Nekromanti Andeplanet

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
För första gången har en spelare i min grupp gjort en rollperson kunnig i schamanism. Efter att ha läst att jag hittat i reglerna samt forumet känner jag att mycket saknas och en del känns väldigt svårt. Är tacksam för synpunkter och tips på följande:

Hur förhåller sig geografin på andeplanet till övriga Mundanas? Är avståndet på andeplanet korrelerade till de geografiska avståndet i Mundana. Det man vet är att man hamnar nära den geografiska plats man befann sig på när man gick i trance.

Hur hittar man en specifik ande bunden till en kropp? I reglerna står inget om detta. Måste man kunna andens sanna namn alternativt träffat den tidigare för att hitta den? Om du går i trance i närheten av en stad "ser" du då andarna i staden (Tirakernas bakhåll mot dvärgarna i Kiaz talar för något sådant). Går det överhuvudtaget att koppla deras position på andeplanet till en geografisk position?

Jag tycker det finns en inbyggd skumhet i världen om schamanerna lätt kan hitta en själ bunden i en kropp och anfalla denna. Tirakerschamaner skulle ha gått ordentligt bärsärk på andeplanet i de stora krigen och viktiga positioner i ett land (t.ex. Consabers kung) skulle alltid vara hotande om de inte hade starka skyddsåtgärder, vilket låter skumt att de skulle ha. Enda åtgärden jag kan tänka mig mot detta är att det är svårt att hitta andar bundna till fysiska kroppar. Har någon annan löst det på ett annat sätt?

Vad händer när någon förlorar en andestrid? I reglerna nämns bara att de knuffas iväg till nära. På så sätt skulle en schaman gång på gång återuppta andestriden tills han vinner. Hur löser man det här och det besläktade problemet: Hur klarade dvärgarna av schamanerna i de stora krigen?

Vad sysslar överhuvudtaget schamanerna med på andeplanet? Talar med sina förfädersandar, förhandlar med djurandar... Vad kan man egentligen göra där?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Först av allt så spelar jag inte Eon och har därmed inte läst spelet.. Jag har på min höjd spelat en shaman men jag fick inte så mycket uppgifter eller erfarenhet utav det.. Det enda var att jag fick reda på att det krävdes OB5T6 eller någon annan oerhörd svår siffra för att färdas bara en kort bit geografiskt (något jag fann absurbt)..

"Hur förhåller sig geografin på andeplanet till övriga Mundanas? /.../ Det man vet är att man hamnar nära den geografiska plats man befann sig på när man gick i trance."
Jag brukar köra med att de platser som man har fräscht i minnet är de som man har lättast att hamna i, så därför stämmer det nog rätt bra med att man hamnar på den geografiska motsvarigheten i andeplanet som man satte sig i trance i.. En person som har hemlängtan har tänker ofta på platsen hemma och har därför lättare att kunna bege sig dit i andeplanet.. Drömmar och andra halvt slumpmässiga tankar på platser kan också underlätta färdandet..

Gillar du det här tänkandet så kör på det.. Och ni som genast börjar få tankar om att man ska ha slag mot Psyke för att symbolisera vilka platser som man kommer ihåg eller andra korkade idéer, så tänk om.. Om detta är nödvändigt för att kunna färdas på andeplanet så är platslokalisering något som borde ingå i shamanismfärdigheten..

"Hur hittar man en specifik ande bunden till en kropp?"
Bra fråga.. Under mina funderingar kring shamaner så har detta aldrig slagit mig.. Rent spontant skulle jag vilja säga att man inte kan hitta någon annans ande annat än genom slump.. Fast slumpen kan te sig på olika sätt.. Du kan fråga andra andar om de stött på individen eller sett denne svepa förbi.. Detta kan vara troligt om den andre är astralvandrare..

Men hur gör du annars om du vill leta reda på en person? Jag har redan nämnt "fråga andra".. Det naturliga är att leta på de platser som individen mest troligtvis befinner sig på.. Om du vet att Burlek den Burleske normalt sover på.... vågar jag använda Risings värdshusgenerator? ....värdshuset Tarkel's Bärs & Biff :)gremsuck: - jag borde inte gjort det :gremwink:) så kan shamanen smyga dit och spana efter honom.. Fast då kommer ju frågan om shamanen har varit på det stället tidigare vilket jag skrev om ovan..

När shamanen väl lokaliserat en plats där den eftersökte troligtvis befinner sig och ser ett antal andar så kan denne börja titta närmare på alla individer, precis som du behöver göra om du kommer till en ny plats och letar efter personer.. Tillvägagångssättet är dock lite annorlunda men jag vet inte om jag verkligen behöver gå in på det.. Om du känner dig nöd tvungen så får du komma på en egen lösning, men det duger precis lika bra som förklaring till spelaren att rollpersonen kan känna igen en individ efter ett tag..

"Om du går i trance i närheten av en stad 'ser' du då andarna i staden (Tirakernas bakhåll mot dvärgarna i Kiaz talar för något sådant). Går det överhuvudtaget att koppla deras position på andeplanet till en geografisk position"
Andeplanet för mig är en högst personlig uppfattning.. Någon som har nära anknytning till naturen ser en skog istället för en stor stad.. Det hela påverkas kan också påverkas efter sin känslostämning, exempelvis om det är en helt ny geografisk plats så kan shamanen få vandra omkring i ett dimfyllt träsk dör allting känns hotfullt..

Du har även en specifik plats som du känner dig mer hemmavid i och på så sätt så blir det svårare för andra att påverka hur just den platsen ser ut i andevärlden.. Detta gäller även när du besöker andra shamaners "boplatser" eller platser som andra drömmer om.. Drömmar, förresten.. Jag brukar köra med att drömmarna tar plats på andeplanet men att du bara ter dig som ett spöke i deras drömmar.. En statist som inte har något eller kan påverka handlingen något.. Jag vet inte om Eon har en speciell drömvärld, men själv tycker jag.... Andeplan som andeplan, liksom.. :gremsmile:

Vad gällandes andarna så beror det lite på hur du vill köra.. Kanske har du i tanke att andarna bara är lysande punkter i ett svart hav? Kanske så har du idéer på att alla individers auror kan synas i andeplanet.. På så sätt skulle man kunna uttolka om auran är i obalans, typ om personen är sjuk eller är i någon känslomässig grop.. Att tolka någons aura är ungefär som att ställa en frågan om hur någon mår.. Skillnaden är att får man ett svar så kan med fullständigt lita på det svaret men det är ändå upp till shamanen att uttolka vad svaret betyder.. En oerfaren auraläsare får fram många betydelser medan en van vet direkt vad problemen är..

"Vad händer när någon förlorar en andestrid?"
Hmm, nu får jag kolla i mina anteckningar för jag kommer inte ihåg en term.. Ah, astralspår var det ja.. Vad händer om du håller på att förlora en normal strid? Jo, du försöker retirera.. Känner du att din kraft är på väg att tömmas helt så kan du försvinna tillbaka till din kropp.. Detta är något som är förenat med smärta och därmed något shamaner inte vill göra.. Smärtan kan bli så total att shamanen blir medvetslös.. En själ behöver sakta forma sig in i kroppen och att försöka rusa detta är som att ta på sig en kroppstrumpa på allt för kort tid.. Det är en dålig jämförelse som inte alls säger hur det går till men jag gör den för att du ska få dig en någrlunda uppfattning..

Från den kropp du beger dig från i astralplanet slå lämnar du en tråd efter dig - ditt astralspår.. Den är ungefär 1,5 meter bred för en normalstor människa och tunnas ut med tiden, vilket normalt brukar vara runt 1 timme.. Detta är en linje som den astralresande kan använda för att hitta tillbaka till sin kropp och det säger sig självt att shamanen inte vill vistas ute i astralvärlden längre än en timme.. Fast å andra sidan så är inte tiden reell i andeplanet..

En attackerande kan antingen försöka slå ut den andres själskraft och därmed förinta personen.. Man skulle även kunna tänka sig att personen försöker klippa av astralspåret så att personen inte kommer tillbaka till sin kropp.. Detta är något som är minst lika illa.. Jag har nämnt förut hur svårt det är att hitta en individ bland alla lysande punkter.. Försök då hitta en punkt som inte lyser.. :gremsmile: Det är ett famlande i mörkret, jag lovar.. En oerfaren astralvandrare eller någon som har slitits bort ur sin kropp lägger inte märke till sitt astralspår och därmed har mycket lättare att gå vilse..

Man kan undvika att tappa bort sin kropp på två sätt.. Antingen be en ande vakta kroppen under tiden man är borta.. Den sämre sidan med den planen är att anden inte alls är så vänligt inställd till den som den gav sken av att vara, utan har egna planer med din kropp.. Är den girig så försöker denne med det direkt och du har en rätt god chans att undvika detta men om den är listig så kan den vänta och.... tja, då blir det lite svårare.. :gremsmile: En annan lösning är att ha en spiritus familarii - en husande.. Denne kan ta över din kropp och bilda ett fyrsken som gör att du kan hitta tillbaka om du nu skulle tappa bort dig..

