Nekromanti Andra översättningar av "The Lord of the Rings"...

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Ensam?

Det finns många åsikter om Lord of the Rings på originalspråket också -- från att Tolkien var en lingvist som inte kunde skriva skönlitteratur till att Tolkien var Gud -- så att vi är oense om Ohlmarks översättning kanske tyder på att han lyckades riktigt bra...

Kan mycket väl stämma... Men å andra sidan, blir någonting så stort och populärt som Härskarringen blev så är det nog svårt att undvika åsikssplittringar.

Fast det är ju alltid värt att diskutera, om det skulle komma en nyöversättning, skulle man då översätta "hobbit"?
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: nyöversättning

om det skulle komma en nyöversättning, skulle man då översätta "hobbit"?

Hmm... intressant fråga. Om det skulle vara en helt ny översättning skulle ju den nya översättaren ta ställning till sånt utgående från originaltexten, och då skulle det antagligen bli hobbit. Om det däremot var fråga om en reviderad översättning skulle man dessutom vara tvungen att ta ställning till de ord som Ohlmarks redan lyckats etablera, och dit hör nog hob.

Så det skulle nog till stor del bero på vem som översätter, och det för oss in på nästa fråga -- vem skulle göra nyöversättningen? Så vitt jag vet finns det ingen självskriven svensk fantasyöversättare i dag -- det finns många som är bra, men ingen som är känd. Skulle man välja en erkänd översättare (Ingvar Björkeson som bland annat översatt Dante och Homeros, till exempel) eller skulle man välja en Tolkienexpert?

-JPS- som vill påpeka att Tolkienexperter säkert också kan vara bra översättare.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: nyöversättning

Med tanke på hur fanatiska vissa Tolkienfans är, och hur stor hysterin skulle vara kring ett liknande projekt så hoppas jag att de tar en sansad översättare utan medlemskap i någon slags Tolkienförening. Inget ont om de som översätter fantasy i dag, men jag tror nog det skulle vara bäst om det kom in nytt blod. Har tyvärr inga lämpliga kandidater att komma med.
 

samiis

Warrior
Joined
20 Sep 2002
Messages
355
Location
Kristianstad
Re: Varför skriver jag det här??? [OT]

Det står faktiskt i bibeln, om nån bryr sig att allt som händer i Israel och jerusalem kommer att stå i centrum, framför allt annat viktigare i massmedia, fast med något omodernare språk...

Och så fort man slutar intressera sig för konflikterna där nere kommer Jesus tillbaka - domedagen...

Så akta dig...

Om nån bryr sig :gremsmirk:
 

samiis

Warrior
Joined
20 Sep 2002
Messages
355
Location
Kristianstad
Egentligen, säg någon som översätter bra...

Har ni sett den nya Harry Potterfilmen så har ni nog reagerat på när Tom Riddle Marvolo (Tom Gus Mervolo Dolder på svenska tsss...) skriver I Am Lord Voldemort och så står det Ego Sum Lord Voldemort... (latin för jag är...)

Hata henne också... vad hon nu heter :gremmad:
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Ensam?

Hur kan du ens uttala dig om översättningen om du inte har någon aning om vad det är han har lagt till? Om du inte känner till skillnaderna, hur kan du då säga att översättningen är bra?

Visst, jag kanshe inte borde uttala mig om översättningen eftersom jag inte vet vad som har lagts till osv.
jag vet iofs vissa saker... Det är väl merry som dödar nazgülen istället för hon den där tjejen (glömt namnet)... Rivendel heter vattnadal osv... Rivendel kanske inte borde översättas till vattnadal, men det är ett bra och stämningsfullt namn! Så det spelar ingen roll... Hober tycker jag passar alldeles utmärkt också!

Men visst låt oss säga att jag håller med dig om att översättningen som översättning är dålig. Det skulle inte spela någon roll i mitt synsätt! jag tycker boken är bättre på svenska än på engelska, och det borde ju tyda på att åke har gjort ett bra jobb. Om man tar saker ur sitt sammanhang (alltså bokens handling och sättet den fångar läsaren på) så är vissa saker väldigt dåligt översatta, det kan jag hålla med om. Men i sammanhanget blir det kanske till och med bättre än originalet, IMHO.

Därför väljer jag att uttala mig!

