Nekromanti Andeplanet

Arvid

Warrior
Re: Magi som försvar

Visst, om världen såg annorlunda ut skulle man kanske inte behöva ändringar. Jag är dock överhuvudtaget tveksam till andebesvärjarens enorma fördel i att vinna en andestrid. Så därför vill jag helst inte ha det så, alls. Och jag tycker inte det finns många anledningar för att man ska ha det. Inte någon faktist.

Anledningen till allt detta "lagliga strukturerandet" är för att jag ogilllar att ändra på regler innan jag har läst igenom tillhörande regelböcker (Demoner & Drömvandrare i detta fallet) då vi spelar en tämligen lång kampanj, och Regeländringar under spelets gång tenderar att förstöra spelglädjen.

Tja, upp till dig, jag har en lite annorlunda syn. Om jag använder schamanism, Damarien eller demoner så måste jag använda vad som finns tillgängligt plus göra saker själv. Det komer att skära sig lite med moduler som kommer senare men så länge slitningen inte blilr överdriven (och även då) brukar det gå bra. Vi har ändrat stridsskonster stup i kvarten, nytt skadesystem i Eon 3, jag har spelat i Melorion innan cirefalier kom etc. Och vad jag hitills läst på forumet (Rax länkar i den här tråden) verkar det inte finnas någon smart tanke bakom nuvarande regler vilka kommer till sin fulländning i Andemodulen.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Tankar kring andeplanet och interaktionen därmed

"Jag anser därför att andevärlden borde ha ett slags geografi bla. borde relatera med den fysiska världens geografi. Man skulle kunna säga att jag utgår från tesen: 'allt som har en form har också ande' dvs. att allting som finns också har en andlig motsvarighet."
Men vad kännetecknar en ande? Varför har man en ande? Jag ser det som kraftkällan till varför något lever.. Ta en död som exempel.. Där har anden lämnat kroppen och när någon sedan återuppväcker den döde så fyller magikern kroppen med antingen någon annan ande eller med magisk energi.. Eller hade du tänkt att döda varelser ska finnas i andevärlden också? Är inte det lite motsägelsefullt på något sätt?

Om nu andevärlden är så närbesläktad med "vår värld", varför finns då ens den världen? Varför behövs den? Ok, gudarna kanske har bestämt det men jag vill ändå veta syftet, för spelmakarna måste ju ändå ha någon aning eftersom de faktiskt är spelets gudar..

För mig så har alla levande varelser andar.. Det kan vara ett träd, gräs, insekter eller människor.. Är de levande tillräckligt många och tillräckligt små så kan alla deras andar flyta samman till en stor entitet.. Det finns exempel där en hel skogs träd har smält samman till en stor entitet.. I normala fall så har ingen utav de levande varelserna någon kontakt med sin ande.. Tvillingar delar i viss mån samma ande.. För mig är anden som hjärtat i en människokropp.. Den finns där och den tjänar ett syfte för att hålla individen levande men ingen vet om hur den funkar..

Det finns även andar satta av moder jord (eller gudarna eller vad man nu vill kalla dem) för att vaka över vissa områden.. Det kan vara Berget, Havet, Sjön, Skogen, Stäppen och så vidare.. Dessa kontrollerar så att inget katastrofalt inträffar med deras områden och kan i viss mån styra andra andar för att klara av deras göromål i den fysiska världen.. Dessa andar är exempelvis några som shamanerna kan kontakta och ta hjälp utav, så länge anden får en tjänst i utbyte vill säga..

"Ett namn, och ett sant namn i synnerhet, har enligt mig en särskild energi som är antingen (i fråga om ett vardagligt namn) är ungefärligen motsvarande individens säregna energi..."
Åh, suck.. Jag ogillar allt tjafs om sanna namn.. Återigen.. Till vilken nytta finns alla sanna namn? Om det nu är energikällan så borde man kunna släcka ut den rätt enkelt och varför är det då så enkelt att få tag på alla sanna namn? Men jag gillar ändå ditt exempel med informationsflöde i ett datasystem, trots att jag inte alls gillar nyttjandet eller ens förekomsten av "sanna namn"..

/Han som tycker Ljusetsriddare rabblade upp skitbra punkter över vad shamanen kan göra