"Hur klarade dvärgarna av schamanerna i de stora krigen?"
Jag vet inte något om just de stora krigen så jag kan inte besvara den frågan.. En spontan tanke jag får är att dvärgshamanerna, om det nu finns sådana, kunde dölja de andras andar på något sätt.. Om det inte fanns några andefärdsmän bland dvärgarna och du verkligen vill ha med shamaners inblandning så får du tona ner deras offensiva förmågor rätt rejält.. Själv ser jag shamanerna som pacifister som står över fysiskt våld och sina medrasers göromål i världen.. Kanske blev de intvingade till att delta i krigen och använde därmed inte sin fulla styrka?

"Vad sysslar överhuvudtaget schamanerna med på andeplanet? /.../ Vad kan man egentligen göra där?"
Bra fråga.. :gremsmile: Det beror mycket på hur du själv skulle vilja se på shamanerna.. Man skulle kunna tänka sig att man kan jämföra detta med internet.. Vissa använder det till kunskapssöking, andra drar in och chattar lite, drar till diskussionsgrupper eller håller kontakten med gamla vänner.. :gremwink: Ja, ok.. Jämförelsen är inte jättelyckad men det är en jämförelse.. Om du tänker efter lite så kommer du säkert på en jämförelse som du tycker passar väl in på den andra värld som shamanen kan vistas i..

Om vi ställer frågan ur en annan vinkel.. Vad kan magiker göra? Behövs magi? Allt man kan göra med magi kan man ju göra på ett normalt sätt.. Tja, det är väl ungefär samma sak med shamanism.. Du kan göra allting, men mycket enklare och mycket kraftfullare.. Några av de saker som kan utföras har jag nämnt ovan, som auratydning, drömvandring, kunskapssökning med mera.. Det är därför jag tycker det är dumt att hålla isär dessa saker.. En magiker kan ju få bli vadhelst denne vill, så varför ska en shaman inte få ha dessa valmöjligheter?

Roligt att jag hittade ett intressant ämne på Eonforumet och det var bra frågor du ställde..

/Han som tagit saker som han läst om astralvandring och gjort det till sitt egna
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Jag brukar köra med att de platser som man har fräscht i minnet är de som man har lättast att hamna i, så därför stämmer det nog rätt bra med att man hamnar på den geografiska motsvarigheten i andeplanet som man satte sig i trance i.. En person som har hemlängtan har tänker ofta på platsen hemma och har därför lättare att kunna bege sig dit i andeplanet.. Drömmar och andra halvt slumpmässiga tankar på platser kan också underlätta färdandet..

Jag gillar tanken skarpt. Man kan låta de olika avstånden på andeplanet främst motsvara hur väl bekant man är med platserna. En plats där du har varit (antingen i andeplanet eller Mundana) är lättare att nå oavsett var du befinner dig och en plats i närheten av dessa är också de lättare att nå. Man skulle kunna se det som lika omöjligt att hitta en plats man aldrig varit på som att hitta en specifik ande bunden till en kropp. Det gäller att fråga eller pröva sig fram. Ligger platsen (på Mundana) nära en plats du känner till kan du utgå från den och därför lättare pröva dig fram.

Andeplanet för mig är en högst personlig uppfattning.. Någon som har nära anknytning till naturen ser en skog istället för en stor stad.. Det hela påverkas kan också påverkas efter sin känslostämning, exempelvis om det är en helt ny geografisk plats så kan shamanen få vandra omkring i ett dimfyllt träsk dör allting känns hotfullt..Du har även en specifik plats som du känner dig mer hemmavid i och på så sätt så blir det svårare för andra att påverka hur just den platsen ser ut i andevärlden.. Detta gäller även när du besöker andra shamaners "boplatser" eller platser som andra drömmer om.. Drömmar, förresten.. Jag brukar köra med att drömmarna tar plats på andeplanet men att du bara ter dig som ett spöke i deras drömmar..


Mmm, den personliga aspekten är intressant. Man kan låta alla själar skapa egna "boplatser" vilka man som schaman kan färdas in i. Att ta sig in där skulle bli som att på ett väldigt skumt sätt "vara i någons huvud". Man tar del av vissa av värdsjälens intryck, tankar och stämningar. Genom att se hur boplatsen ser ut kan man lista ut något om individen. Boplatsen är ofta väldigt ryckig och förändras snabbt (i och med själens ständigt skiftande intryck) vilket kan tyckas förvirrande. Därför är det också svårt att tala med andar, det blir lite som att ha att göra med en nyvaken. En skicklig schaman kan hitta saker som berättar om mer permanenta tillstånd hos själen men då bör man studera den ett tag. När man färdas på andeplanet är det främst en massa sånna här "drömmar" man ser och man får akta sig för att inte fasta eller bli starkt påverkad av dem. Skickligare schamaner eller demoner kan kanske styra sina intryck så att det blir ett mörkt hav med ljusa auror.

Själar kunniga i andeförnimmelse kan däremot skapa mer solida boplatser. Träffas schamaner för att talas vid är sådana platser lämpligare, då de kan formas att likna vår värld desto mer och blir betydligt mer lättförstådda.

Jag tror att de offensiva förmågorna får tonas ner, de är helt enkelt för farliga enligt reglerna, vilket blir lite inkosekvent med tanke på att de enligt dem borde få större avklang i världen. Om man både låter det finnas en risk i att anfalla någon samt gör det lite svårare kan det nog lösas. Dvärgarna har inga schamaner men förmågan att dölja själar samt astralspår var en bra idé.

Internet är inte en så fruktansvärt dålig jämförelse Man kan tänka sig att de talar med andra andar och trivs att vara i sin boplats och försöker fina till den, tänk vilket bra möjligheter för hemindredning :gremsmile: Dessutom lär det finnas en hel del vidskepelse inblandad, ska fundera ut sätt att låta det märkas.

En annan tanke jag fick var hur man ska förmedla intrycken? Vanliga sinnena fungerar ju inte men man skulle kunna tänka sig att de ändå stimuleras (som att vi kan höra saker i drömmar trots att det inte kommer från öronen). Sedan skulle man kunna låta det bli personligt och få schamanen att uppleva omgivningen på olika sätt och kanske t.o.m. styra sina egna intryck. Fler förslag?

Tack för all jättebra inspiration!
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
För första gången har en spelare i min grupp gjort en rollperson kunnig i schamanism. Efter att ha läst att jag hittat i reglerna samt forumet känner jag att mycket saknas och en del känns väldigt svårt.

Det stämmer att mycket kring schamaner och schamanism i Mundana fortfarande är oklart. Allmänt sett är det därför mycket upp till dig själv att avgöra vad du tycker är lämpligt i din kampanj (surprise! :gremgrin:).

Som du säkert vet är dock en modul om ämnet på gång och av författaren Drakvredes kommentarer att döma bör det inte dröja alltför länge (med Neogames mått mätt) tills den finns att köpa.

Under tiden kan det kanske vara värt att botanisera bland Drakvredes inlägg för att se om du kan få några "officiella" svar. I den här tråden tror jag du kan få en del svar eller iaf inspiration (det är sent, så jag har tyvärr bara skummat igenom den). Hoppas detta är till lite hjälp.


/Rax
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Ändra andestrid

Jag har läst tråden du hänvisade till och trots Drakvrede och Ymirs argumentering tycker jag att nuvarande regler rubbar spelbalansen. Det beror i och för sig på hur man tolkar "lättare-att-ta-tillbaka-sin-egen-kropp-regeln". Låter man den även gälla när man försvarar sin egen kropp (varför inte egentligen?) och låter det vara lite farligt för schamanen att förlora andestriden så känns problemet löst.
Som det är nu ser jag några problem:
1) Det är inte så jekla svårt att slå ut en hög person. Thalaskierna skulle kunna skicka en kunnig i andeförnimmelse att ta hand om sabriska kungen i ett givet tillfälle (och det skulle vara lättare än förgiftning). Framför allt: Det borde helt enkelt märkas på världen på många sätt.
2) En sur kamorian/tirak/annat skulle kunna gå totalt bärsärk bland fiendeandar och slå ut en hel del. Visst, det är packat med folk i Daval men skicka dit en schaman som dödar jargier tills någon kommer och stoppar honom.
3) Exemplet från grundboken egentligen. Det är inte så hemskt att bli dödad, vilket därför resulterar i (åtminstonde för mig) en rollspelsmässig nackdel.

Jag är dock nyfiken på Ymirs "ubåtsregler". Om de inte redan är postade hoppas jag att han får lust att delge dem...
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Re: Ändra andestrid

En sur kamorian/tirak/annat skulle kunna gå totalt bärsärk bland fiendeandar och slå ut en hel del.

