Ang. Khelataarisk vindsröjning

Magnuzk

Veteran
Joined
20 Oct 2023
Messages
27
Vad ville Khelataar vara då? Jag läste böckerna på 90-talet men har glömt det mesta. Vill minnas att det var väldigt detaljerade regler, eventuellt med sikte på någon slags känsla av realism, samt en ganska nedtonad medeltidsvärld, även den eventuellt med sikte på någon slags känsla av realism. Så ungefär det jag uppfattat att Eon senare siktade på att vara.
Jag tror du upplevde det närapå så som Lancelot Games hade tänkt sig. Mindre fantasy, mer människor, mer realism och i en förmedeltidsperiod. Det ville vara ett spel där rollspelande var i fokus i en detaljerad, egen värld, där den i sig skulle inbjuda till äventyrsuppslag, och reglerna till rollspelande, kanske framför de andra, strider och magi.
 

Magnuzk

Veteran
Joined
20 Oct 2023
Messages
27
Jag har en hel drös khelataar-böcker som jag har haft sedan jag var en liten grabb. Tror att jag köpte dem på loppis eller något.
View attachment 14835

Är det något samlarvärde på detta? Säg till om jag ska fota eller scanna någon karta eller så.
Det ser ut som om du har det som publicerades till det utom modulen Eilapam. Vet inte hur samlarvärdet är på det, men det kan nog ge en fin summa mynt på marknaden.

Några tärningar saknas bara. Kan ha varit 3T6 och 2T10 med.
 
Last edited:

Magnuzk

Veteran
Joined
20 Oct 2023
Messages
27
Gunslinger? Det är mycket äldre, 1982, och reglerna är närmare vad man kanske skulle se som brädspel/krigsspel även om de tenderar över till rollspel i någon mening. Kanske är det ett av de sista spelen som använder begreppet rollspel utan att det låser in det i någon speciell form. Dallas från SPI är ju lite liknande.
Det kan vara Gunslinger som jag tänkte på. Tror det var grodperspektiv på en revolverman på lådan. Känner inte till Dallas alls, men tänkte att det var AH eller SPI som hade ett. Gunslinger känner jag endast som en titel på ett spel.
 

Magnuzk

Veteran
Joined
20 Oct 2023
Messages
27
Alla kartor och illustrationer är av intresse. Jag har ju redan en hel del, men saknar fortfaranade mycket...
Skulle vilja tilllägga att jag även är intresserad av kartor över landsområden och byar som är gjorda av Khelataarare som ritat egna och lagt till i världen, om det är någon som vill dela med sig av det. Tex en karta över byn i introäventyret, en stad som finns på kartan men inte i någon modul eller en påhittad by.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
563
Location
Uppsala
Det ser ut som om du har det som publicerades till det utom modulen Eilapam. Vet inte hur samlarvärdet är på det, men det kan nog ge en fin summa mynt på marknaden.

Några tärningar saknas bara. Kan ha varit 3T6 och 2T10 med.
Jag har inte fått intrycket att Khelataar är direkt hett på samlarmarknaden. Min kompletta samling kunde jag kanske sälja, men jag inbillar mig att den inte är värd så mycket.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
563
Location
Uppsala
Det har producerats ett antal westernrollspel under åren. Boot Hill från TSR var antagligen det första, och även om det inte är lika dominerande på marknaden som fantasy, så har det producerats tre utgåvor.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
563
Location
Uppsala
Om jag ska försöka mig på en egen analys om vad Khelataar försökte vara, och varför det inte fungerade så tänker jag sätta fokus på ordet "realism". Det var någon form av allmänt riktmärke för Lancelot Games enligt min mening. Personligen anser jag ju att det är en designmässig återvändsgränd, men det är en annan femma. Vad som dock inte fungerade vidare bra, enligt mig, var vilken så kallad "core activity" som skulle följa av att du hade din simulerade sekundärvärld. I Wastelands var det först och främst överlevnad, och sedan kunde du lägga på intressanta konflikter ovanpå det. I Khelataar var det ingen uppenbar aktivitet som uppenbarade sig från din "realistiskt" simulerade sekundärvärld. Det hade regler för att simulera världen, men de hade kanske behövt regler för att skapa sociala band och sociala konflikter mellan klanerna. Absurt nog kanske spelet hade för lite regler!
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,340
Jag har inte fått intrycket att Khelataar är direkt hett på samlarmarknaden. Min kompletta samling kunde jag kanske sälja, men jag inbillar mig att den inte är värd så mycket.
Såg precis en box på tradera som avslutades helt utan bud (med utgångspris 450kr). Så tror du kan ha rätt.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,571
Jag har inte fått intrycket att Khelataar är direkt hett på samlarmarknaden.
Jag ville göra mig av med grundboxen för några år sedan och det landade i att jag gav bort den. Sedan dess har jag sett ett och annat exemplar plus en del tillbehör till salu, oftast för någon hundring. Så ditt intryck är så vitt jag kan bedöma korrekt. Khelataar är knappast hett på samlarmarknaden.
 
Top