Ang. Khelataarisk vindsröjning

Magnuzk

Veteran
Joined
20 Oct 2023
Messages
27
Det största problemet med de där bilderna var (i mina ögon) att de var så vansinnigt missvisande. De signalerade fantasy i samma stil som Schwarzeneggers Conan-filmer, medan innehållet var mer järnåldersbönder och klanpolitik.
Ja det förstår jag, och det är många med dig som tänkte detsamma. Personligen så tänkte jag då inte alls på hur missvisande det var. Jag brydde mig inte om det, utan var mer intresserad av innehållet... mesta dels. Hade en affish med boxkonsten uppe.
 

Magnuzk

Veteran
Joined
20 Oct 2023
Messages
27
Ny box? Har inga PS-kunskaper så det är gjort i Paint.

Heraldiken skulle nog passa in i ramen.:unsure:
 

Attachments

Last edited:

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
562
Location
Uppsala
Det var ju också en sak att bli bitter över. Man köper in bilder från en bildbyrå, och de har ostiga bilder som man får försöka leva med. Hyggligt lätt att inte göra större affär av, men begripigt varför folk muttrar. Sedan är de ju som sagt kassa för att sälja spelet, vilket man som producent kanske borde fundera på. Jag fick inte intrycket att Lancelot var vidare bra på affärer...
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
Det var ju också en sak att bli bitter över. Man köper in bilder från en bildbyrå, och de har ostiga bilder som man får försöka leva med. Hyggligt lätt att inte göra större affär av, men begripigt varför folk muttrar. Sedan är de ju som sagt kassa för att sälja spelet, vilket man som producent kanske borde fundera på. Jag fick inte intrycket att Lancelot var vidare bra på affärer...
Fråga: hur många muttrade på den tiden? Att vi idag gör det ser man ju men hur stort var det då?
 

Magnuzk

Veteran
Joined
20 Oct 2023
Messages
27
Det är efteråt som jag hört att inköpta och kanske också egna illustrationer har varit lite för opassande och missvisande. Det var säkert många som tyckte detsamma redan när det kom. Om Internet hade varit mer utbrett på den tiden kanske vi hade hört mer om hur kritiken mot detta var.

Western lever kvar verkar det som. Jag har det som Lancelot Games publicerade, men har nog bara spelat det två-tre gånger. I Western var nog Lancelot Games något på spåren.

De gjorde säkert det som de tyckte var bäst för spelen och företaget på den tiden och försökte sälja in det med det som vi känner till idag. Khelataar - och Wastelands- kom nog ut vid fel tidpunkt då Drakar och Demoner hade gått bra och var enkelt, genomarbetat och välrenomerat och kanske att rollspelsspelandet var på väg neråt i den vevan också, fast om det vet jag inget, bara en tanke. Det fanns flera fantasy-spel att konkurera med och den typen av fantasy som Khelataar var, var nog för tam för majoriteten och med regler som kunde kännas för invecklade då Drakar och Demoner var så enkelt så fölorade många intresset snabbt.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,460
Location
Helsingborg
Khelataar - och Wastelands- kom nog ut vid fel tidpunkt då Drakar och Demoner hade gått bra och var enkelt, genomarbetat och välrenomerat och kanske att rollspelsspelandet var på väg neråt i den vevan också, fast om det vet jag inget, bara en tanke. Det fanns flera fantasy-spel att konkurera med och den typen av fantasy som Khelataar var, var nog för tam för majoriteten och med regler som kunde kännas för invecklade då Drakar och Demoner var så enkelt så fölorade många intresset snabbt.
Drakar och demoner hade också satt en måttstock för hur man skulle spela fantasyäventyr ... genom att äventyra. Vad jag minns av Khelataar så stod det ingenting om hur man skulle spela det, så folk kliade sig i huvudet i var äventyren fanns någonstans. Jag kände för övrigt samma sak med Marsklandet till Drakar och demoner, som var en sandbox utan att förklara hur man skulle använda det.
 