Sen är det där med qadosh också, den ställer liksom till det då man vill härja omkring som schaman :gremgrin:

Fast det beror på hur man ser på det hela. Nu ska vi se om jag kan förklara vad jag menar. Om en schamans kropp dör så får denne sänka qadosh med Ob1T6 (visst är det så?). Det är ju inte speciellt roligt men nu kommer vi till det jag ska försöka förklara.
1) Schaman låter en ande överta sin kropp (sin riktiga vad det nu menas med det?) och härjar sedan runt på slagfältet. Schamanen tar över en annan kropp och den blir dödad. Får schamanen då minus Ob1T6 i qadosh för att kroppen schamanen var i dog eller får han inte det för att han har en annan levande kropp som väntar på honom.
2) Schamanens kropp dör och schamanen far runt från kropp till kropp (på ett slagfält t.ex.) och tar död på dessa. Får han då minus Ob1T6 i qadosh.

Jaggernaut som kom att tänka på att schaman bara kan köra ut själarna ur deras kroppar utan att själv ta över den och på så sätt komma förbi det där med qadosh. Han kom precis fram till varför man inte ska skriva sådana här inlägg fyra på morgonen.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
"Tack för all jättebra inspiration!"
Jag försökte skriva så att du skulle få lite egna idéer medan du läste det.. Det märkes i ditt svar att din hjärna spann loss rätt rejält.. Kul att se!

"Genom att se hur boplatsen ser ut kan man lista ut något om individen. Boplatsen är ofta väldigt ryckig och förändras snabbt (i och med själens ständigt skiftande intryck) vilket kan tyckas förvirrande."
Ungefär som i en dröm.. Ball idé.. Det hade jag inte tänkt på.. Tänkte att auran skulle kunna kunna fylla ut detta men man skulle kunna tänka sig att auran, när man undersöker den närmare ska kunna visas som en plats.. En plats i personens undermedvetna..

Andeplansfärdaren kan göra smärre personliga inverkningar på dessa platser och därmed ändra personens känslostämning medan denne är vaken.. Det kan vara känslor som depression, lycka, kärlek, misstänksamhet med flera. Likaså kan denne spärra in personen när denne drömmer i sitt eget undermedvetna och försöka påverka denne genom drömmen genom att plantera in nya minnen, intryck eller tankar och på så sätt försöka styra personen i en viss riktning..

"Skickligare schamaner eller demoner kan kanske styra sina intryck så att det blir ett mörkt hav med ljusa auror."
Haha, här märkts det så tydligt att du verkligen är inne i shamantankebanorna.. Du använder dig av uttryck som följer logiskt i texten och som verkar ha någon gömd analogi i sig.. Helt klart kan shamanen påverka sin upplevelse i astralplanet och det både sin miljö och hur denne själv uppfattas utav andra.. Denne kan sjunka in i andeplanets bakgrund, se ut som en dröm och därmed inte märkas lika väl, för notera att drömvärlden inte ter sig på samma sätt som vår värld där du kan gömma dig bakom ett träd för att inte synas. Du kan göra det men trädet för dig behöver inte vara ett träd för den andre personen och därmed kan denne förnimma dig på ett helt annat sätt..

Alla astralvarelser som är medvetna om deras existens på drömplanet har sina egna personliga bilder men om shamanen vandrar in i någons dröm så kan personerna där ta olika former utifrån shamanens egna åsikter om personen.. Om exempelvis en person har förtryckt shamanen genom mobbing när denne var liten så kan förtryckaren ge intryck av att se ut som en stor björnliknande skuggbest.. Shamanen ser direkt vem det är och vet hur personen ser ut instinktivt men skepnaden som mobbaren antar förstärker intrycket och känslorna som shamanen får om denna person.. Återigen så kan erfarnare shamaner dämpa dessa bländskepnader och därmed kontrollera sina känslor bättre än en ovan drömridare..

"Jag tror att de offensiva förmågorna får tonas ner, "
Jag ser inte att en shaman ska kunna slita en persons själ ur dennes kropp.. Om offret är vaken så har denne en ringa kontakt med astralvärlden, så dennes ande (boplats) är det enda som syns i andeplanet och kan därmed inte nås på samma sätt.. Kontakten med andeplanet är desto starkare om personen sover men ändock så är dennes drömmar som en vag hägring i det astrala, precis som shamanen kan liknas som ett spöke i andras drömmar..

Annat är det med permanent boende på astralplanet eller tillfälliga astralresande.. De kan få sin existens helt utplånad eller få banden kapade till sin fysiska kropp och därmed döda kroppen.. Själar som fått sin astraltråd kapad på detta sätt kan bli desperata och vill försöka med alla medel ta sig tillbaka till det fysiska på vilket sätt som helst.. Permanent astralplansbofasta rör sig oftast bara omkring ett område och att försöka slå ut någon på dennes egna boplats är något som kan försvåras rejält då den hemmahörande bestämmer förutsättningarna i sitt "hem"..

"Internet är inte en så fruktansvärt dålig jämförelse..."
Om jag ska ta fram liknelsen ännu mer så måste den själresande ta sina promenader med försiktighet och med måtta.. Andeplanet är precis som vår värld inte säker för att fritt vandra omkring men orsakerna är av helt annan art och har helt andra mål.. Det finns hungriga eller, i vårt synsätt, galna andar och demoner som gärna slår till mot astralvandrare (typ hackers).. Antingen för att få en fysisk kropp och bringa denne i egna syften eller för att förstöra för sin egen lustas skull..

Om drömvandraren tillbringar för mycket tid så kan denne få ta samma smäll som en modemsurfare, nämligen räkningen i slutet utav månaden.. Det kostar att tillbringa tid på astralplanet, bland annat genom att det hela kan skapa ett beroende.. Att vistas på andeplanet ger en känsla utav frihet - en känsla av att flyga - då du helt har blivit av med den börda som kroppen innebär.. Du tar emot helt andra intryck från omgivningen än från vad du är van vid och dessa kan te sig berusande och därmed skapa en saknad för de själar som inte kan stå emot detta..

Det är även lätt att tappa bort sig bland alla kontakter som man har knytit och återupptar vid varje session.. Jag skrev tidigare att tiden inte är reell och att vistas med andra kan tona ner tiden såpass utan att personen inser hur mycket som passerat.. Om man med detta även betänker att astralspåret till sin kropp inte är evigt så kan det därmed vara en fara att tappa bort sitt mål med andevandrandet.. En gammal shaman vet detta och lägger mycket av sin fokusering på att behålla tanken på dennes ursprungliga uppgift på andeplanet.. En tanke som kan med lätthet fladdra iväg.. Denne strikta disciplin är anledning till varför shamanen i första fall har kunnat bli gammal..

En annan tanke jag fick var hur man ska förmedla intrycken? Vanliga sinnena fungerar ju inte men man skulle kunna tänka sig att de ändå stimuleras (som att vi kan höra saker i drömmar trots att det inte kommer från öronen)."
Just hörsel har jag inte funderat så särskilt mycket på.. Ord och kroppspråk som varelser förmedlar mellan varandra är omedelbara och därmed telepatiska.. Dock så är tidsuppfattningen helt annorlunda jämfört med vår värld.. Hela kontentan i vad någon vill förmedla mottas direkt men shamanen uppfattar detta som att personen talar under en längre stund.. Därför kan direkta träffar i andeplanet ske under en väldigt kort tid ur vår världs tidsperspektiv sett..

Notera att olika väsen uppfattar andeplanet olika.. En ande av en varg får hela andra intryck än en människoshaman.. Detta förhindrar dock inte att de två kan kommunicera med varandra, för om de inte skulle kunna ta intryck av varandras "ord", som mer är en uppfattning av deras helhet, så skulle de inte heller kunna uppfatta varandra.. Det går, men det är svårare.. Mellan personer som "talar" samma språk sker nästintill aldrig språkförblistringar då andemeningen allt som sägs är det som uppfattas.. Det skulle i så fall vara om personen talade i tungor eller på något sätt försökte bedra den andre för att missförstånd ska uppkomma..

Två personer som är ovana vid varandras "tungomål" tar det längre tid (i vår värld sett) för att förstå varandra.. Detta är faran med att vistas i ett andeplan där personen normalt inte hör hemma, för tidsuppfattningen blir ännu mer skev än normalt.. Men nog talat om detta.. Vi kan gå vidare till de andra sinnesintrycken..

Lukt och smak är två sinnen som nästan är helt utslagna, även om de finns i shamanens medvetande.. Om jag ska ge mig på en liknelse så är det hela som ett ögas synfält.. Synintryck och känslor är det som är rakt framför ögat och därmed i skarp fokus.. Ljud är något utanför precis utanför fokus medan lukt och smak ligger någonstans långt ute i periferin.. De finns där, shamanen kan uppfatta dem, men det är endast svaga intryck som glöms bort i stunden efter.. Lukter och smak kan dock skapas utav de väsen som befinner sig i astralplanet.. Vissa har till och med sin skepnad i form av en lukt eller smak och till och med sång..

Något som däremot är desto starkare är känseln men då menar jag inte förmågan att känna ett materials ytstruktur eller värme.. Det hela känns mer som tryck och dragningar.. Om någon träder in i närheten utav dig så känner du ett visst tryck från det hållet.. Om du letar efter någon så känner du en dragning mot denne.. Dessa känselintryck är ständigt där och slutligen blir shamanen van vid och kan utnyttja detta.. Det är som om en människa har förlorat sina tår men istället har fått en svans för att upprätthålla balansen..

