Nekromanti ...and the Oscar goes to...

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Ja, till vem egentligen? För att få in detta att passa forumet så kan vi diskutera om Sagan om ringen och Harry Potter lyckas få några oscars. Sagan om ringen har ju massor av nomineringar (tretton stycken om jag minns rätt), Harry ligger en bra bit efter med tre eller fyra.

Får Sir Ian McKellen bästa biroll? Har Harry Potter de bästa kostymerna? Vinner Sagan om ringen eller Harry Potter bästa musik, eller blir det någon annan kandidat?

Jag gissar att Sagan om ringen tar hem sex priser, nästan hälften av nomineringarna med andra ord. Stackars Harry kan nog bli helt utan...kanske för att man tävlar mot just Sagan om ringen i de flesta "grenar" man nominerats i.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
why oh why

jag skull ju varit den som postade omd etta fan då...
shit the same

jag kan nog tror att LotR får nån mer men att också potter får några
sedan tror jag starkt på A Butifull(kan inte stava) får några med och typ en eller två till Mouli Rough (som sagt kan inte stava)
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag tror att Sagan om Ringen får nöja sig med "lättviktiga" tröstoscars. Bästa effekter, Bästa musik och fler i den stilen. Fantasy är fortfarande inte tillräckligt rumsrent för att en fantasyfilm ska belönas med de tyngre priserna. Sagan om Ringen kan trösta sig med att han spelat in en snuskig massa stålar och bevisat att det går att göra lönsamma filmer inom genren och det är väl en mycket bra belöning i sig.
Jag tror att "A beautiful mind" kammar hem det mesta. Jag menar en film av en schizofren matematiker som blir botad genom kärlek är hollywood så det skriker om det.
 

Eskil

Warrior
Joined
10 Oct 2001
Messages
292
Re: Go Ringen!

Måtte Ringen få så många oscars som möjligt! Om den inte får det blir i alla fall jag ledsen, men vad kan man göra åt en elak jury? Möjligen mordhot och dödsskjutningar, men det tycker jag är något extrema åtgärder (och ganska elakt mot juryn och deras anhöriga).

L37´5 |_|53 0|_|r /\/\4|) 5|<1|Lz v. 7|-|3 j|_|R`/!!!
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
För att göra det hela lättare (för mig) tar vi det på engelska.

ACTOR IN A LEADING ROLE: Russel Crowe (A Beautiful mind)
ACTOR IN A SUPPORTING ROLE: Ian McKellen (Lotr)
ACTRESS IN A LEADING ROLE: Renee Zellweger (Bridget Jones' Diary)
ACTRESS IN A SUPPORTING ROLE: Maggie Smith (Gosford Park)
ANIMATED FEATURE FILM: Monsters Inc.
ART DIRECTION: The Lord of The Rings
CINEMATOGRAPHY: Black Hawk Down
COSTUME DESIGN: The Lord of The Rings
DIRECTING: A Beautiful Mind
DOCUMENTARY FEATURE: War Photographer
DOCUMENTARY SHORT SUBJECT: Thoth
FILM EDITING: The Lord of The Rings
FOREIGN LANGUAGE FILM: Amélie
MAKEUP: Moulin Rouge
MUSIC (SCORE): The Lord of The Rings
MUSIC (SONG): Pearl Harbour
BEST PICTURE: A Beautiful Mind
SHORT FILM -- ANIMATED: For the Birds
SHORT FILM -- LIVE ACTION: Copy Shop
SOUND: Black Hawk Down
SOUND EDITING: Monsters Inc.
VISUAL EFFECTS: The Lord of The Rings
WRITING (ADAPTED SCREENPLAY): A Beautiful Mind
WRITING (ORIGINAL SCREENPLAY): Gosford Park

That's what i think. I'm sick of f***ing english. I hate it!!!