Magnuzk

Veteran
Joined
20 Oct 2023
Messages
27
Drakar och demoner hade också satt en måttstock för hur man skulle spela fantasyäventyr ... genom att äventyra. Vad jag minns av Khelataar så stod det ingenting om hur man skulle spela det, så folk kliade sig i huvudet i var äventyren fanns någonstans. Jag kände för övrigt samma sak med Marsklandet till Drakar och demoner, som var en sandbox utan att förklara hur man skulle använda det.
Det har du rätt i. Det finns inget i böckerna som beskriver direkt om hur man ska göra det. Ett sånt kapitel hade varit viktigt i denna värld och system. Det går att läsa mellan raderna om hur det kan göras, men det är alldeles för omständligt och luddigt.

Det kom en artikel i Rubikon senare om det, men då var det nog ett tillägg som kom för sent.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,558
I Western var nog Lancelot Games något på spåren.
Framförallt hade de en stor fördel i att Western var det första västenrollspelet på svenska. Jag tror heller inte att det fanns någon stark, engelskspråkig konkurrent när Western lanserades. Så svenska spelare som ville spela västernrollspel hade ett alternativ: Western. Khelataar och Wastelands hade ett mycket tuffare utgångsläge med konkurrensen från framför allt DoD respektive Mutant. Kanske var Western också bättre sammansatt än Khelataar och Wastelands. Det jag hört sägas mest om Khelataar är i alla fall att regelsystemet är närmast ospelbart samt att det inte passar ihop med spelvärlden.
 
Last edited:

Magnuzk

Veteran
Joined
20 Oct 2023
Messages
27
Hade inte Avalon Hill ett Western RPG? Marknaden för utländska RPG var väl kanska okänd och begränsad här under den tiden, och det var ju en stor fördel för de svenska spelen. Western är en av mina favoriter som tyvärr inte spelats framför allt på grund av stridssystemet tror jag. Där hade jag det enkla i Drakar och Demoner, KULT och Mutant att jämföra med och minns jag rätt så försökte jag förenkla Western åt det hållet. Det blev nog ospelat också pga att vi började komma ifrån allt då.

Regelsystemet i Khelataar kan verka ospelbart och att det inte passar in, men personligen så tycker jag inte det. Det är eget, passar in i världen och går att spela. Dock är det detaljerat och komplext, vilket gör att SL måste verkligen vara insatt i det och även varje enskilld spelare måste förstå det och ha större insikt i det än i våra andra spel. Alla behövde ha en regelbok. Detta ledde nog också till att Khelataar inte var med längre än det var.

Just nu håller jag på att återlära mig reglerna och ser om jag kan förenkla färdighetsslagen och striderna. Verkar gå att skala av ganska mycket och använda T20 som i DoD Expert tex. Vapenvärden och strid går att fixa till så med. Vet inte än om vi kommer att spela Khelataar. Om vi gör det kommer jag nog att börja med att följa orginalsystemet först för att se hur det går att förenkla.
 

Magnuzk

Veteran
Joined
20 Oct 2023
Messages
27
Set var väl mest jag som klagade på dem?
Nej, jag är säker på att det var fler än du som gjorde det. Tänker mig att om det fanns forum som idag så skulle vi nog ha hört en hel del mer om det. Var du med på något hörn på den tiden, eller skrev du någon artikel om det någonstans?
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,468
Location
Stockholm
Nej, jag är säker på att det var fler än du som gjorde det. Tänker mig att om det fanns forum som idag så skulle vi nog ha hört en hel del mer om det. Var du med på något hörn på den tiden, eller skrev du någon artikel om det någonstans?
Tror inte det var någon offentlig debatt om detta öht på 80/90-talen. Men kring 2008-2010
 

Hubarth

Veteran
Joined
10 Apr 2012
Messages
131
Location
Gbg
Drakar och demoner hade också satt en måttstock för hur man skulle spela fantasyäventyr ... genom att äventyra. Vad jag minns av Khelataar så stod det ingenting om hur man skulle spela det, så folk kliade sig i huvudet i var äventyren fanns någonstans. Jag kände för övrigt samma sak med Marsklandet till Drakar och demoner, som var en sandbox utan att förklara hur man skulle använda det.
Märkligt nog vill jag minnas att merparten av "äventyren" som släpptes var just klassiska "äventyr"...
 