Detta är förvisso något som varierar från varelse till väsen.. En annan kanske känner en längtan, en tredje kärlek i maggropen, en fjärde en upprymdhet, en femte en svag förnimmelse av ett ljud eller lufttryck mot örat.. Det hela är väldigt svårt att förklara men det är en väldigt personlig sinnesintryck för varelsen som får uppleva detta.. Just detta är något som bidrar till redan nämnda beroendet..

Om du inte har tröttnat på att läsa så tänkte jag fylla i med vad man mer kan åstadkomma med sina besök i andeplanet.. Först så måste jag gå in lite mer på vad astralspåret innebär.. Att ha ett astralspår till sin kropp innebär att man har fortsatt kontakt med sin kropp och kan forsätta upprätthålla de livsnödvändiga saker som behövs för att kroppen kan överleva.. Detta är något som inte är i linje med vad Eons böcker säger men för mig så är en husande en lyxvara som många inte har och att be andra andar ta plats i en kropp är en riskfylld chansning, av anledningar som jag nämnt i förra inlägget..

Du kan göra andra saker med astralspåren.. Dessa är något som alla varelser har och därmed så kan du spåra en annan individ genom dennes avtryck som denne lämnar efter sig.. Jag har sagt att man normalt inte ser astralspåren men erfarna vandrare kan koncentrera sig på att finna och se dessa.. De kan även "skjuta ut" nya astralspår som andra sedan kan följa..

Vad som mer kan göras är att shamanen kan temporärt blicka in i astralplanet och på så sätt upptäcka de andar, exempelvis nyligen avlidna, som rör sig på platsen och levande varelsers auror.. Och när jag ändå är inne på avlidna personer, så bör sägas att dessa stannar kvar på platsen under en mindre tidsrymd.. Jag brukar köra med i DoD att Psyke minskar för var dag som anden vistas på platsen i astralplanet så en själsstark individ behåller sig längre på en plats än en själssvag individ.. Man skulle i Eon kunna tänka sig att Quadosh minskar med 1, men jag är dock lite osäker på vad termen innebär efter döden.. Spöken är andar som inte accepterat sin död och därmed trängt in från astralplanet till en fysisk form och så därför tynar inte dess närvaro bort med tiden..

Oj, det här har tagit mig 2 timmar att skriva, så jag får korta ner mig lite.. Shamanen kan förhandla med djurandar och få dessa att påverka sällskapets resfärd positivt.. Exempelvis ge fri lejd genom en skog.. Jag skulle kunna skriva lite mer om det här men du får fundera lite själv på detta område..

Slutligen kan jag snabbt skriva ner hur man ska spelleda en astralvandring.. Spelaren kommer att stöta på dessa saker för första gången under sina vandringar och som spelledare skulle jag låta denne få upptäcka alla nya saker och bara ge vaga aningar om hur det känns om att vara på astralplanet.. Det är en helt annan upplevelse mot det fysiska planet och därmed går det inte fullt ut att beskriva känslan för en individ som bara upplevt det fysiska livet..

Jag hoppas att du har bildat dig en egen uppfattning om hur en astralvandring går till och att du förmedlar dessa känslor till spelaren medan denne vandrar.. Om denne vill göra något nytt eller försöka övervinna ett problem, föreslå lösningar som om rollpersonen redan visste dessa.. Ta exempelvis det här med att skjuta ut astralspåret exempelvis.. Om rollpersonen ska visa någon annan vägen så kan du säga "Varför skjuter du inte ut ett astralspår som bla, bla, bla", precis som om det vore det uppenbaraste man kan göra.. :gremsmile:

Att ha en helt egen värld att vandra omkring i är något som tar tid och om du nu inte har har någon kampanj där alla är shamaner så ber jag dig att hålla astralvandringarna till ett minimum.. Detta är ett råd jag vet av erfarenhet.. Shadowrun har tre olika världar (en för shamaner, en för hackers och en för vanliga) och det kan bli en hel del solospelande i det rollspelet, vilket resulterar i en hel del väntande för de andra spelarna.. Dra bara en snabb sammanfattning av vad som hände och sedan är allt klart.. Undantaget är första gången som spelaren testar på detta.. Då ska du beskriva upplevelsen så gott du kan, för att ge spelaren en hum om hur det går till..

Undantaget är givetvis om spelaren vill hitta på något som kan drastiskt ändra äventyrets framfart.. Snabbspola då fram till händelsen.. Början inte med "Du försätter dig i trans och bla, bla, bla" utan hoppa direkt till händelsen "Du står utanför platsen för kungens dröm...".. En astralvandring ska ha plötsliga skiftningar i miljö och händelser, precis som en dröm, och en shaman som vandrat mycket i det andliga planet kan börja blanda ihop händelseförloppet mellan den verkliga världen och spegelvärlden och börja uppleva den verkliga världen som att ha samma osammanhängande händelseförlopp som i en dröm..

/Han som tycker man kan läsa om inlägget, för det i början får mer djup av det som avslöjats mot slutet av inlägget

<FONT SIZE=1>analogi: jämförelse
subtil: knappt märkbar
periferi: utkanten av ett synfält</FONT>
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Andeplansfärdaren kan göra smärre personliga inverkningar på dessa platser och därmed ändra personens känslostämning medan denne är vaken.. Det kan vara känslor som depression, lycka, kärlek, misstänksamhet med flera. Likaså kan denne spärra in personen när denne drömmer i sitt eget undermedvetna och försöka påverka denne genom drömmen genom att plantera in nya minnen, intryck eller tankar och på så sätt försöka styra personen i en viss riktning..

Det var en rolig idé. Här har vi också sättet som en demon kan manipulera en vanlig själ. Genom att försiktigt lägga till saker och så småningom ta över mer av dess tankar. Svårigheten för demonen blir väl främst desamma som för en vanlig schaman. Det är en konst att göra dessa ingrepp och samtidigt svårt att hitta personen man ska manipulera. Bästa sättet att göra det är kanske att ta en fysisk form och försöka befinna sig i närheten av personen...

Annat är det med permanent boende på astralplanet eller tillfälliga astralresande.. De kan få sin existens helt utplånad eller få banden kapade till sin fysiska kropp och därmed döda kroppen..

Tycker också det blir mycket bättre om det är betydligt farligare att lämna kroppen än att vara kvar i den i fråga om en andestrid. Farorna för en anderesenär bör vara mycket lindrigare för en kroppsbunden själ och att besegra en sådan i andestrid bör vara ganska svårt.
Skulle vara intressant om man kunde göra andestrid till ett tillfälle där man har en mängd val som t.ex. att försöka spärra motståndarens själ, själv försöka fly eller bara reflexmässigt slå bort motståndaren.

Det är även lätt att tappa bort sig bland alla kontakter som man har knytit och återupptar vid varje session.. Jag skrev tidigare att tiden inte är reell och att vistas med andra kan tona ner tiden såpass utan att personen inser hur mycket som passerat.. Om man med detta även betänker att astralspåret till sin kropp inte är evigt så kan det därmed vara en fara att tappa bort sitt mål med andevandrandet.. En gammal shaman vet detta och lägger mycket av sin fokusering på att behålla tanken på dennes ursprungliga uppgift på andeplanet.. En tanke som kan med lätthet fladdra iväg.. Denne strikta disciplin är anledning till varför shamanen i första fall har kunnat bli gammal..

Finns en hel del likheter med lucid dreaming (heter det så?). En schaman kan kontrollera sin själ på andeplanet men det finns alltid en risk att han "tappar kontrollen" (drömmen tar över). Därav har vi också den bästa lösningen hitills på varför schamaner är vanligare i primitivare sammanhällen: Är det för tätbefolkat är det svårare och farligare att bege sig ut på andeplanet. Det blir lätt att man tappar kontrollen inför den våg av intryck man möter. En ytterligare anledning skulle väl vara att ett liv närmare naturen och djurandar kan leda till att de faktiskt söker upp en och nästan lär en att vandra på andeplanet.

Jag gillar tanken att mycket på andeplanet ska vara okänt samt mystiskt och att det finns många olika saker att göra där. Ibland kan man mötas av okända saker och hellre vända om än att ta risken att undersöka det. En eftertänksam schaman vet vikten av att dölja sina spår när han beger sig tillbaka till sin kropp så att ingen ska kunna följa honom tillbaka. Man har stora möjligheter att förändra platser med hjälp av sina tankar. Att skapa säkra platser, gömda från omgivningen och skyddade från andras tankar tillhör vanligheterna, särskilt om man ska lära upp en ny resenär. Man kan t.o.m. göra fällor som går i lås när någon beträder ett område. Tanken är att andeplanet ska likna vår värld i meningen att man kan göra en mängd olika saker där och inte bara färdas, prata och strida enligt vissa regler. Att "bygga" saker i andevärlden tar dock både tid och skicklighet.

