Andor säsong 2

Jag vill se jedis och kraften och ljussabeldueller och avsaknaden av sådant får mig att tycka att Andor verkar meeeehhhhh
Intressant infallsvinkel. Jag har tvärtom alltid tyckt att Star Wars sedan episod I överanvänt kraften och jedis å det grövsta, och tröttnat otroligt mycket på att den aspekten kläms in överallt. Ja till den grad att man delvis (tror jag) undergrävt* hela världsbygget.

* Jedis är coola ja. Men som udda mytiska inslag. Att fläska på med allt häftigare jedis med allt större krafter har lett till en överdosering av coolhet i SW sedan många år. Om allt är coolt är inget längre coolt. Lex Boba Fett. Ju mer han inkluderas desto mindre intressant är han. Jag tror SW hade mått mycket bättre om man hade haft vett ransonera ut coolheten.

Intressant infallsvinkel. Jag har tvärtom alltid tyckt att Star Wars sedan episod I överanvänt kraften och jedis å det grövsta, och tröttnat otroligt mycket på att den aspekten kläms in överallt. Ja till den grad att man delvis (tror jag) undergrävt* hela världsbygget.

* Jedis är coola ja. Men som udda mytiska inslag. Att fläska på med allt häftigare jedis med allt större krafter har lett till en överdosering av coolhet i SW sedan många år. Om allt är coolt är inget längre coolt. Lex Boba Fett. Ju mer han inkluderas desto mindre intressant är han. Jag tror SW hade mått mycket bättre om man hade haft vett ransonera ut coolheten.
Absolut ligger det en poäng i det du skriver.

Jag tror att det hela handlar om att jag har kommit att förvänta mig vissa saker när jag hör star wars nämnas precis som jag förväntar mig att skall vi tex spela vampire så kommer vampyrer ha en om inte central så iaf betydande del i hela så förväntar jag mig när jag hör star wars bland annat jedis/force users och kraften och lightsabredueller och forcebattles.

Jo, den tar sig. Men varför så lång startsträcka!?!
Ja du, svårt att svara på och jag kan självklart bara gissa. Min gissning är att man var rädd att Andor skulle uppfattas som tråkig om säsong två började som säsong ett. Disney ville ha en mer traditionell start med humor och saker som går att känna igen från andra Star Wars serier och film samtidigt som Tony Gilroy hade en helt annan vision. Och resultatet blev en längre startsträcka för att få med de saker Disney ville ha med samtidigt som Tony Gilroy ville berätta handlingen på sitt sätt, det blev ingen perfekt blandning.

Dock tycker jag fortfarande att avsnitt 1-3 är riktigt bra, 4-6 är betydligt bättre men inget avsnitt är dåligt. Jag personligen tycker inte att serien har en lång startsträcka men jag förstår varför man kan tycka det.

Ja du, svårt att svara på och jag kan självklart bara gissa. Min gissning är att man var rädd att Andor skulle uppfattas som tråkig om säsong två började som säsong ett. Disney ville ha en mer traditionell start med humor och saker som går att känna igen från andra Star Wars serier och film samtidigt som Tony Gilroy hade en helt annan vision. Och resultatet blev en längre startsträcka för att få med de saker Disney ville ha med samtidigt som Tony Gilroy ville berätta handlingen på sitt sätt, det blev ingen perfekt blandning.

Dock tycker jag fortfarande att avsnitt 1-3 är riktigt bra, 4-6 är betydligt bättre men inget avsnitt är dåligt. Jag personligen tycker inte att serien har en lång startsträcka men jag förstår varför man kan tycka det.

Normalt har jag inga problemet med narrativa krumbukter med Star Wars-serier kämpar helt klart i uppförsbacke för att få min uppmärksamhet. Jag är rejält trött på dem, även om Andor är (var?) undantaget.

Sett avsnitt 7. Riktigt bra. Känns som seriens vändpunkt. Nu skruvas nerven upp och saker ställs på sin spets. Inget ont om de 6 första, de har varit bra på alla vis, men också mycket uppbyggnad. Ser fram emot #8 och 9 mycket.

Nu är jag ifatt - oj oj, det här är bra grejer! (jag hade rätt om drioden!)

Det finns dock en del att säga om rebellernas opsec... vi får hoppas att "Yavin" är ett kodnamn, och inte en faktiskt plats...

Vad som är skottsäkert och inte är också lite flytande i den här settingen, ho ho!

Jag tänkte att det var synd att Ghorman skulle vara i slutet av hela serien eftersom jag ville se andra saker också så jag blev lite överaskad att de klarade av det i andra avsnittet av den här omgången. Der var flera saker som överaskade mig i det här avsnittet vilket jag uppskattade. Gillade allt med Syril i avsnittet och hur det användes. Retade mig lite på Bix monolog i slutet det kändes inte alls som det kändes logiskt eller höll samma klass resten av serien. Hon hade kunnat ge sig själv mer agens genom att ta ett uppdrag för rebellerna på andra sidan galaxen som kändes viktig för henne eller något liknande.

Last edited:
Avsnitt 1-3 är mästerligt och gör de följande avsnitten bättre. Det är liksom inte ett problem att saker trampar vatten, det är det som utgör nerven.

Svagaste punkten i hela bygget är monologen, man hade kunnat klippa bort den och låta henne åka utan att förklara sig.

Ok, hear me out - i nattens sena timme började jag knåpa på någon slags udda korsning av andra forumspel (werewolf/rutland) som jag fluktat på här på forumet, inspirerat av Andor. Tror ni att man skulle kunna få ihop en 6-7 pers för ett speltest? (bara ett par rundor för att få känn på konceptet, inget långvarit). Kruxet är dock att man inte ska veta exakt vilka som är med, så ropa inte "ja!" med en gång, utan skicka ett pm om ni kan tänka er delta. Soms agt - *speltest* inte test av spel. Det är inte nödvändigtvis en särskilt underhållande upplevelse första gången.

Sett avsnitt 9. Mycket bra.

Tyckte faktiskt den funkade ganska bra ändå. Att bara låta henne åka tror jag inte på.

håller med, tycker det funkar bra. Hade varit VANSINNIGT märkligt om hon bara, lite halvt okommenterat, hade åkt iväg.

Det fyller sin funktion och fungerar där det är. Men känns mer som att det finns för att förklara för publiken, minska antalet klipp och dialog. Den behövs inte för handling.

Ovanstående ska givetvis läsas som en förklaring till mitt förra inlägg, mer än att jag argumenterar för att någon ska tycka samma sak.

Last edited:
Det fyller sin funktion och fungerar där det är. Men känns mer som att det finns för att förklara för publiken, minska antalet klipp och dialog. Den behövs inte för handling.
Ja, det är sant. Sen kan jag på sätt och vis tycka att det hade nog funkat ännu bättre om det varken lämnats därhän eller som nu, utan agerats ut mellan dem. (Även om nuvarande sätt absolut har sina poänger.) Liksom ett genuint farväl men med samma utfall, där Cassian förstår att det inte är någon mening att följa efter.

Last edited:
Back