Förlåt utbrottet. Det som står här ovanför är vad jag tror och inget annat.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Näe. Nej. Jag rockar inte loss på Oscars längre sedan jag såg en intervju med en av de som röstar på filmerna, och när mopsen yttrade orden "I voted for Gladiator, it was the only of the nominees that I had seen."
Om det inte finns ett krav att man måste se filmrullarna man ska sätta pris på, då lämnar Storuggla lokalen helt obeslutsamt.
Men det vore ju kul om LotR skulle få ett hat trick...


Storuggla, det var bättre förr
 

Maggan

Swordsman
Joined
7 Feb 2001
Messages
746
Location
Ekshärad i Värmland
Tänk om kemi inte fanns... [OT]

Då skulle jag kunna se galan inatt. Har nu tyvärr ett kemiprov imorrn som förstör min planering så...
Jag får väl lägga min röst iaf och säga att jag tror ringen tar hem 7 eller 8 statyetter. Tveksamt om den får för "Bästa film" dock. Fast jag tror att den sista filmen (när det väl är dags) får en för "Bästa film" för att "sätta pricken över i:et" så att säga... /images/icons/wink.gif

//Magnus
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Kan ju hoppas !!

jag hoppas att SRR-filmen MINST får 6 Oscar ! Hellst så får den gjärna få fler eftersom den är såpass välgjort som den är .
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Bästa manliga biroll är ändå en ganska tung oscar, som jag faktiskt tror "Gandalf" kommer att belönas för. Annars blir det nog lite "lättare" statyetter för Sagan om ringen.
 

Amphysvena

Veteran
Joined
6 Feb 2001
Messages
103
Location
Uppsala
IMHO så förtjänar inte PJ en socar för bästa regi... tycker int han gjort ett SÅ bra jobb. Jag menar, manuset var ju så gott som klart.(bara att läsa). Det enda han gjort är att ta bort alla godbitar och stoppat in strider istället... Fast det är ju fortfarand the second best mocvie i ever saw.
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Oscar (live and direct)

<blockquote><hr>Sagan om ringen har ju massor av nomineringar (tretton stycken om jag minns rätt), Harry ligger en bra bit efter med tre eller fyra.<hr></blockquote>tja.. med nuvarande utveckling blir nog harry utan, och LotR kommer nog mest få de tekniska (även om de missade ex.vis ljud)... Det kan ju dock anses lite märkvärdigt att de faktiskt blivit nominerade i de mer "arty" kategorierna (cinematography ex.vis).
<blockquote><hr>Får Sir Ian McKellen bästa biroll?<hr></blockquote>Som vi nu vet, så nej... Men rätt film vann ju den kategorin (och tack och lov för skumma kanaler så man faktiskt kan se filmerna i tid till utdelningen /images/icons/wink.gif).
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
LotR: 4/13 - HP 0/3

LotR:<blockquote>Bästa cinematografi (en vettig översättning, någon?)
Bästa smink
Bästa specialeffekter (visual fx)
Bästa musik (score)</blockquote>Missade alltså: Bästa kostym, Bästa ljud, Art Direction (övers.?), Klippning, Bästa manliga biroll (Ian McKellen), Musik (sång), Bästa manus anpassat för film,

Harry fick vad den förtjänade: 0, zip, nada, nothing... (dvs missade Art Direction, Kostym, och Musik/score)
Nä tacka vet jag Books of Magic /images/icons/wink.gif
Samma öde mötte AI (tack och lov!) som varken fick för score eller specialeffekter...

I övrigt fick de stora tävlande följande:
Moulin Rouge (2/8): Bästa kostym, Art direction
Black Hawk Down (2/4): Bästa klippning, Bästa ljud
A Beautiful Mind (4/8): Bästa kvinnliga biroll (Jennifer Connelly), Bästa anpassat manus, Bästa regi, Bästa film
...och så förstås det historiska faktum att två färgade skådespelare tog hem Bästa manliga och Bästa kvinnliga huvudroll...