En kort tanke om intrycken: Det som egentligen händer jämfört med vår värld är att dina sinnen (eller dess tolkning) är betydligt mer personliga än här. Ungefär som att växla mellan en hunds lukt, människans syn, grävlingens känsel samt att de psykologiska förhållanden spelar en betydligt större roll. Mäktiga schamaner/demoner besitter just förmågan att "stabilisera" ett område och göra den mindre beroende av sinnena.


De saker som är kvar att fundera på är vad som händer om du bara driver runt. Eller vilka saker som händer är väl ganska klara (träffar andra själar, resenärer etc) men hur ofta det sker, alltså hur stora riskerna faktist är. Slutligen att fixa andestriden intressant (I och för sig finns det hur många intressanta saker som helst att spåna vidare i).

För övrigt har min panik om att ha en schaman i gruppen gått över till spänning.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Tankar kring andeplanet och interaktionen därmed

Hur förhåller sig geografin på andeplanet till övriga Mundanas? Är avståndet på andeplanet korrelerade till de geografiska avståndet i Mundana.
Efter ett samtal för en tid sedan med CJS på neogames om saken så menade han på att andeplanet inte har någon geografi över huvud taget då det inte är en "värld" i ordets rätta bemärkelse (dvs. att man egentligen inte kan "vandra" omkring där). Han menade på att interaktion med andeplanet framförallt handlar om att kommunicera med andar. Han sa dessutom att det är omöjligt för någon att få någon form av sensorisk information från andeplanet pga avsaknaden av sina fysiska sinnen.
Det möjligt att jag missuppfattat någon detalj i det han sa och det är inte heller säkert att det är på detta sätt andeplanet kommer att gestaltas slutligen men då CJS är den som fattar besluten om vad som blir eller inte blir så är detta det mest officiella svar jag kan ge dig.

Personligen ser jag dock annorlunda på saken. Avsaknaden av en geografisk motsvarighet på andeplanet tycker jag skulle innebära att många intressanta rollspelsupplevelser går till spillo (för att inte tala om den svårighet som det innebär för en spelledare att beskriva ett möte med en ande i annat än dialogform). Jag anser därför att andevärlden borde ha ett slags geografi bla. borde relatera med den fysiska världens geografi. Man skulle kunna säga att jag utgår från tesen: "allt som har en form har också ande" dvs. att allting som finns också har en andlig motsvarighet.
Ett slott i den fysiska världen har alltså sin andliga motsvarighet på andeplanet. Vad som skiljer dem åt är att andeplanet enligt mig alltid visar mer av saker och tings sanna natur än den fysiska världen. Ett slott kanske ser något nergånget men trivsamt ut i den fysiska världen men om det är en plats för ondskefulla tankar och mörka ritualer så kommer detta att avspeglas på dess andliga motsvarighet.

Vad gäller avståndet mellan saker och ting anser jag att det inte behöver vara motsvarande det i den materiella världen. I den fysiska världen mäts avstånd i hur långt man måste vandra eller ev. flyga från en plats till en annan. I andevärlden anser jag att avstånd inte behöver vara det samma. Avstånd borde där kunna defineras i hur närstående vartannat platser är rent energimässigt. En kyrkogård i den fysiska världen kanske ligger ett visst antal meter från en annan kyrkogård i den fyiska världen men i den andliga världen anser jag alltså att de skulle kunna ligga närmre varandra då de har en energimässig samhörighet.

Hur hittar man en specifik ande bunden till en kropp? I reglerna står inget om detta. Måste man kunna andens sanna namn alternativt träffat den tidigare för att hitta den?
Ett namn, och ett sant namn i synnerhet, har enligt mig en särskild energi som är antingen (i fråga om ett vardagligt namn) är ungefärligen motsvarande individens säregna energi eller (vad gäller det sanna namnet) är exat motsvarande. Att känna till namnet borde alltså kunna underlätta det hela (i jämförelse med sympatetisk magi).
Man skulle kunna likna det med informationsflödet i ett datasystem. Information till en särskild plats hamnar rätt först om den är adresserad rätt dvs. om rätt namn finns för den exakta källan. Om endast en del av adressen är känd så hamnar den endast i närheten (och i vissa fall helt felt).
Jag anser alltså att du måste kunna en andes namn om du vill komma i kontakt med dem såvidar du inte redan befinner dig i direkt närhet till anden (och naturligtvis är detta en av de viktiga bitarna som en shaman förmedlar till sin shamanlärling). Om du vill tillkalla en eldande så kan du exempelvis om du känner till en spcifik andes namn kalla på just den. Annars får du nyttja namnet för eldandar vilket förhoppningsvis tillkallar en av dem (då det är svårare så).

Mm du dock färdas med din själ på andeplanet till en plats som är tillhåll för den sortens andar som du är intresserad av. Ang. eldandar så borde exempelvis den andliga motsvarigheten av en vulkan kunna vara ett lämpligt tillhåll för eldandar och således de som färdas dit kommer sannolikt att finna sådana andar där.

Om du går i trance i närheten av en stad "ser" du då andarna i staden (Tirakernas bakhåll mot dvärgarna i Kiaz talar för något sådant). Går det överhuvudtaget att koppla deras position på andeplanet till en geografisk position?
Jag skulle svara JA och JA på de två frågorna. Låt mig förklara varför: Om du antigen nyttjar din andliga syn eller går i trance och stiger ur din kropp med själen så kommer du enligt mig att få bevittna den andliga motsvarigheten till den specifika plats där du befinner dig. Således kommer du också att få bevittna all de själar som uppehålls på denna plats.
Angående att ta reda på var de befinner sig i motsvarighet till den fysiska världen är inte alltid helt lätt beroende på att de kan te sig en aning olika men i många fall borde det ändå vara fullt möjligt. Jag kör för övrigt med att man kan särskilja fria själar (dvs. de som inte är förankrade i en fysisk kropp) från förankrade själar genom den skugglika slöja som tycks omge dessa själar. Den skugglika slöjan är alltså den fysiska kroppen och jag kör också med att man i vissa fall kan ana fysiska väsen som saknar en vanlig själ (såsom djur som istället har en "gruppsjäl" eller totem) såsom spökaktiga skuggor utan det ljusskimmer som kännetecknar själen.

Jag tycker det finns en inbyggd skumhet i världen om schamanerna lätt kan hitta en själ bunden i en kropp och anfalla denna. Tirakerschamaner skulle ha gått ordentligt bärsärk på andeplanet i de stora krigen och viktiga positioner i ett land (t.ex. Consabers kung) skulle alltid vara hotande om de inte hade starka skyddsåtgärder, vilket låter skumt att de skulle ha. Enda åtgärden jag kan tänka mig mot detta är att det är svårt att hitta andar bundna till fysiska kroppar. Har någon annan löst det på ett annat sätt?
Jag kör med att det är två nivåer (+Ob2T6) att hitta en själ som är innesluten i kött. Således är det mycket svårare att lokalisera dessa själar på andeplanet då de är överskuggade av sin fysiska kropp.
En annan åtgärd är naturligtvis skyddande magi något som exempelvis dvärgarna säkerligen lärt sig göra bruk efter de stora tirakkrigen. Jag kör iallafall med att de flesta dvärgfesten skyddas av särskilda skyddsrunor vilka gör det omöjligt (eller iallafall mycket svårt) för en själ att passera på andeplanet.

Vad händer när någon förlorar en andestrid? I reglerna nämns bara att de knuffas iväg till nära. På så sätt skulle en schaman gång på gång återuppta andestriden tills han vinner.
Jag kör med att den själ som förlorar e andestrid också förlorar ett (-1) i Qadosh. Vad som alltså händer efter ett par förluster är att själen riskerar borttoning (dvs. själsligt utslocknande) på ett liknande sätt som magiker.
Jag kör också med att en shaman har möjlighet att återfå Qadosh (upp till och med nivå 0) genom särskilda ceremonier och genom meditation.

Hur löser man det här och det besläktade problemet: Hur klarade dvärgarna av schamanerna i de stora krigen?
Som jag nämnt ovan så kan de ha använt sig av sin magi för att skydda sig. Psykotropin har ju exempelvis en del effekter som kan användas i just detta syfte.
Problemet är bara att dvärgarna inte nyttjar psykotropi (då de endast använder sig av ataxatropi och de fyra elementarkrafterna) och då det är en aspekt det inte går att transformera till så har de alltså ingen möjlighet att nyttja förtrollningar av just psykotropisk natur.
Antingen måste de då ha funnit någon alkemisk lösning på det hela eller så har de helt enkelt varit sårbara mot tirakerna just vad gäller deras brist på andligt försvar.

