"
Tack för all jättebra inspiration!"
Jag försökte skriva så att du skulle få lite egna idéer medan du läste det.. Det märkes i ditt svar att din hjärna spann loss rätt rejält.. Kul att se!
"
Genom att se hur boplatsen ser ut kan man lista ut något om individen. Boplatsen är ofta väldigt ryckig och förändras snabbt (i och med själens ständigt skiftande intryck) vilket kan tyckas förvirrande."
Ungefär som i en dröm.. Ball idé.. Det hade jag inte tänkt på.. Tänkte att auran skulle kunna kunna fylla ut detta men man skulle kunna tänka sig att auran, när man undersöker den närmare ska kunna visas som en plats.. En plats i personens undermedvetna..
Andeplansfärdaren kan göra smärre personliga inverkningar på dessa platser och därmed ändra personens känslostämning medan denne är vaken.. Det kan vara känslor som depression, lycka, kärlek, misstänksamhet med flera. Likaså kan denne spärra in personen när denne drömmer i sitt eget undermedvetna och försöka påverka denne genom drömmen genom att plantera in nya minnen, intryck eller tankar och på så sätt försöka styra personen i en viss riktning..
"
Skickligare schamaner eller demoner kan kanske styra sina intryck så att det blir ett mörkt hav med ljusa auror."
Haha, här märkts det så tydligt att du verkligen är inne i shamantankebanorna.. Du använder dig av uttryck som följer logiskt i texten och som verkar ha någon gömd analogi i sig.. Helt klart kan shamanen påverka sin upplevelse i astralplanet och det både sin miljö och hur denne själv uppfattas utav andra.. Denne kan sjunka in i andeplanets bakgrund, se ut som en dröm och därmed inte märkas lika väl, för notera att drömvärlden inte ter sig på samma sätt som vår värld där du kan gömma dig bakom ett träd för att inte synas. Du
kan göra det men trädet för dig behöver inte vara ett träd för den andre personen och därmed kan denne förnimma dig på ett helt annat sätt..
Alla astralvarelser som är medvetna om deras existens på drömplanet har sina egna personliga bilder men om shamanen vandrar in i någons dröm så kan personerna där ta olika former utifrån shamanens egna åsikter om personen.. Om exempelvis en person har förtryckt shamanen genom mobbing när denne var liten så kan förtryckaren ge intryck av att se ut som en stor björnliknande skuggbest.. Shamanen ser direkt vem det är och vet hur personen ser ut instinktivt men skepnaden som mobbaren antar förstärker intrycket och känslorna som shamanen får om denna person.. Återigen så kan erfarnare shamaner dämpa dessa bländskepnader och därmed kontrollera sina känslor bättre än en ovan drömridare..
"
Jag tror att de offensiva förmågorna får tonas ner, "
Jag ser inte att en shaman ska kunna slita en persons själ ur dennes kropp.. Om offret är vaken så har denne en ringa kontakt med astralvärlden, så dennes ande (boplats) är det enda som syns i andeplanet och kan därmed inte nås på samma sätt.. Kontakten med andeplanet är desto starkare om personen sover men ändock så är dennes drömmar som en vag hägring i det astrala, precis som shamanen kan liknas som ett spöke i andras drömmar..
Annat är det med permanent boende på astralplanet eller tillfälliga astralresande.. De kan få sin existens helt utplånad eller få banden kapade till sin fysiska kropp och därmed döda kroppen.. Själar som fått sin astraltråd kapad på detta sätt kan bli desperata och vill försöka med alla medel ta sig tillbaka till det fysiska på vilket sätt som helst.. Permanent astralplansbofasta rör sig oftast bara omkring ett område och att försöka slå ut någon på dennes egna boplats är något som kan försvåras rejält då den hemmahörande bestämmer förutsättningarna i sitt "hem"..
"
Internet är inte en så fruktansvärt dålig jämförelse..."
Om jag ska ta fram liknelsen ännu mer så måste den själresande ta sina promenader med försiktighet och med måtta.. Andeplanet är precis som vår värld inte säker för att fritt vandra omkring men orsakerna är av helt annan art och har helt andra mål.. Det finns hungriga eller, i vårt synsätt, galna andar och demoner som gärna slår till mot astralvandrare (typ hackers).. Antingen för att få en fysisk kropp och bringa denne i egna syften eller för att förstöra för sin egen lustas skull..