För (mycket) mer information, prova www.oscars.com
Alla de nominerade finns här och vinnarna finns här.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Hur i... [OT]

Hur kan de ge träbocken Denzel en oscar?!? Och hur lyckas Amélie från Montmartre (stavning på den?) inte vinna bästa icke-engelsktalande film? Jag förstår som vanligt inte hur amerikanerna resonerar...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Manus

"Jag menar, manuset var ju så gott som klart.(bara att läsa)."

Du har aldrig sett ett filmmanus i verkligheten, va?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Hur i... [OT]

"Hur kan de ge träbocken Denzel en oscar?!? Och hur lyckas Amélie från Montmartre (stavning på den?) inte vinna bästa icke-engelsktalande film? "

Håller med om Denzel. Att "ingenmansland" vann utländska kategorin är däremot det enda riktigt korrekta valet oscarsjuryn någonsin gjort. Har du sett den? Det är en av de bästa krigsfilmer jag någonsin sett. Förmodligen den absolut bästa. Cynisk, lågmäld, vacker och djävligt, djävligt rolig.

Jag är mest sur över att inte Ghost World vann för bästa adapted screenplay, eftersom det förvaltar en av världens bästa serier på ett mycket övertygande sätt. Sedan tyckte jag "monsters inc" var snäppet bättre än "shrek" också. Jag har inte sett "royal tenenbaums" ännu, men sätter en femma på att jag skulle vilja dela ut ett par statyetter till den också, så fort jag sett den.

Att inte sagan om ringen vinner några oscars tycker jag är helt i sin ordning. De speciella kvaliteter en fantasy/sci fi-film står och faller på, det kan inte värderas riktigt av en oscarsjury. Det handlar om autencitet, känsla, magi och förmågan att inspirera, entusiasmera och fängsla publiken, snarare än att bara underhålla den. Filmer som LOTR och Blade Runner hör hemma i de finaste kamrarna i mitt rollspelarhjärta, inte på röda mattan inför oscarsutdelningar.

/Rising
 

telcontar

Warrior
Joined
10 Mar 2002
Messages
227
Location
Rivendell
enkelt!

Ha, enkelt! De struntar helt sonika i att resonera. De vet att alla typer av resonemang kring kvalité i grunden skulle skaka den amerikanska filmindustrin...
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Manus

Nu är det förvisso såhär, att ingen filmjury (mig veterligen) sitter och tittar i manuset och dömer utefter vad som däri står. Vad man gör är helt sonika och bedömer historien i sin helhet, händelseförlopp och dialoger, m.m. Jämför med vår Roy Andersson som knappt ens hade ett manus när han började filma "sånger från..." Eller som han själv förklarar det; "skriva manus kan jag göra först när filmen är klar" (fritt citat)

I kategorin "best adapted screenplay" har ju ALLA nominerade baserats på en bok som bara varit att läsa (förutom Ghost World, som baseras på en serie) och ska man vara riktigt allvarlig så var väl inte LOTR ens i närheten att få en Oscars här. (Jag tycker man har gjort ett bra jobb mtp förutsättningarna, men det säger mer om vilken svårfilmad berättelse "sagan om ringen" är, än om manusets storhet...)

Enligt mig borde priset gått till Ghost World. Man har gjort ett par ändringar som alla fungerar otroligt bra, och det man tillfört historien känns fräscht och kongenialt i handlingen.

Se filmen! Läs serien!

/Rising
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Re: Hur i... [OT]

Angående Denzel, så gjordes nog valet på grund av helt vanlig politik (det var f-n i mig på tiden att en färgad vann igen), och så har vi ju ryktena om en ganska lång och avancerad smutskastningskampanj, förutom den gamla vanliga hårdföra lobbyingverksamheten...
 
Joined
17 Jun 2000
Messages
72
Location
Ekenäs, Finland
Och...

Kanske det är därför som McKellen inte fick någon, jag menar inte kan man ju ge statyetter åt två svarta OCH en bög!!! Det är att gå för långt.
8^)

*tycker att Gandalf var så sjukligt bra*
 
Top