Vad sysslar överhuvudtaget schamanerna med på andeplanet? Talar med sina förfädersandar, förhandlar med djurandar... Vad kan man egentligen göra där?
Tja en hel del faktiskt. Förutom den uppenbara fördelen i att ta del av sina förfäderandars visdom och rådgivning, eller det ktafttillskott det innebär att fängsla andar i föremål så finns det enligt mig en del annat intressant du kan nyttja andevärlden till. Låt mig beskriva ett par exempel nedan:

Spioneri: Då du med hjälp av färdigheten Andeförnimmelse kan blicka bortom den fysiska slöjan från den materiella världen och se in i andevärlden så kör jag med att du också kan göra det exakta motsatta dvs. att blicka in i den materiella världen (med samma färdighet) ifrån andevärlden. Det är dock svårare då själens "etersinnen" (mer om dessa nedan) saknar någon direkt fysisk motsvarighet men det är likväl möjligt (svårigheten är+ Ob2T6). På grund av den uppenbara svårigheten att förnimma någon som iakttar en från den andliga världen så är det alltså ett mycket effektivt medel om man vill spionera på någon (det var min tanke med drakarna att dessa ofta gör på detta vis för att ta del av personers hemligheter).

Kommunikation: På andeplanet kan alla förstå varandra, där finns bara ett universellt språk - tankens språk. Du kan också med ditt sinna kalla på någon som är långt borta. Jag kör därför med att du med hjälp av färdigheten Andeförnimmelse faktiskt kan skicka ett slags telepatiska meddelanden då du befinner dig i andevärlden (svårigheten beror på närheten till den eller dem du vill kommunicera med). För att dessa skall kunna ta emot budskapet måste de själva besitta färdigheten Andeförnimmelse (med samma svårighet). Om själarna befinner sig i sin fysiska klädnad så kör jag med att det är två nivåer svårare (för att förhindra att shamaner blir ett slags telepater). I sällsynta fall har jag även kört med att shamaner kan kommunicera med personer som inte har andeförnimmelse (då de ju fortfarande har en själ som shamanen kan kommunicera med) och att detta oftast sker då folk sover genom deras drömmar (kör med att det också ofta är genom drömmarna som andar förmedlar sig till människorna).

Insamlande av information: Förutom att spionera på andra så finns det en hel del information man kan få om den fysiska världen genom att ta del av dess andliga motsvarighet. Om man misstänker att en plats är genomsyrad av ondska kan man enligt mig alltså enkelt se detta på dess andliga motsvarighet. Likaså kan man få information exempelvis genom att tala med ett specifikt djurs totemande så kan man ta del av information som denna totemande känner till genom de individuella upplevelser som djurindivider har haft som den hör till. Att prata med en vargtotem skulle alltså exempelvis kunna ge en information motsvarande vad en hel vargflock har fått erfara.
Vidare så anser jag att ett föremål har ett slags själsligt minne. En shaman kan enligt mig försöka ta del av detta minne genom sin Andeförnimmelse (liknande psykometri). Svårigheten för detta baseras på hur starka känsloenergier som väckts i föremålets närhet. Betonas bör dock att jag brukar köra med att detta är såpass svårt att de flesta vanliga shamaner mycket sällan förmår lyckas med detta.

Skapa sig fördelar i den fysiska världen: En shaman som har gått vilse i en skog kan enligt mig göra ett avtal med exempelvis en speciell fågels totem och på så vis bli uppsökt av en sådan fågel i den fysiska världen som visar denne vägen. På samma sätt kanske ett avtal med en vargtotem kan innebära att den flock som anden vakar över inte anfaller shamanen. En pakt med en väderande kanske kan frambringa regn osv.
Poängen är dock naturligtvis att andarna alltid kräver något i utbyte för den tjänst de förlänar. Dock så får alltså shamanen på så vis möjligthet att göra en hel del saker som faktiskt direkt påverkar saker och ting i den fysiska världen.
Dessutom att ta plats med sin själ i exempelvis en fågelkropp ger ju en god möjligthet att rekognicera omgivningen och att ta plats i ett kraftfullt djur som exempelvis en björn ger shamanen möjlighet att få en kraftfull krigsform.

Slutligen tänkte jag besvara en fråga som du faktiskt inte har ställt men som likväl är ganska väsentlig i min syn på hur interaktionen med andeplanet fungerar. Frågan är hur det överhuvudtaget kan vara möjligt att förnimma något från andevärlden då man som bekant inte kan förlita sig på sin fysiska sinnen?
Svaret förefaller mig enkelt och ganska självklart nämligen att själen naturligtivs måste ha en andlig motsvarighet av de olika sinnena (drakarna kallar dessa sinnena för "eteriska sinnen" eller "etersinnen"). På så vis är det alltså möjligt för själen att faktiskt ta del av vad de fysiska sinnen uppfattar (den andliga synen ser genom de fysiska ögonen, den andlig hörseln hör genom öronen osv.). Likaså kan själen också i andevärlden förnimma saker och ting med alla sina sinnen. Saker i andevärlden kan alltså ha en färg, en lukt, en smak osv. Dock å är saker och ting enligt mig klarare, annorlunda och mer abstrakta i andevärlden.

Sebastian - hobbymystiker
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Re: Tankar kring andeplanet och interaktionen därmed

Han sa dessutom att det är omöjligt för någon att få någon form av sensorisk information från andeplanet pga avsaknaden av sina fysiska sinnen.

Slutligen tänkte jag besvara en fråga som du faktiskt inte har ställt men som likväl är ganska väsentlig i min syn på hur interaktionen med andeplanet fungerar. Frågan är hur det överhuvudtaget kan vara möjligt att förnimma något från andevärlden då man som bekant inte kan förlita sig på sin fysiska sinnen?
Svaret förefaller mig enkelt och ganska självklart nämligen att själen naturligtivs måste ha en andlig motsvarighet av de olika sinnena (drakarna kallar dessa sinnena för "eteriska sinnen" eller "etersinnen"). På så vis är det alltså möjligt för själen att faktiskt ta del av vad de fysiska sinnen uppfattar (den andliga synen ser genom de fysiska ögonen, den andlig hörseln hör genom öronen osv.). Likaså kan själen också i andevärlden förnimma saker och ting med alla sina sinnen. Saker i andevärlden kan alltså ha en färg, en lukt, en smak osv. Dock å är saker och ting enligt mig klarare, annorlunda och mer abstrakta i andevärlden.


Jo, håller med i ditt resonemang. Själen måste ha en möjlighet att uppfatta vad sinnena för vidare. Vi kan ju "se" saker utan att det är sinnena som vidarfört dem t.ex. vid hallucinationer. Men dessa saker kan andra inte se och det blir svårt att beteckna dem som "reella".
Man skulle kunna tänka sig att andeförnimmelse är det enda sinne som vidarför intryck från andeplanet till själen. Det "reella" på andeplanet påverkar dock själens uppfattning (dina etersinnen) på ett mer personligt sätt än på Mundana men de påverkas tillika.


Angående att ta reda på var de befinner sig i motsvarighet till den fysiska världen är inte alltid helt lätt beroende på att de kan te sig en aning olika men i många fall borde det ändå vara fullt möjligt. Jag kör för övrigt med att man kan särskilja fria själar (dvs. de som inte är förankrade i en fysisk kropp) från förankrade själar genom den skugglika slöja som tycks omge dessa själar. Den skugglika slöjan är alltså den fysiska kroppen och jag kör också med att man i vissa fall kan ana fysiska väsen som saknar en vanlig själ (såsom djur som istället har en "gruppsjäl" eller totem) såsom spökaktiga skuggor utan det ljusskimmer som kännetecknar själen.

Låter som ett intressant sätt att göra bundna själar mer svårfunna än fria. Krockar bara lite med min föreställning om anledningen till de få schamanismerna i städerna: Det är problematiskt med den storm av intryck man utsätts för. Hmm.. *funderar*.

Börjar bli klarare över vad en schaman kan göra, särskilt bra var påpekandet att man kan få fram saker/förhandla med djurtotem.

Trots försök att balansera schamanernas roll i världen, tycker jag ändå de är för mäktiga. Thakalatrimbunalen skulle kunna genomföra en omfattande terrorverksamhet genom att släppa lös ett antal schamaner i en sabrisk stad för att anfalla allt de kommer åt. Har de tillräckligt högt i psyke kommer de ha god chans att vinna en hel del andestrider. Annars skulle de kunna användas vid ett slagfält, alternativt innan striden börjar (anfalla motståndarnas läger). Det stora antalet själar skulle innebära att det knappast är några svårigheter att hitta offer att anfalla.

Själva problemet ligger i själva verket i det att en schaman (1)med väldigt stor chans besegrar en kroppsbunden själ. Om den vinner har man besegrat en motståndare emedan en förlust (2) ger en en god möjlighet att fortsätta.
Så (1) eller (2) alternativt båda måste få en allvarlig inskränkning, annars tror jag aldrig schamanproblemet kommer att lösas. Dessutom tycker jag att de borde lösas ur spelarmässig synpunkt.
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Re: Tankar kring andeplanet och interaktionen därm

Jag kör också med att en shaman har möjlighet att återfå Qadosh (upp till och med nivå 0) genom särskilda ceremonier och genom meditation.
Har du lust att berätta mer specifikt?

Lijat - intreserad.
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Tiraker och Religion

Det enklaste är väl att införa ett tabu i religionen som schamanen tillhör. Exempelvis då för Makhtatroende tiraker.

