud [2] borde an god kavallerist klara besvärjelsen samtidigt som han stormar mot fienden. När fienden har Ob2T6 svårare på alla sina slag i en minut så torde ryttarchocken vara mer än framgångsrik.

Fototropi: Blända, Blixt, Osynlighet och Skarpsyn (heter den så - gör slag för SYN lättare, iaf) är alla lämpliga. Perfekt för spejare och lätt kavalleri. De får oväntad slagstyrka (Blixt, Blända) och kan alltid slå sig fria från förföljare (Blända, Osynlighet), samtidigt som de lätt upptäcker fienden (Skarpsyn).

Inga av ovanstående effekter behöver modifieras med hjälp av metaeffekter för att användas och ingen transformation ingår, så alla kan kastas på en runda och har sedan momentan eller en minuts varaktighet. Med en minuts varaktighet kan besvärjelserna också vävas i lugn och ro innan soldaterna ger sig in i strid.

Se där ett annat sätt att använda magi för militära ändamål. :gremcool:

/Rax, rysligt nöjd

Pendragon

Swashbuckler
Sann magi

Det finns en artikel som utvecklar konceptet Sann Magi en smula på Drunoks Drängar. Den kanske kan vara av intresse, även om den sätter lite p för massutbildande av sanna magiker helt urskillningslöst.

/Joel

lijat

Swordsman
Död länk NT

Det finns en artikel som utvecklar konceptet Sann Magi en smula på Drunoks Drängar. Den kanske kan vara av intresse, även om den sätter lite p för massutbildande av sanna magiker helt urskillningslöst.
länken funkar inte

Jaggernaut

Hero
För mig funkar det [NT]

Båda två funkar och än fast det heter likadant leder de till olika ställen, mysko :gremcrazy:

Pendragon

Swashbuckler
Re: För mig funkar det [NT]

Båda två funkar och än fast det heter likadant leder de till olika ställen, mysko
Inte egentligen. Olika adresser med samma titel. Lite slarvigt av mig.

/Joel

Jaggernaut

Hero
Re: För mig funkar det [ANT+OT]

Inte egentligen. Olika adresser med samma titel. Lite slarvigt av mig.

Okej så mycket vet jag faktiskt (inte helt förd bakom ljuset iaf :gremlaugh:), det var menat som ett skämt för dem som eventuellt skulle hamna där än fast jag satt ditt ett [NT].

Pendragon

Swashbuckler
Formel

Med hjälp av min eminente kollega Eleas har det knåpats ihop en formel som skapar portaler lämpliga för ändamålet nämt i förra inlägget. Märk väl att de förutsätter att magikern är välförsedd med kongelat, sisådär en 14 stycken per portal, för att sänka svårighetsgraden.

Alstra fyra filament kronotropi: Ob4T6
Transformera två filament till semotropi utan förlust: Ob4T6
Väva effekten Portal med areaeffekt utökad till två meters radie, samt avstånd utökad till 480m och dubbel varaktighet (2 min): Ob17T6
Väva effekten Identifiera av andra magnituden: Ob2T6

Inte så knepigt alltså, med undantag för vävningen. Som sagt, ta med den stora kongelatkassen. Men med tanke på vad som kan åstadkommas, så kan det ju vara värt det.
Med tanke på vad det kostar att utrusta och underhålla en här, så lär kostnaden för kongelaten vara försvinnande liten.

/Joel