Om drömvandraren tillbringar för mycket tid så kan denne få ta samma smäll som en modemsurfare, nämligen räkningen i slutet utav månaden.. Det kostar att tillbringa tid på astralplanet, bland annat genom att det hela kan skapa ett beroende.. Att vistas på andeplanet ger en känsla utav frihet - en känsla av att flyga - då du helt har blivit av med den börda som kroppen innebär.. Du tar emot helt andra intryck från omgivningen än från vad du är van vid och dessa kan te sig berusande och därmed skapa en saknad för de själar som inte kan stå emot detta..
Det är även lätt att tappa bort sig bland alla kontakter som man har knytit och återupptar vid varje session.. Jag skrev tidigare att tiden inte är reell och att vistas med andra kan tona ner tiden såpass utan att personen inser hur mycket som passerat.. Om man med detta även betänker att astralspåret till sin kropp inte är evigt så kan det därmed vara en fara att tappa bort sitt mål med andevandrandet.. En gammal shaman vet detta och lägger mycket av sin fokusering på att behålla tanken på dennes ursprungliga uppgift på andeplanet.. En tanke som kan med lätthet fladdra iväg.. Denne strikta disciplin är anledning till varför shamanen i första fall har kunnat
bli gammal..
En annan tanke jag fick var hur man ska förmedla intrycken? Vanliga sinnena fungerar ju inte men man skulle kunna tänka sig att de ändå stimuleras (som att vi kan höra saker i drömmar trots att det inte kommer från öronen)."
Just hörsel har jag inte funderat så särskilt mycket på.. Ord och kroppspråk som varelser förmedlar mellan varandra är omedelbara och därmed telepatiska.. Dock så är tidsuppfattningen helt annorlunda jämfört med vår värld.. Hela kontentan i vad någon vill förmedla mottas direkt men shamanen uppfattar detta som att personen talar under en längre stund.. Därför kan direkta träffar i andeplanet ske under en väldigt kort tid ur vår världs tidsperspektiv sett..
Notera att olika väsen uppfattar andeplanet olika.. En ande av en varg får hela andra intryck än en människoshaman.. Detta förhindrar dock inte att de två kan kommunicera med varandra, för om de inte skulle kunna ta intryck av varandras "ord", som mer är en uppfattning av deras helhet, så skulle de inte heller kunna uppfatta varandra.. Det
går, men det är svårare.. Mellan personer som "talar" samma språk sker nästintill aldrig språkförblistringar då andemeningen allt som sägs är det som uppfattas.. Det skulle i så fall vara om personen talade i tungor eller på något sätt försökte bedra den andre för att missförstånd ska uppkomma..
Två personer som är ovana vid varandras "tungomål" tar det längre tid (i vår värld sett) för att förstå varandra.. Detta är faran med att vistas i ett andeplan där personen normalt inte hör hemma, för tidsuppfattningen blir ännu mer skev än normalt.. Men nog talat om detta.. Vi kan gå vidare till de andra sinnesintrycken..
Lukt och smak är två sinnen som nästan är helt utslagna, även om de finns i shamanens medvetande.. Om jag ska ge mig på en liknelse så är det hela som ett ögas synfält.. Synintryck och känslor är det som är rakt framför ögat och därmed i skarp fokus.. Ljud är något utanför precis utanför fokus medan lukt och smak ligger någonstans långt ute i periferin.. De finns där, shamanen kan uppfatta dem, men det är endast svaga intryck som glöms bort i stunden efter.. Lukter och smak kan dock skapas utav de väsen som befinner sig i astralplanet.. Vissa har till och med sin skepnad i form av en lukt eller smak och till och med sång..
Något som däremot är desto starkare är känseln men då menar jag inte förmågan att känna ett materials ytstruktur eller värme.. Det hela känns mer som tryck och dragningar.. Om någon träder in i närheten utav dig så känner du ett visst tryck från det hållet.. Om du letar efter någon så känner du en dragning mot denne.. Dessa känselintryck är ständigt där och slutligen blir shamanen van vid och kan utnyttja detta.. Det är som om en människa har förlorat sina tår men istället har fått en svans för att upprätthålla balansen..
Detta är förvisso något som varierar från varelse till väsen.. En annan kanske känner en längtan, en tredje kärlek i maggropen, en fjärde en upprymdhet, en femte en svag förnimmelse av ett ljud eller lufttryck mot örat.. Det hela är väldigt svårt att förklara men det är en väldigt personlig sinnesintryck för varelsen som får uppleva detta.. Just detta är något som bidrar till redan nämnda beroendet..