Det får ju rätt konsekvenser och kanske även ett ingripande från "Binderakk".
Vet inte exakt vilka andra som sysslar med schamanism, men som sagt, tillägg i religionerna är väl det enklaste sättet.

Gudar om något lär väl inte vara allt för pigga på att deras tillbedjare sysslar med sådant som kan få andra gudar eller demoner att ställa till med problem?

Dessutom tillkommer fler faktorer.
Ni som undrar vad som hindrar schamaner från att utnyttjas till fullo för offensiv krigsföring kan jhu ställa er frågan varför man inte använder Kärnvapen till fullo i dagens krig!
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Maktbegränsande

Trots försök att balansera schamanernas roll i världen, tycker jag ändå de är för mäktiga.
Håller med dig fullständigt i detta. En begränsning av deras krafter är given - annars skulle de kunna ställa till med en hel del kaos i världen. Jag anser att shamanernas stora begränsning ligger i så kallad andlig tabu dvs. saker man inte får/bör göra enligt de andliga lagarna. Några av dessa finns med redan i grundboken (exempelvis om den kropp du befinner dig i dör osv.). Givetvis måste det finnas en hel del mer sådana lagar eller andra möjligheter för andarna att bli förargade på shamanen. För att ta ett par exempel:

Att skada en annan själ/ande: Att skada en annan dödlig persons själ är kanske inte tillräckligt för att förarga någon ande eller för att bryta mot någon andlig lag. Men att förgöra en dödlig persons själ (dvs. tvinga ner Qadosh så lågt att själen tona bort) skulle mycket väl kunna göra dennes förfädersandar ordentligt förbannade = scahamen har skaffat sig några argsinta fiender på andeplanet.
Lika så att skada en vanlig ande/totemdjur skulle mycket väl kunna göra denne mycket förbannad. Detta skulle kunna arta sig i en fiendeskap som gör sig gällande i både andevärlden och i den fysiska världen (totemdjuret kanske exempelvis kommenderar de djur den vakar över att anfalla eller på annat vis sabba för shamanen, en eldande kanske ser till att dennes boning brinner ned osv.).
Att förgöra en ande/totem skulle säkerligen göra åtminstone dennes allierade andar samt liknande andar/totems mycket förargade = shamanen har skaffat sig många fiender.
Lika så om shamanen springer runt och fängslar andar hit och dit.

Shamanen får alltså möta konsekvensen av att gjort sig alltför många fiender i andevärlden för eller senare (precis som en person som handlar vårdslöst i den vanliga världen också förr eller senare för möta en negativ konsekvens av att ha gjort folk irriterade på en). Således stoppar mycket dumt och maktobalanserande handlande sig självt för eller senare. Interaktion med andevärlden handlar alltså enligt mig om att vara smart och skaffa sig en massa vänner bland andarna. Dumt handlande (vilket andarna nog anser de mesta maktobalanserade handlingarna att vara) skapar ju motsatsen.

Missbruk av krafter: Andevärlden administreras enligt mig av ett slags andlig hieraki (de mäktiga andarna står överst och de mindre mäktiga där under). Den shaman som bryter mot deras lagar och förordningar kommer alltså att få möta deras vrede (och tro mig det vill man INTE göra).
Riktigt allvarliga missbruk leder till direkt Qadoshförlust då de bryter mot de gudomliga och eventuellt till och med de universella lagarna (exempelvis att besätta ett annat besjälat väsen mot deras vilja).
Har tyvärr ingen färdig lista på vilka sådana handlingar som leder till förlusten av vad och hur mycket. Som spelledare brukar jag helt enkelt använda mitt sunda förnuft och straffa med Qadoshförlust om jag anser att shamanspelarna gör något som borde vara ett brott mot en gudomlig lag (exempelvis som att få sin kropp dödad och ta över en annan persons kropp istället). I de flesta små förseelser handlar det om -1 i Qadosh. Stora maktövergrepp/misbruk/brott leder till en eller flera ObT6 i förlust... :gremelak:

För att inte bruka sina krafter på ett sätt som leder till negativa konsekvenser måste alltså shamanen 1. Se till att inte bryta mot någon gudomlig/universell lag och 2. Se till att inte förarga någon ande genom sina handlingar

Thakalatrimbunalen skulle kunna genomföra en omfattande terrorverksamhet genom att släppa lös ett antal schamaner i en sabrisk stad för att anfalla allt de kommer åt. Har de tillräckligt högt i psyke kommer de ha god chans att vinna en hel del andestrider. Annars skulle de kunna användas vid ett slagfält, alternativt innan striden börjar (anfalla motståndarnas läger). Det stora antalet själar skulle innebära att det knappast är några svårigheter att hitta offer att anfalla.
För det första anser jag inte att tribunalerna (eller någon annan magiorder heller för den delen) har några shamaner i ordets rätta bemärkelse (dvs. ett slags ganska primitiv dyrkan av andeförfäder och andeväsen).
Däremot kan de ha enstaka spiritistiskt lagda magiker (som behärskar exempelvis psykotropi). Just bristen på andedyrkan anser jag vara deras största nackdel. De kommer således att sakna några egentliga andevänner och således kommr andevärlden att vara en mycket främmande och riskabel plats = begränsar deras användande mycket drastiskt.
För det andra skulle de enligt mig antingen göra sig en massa själsliga fiender (om personernas kroppar dör genom att exempelvis deras själar knuffas ur kroppen så finns det en stor risk att de kanske blir spöken...) samt att de eventuellt ådrar sig en massa negativ Qadosh till följd av brytande mot de gudomliga lagarna.

Själva problemet ligger i själva verket i det att en schaman (1)med väldigt stor chans besegrar en kroppsbunden själ. Om den vinner har man besegrat en motståndare emedan en förlust
Om shamanen knuffar ur själen ur dess kropp kommer kroppen för eller senare att dö på grund av detta (genom syreförlust) eller kommer ett kontinuerligt angrepp på själen att få denna att tona bort. Enligt mig är båda dessa utgångar brott mot de gudomliga lagarna och således skulle det enligt mig orsaka Qadoshförlust för shamanen. Således är det något shamanen endast gör i nödfall = begränsning (för mycket Qadoshförlust leder ju tillslut till shamanens borttoning).

(2) ger en en god möjlighet att fortsätta.
Shamanen kan förvisso fortsätta tills han fått själen att tona bort (genom själslig skada) eller tills själen tvingats ur kroppen men när denne väl når sitt mål för eller senare så får den ta konsekvensen av sitt dåraktiga handlande (=Qadoshförlust). Således ÄR en shaman mycket potentiellt farlig genom sina krafter men endast en dumdristig shaman missbrukar sina krafter.

Så (1) eller (2) alternativt båda måste få en allvarlig inskränkning, annars tror jag aldrig schamanproblemet kommer att lösas. Dessutom tycker jag att de borde lösas ur spelarmässig synpunkt.
Jag kör med de ovannämnda konsekvenserna och av de anledningarna så är shamanerna i min spelvärld mycket försiktiga med att inte missbruka sina krafter. Likaså har spelarna lärt sig att det inte lönar sig i längden att nyttja sina krafter på ett sätt som strider mot de gudomliga lagarna (läses som: Spelledarens lagar :gremwink:).

Sebastian - vän av anden
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Hur en shaman kan återfå negativ Qadosh

Har du lust att berätta mer specifikt?
Ett års av daglig meditation anser jag vara tillräckligt för att återbringa iallafall 1 poäng negativ Qadosh. Själen tar helt enkelt och "läker" det "andliga sår" den åtdragit sig genom stillsamheten i hämtandet av psykisk kraft i meditationen.

Likaså anser jag att en särskild pakt med ett mäktigt andeväsen/gudom kan återge negativ Qadosh. Guden eller den mäktiga anden kan tänka sig att skänka lite av sin kraft för att läka/stärka shamanens själ i utbyte mot en gentjänst. Ju mer Qadosh som shamanen vill ha tillbaka desto större tjänst. Exempelvis +1 i Qadosh kan innebära ett helt års av trogna ceremonier till andens ära. +5 i Qadosh kan innebära mycket farliga handlingar å andens vägnar samt omfattande offerceremonier.

Sebastian - specificerar
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Negativ Qadosh = verklighetsabnorma förändringar?

För den spelledare som vill vara extra elak mot shamaner som missbrukar sina krafter kan man bestämma sig att shamanerna drabbas av något motsvarande magikernas verklighetsabnorma förändringar genom sin låga Qadosh. Förslagsvis är dessa förändringar liknande de förändringar en psykotropiker brukar drabbas av.
Shamanen skulle kunna drabbas av exempelvis följande:

-11 till -15 i Qadosh (= Mindre förändringar): I shamanens närhet kan man ibland få en olustig känsla då man kan ana att det finns andeväsen närvarande.

-16 till -20 i Qadosh (= Stora förändringar): I shamanens närhet känner man ständigt känslan av att andeväsen är närvarande. Ibland kan till och med personer höra andarnas viskningar. I shamanens ögon kan man ibland se speglingar av de andeväsen som finns i dennes närhet.