Magnuzk

Veteran
Joined
20 Oct 2023
Messages
27
Tror inte det var någon offentlig debatt om detta öht på 80/90-talen. Men kring 2008-2010
Den debatten skulle nog ha behövts där runt publikationerna. När den var igång hade Khelataar mestadels glömts bort tror jag. Det var kanske inte aktuellt längre då och, jag vet inte om de gjorde det då, Lancelot Games var inte med och kunde förklara sina intentioner och planer.
 
Last edited:

Magnuzk

Veteran
Joined
20 Oct 2023
Messages
27
Märkligt nog vill jag minnas att merparten av "äventyren" som släpptes var just klassiska "äventyr"...
Ja, det stämmer. Tror det kom tre äventyr och två moduler med föreslagna intriger som kunde utspelas inom och runt omkring modulerna.

Jag tror nog att även med dessa så skulle det ha behövts ett kapitel i böckerna om hur man äventyrar och spelleder i Khelataar.

Som allt var upplagt då tror jag man behövde vara en erfaren SL och spelare för att fly in i Khelataars värld, regler och äventyr.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
562
Location
Uppsala
Ska man analysera varför Khelataar floppade så tror jag det mycket beror på att det var för torrt. Det fanns vädligt lite känsla av drama och äventyr i det publicerade materialet. Sedan var ju publiken ganska ung och osofistikerad, vilket säkert inte hjälpte. Regler brukar folk kunna ignorera. Kanske är omslagsillustrationerna helt enkelt symptomatiskt för ett spel som inte riktigt visste vad det ville vara.
 

Magnuzk

Veteran
Joined
20 Oct 2023
Messages
27
Ska man analysera varför Khelataar floppade så tror jag det mycket beror på att det var för torrt. Det fanns vädligt lite känsla av drama och äventyr i det publicerade materialet. Sedan var ju publiken ganska ung och osofistikerad, vilket säkert inte hjälpte. Regler brukar folk kunna ignorera. Kanske är omslagsillustrationerna helt enkelt symptomatiskt för ett spel som inte riktigt visste vad det ville vara.
Du har nog rätt i det, fast jag tror inte spelet var torrt utan för tamt med så lite fantasy-känsla i det. Iofs så är ju "torrt" ett bra ord att använda då det syftar på samma sak.

Det vart torrt utan fantasy-känslan och tamt utan fantansy inslagen. Det var långt ifrån vad Drakar och Demoner var.

Jag tror spelet visste vad det ville vara från början, men med det som var nådde det inte fram.
 
Last edited:

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,980
Location
Umeå
Hade inte Avalon Hill ett Western RPG?
Gunslinger? Det är mycket äldre, 1982, och reglerna är närmare vad man kanske skulle se som brädspel/krigsspel även om de tenderar över till rollspel i någon mening. Kanske är det ett av de sista spelen som använder begreppet rollspel utan att det låser in det i någon speciell form. Dallas från SPI är ju lite liknande.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,558
Jag tror spelet visste vad det ville vara från början, men med det som var nådde det inte fram.
Vad ville Khelataar vara då? Jag läste böckerna på 90-talet men har glömt det mesta. Vill minnas att det var väldigt detaljerade regler, eventuellt med sikte på någon slags känsla av realism, samt en ganska nedtonad medeltidsvärld, även den eventuellt med sikte på någon slags känsla av realism. Så ungefär det jag uppfattat att Eon senare siktade på att vara.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,314
Jag har en hel drös khelataar-böcker som jag har haft sedan jag var en liten grabb. Tror att jag köpte dem på loppis eller något.
1000006366.jpg

Är det något samlarvärde på detta? Säg till om jag ska fota eller scanna någon karta eller så.
 
Top