Om du inte har tröttnat på att läsa så tänkte jag fylla i med vad man mer kan åstadkomma med sina besök i andeplanet.. Först så måste jag gå in lite mer på vad astralspåret innebär.. Att ha ett astralspår till sin kropp innebär att man har fortsatt kontakt med sin kropp och kan forsätta upprätthålla de livsnödvändiga saker som behövs för att kroppen kan överleva.. Detta är något som inte är i linje med vad Eons böcker säger men för mig så är en husande en lyxvara som många inte har och att be andra andar ta plats i en kropp är en riskfylld chansning, av anledningar som jag nämnt i förra inlägget..
Du kan göra andra saker med astralspåren.. Dessa är något som alla varelser har och därmed så kan du spåra en annan individ genom dennes avtryck som denne lämnar efter sig.. Jag har sagt att man normalt inte ser astralspåren men erfarna vandrare kan koncentrera sig på att finna och se dessa.. De kan även "skjuta ut" nya astralspår som andra sedan kan följa..
Vad som mer kan göras är att shamanen kan temporärt blicka in i astralplanet och på så sätt upptäcka de andar, exempelvis nyligen avlidna, som rör sig på platsen och levande varelsers auror.. Och när jag ändå är inne på avlidna personer, så bör sägas att dessa stannar kvar på platsen under en mindre tidsrymd.. Jag brukar köra med i DoD att Psyke minskar för var dag som anden vistas på platsen i astralplanet så en själsstark individ behåller sig längre på en plats än en själssvag individ.. Man skulle i Eon kunna tänka sig att Quadosh minskar med 1, men jag är dock lite osäker på vad termen innebär efter döden.. Spöken är andar som inte accepterat sin död och därmed trängt in från astralplanet till en fysisk form och så därför tynar inte dess närvaro bort med tiden..
Oj, det här har tagit mig 2 timmar att skriva, så jag får korta ner mig lite.. Shamanen kan förhandla med djurandar och få dessa att påverka sällskapets resfärd positivt.. Exempelvis ge fri lejd genom en skog.. Jag skulle kunna skriva lite mer om det här men du får fundera lite själv på detta område..
Slutligen kan jag snabbt skriva ner hur man ska spelleda en astralvandring.. Spelaren kommer att stöta på dessa saker för första gången under sina vandringar och som spelledare skulle jag låta denne få upptäcka alla nya saker och bara ge vaga aningar om hur det känns om att vara på astralplanet.. Det är en helt annan upplevelse mot det fysiska planet och därmed går det inte fullt ut att beskriva känslan för en individ som bara upplevt det fysiska livet..
Jag hoppas att du har bildat dig en egen uppfattning om hur en astralvandring går till och att du förmedlar dessa känslor till spelaren medan denne vandrar.. Om denne vill göra något nytt eller försöka övervinna ett problem, föreslå lösningar som om rollpersonen redan visste dessa.. Ta exempelvis det här med att skjuta ut astralspåret exempelvis.. Om rollpersonen ska visa någon annan vägen så kan du säga "Varför skjuter du inte ut ett astralspår som bla, bla, bla", precis som om det vore det uppenbaraste man kan göra..
Att ha en helt egen värld att vandra omkring i är något som tar tid och om du nu inte har har någon kampanj där alla är shamaner så ber jag dig att hålla astralvandringarna till ett minimum.. Detta är ett råd jag vet av erfarenhet.. Shadowrun har tre olika världar (en för shamaner, en för hackers och en för vanliga) och det kan bli en hel del solospelande i det rollspelet, vilket resulterar i en hel del väntande för de andra spelarna.. Dra bara en snabb sammanfattning av vad som hände och sedan är allt klart.. Undantaget är första gången som spelaren testar på detta.. Då ska du beskriva upplevelsen så gott du kan, för att ge spelaren en hum om hur det går till..
Undantaget är givetvis om spelaren vill hitta på något som kan drastiskt ändra äventyrets framfart.. Snabbspola då fram till händelsen.. Början inte med "Du försätter dig i trans och bla, bla, bla" utan hoppa direkt till händelsen "Du står utanför platsen för kungens dröm...".. En astralvandring
ska ha plötsliga skiftningar i miljö och händelser, precis som en dröm, och en shaman som vandrat mycket i det andliga planet kan börja blanda ihop händelseförloppet mellan den verkliga världen och spegelvärlden och börja uppleva den verkliga världen som att ha samma osammanhängande händelseförlopp som i en dröm..
/
Han som tycker man kan läsa om inlägget, för det i början får mer djup av det som avslöjats mot slutet av inlägget
<FONT SIZE=1>analogi: jämförelse
subtil: knappt märkbar
periferi: utkanten av ett synfält</FONT>