-21 till -25 i Qadosh (= Kraftfulla förändringar): I shamanens närhet ger sig andeväsen ständigt till känna antingen genom knappt hörbara viskningar, genom att man då och då kan skymta dem eller genom att de påverkar shamanes omgivning på något sätt. Hur det sistnämnda ter sig beror på vilkens sorts av andar som finns i shamanens närhet men exempelvis en eldande skulle kunna få för sig att låta en eventuell eld sprida sig. Kort sagt kommer det att "spöka" en hel del kring shamanen. I shamanens ögon kan man ständigt se reflektioner av de andar som befinner sig i dennes närhet.

-26 eller lägre i Qadosh (= Extrema förändringar): I shamanens närhet kan man inte bara tydligt höra utan också se andeplanet och dess invånare. Den närmsta omgivningen kring shamanen är översvärmad av andeväsen då dennes själ tycks dra dem till sig likt en mycket kraftfull magnet. Dessvärre så är det mestadels illasinnande och elaka andar som denne tycks dra till sig och dessa ser till att skapa ett mindre helvete för shamanen genom sina oupphörliga spökerier som aldrig ger shamanen någon ro.

Inte att förglömma är ju dessutom shamanens ökade ålder (med ett år för varje steg av negativ Qadosh) samt den ökande chansen av borttoning!

Sebastian - är lite extra elak :gremcool:
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Re: Tiraker och Religion

Det enklaste är väl att införa ett tabu i religionen som schamanen tillhör.

Det är att införa en "moralisk förbindelse". Vilket kanske förklarar en del saker men huvudproblemet kommer ändå fortfarande att bestå då alla religioner inte kommer att ha tabun (tirakerna har för övrigt använt schamanism i en massa krig).

Ni som undrar vad som hindrar schamaner från att utnyttjas till fullo för offensiv krigsföring kan jhu ställa er frågan varför man inte använder Kärnvapen till fullo i dagens krig!

Jämförelsen haltar rejält. Idag anses nyttan i att använda kärnvapen inte uppväga nackdelarna. Vilket är fullt förståligt, USA:s mål med kriget mot Irak var inte att spränga sönder landet. Vad som inte skulle varit troligt, är att Nazityskland eller Storbrittanien skulle undvikit att använda kärnvapen (om de hade haft tillgång till dem) under andra världskriget, om de varit rejält pressade och trott att användningen skulle förbättra deras chans att klara sig avskevärt.
I Mundana finns det fall som går under såväl det första som andra alternativet. Och i de fall andeattacker kan användas skulle de åstakomma enorm skada, vilket skulle avspegla sig avskevärt på världen.
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Re: Maktbegränsande

1. Se till att inte bryta mot någon gudomlig/universell lag och 2. Se till att inte förarga någon ande genom sina handlingar

Men de flesta av grejerna som innebär problem (t.ex. fördriva en själ) bryter väl inte mot någon universiell lag. Känns konstigt i så fall, det är okej att slå ihjäl hur många som helst på fysiska planet men på andeplanet bryter du mot lagar. Dessutom använder ju exempelvis tirakerna schamaner i strid, vilket verkar gå ihop med deras religion.

Men visst man kan försöka komma åt problemet med hjälp av quadoshsänkningar men jag tycker mest det känns som en lite underlig efterkonstruktion för att få saker balanserade, utan någon egentlig bra koppling till Mundana.
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Schamanism som NBC vapen!

Kärnvapen spränger inte länder. De fungerar precis som konventionella vapen. Taktiska kärnvapen är framtagna för att kunna användas "taktiskt". Beroende på vilken typ av vapen det rör sig om blir det ju förstås radioaktivt nedfall. Till detta kan ju även nämnas biologiska och kemiska stridsmedel som faktiskt använts både under första världskriget och senare (av Saddan bla). Vilka jag skulle vilja jämföra med vissa tirakiska schamaners nyttjande av andestrid.

Men nog med det, det jag ville betona är den terrorbalans som råder/rådde när det gäller kärnvapen samt de politiska och kulturella effekter som användadet av dylika vapen får.
Om magikraterna i Thalamur bestämmer sig för att angripa någon med "andar" så lär det hela få enorma konsekvenser rent politiskt. Handelsembargon och replissarier är förmodligen att vänta om nyheterna sprids.

Samma problem finns med ren magisk terror, såsom gigantiska luftelementarer på magnitud 20 el liknande.
Eller andra roliga effekter.
Problemet är inte schamanismen som sådan, det finns gott om andra "mystiska" färdigheter som kan användas i storskaligt offensivt syfte.

Det hela handlar snarare om att rollspelare, ofta inte har en "realistisk" världsuppfattning där de bryr sig om konsekvenser som drabbar andra än de själva.
Eftersom spelledaren styr världen och spelarna knappast kommer att få tillgång till thalamur eller tibans samlade resurser så är det (i mitt fall) snarare rollpersonernas schamanistiska färdigheter och den eventuella avsaknaden av moraliska tabun som utgör ett problem. Ett sätt att kontra detta är att betona de tabun som finns inom respektive religioner. Några strofer eller ord i en gammal tirakisk saga som berättar om Makhtas vrede mot schamanen som "fuskade" ihjäl sina fiender eller något liknande.
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Re: Schamanism som NBC vapen!

Om magikraterna i Thalamur bestämmer sig för att angripa någon med "andar" så lär det hela få enorma konsekvenser rent politiskt. Handelsembargon och replissarier är förmodligen att vänta om nyheterna sprids.

Och det tycker jag verkar orimligt. Det är okej att använda demoner i strid, att dräpa en massa sabrier, bygga enorma ångbaserade vapen, använda drakar i sin armé men att ta hjälp av andestrid är något omvärlden kommer att fördömma till den grad att det blir tal om handelsembargon? Jag tycker inte att ett sådant "etiskt avstånd" (för det är trots allt vad det handlar om) verkar finnas inbäddat i särskilt många om ens någon kultur.

Men nog med det, det jag ville betona är den terrorbalans som råder/rådde när det gäller kärnvapen samt de politiska och kulturella effekter som användadet av dylika vapen får.

Terrorbalansen fungerar på så sätt att du är rädd för att anfalla någon för att du får så rejält ont sedan. Det hindrar inte en enorm kapprustning och dessutom utgör 'andekrigare' till viss del ett 'kärnvapenförsvar'. Dessutom hade terrorbalansen yppligt svårt att klara sig i 50 år men i Mundana ska den ha tydligen ha gjort det i åtsilliga tusen. Men summa: Det skulle ge enormt mycket att satsa på schamaner och hade endera sidan bättre koll på andeplanet skulle de tjäna på att attackera. Dessutom vill jag inte ha "kärnvapen" i Mundana.

Ett sätt att kontra detta är att betona de tabun som finns inom respektive religioner. Några strofer eller ord i en gammal tirakisk saga som berättar om Makhtas vrede mot schamanen som "fuskade" ihjäl sina fiender eller något liknande.

Problemet är bara att tirakerna använt schamaner i åtskilliga krig så antingen får du revidera tirakboken eller andestridsreglerna.

Varför denna fastklamring vid andestridsreglerna förresten? Jag kan inte se något positivt alls med de suberba förutsättningarna en schaman har inför en "vanlig dödlig", så varför inte bara göra det svårare att besegra en kroppsbunden själ?
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Magi som försvar

Nåja, det spelar inte så stor roll då vi ej spelar i Mundana utan i en annan värld, men magikratin var det närmsta jag kom när jag tänkte på utvecklad krigsmakt i form av mystiska färdigheter.

Ett bra försvar (i min värld) är de sk "Sanningens Väktare".
Då Endast en större magisammanslutning existerar (En frihandelsstad som kallas Talanvaar) har man i princip "monopol" på mystiska färdigheter (inom de civilserade nationerna på kontinenten). För att uprätthålla magikernas rykte (eller snarare, hindra det från att sjunka ännu lägre) har man inrättat något som kallas för sanningens väktare. Dessa är i princip en form av magipolis som jagar fatt på "viltbrukare" och magiker som ej är medlemmar av någon av akademierna eller gillet och ställer dessa inför "domarna".

Dessa finns även i Schamanform (spiritualister) och kallas för Själsväktarna. Med hjälp av psykotropiska effekter och andra magiska hjälpmedel (samt även en och annan allierad demon) ser de till så att inga "allvarliga brott" mot "koden" begås.
Till sin hjälp har de även ringar (liknande de som övriga väktare använder sig av) som får ett potentiellt mål att "glömma" en specifik färdighet (I detta fallet schamanism, istället för tex Besvärjelse). Anledningen till allt detta "lagliga strukturerandet" är för att jag ogilllar att ändra på regler innan jag har läst igenom tillhörande regelböcker (Demoner & Drömvandrare i detta fallet) då vi spelar en tämligen lång kampanj, och Regeländringar under spelets gång tenderar att förstöra spelglädjen.
 
Top