/Herr Balderk, vill inte att det ända Åke ska få efter sin död är kritik som han inte kan svara på.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
The Big List of Errors

Var finns en lista över fel han gjort, som man kan titta på? Det borde ju finnas någonstans, kan man tycka.
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Jag har läst första boken på finska...

...Den var rätt okej, men jag behärskar inte språket som jag behärskar svenskan, därför kan jag inte göra en direkt jämförelse.

Mvh Victor Palm

I'll be back
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Vafan!!!

Nu fattar jag ju hur den kommer att sluta!!! Jag är inte riktigt färdig med sista boken. Det var jävligt taskigt... Märk liknande inlägg med (SPOILER) eller
Med ovänliga hälsningar Victor Palm

I'll be back
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Vafan!!!

Nu fattar jag ju hur den kommer att sluta!!!

Hur då? Jag uppfattade det som att karln blev ledsen för att boken var slut, inte någon specifik händelse i slutet som fick honom att ta till tårarna.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Re: Vafan!!!

Hur då? Jag uppfattade det som att karln blev ledsen för att boken var slut, inte någon specifik händelse i slutet som fick honom att ta till tårarna.
Eller att han helt enkelt är en cry-baby. :gremsmile:
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Varför skriver jag det här??? [OT]

Inte för att jag någonsin har trott på ett ord som står i Bibeln, eller kommer att göra det heller...men om det nu är sant och Jesus skulle dyka upp igen...så tror jag att jag skulle gilla domedagsgrejen. *flinar*

Jag har ändå tappat tron på mänskligheten för länge sen. Hade jag chansen att trycka på "den röda knappen" som skulle förinta hela mänskligheten, så skulle jag göra det. Låta naturen och Moder Jord återhämta sig från människornas framfart.

/Skuggvarg - som å andra sidan har för sig att när Jesus skulle dyka upp på jorden igen skulle det bli ett paradis och inte en domedag...eller?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Varför skriver jag det här??? [OT]

"Hade jag chansen att trycka på "den röda knappen" som skulle förinta hela mänskligheten, så skulle jag göra det."

Det var hemskt odemokratiskt av dig. Först föreslår jag att Ja- samt Nej-sidan får driva varsin kampanj i närmare ett år, eller två (Nej-sidan, alltså min sida, får givetvis mest pengar till sin kampanj), sedan röstar vi om det. Och om folket skulle vara dumma nog att rösta Ja, så får vi helt enkelt göra om omröstningen tills min sida får flest röster.

/Jonas, socialdemokrat
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Varför skriver jag det här??? [OT]

"Hade jag chansen att trycka på "den röda knappen" som skulle förinta hela mänskligheten, så skulle jag göra det."

Men... men... jag har väl inte gjort något :gremfrown:

"Skuggvarg - som å andra sidan har för sig att när Jesus skulle dyka upp på jorden igen skulle det bli ett paradis och inte en domedag...eller?"

Det blir en domedag först, sedan ett paradis för de som bedömdes värdiga.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Re: Varför skriver jag det här??? [OT]

Det blir en domedag först, sedan ett paradis för de som bedömdes värdiga.
Katten också, då är jag rökt...
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Varför skriver jag det här??? [OT]

Bahaaa! *nöjt läte*
Så tänker en äkta sossepolitiker. Det är väl därför jag föraktar sossarna så mycket.
Så här är det ju, onekligen: Har ett i majoritet (läs: sossarna) bestämt sig för något, så blir det så, vare sig folket och oppositionen vill eller inte vill. Egentligen är det ganska fånigt att försöka bestämma vilket parti man ska rösta på. Alla röster som inte är sosseröster är bra!

/Skuggvarg - tror att sossarna gör mer skada än nytta, då de "alltid" har haft makten i Sverige och ändå ser landet ut som det gör
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Varför skriver jag det här??? [OT]

Men... men... jag har väl inte gjort något
Nej, visserligen inte men jag tror inte att mänskligheten kan rädda sig själv från det totala förfallet. Vi kommer att gå under till slut.

Aha, först domedag, sedan paradis. Då förstår jag. Ja, jag är säkert ovärdig, så jag får väl nöja mig med att beskåda domedagen från första parkett. Jag kan till och med tänka mig att bidra lite till domedagen om jag får.

"Better to rule in hell, than so serve in heaven"

Lucifer



"Better to rot on earth, than to serve in hell"

Okänd



/Skuggvarg
 
Top